Bukefalos 28 år!

Slarva med hästarna.....

JAg tror min häst bryr sig om hur shabraket ser ut :eek:. När han har det rosa (med matchade rosa lindor) så har han blivit kallad hon av otaliga personer, bla. ridläraren :D.
Det är väll genant för en stor snygg gentleman att bli kallad hon :cool:
 
Att borsta/rykta hästen efter ridning är bäst, då har porerna öppnat sig och den blir ren och blank direkt.

/P
 
Din fundering om att borsta hästen efter ridpasset.. alltså man kan ju säga att rykten är bl.a en lätt typ av massage och massera har jag hört att man helst ska göra just EFTER passet eftersom hästen är varm i kroppen.. :) :idea: :confused:

:banana:
 
Ja, rykt är en lätt massage och det är nog göörskönt efter arbetet :love: , men en regelrätt och djupgående massage skall helst ske på kall häst så att massören kan känna musklernas "neutralstatus".
Det är stretch du alltid skall göra på varma uppvärmda muskler :)
 
Mycket riktigt att det både är bra att ryckta efter att man ridit eftersom porerna är öppna samt att det är en viss massage men är det slarvigt att inte göra det efter ett ridpass?
 
Ja det tycker jag.
men jag tycker inte att det är slarvigt att inte rykta före arbete :cool:
 
Att låta hästar vara hästar skulle väl kunna stå skrivet ovanför dörren på mitt stall :smirk: Det är vad jag utgår ifrån i min hästskötsel iallafall. Och vi har haft inackorderingar av alla slagen från pedant tuttinutt till arbetslös slashas som skickar maken att mocka även fast hon bor 100 m bort. Båda sorterna är lika irriterande.

Själv är man väl slarvig på vissa saker som:
*Smörja sadel, träns o hemmaselen. Sker väl 1-2 ggr/år.
*Kratsa hovar
*Tvätta täcken o bandage som bara används hemma.
*sopa stallgången, kan vara osopad i 3-4 dagar
*Borsta hästarna. Om dom inte rids eller körs förstås. Då ska dom vara skinade blanka både före o efter.

Mer noga är man med:
Foderstater
Att dom får vara ute så länge som möjligt
Vård efter hårdare träning och att man håller efter gamla skador.
Noga med uppvärmning- nedvarvning
Snygga o rena grejor och hästar när man åker o tränar eller tävlar
Bra hygien o luft i stallet (har faktiskt lite med att sopning inte sker så ofta. Det dammar sååå)
Täcken är det väl lite si o så med. Klippta starthästen har alltid täcke. En ridhästen har täcke då det är ruggigt ute likaså fölstoet som är superkänslig. Andra ridhästen har världens björnpäls så hon har bara täcke på sig om hon har ridits eller ska ridas och man inte vill att hon ska vara blöt när man slänger på sadel.
m.m

Kort o gott kan man säga att HÄSTENS HÄLSA kommer långt före det materiellas hälsa :p i vårt stall

MVH Eem
 
Så du menar att du hellre lägger på en sadel på en rygg där det kan finnas smutts i form av damm, sand, sågspån/annat strömaterial och liknande men anser att det är slarvigt att inte borsta av en häst efter ridning???


Det som finns på ryggen under ridning kan ge skavsår, medans det inte skadar hästen, varken psykiskt eller fysiskt, om man inte rycktar efter ridningen!


Verkar motsägelsefullt...
 
Egentligen, är det du eller hästen som bryr sig? Förstår din häst om den blir kallad hon eller han?
 
klart han inte gör :D
Men han skulle tycka det var pinsamt OM ha förstod. Ståtlig herre(hingst länge!) klart han inte vill att folk ska tro att han är en hon. Hans manlighet skulle bli sårad.

Blir lite mobbade för dom rosa prylarna i stallet. (Shabraket var nytt och vitt och vi sydde på ett blått kantband, efter första tävlingen tvättade vi det och sen skimmrade det i ljusblått. Skulle färga det rött och vips blev det rosa :D. När vi dessutom hittade rosa lindor på rean så kunde inte låta bli :rofl: stackars häst, rosa passar på ponnyer, inte hästar på 174)

Skulle nog lagt till ett "*ironisk*" i förra inlägget :angel:.
 
Visst gör det och vissa inte....själv så är jag jättenoga med min pålle..fast jag har ridit igång långe och kollar så att hon mår bra varje dag så är det mer fel på min häst än de hästar som inte får omvårdnad, igångridning och tillräckligt med mat....känns lite ledasmt ibland :(
Känner till vissa människor som inte ens mockar åt sina hästar och då blir man lite förbannad...har man ett ansvar eller vart tog de vägen?

Är nog en hönsmamma jag oxå :)

/jag
 
jag kan tänka mig att många helt enkelt är okunniga om vad hästen behöver och hur den ska tas om hand. Det vimlar av människor som har häst och som har de mest underliga åsikter om vad hästen har för behov. Så okunskap och ovilja att lära sig är den största orsaken gissar jag.
(Själv brukar jag få lite pikar av min sambo om att hästen går före både barnen och honom.)
Sedan finns det förstås också de som är lata helt enkelt. Tyvärr.
 
I vårt stall har vi hästägare av alla sorter. Ett par är sådana som lägger på 3 tjocka vintertäcken bara för att hästen är klippt och sen får den gå med dem på vare sig det är 10 plusgrader ute eller 15 minus. De har också en tendens att ge sina hästar 5 olika vitaminpreparat som innehåller samma vitaminer (har fått hjälpa dem att räkna foderstater nu för att hästarna inte ska bli förgiftade av överskott på vitaminer...). Är det det minsta lilla regningt ute spärras dessa hästar in i sina mörka boxar hela dagen, där står dom sen och ser superuttråkade ut...

Sen har vi också den motsatta typen av hästägare, dom som knappt hinner mocka åt sina hästar. Hästarna är långhåriga som björnar och lämnas gärna både smutsiga och svettiga efter oregelbundet förekommande ridpass. :mad: Dessa hästarna har aldrig varit i närheten av en uträknad forderstat. "Vaddå hästar äter väl hö och havre...?"

Tror själv att jag kan anses vara en slarvig hästägare av somliga, samtidigt som andra troligtvis tycker att jag är jättepedant. Min huvudfilosofi är dock att jag ser till att lära mig hur saker och ting fungerar, tar till mig det som jag tycker verkar vettigt och skulle sen aldrig få för mig att strunta i att följa mina principer för att jag nån gång inte orkar. :cool:
 
Hur skulle det vara om du läste mitt svar ordentligt innan du skriver att jag är motsägelsefull :devil: :mad:
Vadå hellre :mad:
jag skrev att jag inte tycker att det är slarvigt att inte rykta före arbete, ingenting om att det är Ok att lägga på sadel på smutsig rygg.
Ryktar gör man hela hästen, eller hur?
 
Min häst blir inte rycktad under vintern. Han behöver det extra fett som finns i pälsen för att inte frysa, enda orsaken till att jag har täcke på honom är för att han annars går ner i vikt, och det vill jag inte. Annars hade han fått gå utan för det mår hästar bäst av.


:confused:

Går din häst ner i vikt utan täcke???
Har du provat att ge honom mer grovfoder när det är kallt så att han får hjälp att hålla värmen den vägen??
 
Jag kan säga att jag brukar lika långa tid på att fixa mina hästars foder, som dom andra gör på att mocka, ta in och fodra två hästar! Och det är INTE jag som är trög... Fattar inte vad man ska ha häst för om man inte vill/har lust att ta hand om dom. Båda dessa ägare jobbar inte, och har typ 50m till stallet! :crazy:

Så jag håller helt med dig!! :bow:

och jag håller inte med dej :o :D

Jag anser inte att tiden man håller på med mockning eller fixande av foder är avgörande för om en en häst får bra skötsel eller inte. Det viktiga är väl resultatet !!!

En häst som får bra skötsel enligt min mening

*får vara ute så mkt som det bara går, helst i en hage med vind regn sol skydd och hästkompisar (ett måste).
* Slipper benskydd och smörja (om den ite är skadad och det behövs)i hagen.
* slipper onödiga täcken.
* motineras regelbundet och med nogrann uppvärmnng och nedvarvning.
* har en bra foderstat och friskt vatten.
* Tillkallar veterinär om det behövs.
* Har en ägare som är en bra ledare (det är inte bara den fysiska skötseln som rä viktig).
 
Att borsta/rykta hästen efter ridning är bäst, då har porerna öppnat sig och den blir ren och blank direkt.

/P
och allt naturligt fett försvinnner ut, och vips så har din strävan efter att sköta din häst gjort att det blivit precis tvärtom
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 607
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 119
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 883
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp