Bukefalos 28 år!

Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Se där!

Jag vill dock inte påstå att jag hade fluga lärare, jag var inte mottaglig och hade nog ingen motivation till att vara det heller. När motivationen och tiden fanns så gick det förstå vad de sagt.
Tycker du inte ridning och matte är lite likt egentligen? Det finns regler och system men det är rätt komplext och missar msn grunden kör msn fast ...

Jag har upplevt samma i ridningen nämligen. Nån förklarar och hjälper men man är för stressad eller förvirrad eller nåt så det går liksom inte in. Man blir blockerad. När jag skaffade egen häst och slapp pressen av att rida andras hästar så trillade många polletter ner bara för att jag var mottaglig.

Precis som med unghästar! De måste vara i en trygg miljö för att kunna lära sig något. Stress och spänning försvårar allt;)

Jag har faktiskt inte tänkt i de banorna, men det kan nog stämma. För har man inte förstått grunden i matten så kommer man inte vidare. Och har man grunden klar för sig så blir resten inte lika svårt. Man måste alltid ha en grund att komma tillbaka till. Precis som i ridningen.

Det här med stress håller jag med om. Och det är där det brister när pedagogiken är svag, tycker jag. Jag har kämpat och kämpat med bakdelsvändningar t.ex. Har riktigt slagit knut på mig själv för att få till det, alla hjälper man kan komma på har använts. Och sedan fick jag klart för mig av min förra (svenska) tränare att det ju inte alls var så komplicerat. Led och följ med i stort sett. Sedan var det avdramatiserat. Just det här som även Hellas talar om, att dela upp saker i mindre bitar och på så sätt göra det lättare att förstå.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Det som jag direkt reflekterat över när jag jämför de svenska tränare jag ridit för med den utländska så är det så att säga "krångligare" ridning för de svenska (inte för alla tränare men för många). Man ska liksom backa sig ur problem, börjar hästen hacka så får man rida övergångar istället för att bara mjukt mata på framåt tills man hittar en jämn kontakt igen. Är hästen kärv i en sida, vilket de flesta är, så ska man rida på volt och böja, böja, böja och tjata, gärna med en massa övergångar inlagda. Istället för att rida mer varierat, olika vägar, byta varv ofta, mjuka bågar och sidvärts, något varv på volten och sedan rakt igen, fokus på att få ryggen till arbete och hästen att söka bettet och därigenom löser det sig mer "av sig självt" och hästen blir mer liksidig, sedan kan man begära mer av den. Att rida i hästens normala grundtakt och tempo och inte vara så rädd för lite fart. För de svenska är det mer "prydligt och lugnt". Svenska tränare fokuserar ofta alldeles för lite, eller inte alls, på ryttarens sits och inverkan. Det blir för mycket fokus på hästens form, men utan att rätta ryttaren först.
Hoppas det går att förstå hur jag menar.:)

Läser ikapp lite ;)
Detta håller jag absolut med om . Tycker precis det är det man ser alltför ofta på träningar . Jag letade länge efter en tränare som jobbar långsiktigt och som inte tycker att ett ridpass skall vara bestående av 45 min harvande varv på varv på en volt i hopp om att hästen ska"lossna" och ryttaren " fatta" . Tyvärr är det mycket vanligt att det är modellen häromkring och så vill jag inte rida .

KL
Vi har ju diskuterat det många gånger tidigare just runt träning också att det är svårt att vara tränare i dag . Det går många flugor i vem man tränar för och folk byter tränare som bytte man strumpor på många håll när ngt inte funkar eller passar . Klart man ska byta tränare om man inte upplever att man lär sig ngt, utvecklas , eller "tror" på tränarens filosofier ! Alltså inte det jag menar , men bland hobbyryttarna här ikring iallafall ser man rätt mkt fnattande och bytande utan att det egentligen finns ngn egentlig tanke bakom ibland .

Ang att "lära sig Rida" ... Alltså jag tycker jag rider sämre och sämre ju mer jag lär mig , för ju mer man lär sig ju mer fattar man hur lite man kan ha ha ! Seriöst ....:o
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag tror inte en sekund på att man bara för att man tävlat tom MSV någon gång automatiskt är mer lagd åt det hållet att man vill lära sig mer.
Det finns gott om människor som inte tävlar som ständigt lär sig mer. Tom i högre grad än de som regelbundet tävlar. Man kan ju tom lägga den tid tävlingen, resa etc tar på att lära sig istället.
Det är inte det minsta ovanligt.

Ang min tränares tävlingar nu så är det så att han inte hinner tävla. Han ska hålla lektioner, sko, rida tillridningar och sköta en gård med allt vad det innebär. Och träna hund och ha ett privatliv.
Han har gjort små starter för att hästarna ska få den miljöträningen.
Han hade en egen häst förra året. Den fick ställa upp i någon laggrej då folk behövdes.
I övrigt har han tävlat några utbildningshästar(som ska säljas) som inte är hans och är gröna.
Givetvis kör man då lätt klass.
Syftet är mest att kolla hur de är i miljön och få ok resultat. Det har de absolut fått.

Och att han inte skulle ha helheten är ju bull. Då skulle inte de lyckats ta fram tävlingsryttare. Det finns en del som endast ridit för dem som det går riktigt bra för. Bla deras nuvarande anställda. Hon har kommit till final i junior-sm, yr-sm och gör väl det i år med skulle jag tro.
Hon är nu 20 år och tävlar tom Intermediare på hästar som de och hon utbildat. Planen är att starta GP inom överskådlig tid.
Hästar som btw sålts som oridbara de flesta. Och ingen annan tränare i stan ville ta i de med tång.

Däremot väljer vi medvetet att träna på ett annat sätt än uppvisningsridning för det mesta. Så för att man ser en TRÄNING med dem ska man inte tro man förstår hur de TÄVLAR. Eller hur de lär ut tävlingsridning.
Och man ska skilja på hur man inom det här systemet rider grön häst eller lär grön ryttare saker. Det ser inte snyggt ut alltid. Men det finns en röd tråd och en plan.
Flertalet av deras elever har ridit program för GP-ryttare/domare som också arbetar som tränare. Hon tycker inte det är några konstigheter.
Den tyskutbildade beridaren tycker inte det är några konstigheter heller. Han ville först ha hjälp med samlingen. Men insåg att man kunde jobba med allt iom att tänket var detsamma i hur hästen ska arbeta. Hans resultat har som sagt förbättrats rejält, på banan.

Även mina elever får rida ngt som inte platsar på banan i början av deras och hästens skolning. Just för att få ett bättre resultat längre fram. Där ryttaren i högre grad kan påverka hästen. Och där man kan rida fram gång, balansera upp dem etc. Så man kan förbättra en kassare häst och inte bara behöva köpa såna som från start är bra.
Vid msv nivå brukar vi möta den vanliga utbildningstrappan. Därefter kan man tävla om man vill.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag håller med!

Man vill direkt in i så nära det perfekta. Fulridning är något man är livrädd för.
Handen SKA hållas där och där, man ska göra si och så...
Men ingen vet varför eg.

Många tränare ger förklaringar till allt detta. Det de själva får lära sig. Men det är halvdana förklaringar av någon som inte är redo för mer. Och som inte hajat mer.

Många tränare har inte utbildat hästar tom svårklassrörelser. De har då inte heller kunskap om hur man börjar redan efter inridningen att skola hästen och varför. De kan inte hjälpa hästar med osunda rörelsemönster att ändra dem.
De kan däremot mata på en häst som är hyfsat ok och få den tom msv c eller möjligen msv b. Men inte fasen kan de lära en rätt osund individ bli frisk, rörlig och förädla en sån.

Jag red idag en häst som har lite fysiska problem(och är rätt känslig med mycket temperament). Det är en ung tjejs första storhäst. Så den skojar till det lite med henne med när hon missar saker.
Hon har lärt sig massor på den! Men man missar så klart en del. Jag med!
Men nu har den varit lite för mkt för henne ett tag. Så jag red idag.
Jag fick fulrida så det stod härliga till, korrigeringsrida. Det är inte snyggt i tävlingsposition. Men hästen kommer loss i kroppen och den började bjuda och röra sig friare.
En tjej som rider a la TR såg det och sa just det: Hon hade aldrig sett den hästen gå så bra, galoppera så bra(den har tafflig galopp, är genomkollad av vet och ska ridas). Hon sa att det är ju inte direkt tävlingshjälper, bla med den höga handen. Men att det var jäkligt effektivt! Så hon blev impad över att det funkade.
Sen kan man återgå till normalposition och rida a la tävling. Man tonar gradvis ned det.

Det där vet jag många tränare som inte vågar göra inför folk. De rider dock så då de är ensamma. Vi har pratat om det.
Och det är så de rider tillridningar på hemmaplanen.

Jag tror absolut man kan tappa kunder på att göra så som jag gör. Folk tror inte jag kan rida normalt om de bara ser mig korrigeringsrida hästar.
Eller tror att det där är målet.
De kan också känna att ett ridpass känns illa om det inte är så nära det perfekta på en gång. Jag vet däremot att det är ett led i utbildningen och att det på sikt ger bättre resultat än om man börjar pilla med allt direkt.

Man brukar säga att en ryttare bara klarar av att lära in 3 saker åt gången. Så jag ger alltid max 3 saker i läxa till de som inte är mkt rutinerade.
Och då är det i början tre saker de gör med kroppen. Sen kanske någon grej de gör i kroppen och några hästen gör. Men max 3 per läxa.
Jag kan också uppmana till att göra "fel" medvetet för att de ska känna efter och själva hitta känslan.

De måste också svara på frågor och själva analysera saker. Just för att de verkligen ska lära sig och jag på sikt bli överflödig.
Om jag bara rabblar saker och inte ställer särskilt avancerade frågor kan man gå vidare utan så mkt lärdom.
Att ställa en fråga: Hur gör du om du ska göra "det eller det"? eller "Vad tror du händer om du gör så eller så? Varför det? Och sen uppmana dem att testa. Och sen testa motsatt..

Som tränare måste man också kunna läsa människor. Olika människor behöver olika sorts pedagogik. En del lär bäst med teoretiskt malande, andra genom att tänka, en del genom att känna och andra genom liknelser och bildtänk. Sen måste man också vara olika hård/peppig etc. Och man måste pressa olika över vissa spärrar man kan ha. En del måste våga bli mer impulsiva, andra måste börja planera, vissa måste hitta självförtroende, andra mod, en del vill ha en spark i arslet etc etc.
Och inte alltid har man rätt häst för hur man är som individ själv, mentalt som fysiskt.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

...
Det vi nu får se på PK-filmen är för mig inte alls bra att det förs fram som något franskt!
Många skulle ha stor nytta av delar av det franska som kompliment i sin TR-dressyr, för att få till det där lilla extra.
Men ser man den där filmen kommer man aldrig i heeeelveteeee testa en tränare man tror är franskinfluerad!För det där skulle endast sabba i mitt system. Det lär hästen sånt jag inte vill lära den, dvs lär den göra fel/tränar den "omvänt".
Och det skulle sabba för de flesta som rider TR också.

Alltså skrämmer man bara bort folk från något som jag tror kan gynna många.
Som sån som gör lite annorlunda måste man vara extra noga med att kunna argumentera för sin sak om man nu inte vill skrämma bort folk.
...
Ja, då har den som lagt upp filmen fått sin vilja genom. Genom dina inlägg hjälper du också till att skrämma bort folk som själva inte tar reda på bakgrund och syfte till det som visas i de korta filmsnuttarna.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag tror absolut inte att jag skrämmer bort folk från det JAG tror på.
Att jag inte tror på PKs metod är något helt annat.
Jag har sagt att jag tror att en del av det franska kan gynna ekipage. Jag har inte sagt att jag tycker a la PK är bra.
Jag har heller inte lagt upp filmer på sånt jag tycker är skit.
Jag försöker istället förklara vad jag tycker är bra.

Jag håller som sagt god ton, försöker förklara och bemöter frågor.
Det ger ökad förståelse. Sen behöver inte alla hålla med mig i hur jag ser saker.
Men jag driver iaf inte iväg folk genom att vara antingen otrevlig, ignorera frågor eller vägra förklara med egna ord och egna känslor.

Jag läser vad folk skriver och svarar därefter.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Absolut!
Men så är det med tex med AR också. Det finns flera olika sorters tygeltag.
Det kommer ju ifrån barocken eller tom tidigare.
Så det är ju inget unikt för PK eller mina tränare.
Även westerntränare vet jag gör detsamma.

Det handlar om att man ska få en gedigen verktygslåda så att man ska förstå vad alla ens hjälper gör, hur de påverkar isolerade muskelgruper eller hela kedjor.

Så det ser inte jag som likhet just mellan det jag sysslar med och PK.

Jag vet en hel del andra tränare som rider TR som också lärt sig såna här hjälper(utomlands eller av tex mina tränare). De använder dem själva. Men lär inte ut dem.

Jag ser lite olika skäl till det. Dels skulle man förlora kunder om kunderna själva kan lösa problemen och man inte har så mycket mer att komma med.
Dels så skulle man förlora kunder iom att folk i Sverige ser det som handridning och att det är negativt(trots att man har betydligt mindre i handen än gemene man).
Man skulle också förlora kunder iom att man inte kan skicka folk att tävla så snabbt.
Och dels så måste det till mer engagemang från tränaren att lära ut timeing.
Det kräver då en tränare som inte bara kan göra själv, utan se då det är exakt rätt.
Och det kräver mer jobb från eleven att vilja lära sig detta. Det vill inte alla.
Sen träffar en del sina elever för sällan. och kan då inte lära ut det iom att de vill övervaka oftare.

Många tränare är affärmän/kvinnor och inte tränare i första hand. Det ska man ha jäkligt klart för sig.
Man gör inte sånt som riskerar bli obekvämt. Spec inte i början av karriären.
Är summan av kademumman att du rider/tränar som P Karl och alla andra med liknande tygeltag men att du inte vill visa det?
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Det som jag direkt reflekterat över när jag jämför de svenska tränare jag ridit för med den utländska så är det så att säga "krångligare" ridning för de svenska (inte för alla tränare men för många). Man ska liksom backa sig ur problem, börjar hästen hacka så får man rida övergångar istället för att bara mjukt mata på framåt tills man hittar en jämn kontakt igen. Är hästen kärv i en sida, vilket de flesta är, så ska man rida på volt och böja, böja, böja och tjata, gärna med en massa övergångar inlagda. Istället för att rida mer varierat, olika vägar, byta varv ofta, mjuka bågar och sidvärts, något varv på volten och sedan rakt igen, fokus på att få ryggen till arbete och hästen att söka bettet och därigenom löser det sig mer "av sig självt" och hästen blir mer liksidig, sedan kan man begära mer av den. Att rida i hästens normala grundtakt och tempo och inte vara så rädd för lite fart. För de svenska är det mer "prydligt och lugnt". Svenska tränare fokuserar ofta alldeles för lite, eller inte alls, på ryttarens sits och inverkan. Det blir för mycket fokus på hästens form, men utan att rätta ryttaren först.
Hoppas det går att förstå hur jag menar.:)
Det går mycket bra att förstå vad du menar. Det du tar upp är sådant som även P Karl förespråkar, kanske ännu lite mera fart (ökad steglängd) någon gång för att ta reda på hästens max.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Nej, jag rider inte som PK. Som jag skrivit många gånger.

Ja, jag kan höja handen. Och ja, jag gör det så folk ser. Och ja, jag lär ut att göra det - även då folk ser. Jag skiter i om folk tycker det ser fult ut.

Men jag vill inte ha samma respons i hästen som PK. SÅ jag har en annan timeing för att trigga andra muskelkedjor. Och jag gör inte riktigt lika i vinkel etc heller.

Men visst höjer jag handen ibland i korrigeringsläge, så som många franska gör. Och så som Bent gör och så som Western-folk(en del) kan göra.
Men det är inte därför likadant som de gör. Det är enligt det system jag följer.

Och som du nog förstått by now förespråkar jag något annat i formgivningen än PK. Så därför gör jag också lite annorlunda.

Jag har i flera inlägg skrivit hur. Bara att läsa..
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag tror inte en sekund på att man bara för att man tävlat tom MSV någon gång automatiskt är mer lagd åt det hållet att man vill lära sig mer.
Det finns gott om människor som inte tävlar som ständigt lär sig mer. Tom i högre grad än de som regelbundet tävlar. Man kan ju tom lägga den tid tävlingen, resa etc tar på att lära sig istället.
Det är inte det minsta ovanligt.

Ang min tränares tävlingar nu så är det så att han inte hinner tävla. Han ska hålla lektioner, sko, rida tillridningar och sköta en gård med allt vad det innebär. Och träna hund och ha ett privatliv.
Han har gjort små starter för att hästarna ska få den miljöträningen.
Han hade en egen häst förra året. Den fick ställa upp i någon laggrej då folk behövdes.
I övrigt har han tävlat några utbildningshästar(som ska säljas) som inte är hans och är gröna.
Givetvis kör man då lätt klass.
Syftet är mest att kolla hur de är i miljön och få ok resultat. Det har de absolut fått.

Och att han inte skulle ha helheten är ju bull. Då skulle inte de lyckats ta fram tävlingsryttare. Det finns en del som endast ridit för dem som det går riktigt bra för. Bla deras nuvarande anställda. Hon har kommit till final i junior-sm, yr-sm och gör väl det i år med skulle jag tro.
Hon är nu 20 år och tävlar tom Intermediare på hästar som de och hon utbildat. Planen är att starta GP inom överskådlig tid.
Hästar som btw sålts som oridbara de flesta. Och ingen annan tränare i stan ville ta i de med tång.

Däremot väljer vi medvetet att träna på ett annat sätt än uppvisningsridning för det mesta. Så för att man ser en TRÄNING med dem ska man inte tro man förstår hur de TÄVLAR. Eller hur de lär ut tävlingsridning.
Och man ska skilja på hur man inom det här systemet rider grön häst eller lär grön ryttare saker. Det ser inte snyggt ut alltid. Men det finns en röd tråd och en plan.
Flertalet av deras elever har ridit program för GP-ryttare/domare som också arbetar som tränare. Hon tycker inte det är några konstigheter.
Den tyskutbildade beridaren tycker inte det är några konstigheter heller. Han ville först ha hjälp med samlingen. Men insåg att man kunde jobba med allt iom att tänket var detsamma i hur hästen ska arbeta. Hans resultat har som sagt förbättrats rejält, på banan.

Även mina elever får rida ngt som inte platsar på banan i början av deras och hästens skolning. Just för att få ett bättre resultat längre fram. Där ryttaren i högre grad kan påverka hästen. Och där man kan rida fram gång, balansera upp dem etc. Så man kan förbättra en kassare häst och inte bara behöva köpa såna som från start är bra.
Vid msv nivå brukar vi möta den vanliga utbildningstrappan. Därefter kan man tävla om man vill.
Det är den lägsta bokstaven som gäller för MSV.
Sedan har vi A o B. Det krävs med andra ord en hel del för at bli högre.

Och alla jobbar givetvis också på att förbättra hästens gångarter.
det går pa andra sätt det med än att böja halsen o tränga.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Det går mycket bra att förstå vad du menar. Det du tar upp är sådant som även P Karl förespråkar, kanske ännu lite mera fart (ökad steglängd) någon gång för att ta reda på hästens max.

Vi "leker" mycket med gångarterna, t.ex. låångsam trav, öka steglängden, vanlig trav osv osv.

Men i övrigt verkar det inte vara något som PK förespråkar? Jag ser t.ex. inte hur man skulle få hästen att "runda sig" genom att höja händerna som han gör. Det jag ser då (på film ska tilläggas) är underhals och sänkt rygg istället. Jag vill tvärtom få hästen att söka bettet och arbeta med energiska bakben och arbetande rygg, "ryggen uppe". Jag har letat filmer med PK men inte hittat något sådant?
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Pk vill nog inte runda halsen...

Men om man testar som Tua skriver så tror jag att det går. Jag tycker att tygeltag uppåt rundar nacken. Uppresande går ju framåt uppåt om man vill få fram näsan. Jag förstår inte varför man sitter kvar med händerna högt som PK gör däremot.
Jag tycker att om jag har en häst dom vill gå emot bettet med underhalsen så hamnar man i dragkamp med låg hand. Om man tar förhållning lite uppåt köper jag att bettet inverkar i mungiporna och mindre på tungan och det verkar de inte gå emot , utan då släpper underhalsen och man kan driva utan att det pinnar nerför backen med bogen först...

Tua: jag tror absolut du har ett system som fungerar. Av de beskrivningar du gör så kan man förstå hur du menar att det ska vara.
Och jag tror att det är just på lite svåra hästar med sämre exteriör som man märker att det funkar !
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Håller med om att det Tua säger verkar kunna fungera. Skulle vara intressant att se IRL också.

Om min lilla häst spänner underhalsen så hjälper det att t.ex. flytta undan några steg, eller bara smeka henne över halsen. Att ta uppåt skulle stressa henne. Men alla hästar är olika, på min förra häst använde jag ibland uppresande tygeltag. Detta är dock inte i närheten av det som visas av PK, inte alls bli kvar med hög hand.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Min erfarenhet är att man kan ta tygeltag uppåt på hästar som går emot handen men om man har en känslig häst som hellre tar för lite stöd så är det bättre med låg och stadig hand. Att man verkligen erbjuder hästen bettet.
Är din en sån känsligare individ?
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag köper att allt inte funkar för alla.

Men hittills har inte jag stött på en häst systemet inte funkat på. Jag tror heller inte mina tränare gjort det. Just de hästar som ingen annan i stan vill ta i mer brukar hamna hos dem. De som ballat ur psykiskt. Även proffsens såna.
Det finns ett gäng såna som rör sig fantastiskt. Men som iom känsligheten någon gång gjorts fel med och lärt sig ett helvetes försvarsbeteende. Vissa av dem vet alla tränare här omkring vilka det är. De vägrar ta emot dem. En del tränare skickar då vidare dem och säger att "De tränarna är de enda som kan hjälpa dig när det gått så långt".
Däremot går det inte att på en häst som inte är utbildad från grunden enligt det här eller liknande bara höja handen. Då får de flesta lite smått panik.
Har man en häst som är benägen att resa sig kan den absolut göra det.
Är det en sån som bara stressar till hade den gjort det.
För de skulle inte förstå.
Man ber inte en någon direkt räkna gångertabellen eller liknande. Först är det 1+1.
Och även om din häst säkert är utbildad och fin så är den inte utbildad just så här. :)

Man måste först göra grundjobbet och befästa helt att man alltid rundar sig och tänker framåt/nedåt vid tygeltag.
Man måste då ha en annan timeing vid eftergift än när man tar och ger som inom det vanliga.
När man har det och inte missbrukar systemet så kommer hästen få en igenkännande känsla då man höjer handen och håller kvar. Den kommer inte få panik iom att den VET att trycket alltid försvinner bara den rundar sig. Dvs man får inte bli fast i handen då hästen gör rätt.

Dessutom kan man börja lära in höjda tygeltaget avsuttet i halt.

Jag har också en mkt känslig individ, som är lätt i fram. Han är mkt känslig både mentalt och fysiskt och mycket rörlig. Hade jag direkt bara gjort så på honom hade vi garanterat gått över. Han hade fått panik!
Nu fattar han ist att söka sig nedåt då. Men då började vi låg form och fefäste den först.
Han känner igen, blir trygg och rundar sig.

Både jag och mina tränare har ju ridit en del andra raser än halvblod, mkt araber och Iberier tex. De är ju rätt känsliga och inga man kommer undan med att sitta och dra i. Och de har också en benägenhet att sas välva sig åt fel håll och tappa ryggen om man gör fel.
Men man kan ändå använda det här systemet. För det handlar inte om kraft.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Om hästen lärt sig att alltid vara rundad kan man bli kvar med handen där uppe något.

Vi vill ta alla tygeltag uppåt till slut. Just för att inte bromsa rörelserna i hästen. Men då bara några cm upp.

En sån häst som inte kommer fram till handen behöver först lära sig det.

Det går visserligen att få till genom handen också. Men då måste man börja i stillastående avsuttet och hålla på så rätt länge.
Det är för mig bara aktuellt i specialfall, på en konvalecent som man redan testat allt annat på, typ. Som inte tål att röra sig felaktigt. Givetvis ihop med vet och då hästen är smärtfri/ej halt.
Och ja, det har funkat.

Men de flesta hästar bör ju röra på sig mer än så.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

De flesta som har privata lektioner i Sverige är inte A eller B. De är Hippologer, RIK och C.

Jag tror nog de allra flesta gör mer än bara böjer halsen och tränger, jag som de som rider på annat vis.

Det där är nybörjardelen av det jag sysslar med.
Därefter börjar vi rida hästen bakifrån och fram.
Men först gör vi dem att sluta göra fel, dvs sluta aktivera underhalsen och sluta vara i obalans. Sen aktiverar i motorn mer. Innan det tror vi det leder till slitage.

När hästen är mjuk och ryttaren kan styra och lägga balansen i den börjar den riktiga ridningen.

Jag vet att andra jobbar med att förbättra. Men jag tror de kan få mer verktyg att göra det med. För bättre resultat i det jobbet. Så man kan få även kassa individer att må bra.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Min erfarenhet är att man kan ta tygeltag uppåt på hästar som går emot handen men om man har en känslig häst som hellre tar för lite stöd så är det bättre med låg och stadig hand. Att man verkligen erbjuder hästen bettet.
Är din en sån känsligare individ?

Ja, hon är extrem på alla sätt. Både när det gäller känslighet, ambitiös och energisk. Så på henne funkar det bäst att vara luuuugn själv och tona ned. Men det är lättare att få henne att mjukna också än många mindre känsliga hästar.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Din ena tränare har varit på "min" klubb några gånger, tyvärr har jag haft förhinder varje gång och inte kunnat titta på någon träning. Dock jobbas det på att få till mer träningar, min vardagstränare tror att jag skulle bli väldigt förtjust i h*s sätt så jag väntar med spänning på att ett nytt tillfälle ska dyka upp. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp