Bukefalos 28 år!

slaktartankar

Sv: slaktartankar

Det där med att djuren inte känner som vi tycker jag är en hopplöst förlegad inställning, liknande den som slavhandlarna använde sig av för att rättfärdiga sin buisness.

QUOTE]

Förlegad inställning?? Det är väl ganska klart inom forskningen att djuren inte har de känslor som vi har. Att de har känslor är en annan sak. Det är uppfattningen om att djuren har samma känslor som vi som gör att mycket inom hästhanteringen blir tokigt. Att överföra sina mänskliga känslor på djuren tycker jag är ett bevis på att man inte är djurvän. Man ska istället lära sig att förstå deras beteende och läsa av deras känslor.
 
Sv: slaktartankar

Har du någon vetenskaplig källa på det? Skulle vara intressant att ta del av den.
 
Sv: slaktartankar

Sen är det läge att tänka till innan man gör jämförelser. Att jämföra slavarna (människor) med djur är ganska smaklöst. Alla människor är samma ras, djur och människor är inte samma ras.

Att ha samma känslor innebär att hjärnan skulle fungera på samma sätt, om den hade gjort det tror jag inte att stora starka djur skulle låta sig styras av människor. Djur har inte samma känslor eller hjärnkapacitet som vi människor. Jag tycker att det är positivt, det är det som gör att djuren är så underbara att umgås med. Att de inte har samma känslor innebär naturligtvis inte att de ska utsättas för lidande, men man får tänka på att lidande för djur innebär inte samma som lidande för människa alla gånger.
 
Sv: slaktartankar

Finns massor av forskning inom detta, bara att googla. Som någon sa till mig i en annan tråd: Jag är inget bibliotek.

Sen kan man tänka till lite och använda sin hjärna så får man svar på många frågor:)
 
Sv: slaktartankar

Jaha, så du vet inte vilken vetenskaplig forskning du tagit del av? Skulle vilja ha en källa för DITT resonemang.
 
Sv: slaktartankar

Jag har googlat, om du gör samma så får du samma information. Massa olika genom åren, kan inte komma ihåg någon speciell. Så nä, jag kan inte på rak arm länka till en källa som bevisar mitt resonemang.

Därför skrev jag också: Det är VÄL ganska klart....

Ordet väl använder jag för att jag inte på rak arm kan ta fram fakta.

Det är helt fritt att tro på vad man vill. Men jag är nyfiken på vilka mänskliga känslor man sett hos djur utan att överföra sina egna. Jag kan inte ta fram en enda utifrån min erfarenhet, men jag kan beskriva hur mycket som helst av motsatsen.

Ex. Sto som står och äter utan att lyfta på huvudet när fölet bultas. Sto som får nytt föl och förskjuter sitt andra. Skulle kunna fortsätta med fler exempel. Men dessa två exempel visar på att de inte har samma känslor som oss.
 
Sv: slaktartankar

Lite intressant också att du inte vill ha fakta på att det är en förlegad inställning. Den faktan köper du rakt av bara för att du vill tro på det.
 
Sv: slaktartankar

!. När vi överför mänskliga känslor på djur tror vi t e x att de fryser när de inte gör det, att de behöver en massa konstig mat som producenterna lurar på oss, att det är grymt att ge en obstinat unghäst en välförtjänt lusing osv. Det handlar mest om fysiska saker tycker jag.

2. Det vi INTE klarar är att se att djurens känslor är förvillande lika våra, på det mentala planet. Läste nyss en jätteintressant artikel i en forskningstidning om elefanter i Indien som har utvecklat ett beteende efter årtionden av mänskligt våld som man inte kan bortförklara. Går inte närmare in på det här. Apor har en intelligensnivå som ett två- treårigt barn; har inte småbarn heller samma känslor som "vi"? Och vilka är "vi"?

3. Tycker att det går alldeles utmärkt att dra paralleller mellan slavhandlarnas inställning och vår inställning till djuren. "De har inte känslor som vi", "de är SOM DJUR" . Den som utövar våld av något slag måste alltid hitta skäl för att rättfärdiga sitt handlande och sin inställning, vare sig man slår ett barn eller tar del i krig eller föder upp slaktdjur eller, i förlängningen, stöder den hanteringen genom att äta kött. Som jag också gör.

Människan är den grymmaste arten på vår planet ...
 
Sv: slaktartankar

En sak till; om vi inte har förmågan att titta under ytan ser vi många gånger inte djurens reaktion, eftersom alla arter har olika sätt att uttrycka sig på.

Stoet, vars föl bultades när hon stod och åt, studerade du ingående hennes reaktion i ett längre perspektiv? Lade du märke till om hon åt lite mindre de närmaste dagarna, om hon gick undan från de andra hästarna osv osv? Att hon inte reagerade direkt berodde förmodligen på att hon har fått lära sig att människan inte gör något grymt mot henne, att hon kan lita på oss. Hur skulle hon kunna veta vad en bultpistol är för något? Och vad följden blir av att få en sådan riktad mot hjärnan?
 
Sv: slaktartankar

Lite intressant också att du inte vill ha fakta på att det är en förlegad inställning. Den faktan köper du rakt av bara för att du vill tro på det.

Om du läser mitt tidigare resonemang så kan du "tänka till lite" och se att den inställningen mycket väl kan vara förlegad. Där finns det vetenskapligt förankrade källor, och dessutom ganska gott om dem.

Enligt vetenskapliga metoder måste ett påstående antas falskt tills annat kan bevisas, det gäller även känslor hos djur, delar av ämnet har under ett par hundra år granskats och vissa delar har bekräftats stämma, t.ex. som att djur känner smärta och att djur kan bli deprimerade.
Men att bara anta att det inte stämmer då det inte ännu är bevisat kan vara en ganska naiv inställning på ett ämne med såpass mycket pågående och utförd forskning.

Enligt mig är det en sund inställning att djur har ett känslospektrum som inte stannar vid ren instinkt. Det är väldigt lite vi kan utläsa ifrån en hjärna som inte tänker och kommunicerar som vår, och vår hjärna är knappast evolutionärt optimal. Då kan man fråga sig om det verkligen är så att man kan utgå från en mänsklig hjärna när man ska analysera ett djurs känslor, de kan ha helt annat emotionellt tankesätt. Många djur har sinnen som vi inte kan förstå mer än teoretiskt, om ens det.
 
Sv: slaktartankar

Lite intressant också att du inte vill ha fakta på att det är en förlegad inställning. Den faktan köper du rakt av bara för att du vill tro på det.

Jag var intresserad av vilket vetenskapligt stöd DU hade för DITT resonemang, ingenting annat.
 
Sv: slaktartankar

Håller med, senast jag slaktade häst vägde vi på kliniken torsdag, slaktade dagen efter (fredag) och fick betalt för närmast på kilot halva levandevikten.
 
Sv: slaktartankar

Jag var intresserad av vilket vetenskapligt stöd DU hade för DITT resonemang, ingenting annat.

Problemet med vetenskapen är ju lite att ifall ingen bevisat en sak så är saken inte sann. Det får lätt lite absurda effekter ifall man tänker efter.

Nyligen kom ju t.ex. forskare fram till att fiskar kunde känna smärta. En ren självklarhet för alla som fiskat någon gång kan man tycka. Men för många ansågs inte fiskar kunna känna smärta efetrsom ingen forskare bevisat det.

Se. http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2011/6/slu-rapport-fiskar-kan-kanna-smarta-och-uppleva-lidande/
--- Utdrag från länk
Rapporten visar att en överväldigande majoritet av de aktiva forskarna menar att fiskar kan uppleva smärta, anpassa sitt beteende till andra individer och till olika situationer liksom att de har minne att reagera utifrån erfarenheter. Vissa fiskarter, bläckfiskar och vissa typer av skaldjur har förmåga till upplevelse med relativt komplexa tankefunktioner och utvecklad förmåga till smärtupplevelse. Dessa djur har även ett kort- och långfristigt minne med förmåga till känslomässiga svar, social inlärning och de uppvisar individuella särarter med förmåga till att ”luras” och planera för att nå sina mål. Det är väsentligt att skydda sådana djur. Även om dessa uppfattningar stundom ifrågasätts så visar rapporten att det finns starka skäl för att fiskar ska behandlas med hänsyn till deras förmågor, vilket innebär att de i likhet med andra djurs bör skyddas från onödigt lidande.
---


Om ingen i forskning bevisat att man blir blöt genom att bada så blir man inte blöt enligt forskare. Lite överdrivet, men så funkar det tyvärr.

Själv är jag övertygad att djur kan ha gott om människolika känslor. Det är ju uppenbart att de t.ex. kan känna avundsjuka. Det kan nog de flesta djurägare med mer än ett djur intyga.
 
Sv: slaktartankar

Ingen reaktion alls, jag har bra koll på om våra hästar uppför sig annorlunda, så nä. Men hade en mamma sett sitt barn bli dödat hade hon antagligen blivit hysterisk. Hästen blir det inte. Den kan ha känslor på annat sätt, men inte som en människa för då hade den reagerat.

Håller fortfarande fast vid att vi gör djuren en otjänst om vi tror att de tänker och har känslor som oss. Däremot kan man vara uppmärksam och lära sig läsa deras känslor.
 
Sv: slaktartankar

Vi har totalt olika syn på detta, och lika lite som du övertygas av mig låter jag mig övertygas av dig.
Så jag drar mig ur diskussionen nu, att munhuggas här löser inget.
 
Sv: slaktartankar

Du är överkänslig.

Är det några som inte ska ha djur så är det sådana som är överkänsliga.

Jisses, är det nya regler på att man inte får vara överkänslig om man ska ha djur? :o Den har jag missat i så fall, jag har en massa djur och är en vansinnig känslomänniska.. :grin::grin::grin: Att inte ha djur när man är överkänslig, det var dagens skratt, tack för den! :D

Var håller hon hus, TS? Hon har en del att säga för att få oss att förstå varför hon går i sina tankar, om man nu så gärna vill veta det.

Snälla TS, berätta för oss hur du har tänkt, så gör du alla en god gärning. Eller moderator, ta bort tråden så att alla kan lugna ner sig och inte lägga mer energi på någon annans tankar, beslut och handlingar.
 
Sv: slaktartankar

nej, ingen förutom ts vet anledningen till varför hon funderar på att slakta sin häst.
Men med tanke på hennes egna inlägg finns det inget som tyder på att hennes häst skulle vara sjuk/skadad. I sitt första inlägg skriver hon att hon går i slakt-funderingar gällande sin ardennervalack.
När hon får frågor kring det har hon plötsligt inte alls några planer på att slakta sin häst (isf borde hon istället skrivit att den t ex är skadad), istället säger hon att frågan gällde andras hästar.

Det är inte konstigt om folk blir upprörda dels pga sättet TS uttryckte sin fråga, dels pga hennes bortförklaringar/motsägelser.
 
Sv: slaktartankar

Stoet, vars föl bultades när hon stod och åt, studerade du ingående hennes reaktion i ett längre perspektiv? Lade du märke till om hon åt lite mindre de närmaste dagarna, om hon gick undan från de andra hästarna osv osv? Att hon inte reagerade direkt berodde förmodligen på att hon har fått lära sig att människan inte gör något grymt mot henne, att hon kan lita på oss. Hur skulle hon kunna veta vad en bultpistol är för något? Och vad följden blir av att få en sådan riktad mot hjärnan?

Vi har avlivat ett halvårs föl inför mamman. Eftersom mamman var en smart sak så reagerade hon ingenting. Varken vid avlivningen eller efter. Sinade oerhört fort för att vara just henne och åt som vanligt och umgicks med flocken utan några avvikelser.

Vi har också avlivat en mamma inför ett två månaders föl. Den ungen sa jaha!
Leddes in i sin box och magrade inte ett enda gram.
Och i det fallet var det märkligt. Han ropade ingenting.

HAr avlivat en annan mamma då hon fick tarmvred. Hennes unge, som då var ca 7 månader hade heller inga problem. Återgick till sin flock och sa absolut ingenting. Höll sin klotformade figur och var som vanligt.

Att djur känner på sig att något är fel är ju bevisat. Att man sedan slaktar är bara ett bevis att det var fel..

Det är vi människor som avgör hur utgången blir vid slakt.
Att man inte står och bryter ihop vid hästen då den skall avlivas och att man är lugn och sansad.

Vissa hästar som vi tagit bort har inte jag varit med på. Dom har betytt extra mycket för mig. Vilket gör att jag ville inte påverka deras sinnesstämning utan att allt skulle vara lugnt vid avlivningen...

AM
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 425
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
598
Senast: gullviva
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
4 250
Hästvård Undrar vad ni betalat vid tandvård 2023? Räknade lite på DV:s hemsida och om det krävs större åtgärder i hästens mun skulle det landa på...
Svar
11
· Visningar
1 143
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp