Bukefalos 28 år!

Slarva med hästarna.....

. Många slarvar också med att ge mineraler och vitaminer, ev tilläggsfoder, att täcka sina hästar men även att sköta om deras ben efter ett hårt arbetspass.

Jag är ganska petig på gränsen till pedantisk med mina hästar. Men med dina kriterier så vetesjutton om jag inte är slarvig?

Jag geer inte tilläggsfoder eller mineraler om det inte behövs. jag räknar på foderstaten och lägger till efter det. men jag antar att du inte vet vad de hästarna har för behov och får i sig i mineralväg via foderstaten utan bara 'ser' att de inte pytsar mineraler? Det gör inte jag heller. Unghästen får inte en smul mineraler, valacken får lite fosforbalans.

I övrigt ger jag normalt inga tillskott förutom ADE-vitamin mellan nyår och fram på vårkanten (till nu ungefär, när solen börjar kika fram lite mer).

Jag tar inte 'hand' om benen något speciellt efter ett ridpass. Dvs jag kyler/värmer inte. mina hästar går ute i stora hagar där de busar och leker och den ansträngning som ett ridpass är är mindre än deras vansinnesrejs i hagen?

Däremot så åker jag till vet såfort något är fel eller jag misstänker något är fel (min känsla bestämmer, den har aldrig haft fel förr), de träffar hovslagaren var sjunde vecka, de träffar equiatrikern regelbundet, de har förstklassigt, analyserat foder och utrknad foderstat, de visiteras flera ggr/dag, de har stora, fina hagar med fri tillgång på mat. De avmaskas och vaccineras regelbundet, står i kallstall med ypperligt luft osv osv.

Men man SER ju inte all 'petighet' bara man tittar utifrån?

Så VET du att hästarna verkligen behöver extra mineraler och vitaminer och tillskottsfoder? BEHÖVER just den hästen täckas osv?
 
Jag töckar inte hästen, ger den inte tillägsfoder, kastar ut den i hagen efter ridtur borstar inte särskilt nogrant..

MEn det är inte slarv,, hästarna är inga barbie hästar de går inte sönder om man inte har sjutioelva täcken, fin box och exakt uträknad foderstat.

Däremot är jag välldigt nogran med visetering, uppvärmning avskrittning, och att de får tillräckligt med grovfoder och rent vatten, släpper inte ut hästen svettig..
osv..

Oftast så leder bara överbeskyddande till att man glömmer bort att hästen är häst och har sin vackra lilla ögonsen inspärrad i en box (bur) mesta delen av dagen,, intäckad i flera lager täcken, och får vara ute alldeles för lite..
 
, kratsar sällan hovar,

men martha,
visst kratsar du hovarna ofta? Hålla strålröta, hålvägg, pinnar och stenar borta?
Det skall ingå i den dagliga visitationen tycker jag.

Jag står inte heller och gnor på hästen så som jag gjorde förut, men en rejäl koll varje dag skall de ha.

/P
 
Har ju ingen häst, men jag brukar väl som hästmänniska vara
observant och sköta hästarna på ett vettigt sätt (tror jag.)

Men anledningen till att folk slarvar med sådana saker som vitaminer, mineraler, att täcka, inte tar hand om dem före
och efter ridning, tror jag nog många gånger beror på Okunksap.

Har sköthäst i ett stall och där finns det en familj varav familjens två döttrar som är 8 resp. 10 år är ägare till två
ponnyer. En kat B resp. D. B-ponnyn är en liten lurvtuss och
d-ponnyn har tävlat och fått placeringar i MSV hopp men är
idag ca 18 år.

Men jag blir fruktansvärt irriterad på dessa människor, jag tror inte alls att de är dumma med flit mot sina hästar, nej
jag tror att de är att de inte har Kunskap som de behandlar
hästarna på ett slarvigt och dåligt sätt.

T.ex. så hoppar de flera gånger i veckan, oftast nästan varje dag, annars blir det ridning ut i skogen. Det står
oftast hinder framme i ridhuset då det finns en tävlings-
människa som har sina hopphästar i stallet, så det är ju
i princip så att alltid är det någon häst på anläggnigen
som hoppas nästan varje dag.

Men det som är fruktansvärt irriterande är, att de hoppar på avstånd som är anpassat till stora hästar, de travar och
galopperar nästan hela ridpass, och skrittar inte fram eller
av sina hästar.

Hästarna borstas lite grann innan sadeln o träns tas på innan ridning, kanske blir det något tag med en borste
efteråt, emellanåt.

Mockningen sköts inte heller korrekt. I det lilla stallet på anläggningen finns det fem boxar, varav tre på ena sidan
av stallet och två (deras) på andra sidan av stallet, så att säga..

Det luktar FÖR J-VLIGT då man kommer över på den sidan där deras boxar är, stinker f-n... Bäddarna är blöta och väldigt äckliga, sköts inte ordentligt.
Ibland kan det gå ett tag innan det läggs in torv också..

En dag stallde jag mig t.o.m själv och mockade deras boxar
då de inte var där. Kunde ju alltid säga att jag mockade för att jag inte hade något bättre för mig, fast egentligen
så gjorde jag det för hästarnas skull... Lade in ny torv
också.

Stallägaren säger ingenting och när inte ens han gör det,
så vill man ju inte gärna behöva lägga sig i själv heller..

Och en dag så frågade pappan i familjen om jag kunde hjälpa
barnen lite då de red. Men de lyssnade ju inte, jag ville
att de skulle arbeta med lite grundläggande ting, och tänkte börja i skritt, för att sedan övergå till trav, men
så börjar de galoppera och hoppa runt och ha sig..

Stackars hästar säger ja, bara..
 
:bow:
tycker att många "pjoskar" för mycket med sina hästar.
själv täckar jag pållen på vintern (annars skulle han frysa ihjäl då han inte sätter vinterpäls...), kratsar sällan hovarna, enda jag gör med benen (förutom koll då) är kyllera efter snabbjobben.
Många skulle nog säga att jag slarvar lite, men iaf enligt mig så är min pålle den mest välmående i stallet :D (han är den med gladast blick, mest harmonisk att köra och klart blankast päls! :D ) skulle nog se mig själv som lite "slarvig" (enligt vissa alltså, inte mig själv) på vissa områden och nästan pedantisk på andra... :o
Låt hästarna vara hästar!!!
 
Mina hästar går ute på lösdrift året om och tävlar samtidigt mycket. Två är inte täckade, två brukar vara det. De får inget tillskottsfoder förutom salt och mineraler på vintern, salt sommartid. Deras sommarhagar är såpass stora och växtrika med dikesvatten så de verkar få i sig tillräckligt med mineral därifrån. Vintertid har de fri tillgång på hö o vatten samt saltsten.

Jag släpper alltid ut direkt efter ridtur. Täcke på om hästen är lite svettig. Veterinär har jag inte behövt ha på många år men så har jag fått starka, friska och glada hästar av den miljö de har.

:bump:
 
Packad lera är det mest effektiva medel som finns att ha i hovarna. Jag "fuskar" med hovarna just för att han INTE ska få röta eller smuts i hovarna. Skulle jag kratsa ur lera eller snö på kvällen innan jag ställe in honom i boxen, så tar jag bort det lilla skydd han har mot avföring (boxen är ren innan han går in, men efter kanske 9-10 timmar i boxen har han hunnit stöka ner rätt mycket).

Det enda jag finner befogat är att kratsa ur hovarna innan man släpper ut dem i hagen, INNAN man rider, eller när hovslagaren kommer förbi. Självklart kollar man hovarna om hästen ömmar eller verkar knepig på något vis; men att kratsa titt som tätt gör troligen mera skada än nytta.
 
I stallet där jag står finns det både hästägare som är mycket noga med sina hästar och den andra typen som endast verkar se sina hästar som ridmaskiner.

Själv är jag i stallet varje dag och tycker jag är ganska så noga med hur min häst sköts. Jag ringer tex alltid till veterinären på en gång om min häst har fått en skada. Han får de foder, vitaminer och mineraler han behöver. Jag visiterar honom varje dag. Hovslagaren skor honom var 6:e vecka.

Sist men inte minst, han får kärlek! :love:
 
:rofl: :rofl: Nej, det gör jag nästan aldrig faktiskt , och jag har nån enstaka gång haft en sten i hoven på en häst, men det syns ju ganska så tydligt i det skedet och då tar man ju och tar bort den förståss...och inga hovbölder,strålröta el dyligt har jag någonsin haft på dom....jo, ettåringar som kommit hem från bete..har haft lite problem med jord i lamellranden..men det har hovis fixat till snabbt :)

sen har jag en förmåga att "känna på mig" när nåt är galet, och jag litar på den känslan att den talar om när det är dags att kolla upp saker :bow: :bow:

men hovkratsning är överskattat tycker jag, det finns saker som är viktigare faktiskt..som t ex foder och hovVÅRD alltså en duktig hovslagare...mina hästar han stora fina hovar av god kvalitet, blanka som sälar...fölstona som jag knappt aldrig borstar av är som om man har putsat dom med sämskinn på sommaren....skönhet kommer inifrån :D :D
 
Jag tillhör väl de slarviga då, extra tillbehör ser jag helst att slippa såsom grus och annat slask. Måste foderstaten kompletteras så måste den, annars inte.

Jag borstar inte hästarna om de inte skall ridas, och hör här vänner jag borstar ALDRIG efter ridning. Varför, jo bägge svettas ganska mycket under ridning och svett som borstas in i pälsen förstör naturliga fettet i pälsen. Ja jag har pälshästar också. Sommar tid kan jag dock svampa mellan varven, fast helst inte det heller eftersom dom duschas regelbundet för att få bort damm och annat som fastnat i myggmedlet.

Normal fotvård kan man väl kalla det för, men se måste jag börja kyla ben då är det dags att besöka plåsterträdgården. En normalfrisk häst skall fixa det ändå om man inte rider skiten ur den, och sen slarvar med avskrittningen.
 
skulle aldrig slarva med min häst!
borsta, pyssla och fixa allt runtikring väl är A och O.
 
Är jag en slarver? Det verkar så utefter vissa inlägg här som jag läst.

Min häst har inga benskydd, han har sällan täcke, jag kratsar inte alltid hovarna och har han vilodag så brukar jag inte borsta honom. Sen undrar jag egentligen VAD det är tänkt att man ska göra med hästen efter ridpasset. Jag sadlar och tränsar av och ställer in honom i boxen om det inte är tidigt på dagen då släpper jag ut honom i hagen igen? Jag brukar ta grovborsten och dra av lite, vad mer ska jag göra?
Jag har haft honom sedan han var 11 år och nu är han 24 och rids fortfarande 5-6 dgr/v och är frisk och pigg och fin i hullet så så hemskt mycket tror jag inte han har lidit av mitt "slarv".

Däremot att ta ut veterinär om han skulle bli dålig är ju en självklarhet, likaså att se till så han har bra foder och framför allt mår bra i själen!
En lycklig häst har inte mycket att göra med hur många täcken dom har eller hur mycket man lindar och tar på liniment. Min häst går ute mycket, får rulla sig och gno in sig i leran utan täcke om han så vill. Han får mycket kärlek men får framför allt vara häst - om det anses som slarv, sure thing inte mig emot!
 
Till många här....

Jag borstar inte alltid mina hästar efter ridpassen inte heller smörjer jag särskilt ofta...*skäms lite* men jag ser till att mina hästar får det de behöver. Allt är såklart individanpassat!
På stallet där jag har mina hästar har vi ganska begränsade fodersorter och jag tycker att flera av hästarna skulle behöva annat foder. Inget jag säger till ägarna förståss... de får sköta sitt själva...
Det finns även de hästägare som är alldeles för pjoskiga med sina hästar och det är inte heller rätt.
Mina hästar har täcken på sig när det behövs...typ större delen av året...*suck*
De har lindor på natten om de jobbat hyfsat hårt. De får en massa olika foder och vitaminer då jag inte anser att de får sitt behov tillgodosätt av de vanliga fodersorterna mm mm.

Jag kratsar inte heller hovarna om de är fulla av lera. Det är jättebra för hästarna!

Men alla gör väl sitt bästa för att hästarna ska ha det bra får man hoppas....
 
T. De får en massa olika foder och vitaminer då jag inte anser att de får sitt behov tillgodosätt av de vanliga fodersorterna mm mm.

Är det DU som anser o tycker det behövs eller har du räknat på foderstaterna o kommit fram till att alla dina extratillskott behövs? Överutfodring med mineraler o vitaminer kan vara skadligt det oxå...



Men alla gör väl sitt bästa för att hästarna ska ha det bra får man hoppas....
 
ja det beror ju förstås på vad hästen gör och vilket underlag den rör sig på. Snö är ju rent, parkliknande gräshagar likaså :)
jag har en barfotaponny som travar mycket på grus periodvis och då måste jag hålla koll varje gång. Fölston som skrotar i hagen är ju en annan sak.
Sen är det lite sent att kolla skodda hovar när oren gång uppstår tycker jag, och eftersom jag inte "känner" på samma sätt som du så visiterar jag nästan alltid en gång om dagen (jag rider mycket på grus och i skogsmark) och tycker det är en bra regel
 
hm... i mångas ögon här skulle jag säkert ses som slarvig, men jag týcker inte man behöver göra mer än vad jag gör..

är iofs pedant på många områden, mockning t.ex. är jag jättenoggrann med, vill inte att min häst ska stå på en massa skit,(har lätt att få strålröta) eller få liggsår pga för tunn bädd osv. dessutom tycker jag det ser mycket trevligare ut emd en ljus och ren bädd!

jag vill ha min häst ute så mycket som möjligt i hage, nu går de ute dygnets ljusa timmar, och så fort vädret blir lite varmare och stabilare går de ute dygnet runt, och fortsätter med det in i oktober. jag har nästan aldrig täcke på hästen, det har hänt <10 gånger i vinter, och då har det varit snöstorm eller regn och blåst och jättekallt. (hon fryser inte och har inte hostat/visat på nåt annat sätt att det inte funkar). hon är klippt på halsen och bogen, resten av kroppen är lurvig som en brunbjörn :)

för tillfället är hästen skadad (på väg tillbaka), hon har promenerats/skrittats minst en timme (oftast mer) varje dag sen minst en månad tillbaka. jag har inte en massa liniment och kladd på benen, dock lindor nu vid arbete, som stöd för att förhindra felbelastning. veterinären ringer vi alltid om vi inte vet vad vi ska göra, i vårt stall skämtar vi om att vi borde ha klippkort eller mängdrabatt när veterinären kommer.. :smirk: :D

hon har faktiskt inte en uträknad foderstat, även om det egentligen är något hon borde ha. men hon är i bra hull (lite FÖR bra kanske :smirk:, men bättre det än att hon är mager) och pälsen är blank, hon är pigg och glad.

kan hålla på i evigheter som ni märker. kontentan är väl att jag är ganska normal vad det gäller hästhållning... :)
 
njea jag e nog något mittemmellan, mockar självklart nästan jämt, när jag e i stallet mockar jag såklart, bortsar innan men oftast inte efter är hon dyngsur kan jag duscha av henne, benen sköts eftersom de är problem med dem och måste skötas ordentligt. Hon har täcke ute och inne
men om jag bara är där för att mocka och ett pass brukar jag inte bortsa henne eller ut å gå eller något sådant.
 
En liten tanke, kanske inte var vad du menade med ditt inlägg men ändå...


Mår hästen bättre av att den blir avborstad efter ridningen (detta under förutsättning att den blivit borstad före ridningen och inte är skitig)?

Det är klart att vädret ibland gör det nödvändigt att sköta om sin häst efter ridningen om det är lerigt.

Men all skötsel ska ju göras efter vad som behövs. Behövs det masseras rygg, linimenteras ben osv. så ska man givetvis göra det...men en häst är en häst, inte en människa. Den tar inte illa upp över att man inte borstar av den om man varit ute och skruttridit (=lugn ridning) i en halvtimme.


Den enda orsaken jag kan se till att man ska borsta av en häst som redan är avborstad är för att man skall lägga ner tid att umgås med sin häst, och den tiden lägger jag redan ner på min med att umgås med den, utan att stå och borst/pyssla.

Min häst blir inte rycktad under vintern. Han behöver det extra fett som finns i pälsen för att inte frysa, enda orsaken till att jag har täcke på honom är för att han annars går ner i vikt, och det vill jag inte. Annars hade han fått gå utan för det mår hästar bäst av.


Givetvis kan det vara brist på tid eller ork som gör att man inte sköter om hästen, och då är det frågan om att vara slarvig.



Att inte stå och linimentera in sin häst, inte ha tio olika täcken och hundra olika benlindor som man alltid lindar hästen med oavsett om de går ute eller rids är inte slarv. Det är att låtas hästen vara häst.

Men givetvis kan det finnas hästar som behöver linimenteras, täckas, lindas pga. olika orsaker och att inte göra det då är att slarva.



Detta är inget personligt påhopp på ngn. utan en reaktion av vad jag ser ofta på stall. Folk köper dyra benlindor, täcken, liniment till sina hästar och tycker att folk som integör det slarvar. Men själv har jag för länge sedan insett att jag inte behöver ett nytt scharbak en gång i månaden till träningsridningen, inte nya benlindor och andra dyra saker, min häst mår bra ändå.
Å andra sidan har jag nyligen köpt lite nya saker till honom, dessa skall användas i uppvisningssammanhang och är till fäör en del av helhetsintrycket. jag tvivlar dock på att min häst bryr sig om hur schabraket ser ut, så länge det är rent och inte skaver... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 715
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 609
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
804
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp