Slappa på jobbet

Min lönebidragsanställning har äntligen gått igenom. Af snurrade ju till det och sa först att jag inte skulle få det av någon obegriplig anledning. Ansökan skulle göras i god tid vilket gjordes, men det dög först inte. Men en dag i förra veckan blev jag kallad till chefens kontor för att af hade vaknat. Jag kom dit och blev lite överrumplad av att en person från af också var där.

I min anpassning ingår att jag får ledigt för habiliteringen och tandläkaren. Jag har dock redan ordnat så att boendestöd och psykolog är efter arbetstid. I anpassningen ingår också att jag ska jobba i min egen takt och ta pauser för att hålla över tid och ha lite ork kvar efter jobbet. Jag ska alltså slappa lite på jobbet. Det ingår för mig. Men jag gör det inte. Jag vill prestera och vara duktig. Jag vill bädda för framtiden så att jag får bra vitsord och kan få jobb igen i framtiden. För är jag inte flitig så tror jag inte jag får jobb igen när den här anställningen tar slut.

Men trots att jag försöker prestera så känner jag att jag inte räcker till. Förra året blev ju en tillsvidaretjänst ledig på det här jobbet och som jag sökte. Jag fick inte tjänsten. Han som fick tjänsten är så mycket bättre än vad jag någonsin kommer att vara. Han är engagerad, jobbar hårt, är kunnig, händig och kommer med många egna förslag. Och sån kommer jag aldrig att bli. Mina chanser till en fast tjänst är rätt minimala tyvärr.
 
Senast ändrad:

Jag vet, men jag tycker det är en sådan felaktig term. Nödvändig vila är inte att slappa eller lata sig. :) Vi behöver ju inte hjälpa till med den negatva bilden tänker jag - sedan råkade jag hugga din knapp, det var inget illa ment.
Jag känner ju att jag är lat om jag vilar. Vet faktiskt inte alls hur jag ska kunna släppa på det dåliga samvetet vid vila. För mig är vila=slappa.
 
Jag känner ju att jag är lat om jag vilar. Vet faktiskt inte alls hur jag ska kunna släppa på det dåliga samvetet vid vila. För mig är vila=slappa.
Det här handlar ju om att lära sig att se sig själv och sina styrkor och svagheter som en helhet och en bra sådan. Så länge du går runt och känner att du slappar för att du ägnar dig åt nödvändig vila så kommer du också att bli stressad och få dåligt samvete av det. Så länge du stressar och får dåligt samvete så äter det upp din energi vilket gör att du blir tröttare och behöver mer vila. Det blir liksom ett cirkelbevis av det hela som bara leder dig ner i skiten. Tyvärr är dagens samhällsklimat inte direkt någon hjälp för att nå den insikten och acceptansen iom att samhället är superelitistiskt. Jag hoppas dock att du klarar av att börja närma dig ett sådant tankesätt då det kommer att ge dig mer energi, kanske kan du få hjälp via hab med en bra psykolog som kan hjälpa dig med detta?
 
Jag känner ju att jag är lat om jag vilar. Vet faktiskt inte alls hur jag ska kunna släppa på det dåliga samvetet vid vila. För mig är vila=slappa.
Se pauserna som en stund då dunåste ladda ditt batteri, som tappar laddning alldeles för fort...

Jag förstår dig för övrigt eftersom jag också är i en situation där jag behöver ta pauser och sitta ner en stund för att min kropp ska orka med. Och jag har också jättesvårt för att inte vara effektiv 100% av arbetstiden. Men jag övar på det...
 
Jag känner ju att jag är lat om jag vilar. Vet faktiskt inte alls hur jag ska kunna släppa på det dåliga samvetet vid vila. För mig är vila=slappa.
Vila/slappa/eller vad man nu väljer att kalla det är återhämtning. Jag blir rätt trött av att jobba heltid. När jag är ledig gör jag förvisso en del saker också, men jag ser till att jag vilar/slappar mycket. På påsklovet for mig kollega runt och var iväg på två olika resor. Ska tilläggas att hon är alltid på gränsen till utmattning. Mitt påsklov bestod mestadels av sköna promenader och att läsa böcker. Jag skrev lite också och släktforskade. Kollade ikapp på TV-program som intresserar mig. På något vis måste du nog komma till insikt med att alla människor behöver vila/slappa för återhämtningens skull. En del av oss behöver mer, andra mindre. Men alla behöver vi det.
 
Har du funderat på vad som är återhämtning för dig på jobbet?
Nu har arbetsgivaren fått stöd för att du ska ha tid för återhämtning så självklart ska du ha det, men hur den återhämtningen ser ut har inte AF eller arbetsgivaren svar på utan det måste nog du hitta svaret för. Och det kanske du behöver hjälp med att hitta också?


Återhämtning kan vara olika saker (det här är exempel från mitt jobb, finns säkert tio andra saker som är viktiga för andra), för en del kan det vara att ligga ned en stund och fysiskt vila. För någon annan att få gå undan en stund och slippa träffa människor. För en tredje kan det vara att få ta sig tid för att starta upp en arbetsuppgift, kanske genom att få överblick och förbereda sig på den (få ställa vattenflaskan precis där man vill ha den, starta upp program man vill ha klara och igång, gå igenom schemat för dagen så man har överblick på vad som ska göras och vilka som jobbar, gå en runda runt området för arbetsuppgiften och ha sett den osv). Och att ha en längre lunch så man hinner träna på lunchen, få ett avbrott från jobbet, eller kunna åka hem och äta är också en rätt vanlig strategi för att orka med jobbet.
Kanske det finns något där som kan inspirera dig till att hitta din återhämtning? Och när du hittat något du vill testa, meddela chefen att jag kommer testa göra X och Y och se om det kommer göra arbetsdagen bättre. Så hen vet vad du testar. För både chef och arbetsplats vill ju att du ska må bra och vara effektiv på jobbet, med hjälp av bättre återhämtning.
 
Det här handlar ju om att lära sig att se sig själv och sina styrkor och svagheter som en helhet och en bra sådan. Så länge du går runt och känner att du slappar för att du ägnar dig åt nödvändig vila så kommer du också att bli stressad och få dåligt samvete av det. Så länge du stressar och får dåligt samvete så äter det upp din energi vilket gör att du blir tröttare och behöver mer vila. Det blir liksom ett cirkelbevis av det hela som bara leder dig ner i skiten. Tyvärr är dagens samhällsklimat inte direkt någon hjälp för att nå den insikten och acceptansen iom att samhället är superelitistiskt. Jag hoppas dock att du klarar av att börja närma dig ett sådant tankesätt då det kommer att ge dig mer energi, kanske kan du få hjälp via hab med en bra psykolog som kan hjälpa dig med detta?
Jag vill ju inte känna mig som en sämre människa.

Se pauserna som en stund då dunåste ladda ditt batteri, som tappar laddning alldeles för fort...

Jag förstår dig för övrigt eftersom jag också är i en situation där jag behöver ta pauser och sitta ner en stund för att min kropp ska orka med. Och jag har också jättesvårt för att inte vara effektiv 100% av arbetstiden. Men jag övar på det...
Det finns nog inget sätt att ladda batterierna för mig. Är ändå trött jämt.

Har du funderat på vad som är återhämtning för dig på jobbet?
Nu har arbetsgivaren fått stöd för att du ska ha tid för återhämtning så självklart ska du ha det, men hur den återhämtningen ser ut har inte AF eller arbetsgivaren svar på utan det måste nog du hitta svaret för. Och det kanske du behöver hjälp med att hitta också?


Återhämtning kan vara olika saker (det här är exempel från mitt jobb, finns säkert tio andra saker som är viktiga för andra), för en del kan det vara att ligga ned en stund och fysiskt vila. För någon annan att få gå undan en stund och slippa träffa människor. För en tredje kan det vara att få ta sig tid för att starta upp en arbetsuppgift, kanske genom att få överblick och förbereda sig på den (få ställa vattenflaskan precis där man vill ha den, starta upp program man vill ha klara och igång, gå igenom schemat för dagen så man har överblick på vad som ska göras och vilka som jobbar, gå en runda runt området för arbetsuppgiften och ha sett den osv). Och att ha en längre lunch så man hinner träna på lunchen, få ett avbrott från jobbet, eller kunna åka hem och äta är också en rätt vanlig strategi för att orka med jobbet.
Kanske det finns något där som kan inspirera dig till att hitta din återhämtning? Och när du hittat något du vill testa, meddela chefen att jag kommer testa göra X och Y och se om det kommer göra arbetsdagen bättre. Så hen vet vad du testar. För både chef och arbetsplats vill ju att du ska må bra och vara effektiv på jobbet, med hjälp av bättre återhämtning.
Jag har ingen aning om hur jag ska kunna vila på jobbet. Tror ingenting kommer göra skillnad ändå. Jag är konstant trött oavsett.
 
Personligen skulle jag tycka det vore bättre att slå ihop återhämtningstiden och sluta tidigare istället. Jag jobbar hellre i ett sträck och åker hem när jag är klar. Nu har jag ett sådant jobb att jag kan göra så , men jag skulle uppleva det oerhört stressande att ta extra pauser när jag kan spara tid och åka hem tidigare istället.
 
Jag är oduglig om jag bara ska stå och glo i stället för att jobba. Prestationer är det enda som räknas.
Jag tänker skriva mer om det här sen eftersom jag är på telefonen och det blir så mycket fel när man skriver på den. Bara en sak. Det du beskriver är inte en människa, det är en maskin. Är ditt mål med livet att bli/vara en sådan?
 
Jag är oduglig om jag bara ska stå och glo i stället för att jobba. Prestationer är det enda som räknas.
Du ska inte stå o glo. Du ska vila på nåt bra ställe o vara ifred. Om det nu finns något sådant. Gick själv på rehab med arbetsträning och det viktigaste för af/ fk var att jag ” lärde mig vara på jobbet” och att jag ” kom upp på morgonen” , de kunde ju inte veta att min snittid på morgonen va ca 04.00. Jag sa inget, ingen idé.
 
Jag tänker skriva mer om det här sen eftersom jag är på telefonen och det blir så mycket fel när man skriver på den. Bara en sak. Det du beskriver är inte en människa, det är en maskin. Är ditt mål med livet att bli/vara en sådan?
Prestationer är det som ger mat för dagen. Det är det som får något att hända och förändra något till det bättre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Wihoo! Jag blev uppringd idag av förra årets jobb och de tänker sig att jag ska få tjänsten även denna säsong. Och jag vågade ta bladet...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 712
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag haft ett långt samtal med af angående mina hinder för arbete. Men jag vet inte, det verkar ändå som att jag helst ska jobba...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Mitt säsongsjobb har kommit ut på af idag och jag ska söka. Jobbet är i ny regi, men en av mina referenser jobbar där. Jag är...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 764
Senast: Hippocampus
·
  • Artikel
Dagbok Arbetsförmedlingens kvarn mal. De säger att jag kan få anpassningar på jobb på si och så sätt, men inget är klart än. Efter några...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp