Bukefalos 28 år!

Slakthästar/transporter.

Sv: Slakthästar/transporter.

Jag tänker så här.. Inte kan man klassificera djuren. Ingen kan egentligen vara för "fin" för att ätas och andra får leva sitt korta liv enbart för att jag vill äta kött. Jag älskar djur men om jag enbart ska äta ett par sorters djur, nää. Jag har varit vegan ett tag men nu äter jag ekologiskt kött, gärna från vilt och även Gustavskorv. När jag var på Island åt jag hästkött å fölkorv. Det viktiga för mig är ett humant sätt att slakta djuren oavsett vilket djurslag. Jag äter inte Italiensk salami, den innehåller garanterat långväga transporterade djur, tex hästar. Nä, vi kan göra god salami och korv även i Sverige om man nu vill äta det och den behöver inte heller flygas hit med alla avgaser det medför. Varför kan vi i Sverige inte äta vårt kött efter att det blivit humant avlivat oavsett vilket djurslag det var. Väljer man att äta kött så anser jag att man inte ska rata vissa djur pga att de står oss närmre känslomässigt, då bör man i sånna fall inte äta något kött tycker jag.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Kan verkligen inte förstå varför vissa djur skulle vara för fina att äta men andra går bra...
Är själv vegetarian sen 15 år.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Hästkött är gott och nyttigt. En hästkvinna försöker ändra på vårt synsätt genom att som delägare i en fin restuaurang i stockholm servera hästkött. Hon är en stor hästägare och hingsthållare inom dressyren. Hoppas att hennes försök till ändrad attityd gör att i vart fall svenska hästar slaktas hemma under ordnade former.

Alltså det finns redan en krog i samma stad som enbart serverar hästkött i alla färger och former, en biff med lök av hästkött. En file med pommes och bea av hästkött, detta har dom gjort i många år och min mamma jobbade däe för sisådär en 40 år sedan.:D Den är verksam än idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Slakthästar/transporter.

Dumheter! Rackaren var slaktaren och inget främmande folkslag. Att en idiot skulle gjort ngt sånt betyder inte att det var vanligt förekommande och häst har ätits i alla tider i olika delar av Sverige av tradition.

På 1800-talet i England så förekom det att djuret piskades innan slakt för att köttet skulle få "viltsmak" men det ursäktar inte på något vis dagens hantering eller att folk hellre köper billigt importkött än svenskuppfött. Så länge köttpriserna för häst är högre utomlands än i Sverige kommer hästar att hamna på slakttransporterna när alla vekhjärtade idioter hellre lämna bort sin gamla ögonsten till det "livslånga" nya hemmet där den kommer att få gå som sällskap och få massage varje dag, dricka vatten ur gyllene hoar och handmatas med skalad havre av högsta kvalité. :mad:
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Dumheter! Rackaren var slaktaren och inget främmande folkslag. Att en idiot skulle gjort ngt sånt betyder inte att det var vanligt förekommande och häst har ätits i alla tider i olika delar av Sverige av tradition.

På 1800-talet i England så förekom det att djuret piskades innan slakt för att köttet skulle få "viltsmak" men det ursäktar inte på något vis dagens hantering eller att folk hellre köper billigt importkött än svenskuppfött. Så länge köttpriserna för häst är högre utomlands än i Sverige kommer hästar att hamna på slakttransporterna när alla vekhjärtade idioter hellre lämna bort sin gamla ögonsten till det "livslånga" nya hemmet där den kommer att få gå som sällskap och få massage varje dag, dricka vatten ur gyllene hoar och handmatas med skalad havre av högsta kvalité. :mad:

Knapplån: Som jag har uppfattat agrarhistorian så åts normalt inte häst i någon större omfattning då hästar i alla tider har varit en dyr investering och därmed användes så långt det gick till drag- och riddjur (nu talar jag bara om Sverige). De som arbetat med hästen under många år undvek att åtminstone äta sin egen häst när det var slaktdags. Kor och grisar var betydligt mer ekonomiska produktionsdjur. Givetvis kan det ha varit skillnader i olika delar av Sverige också.

Nu är jag inte emot att man äter hästkött. Jag har provat någon gång, men tyckte då inte att det var gott och så länge det inte är hungersnöd i detta land äter jag hellre annat kött av den anledningen. Om det nu har varit tradition förr så verkar det uppenbarligen som om den traditionen till största delen har försvunnit, och vill man inte äta hästkött så tycker inte jag att man ska behöva stå som ansvarig för vidriga slakttransporter. Det ska de göra som Inte bryr sig om förhållandena som djuren har under tiden fram till slakt.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Dumheter! Rackaren var slaktaren och inget främmande folkslag. Att en idiot skulle gjort ngt sånt betyder inte att det var vanligt förekommande och häst har ätits i alla tider i olika delar av Sverige av tradition.

På 1800-talet i England så förekom det att djuret piskades innan slakt för att köttet skulle få "viltsmak" men det ursäktar inte på något vis dagens hantering eller att folk hellre köper billigt importkött än svenskuppfött. Så länge köttpriserna för häst är högre utomlands än i Sverige kommer hästar att hamna på slakttransporterna när alla vekhjärtade idioter hellre lämna bort sin gamla ögonsten till det "livslånga" nya hemmet där den kommer att få gå som sällskap och få massage varje dag, dricka vatten ur gyllene hoar och handmatas med skalad havre av högsta kvalité. :mad:

Jag hade för mig att rackare var tattare men kan ha fel där se vad som står i Wikipwdia. En rackere fick inte begravas i vigd jord tex läs och lär.
"RackareFrån Wikipedia
Rackaren var bödelns dräng. Han ställde avrättningsplatsen i ordning inför förrättningen, plockade ner de döda som hängts och steglats och grävde ner dem i galgbacken, begravde självmördare i skogen, och om brottet ansågs mer skamligt kunde han även utdela vissa kroppsstraff (vilket annars en profoss gjorde).[1]

Rackaren användes även för att slakta och flå hästar samt avliva katter och hundar (därav uttrycket flåbuse)[2]. Att rackaren fick slå ihjäl (slakta) hästar hänger samman med att hästen i förkristen tid var helig, något som levt kvar så till vida att ingen slaktare ville åta sig det. Slaktad häst begrovs eller fick bli liggande eftersom ingen vågade äta köttet.

Rackaren var ofta också den som körde bort stadens avfall på nätterna. Därav ett annat av rackarens många öknamn: nattman, som syftade på tidpunkten då avfallshanteringen skulle utföras.

Enligt en kunglig förordning av den 7/11 1760 skulle rackare ha betalt efter en viss taxa till exempel halshuggning 5 daler och "handens avhuggande" 2 daler.[3]

Enligt en förordning från 1729 skulle rackaren begravas som "ärelös" på en plats norr om kyrkan.[3]

Tilläggas kan att uttrycket, "ska vi ta en rackare" i sammanhanget en snaps kommer sig av att då hästslaktaren kom på besök och skulle ha sin slaktarsup serverades denne i ett speciellt spetsglas på ben och fot. Detta glas var enbart till för rackaren som ansågs för att vara oren och ingen annan drack av det glaset.[4]

I Norrland förekom beteckningen sockenlapp[2]. I södra Sverige kallades rackaren för det mesta för nattman. Bland hans arbetsuppgifter fanns tömning av latriner och att forsla bort och gräva ner kadaver. Ibland tjänstgjorde han som sotare.

Yrket, som alltid haft mycket låg status, försvann med dödsstraffets avskaffande och förbättrade rutiner för sanitetshållning i städerna, men orden rackare och rackarunge lever kvar idag som ett skämtsamt och ej nedsättande tillmäle. Även byracka, rackarunge och rackartyg kan härledas till rackare."
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Dumheter! Rackaren var slaktaren och inget främmande folkslag. Att en idiot skulle gjort ngt sånt betyder inte att det var vanligt förekommande och häst har ätits i alla tider i olika delar av Sverige av tradition.

På 1800-talet i England så förekom det att djuret piskades innan slakt för att köttet skulle få "viltsmak" men det ursäktar inte på något vis dagens hantering eller att folk hellre köper billigt importkött än svenskuppfött. Så länge köttpriserna för häst är högre utomlands än i Sverige kommer hästar att hamna på slakttransporterna när alla vekhjärtade idioter hellre lämna bort sin gamla ögonsten till det "livslånga" nya hemmet där den kommer att få gå som sällskap och få massage varje dag, dricka vatten ur gyllene hoar och handmatas med skalad havre av högsta kvalité. :mad:

Nu hittade jag kopplingen till tattare;

ResandefolketFrån Wikipedia
Tattare hänvisar hit. Resandefolket eller resande är en icke-nordisk etnisk grupp som i äldre tid, och till viss del även idag, stod utanför det etablerade svenska samhället. Fram till slutet av 1900-talet gick de även under benämningen tattare, en term som idag anses nedsättande och har starka kopplingar till rasbiologiskt grundad diskriminering.

Fram till 1900-talets början gjordes ingen åtskillnad mellan romer och resande (zigenare respektive tattare), varför det är svårt att komma till klarhet om det är fråga om olika eller samma folk.

Resandefolket var ofta förknippade med vissa yrken. Ett typiskt resandeyrke under 1600-talet var häktmakare. Under tidigt 1700-tal var många av resandefolket borgare i svenska småstäder (exempelvis Gränna, Falkenberg och Hjo) som kringresande försäljare (krämare)[11]. Man besökte marknader och handlade med småvaror (kram) som exempelvis glas (glasförare) och även hästar. Under seklet tog också många värvning i armén, eller blev tvångsrekryterade. Många resandemän återfinns i äldre tider som värvade artillerister och båtsmän ("marineurer") vid de icke-indelta regementena, som ofta var förlagda i garnisonsorter och städer. Därför är en del släktnamn bland resande idag ursprungligen soldatnamn. På 1800-talet ser man ofta resande som valackare och lumpsamlare. I Danmark kallades de natmandsfolk eftersom de tömde latriner, arbetade som hudavdragare, skorstensfejare och rackare om natten. I Norge kallades de fanter. Själva kallade de sig resande.[12] Ett annat ord för dem var kältringar.
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 434
Senast: Tinuri
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 746
Senast: ghost
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 787
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp