Bukefalos 28 år!

Slarva med hästarna.....

Jag kan säga att jag brukar lika långa tid på att fixa mina hästars foder, som dom andra gör på att mocka, ta in och fodra två hästar! Och det är INTE jag som är trög... Fattar inte vad man ska ha häst för om man inte vill/har lust att ta hand om dom. Båda dessa ägare jobbar inte, och har typ 50m till stallet! :crazy:

Så jag håller helt med dig!! :bow:
Hur lyckas du med det? Måste ha mycket krångligt foder. För mig tar det 2 minuter att fixa fodret. Ska jag fodra alla tar det längre tid, ca 20-30min om det behövs vatten.
 
Typiskt ex på skötsel av andra hästar i "mitt" stall:
-Ta hästen ur boxen (som är skitig och nästan inget strö)
-Spänna för vagn, börja trava direkt, kommer hem med dryppande våt häst (har givetvis inte brytt sig med att klippa), släpper ut den i hagen så snart dom kopplat av vagnen... Men det kanske är normalt att sköta travare så??

Nej det är INTE normalt att travhästar sköts så. Det hoppas och tror jag att du förstår. Är det möjligen det här som gör att du ofta kritiserar travet i trådarna :confused:

Alltid tråkigt när folk får dåliga erfarenheter av en sport och sedan tror att "det dåliga" är det som gäller generellt.

Självklart finns det bra och dåliga hästägare inom alla grenar och visst är det väl tråkigt om en hel grupp ska få lida av att några missköter sig ?
 
Har jag bråttom så försöker jag prioritera ridningen.
Jag är övertygad om att hästen mår bättre av motion än att jag står oc ryktar och pysslar en halvtimma!

Jag kan slarva med småsaker. T ex "glömmer" jag att skölja bettet efter mig och kan punktborsta (ben och där sadeln ska ligga) om jag har bråttom.
 
Enligt mig har du en lite konstig syn på vad som är slarv. Om jag träffat dig skulle du tycka tt jag är slarvig och jag skulle tyck att du daltar...


Jag borstar lätt av min häst (huvud, kropp, man och svans) innan ridtur (oftast). Kratsar hovarna gör jag rätt sällan. Efteråt så får hon antingen gå rätt in i boxen eller gå ut beroende på vad klockan är. Ingen avborstning eller nåt sånt. Ska hon ut erbjuder jag henne vatten innan.


Inga, lindor, onödiga tecken, onödigt pet och pill. Min häst är inte mysig av sig, inte nåt större i alla fall, så hon slipper allt daltande. Hade jag haft en häst som gillade att bli pillad med hade jag lagt ned mer tid på att borsta och kela, men det är ju olika från häst till häst, men att säga att det är slarv att inte göra nåt med hästen innan man släpper in den i box eller ut i hagen tycker jag är helt fel.

Och sen håller jag med josse angående avbortsningen efteråt...m.a.o ytterliggare en orsak till att inte göra det.
 
Jag är nog lite av en slarver!
Ger inga vitaminer, täckar inte, kladdar inte in benen, visiterar hela hästen på 30 sekunder etc!
Kan kasta ut hästen i hagen på en gång efter ridturen :)

Avvaktar gärna någon dag med att tillkalla veterinär om hästen gått och skadat sig (om det inte är riktigt allvarligt). Hon har fint läkkött i alla fall!
Kanske är jag en dålig matte men än så länge har det lönat sig att göra så för alla hennes skador har gått över med lite vila och självläkning!
Ok att jag har haft ut veterinär några gånger, men då har det varit allvarliga saker!
Är inte någon lite "fjolla" som ringer så fort det händer minsta lilla! Dom är ju för sjutton hästar. Dom klarar det mesta själva!

Fast jag tycker inte jag är en dålig matte för det!
Hon får uträknad foderstat, täcke om det regnar/snöar eller om det är kallt och hon blivit svettig efter ridturen, jag stretchar efter hårdare pass, masserar regelbundet, skrittar fram och av henne ordentligt och känner igenom benen varje gång jag är i stallet!

Summa av kardemumman så är jag nog en noggrann slarver som inte överbeskyddar hästen i onödan :D
 
Hon får uträknad foderstat, täcke om det regnar/snöar eller om det är kallt och hon blivit svettig efter ridturen, jag stretchar efter hårdare pass, masserar regelbundet, skrittar fram och av henne ordentligt och känner igenom benen varje gång jag är i stallet!

Låter som en mycket bra matte som lägger vikt vid det väsentliga. Mys, gull och pyssel är nog mer till glädje för oss människor än ett verkligt behov hos hästen. :)
 
Jag är petnoga.
Hagen ska vara hel, stallet helt och boxen ren och välströdd innan jag åker hem!

Hästen ska inte ställas in oborstad med intorkad svett efter ridning, och foderet ska vara rätt anpassat och av prima kvalité.

Utrustningen ska vara hel och ren. Och passa hästen.

Men även jag förundras över hur slarviga många är! :eek:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 715
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 607
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
804
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp