Bukefalos 28 år!

Slasktråd för Rollkuren

Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag håller med dig där, det jag sett är att det kommer väldigt många unga ryttare som rider riktigt bra.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Visst är det kul :)

De äldre stagnerar lite o de unga lär sig fort.

Nej jag tror inte att man kan sälja en metod som allomfattande som passar alla hästar. Man kan få lite andra tips av andra- vara en del då kanske får ngt matnyttigt hos Thuas tränare. Han saknar dock helheten, även om han tycker att det passar honom bättre.
vill man tävla krävs ständig utveckling o var häst har sina talanger o aber.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Typiskt svenskt kan vara att inte kunna hålla ett system utan hela tiden tycka gräset är grönare på andra sidan. Där tror jag man är bättre i andra länder! Men jag vet inte- det är bara en känsla jag har -;)

Där tror jag du har en poäng. Det är ofta ryttare byter tränare till något som har ett lite annorlunda tänk och träningsstrategi. Sen rider de för denne ett tag och plötsligt byter de igen. De får liksom börja om från början hela tiden och kommer bara en bit och sen byter de igen. De ger inte tränarna och träningen en riktig chans på det viset. Jag tycker det är lite för vanligt.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

delvis KL

Det jag upplever med de tränare jag har ridit för genom åren och när jag har tittat på träning så är man snabb med att "rama in" hästen i träningen, och att hjälpa till att balansera upp, stötta den och att rida som om det vore ett färdigt resultat - uppvisningsridning - även på träning i stället för att rida för framtiden. Våga rida där det känns skört, det är inte helt taktmässigt och kan stundvis kännas rätt kack.. men våga låta det ta tid, våga rida där det inte känns helt optimalt för att hästen ska stärka sig i det jobbet?

Det blev stor skillnad till det sämre initialt då jag med nyvarande tränare få lämna hästen lite fri att ta ansvar för sin kropp och sitt jobb och vara där att stötta med drivning och visa vägen. Det var jättejobbigt för hästen att jobba själv, jag kan inte vara där och "mörka" svagheterna utan att rida I det svåra.

Jag får känslan av att tränare också vill att det ska kännas och se bra ut för sina elever för rider de inte bra så kanske de inte får mer uppdrag, jag vet inte!? Eller så har jag haft otur tidigare, men ofantlig tur nu med de jag rider för i dagsläget :D

Eller så är det så att tränarna tycker att eleven ska jobba grunder själv och de är där för att dutta i detaljer. (?)

(att man balanserar upp och "mörkar" gör väl alla på tävling när det krävs, det är träning jag pratar om)
 
Senast ändrad:
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jo jag förstår vad du menar.
Men är inte det också ett led i att tränaren vill att eleven ska tycka man får valuta för pengarna... Många ryttare tycker ju att ju fler övningar och ju krångligare desto roligare tränare...

I en del fall kan det säkert vara så. Men jag tror att det oftast är så tränarna lärt sig att lära ut, genom egna erfarenheter från andra tränare med samma erfarenheter osv osv.
Bara en sådan sak som sitsen. Jag anser att det fokuseras alldeles för lite på den bland många svenska tränare, eller på fel saker. Varför ska man t.ex. fokusera på att vrida tummen när man svänger om man sitter snett och kniper med låren, vilket omöjliggör för hästen att arbeta riktigt med ryggen och komma till rörelse? Eller fokusera på att böja och böja, tjata hål i öronen på hästen, samtidigt som det hela hade varit mycket lättare om ryttarens sits hade korrigerats först för att göra det möjligt för hästen att göra rätt? Hästar förstår oftast väldigt snabbt vad vi ber om. Men ofta utgår svenska tränare från tvärtom, man får lära sig att göra för mycket, det blir svårt och krångligt. Jag generaliserar kanske nu, jag har också ridit för svenska tränare som varit "före sin tid" och mer lika den utländska tränare jag ridit för nu.

Själv skulle jag inte vilja rida för en tränare som fokuserade på krumelutter. Men jag är kräsen och fullständigt illojal...:)
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag tror att Fio (?) lade in en länk till just JS, jag blev nyfiken och tänker titta mer vid tillfälle.

En sak som jag har tagit med mig från en (svensk) tränare är att man ska känna hästens mun i sin egen armbåge. Jag har märkt att när jag inte känner ett s.k "sug" i armbågen så är drivet för dåligt, hästen är inte tillräckligt framme. Om jag då manar mjukt med skänkeln så kommer suget "på plats". För mig är det bra att ha som bild i huvudet. När jag skulle lära mig av med att rida med överskänkeln så klarade jag inte att fokusera på att vrida tårna aningen utåt, men när jag fick bilden i huvudet av hur hästen breddade sin rygg så blev det bra. För mig handlar det om att få rätt "bild" i huvudet, jag tänker i bilder när jag rider mer än i egentliga hjälper. Eller hur jag ska säga.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Att tänka i bilder/associationer är egentligen det mest effektiva sättet att göra rätt för då reagerar kroppen automatiskt. Då blir det rätt utan att man samtidigt skapar en massa spänningar. Liksom Sally Swift jobbar Jane Savoie mycket med bilder. Hon använder stickord som gör att man som instruktör bara behöver säga t.ex. "vattenbaljan" så kopplar eleven till bäckenet som ska vara som en balja med vatten som inte får skimpa ut. Då träder det undermedvetna in och ser till att kroppen gör vad den ska.

Det var Fio som i den evighetslånga tygelkontakttråden länkade till en film med Jane Savoie (:bow:). Jag blev nyfiken och började söka efter material och jag gillar henne verkligen skarpt. Jag är ju på en basic nivå, men hon har varit reserv i USA:s olympialag i dressyr och har även coachat OS-ryttare, så det är en välmeriterad tränare med förmåga att lära ut till högsta nivå. Det jag gillar med henne är att det inte är några mysterier och inget hokuspokus. Det är vanlig, klassisk ridning med fokus på sits och korrekt inverkan. Det som skiljer henne från många andra är att hon, på grund av att hon själv inte var en naturbegåvning, har brutit ner ridningen i dess minsta beståndsdelar. Det gör att hon kan förklara på samma sätt. Där brister väldigt många tränare. Hennes pedagogik är extremt systematisk och bygger på utbildningsskalan. För mig har det varit revolutionerande. Jag rider fortfarande inte bra, men betydligt bättre än någonsin förut. Och det utan en tränare IRL.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jaha för mig låter det inte särskilt hemligt eller speciellt i den förklaringen öht faktiskt , låter rätt likt det jag själv rider enligt och min tränare är inte fransk eller hemligt unik öht ;)

För mig låter beskrivningen snarare som att det handlar mindre om en unik skola och mer om en rutinerad ryttare som lärt sig att ridkonst aldrig är konstant utan finns otroligt många sätt att utbilda / anpassa efter situation och känslan vad som är gångbart i en given situation .

Huuhmm hemligt har jag nog aldrig sagt att det är.. det är inte ett dugg hemligt.. men jag vet inte hur jag ska förklara.. jag använder det faktiskt som motvikt fast det passar in ändå.. skulle jag bara rida "franskt" skulle hästarna bli kantiga, men jag tycker det finns mkt där som är användbart när det kommer till sits, muskelgrupper och hästens form.

När jag rider där hos den franska som inte alls är särskilt mkt nuförtiden så får jag ju rida som han vill.. men hans resultat blir ju väldigt bra på oss just för att jag har en annan bakgrund än många andra som bara rider så.. men det vill han inte kännas vid :D
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Tror du sa nåt bra där, att många tränare tycker att man borde kunna grundjobbet själv och att de kan dutta med det roliga. Och med tanke på hur lite man rider med tränarhjälp så tror jag att det är ett måste att kunna göra grundjobbet själv om man ska utvecklas.

Tror oxå som Hellas var inne på att många tränare kanske haft det lite för enkelt och inte behövt lära sig grunderna så teoretiskt att man kan lära ut det till någon som har lite svårare för sig.
Vilket ju gör det svårt att lära sig grunden! Och eftersom ingen kan förklara låter det mystiskt och man får lätt tanken att antingen är man en sån som kan rida eller så kommer man aldrig komma nån vart.
Piff och puff och piruetter i all ära- det är ju lätt att lära sig om man har grunden! Det är ju grunden som är det svåra i ridning... Det som tar tid och timmar på hästryggen att lära sig. Och man kan rabbla hur det ska vara men innan man verkligen förstår och kan omsätta instruktioner till praktik och använda det man kan teoretiskt i praktiken... Tar ju skitlänge om man ens lyckas med det nån gång.

Hur bra tränare man än har behövs ju mer än en gång i veckan. Och en egen häst som man kan utvecklas med kommer alltid kunna lära en mycket fortare än om man bara rider andras ibland. Tror jag!
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Tror oxå som Hellas var inne på att många tränare kanske haft det lite för enkelt och inte behövt lära sig grunderna så teoretiskt att man kan lära ut det till någon som har lite svårare för sig.
Vilket ju gör det svårt att lära sig grunden! Och eftersom ingen kan förklara låter det mystiskt och man får lätt tanken att antingen är man en sån som kan rida eller så kommer man aldrig komma nån vart.
Piff och puff och piruetter i all ära- det är ju lätt att lära sig om man har grunden!

Precis så! I alla år har jag undrat varför hästen i bland går på tygeln och i bland inte. (Nu vet jag att många värjer sig för uttrycket "på tygeln", men jag använder det, eftersom "i form" kan betyda många saker, medan jag tror att de flesta av er förstår vad jag menar när jag säger "på tygeln".) I bland har det hänt, ibland inte, och jag har aldrig riktigt vetat varför. Och ingen har kunnat förklara det. Nu vet jag att det beror på att jag 1. inte förstod vilka beståndsdelar som måste vara på plats först och 2. att ingen någonsin hade lyckats förklara hur man rider halvhalter. Detta att koppla ihop hästen framstod för mig som något mystiskt och ouppnåeligt. Men det är det ju inte. Det är något som kan brytas ner och förklaras, precis som allt annat. Jane Savoie kan. De ca 20 ridlärare/tränare jag har ridit för genom livet (om den siffran räcker) har inte kunnat. Att det sedan är svårt att göra det perfekt och förfina och utveckla det är en annan sak. Men det kan faktiskt förklaras på ett sätt att även vi som saknar naturlig ryttartalang kan förstå. Jag blir faktiskt arg när jag tänker på hur många år jag har slösat bort på att rida krumelurer som jag inte var redo för på hästar som inte hängde ihop, eftersom mina tränare inte kunde förmedla de mest grundläggande verktygen. Vad är meningen med att traggla slutor när man har huvudet i Stockholm och bakbenen i Köpenhamn, och inte vet vad man ska göra åt det? Nu när jag korta stunder börjar uppleva en häst som hänger ihop lite mera så blir allt som var så svårt så otroligt mycket enklare. Plötsligt får jag jobba med att tona ner mina hjälper, eftersom hästen är med på noterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Kan du dela upp styckena lite mer.. jag har börjat se så jäkla dåligt nuförtiden så ditt inlägg blir bara ett stort blurr,,, men så länge jag kan läsa en text där styckena är uppdelade utan problem tänker jag inte skaffa läsglasögon :sneaky:

:D
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Vad i det hon sagt är det som du förstod så bra?
Tror du miljön i "tv soffan" gör dig mer mottaglig?

Tror du inte det faktum att du skaffat egen häst gett dig en skjuts oxå?

Som exempel är jag ett mattepucko. Ingen lärare har fått mig att förstå hur matte funkar, fullkomlig analfabet. Direkt de öppnade munnen var jag lost och kunde inte ens följa meningarna... Sen tränade jag matte skälv med en bok och frågade kompisar om hjälp när jag körde fast. Och då fattade jag ;-) utan lärare!!
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Det låter verkligen som om detta är något jag kan ta till mig och kanske redan använder. Nu är jag ännu mer nyfiken, ska försöka kolla redan ikväll :)
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Fast även här beror det ju på pedagogik. Jag har t.ex. aldrig varit något snille i matte. Dock kom jag in på en teknisk utbildning med tre omfattande och svåra mattekurser bl.a. Den läraren jag fick var verkligen ett riktigt ess på pedagogik, vilken aha-upplevelse (och vilka betyg) det blev! Helt plötsligt var matte jättekul och fullt förståeligt. Denna lärare använde sig också av bildspråk plus en hel massa humor för att få oss att förstå.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Se där!

Jag vill dock inte påstå att jag hade fluga lärare, jag var inte mottaglig och hade nog ingen motivation till att vara det heller. När motivationen och tiden fanns så gick det förstå vad de sagt.
Tycker du inte ridning och matte är lite likt egentligen? Det finns regler och system men det är rätt komplext och missar msn grunden kör msn fast ...

Jag har upplevt samma i ridningen nämligen. Nån förklarar och hjälper men man är för stressad eller förvirrad eller nåt så det går liksom inte in. Man blir blockerad. När jag skaffade egen häst och slapp pressen av att rida andras hästar så trillade många polletter ner bara för att jag var mottaglig.

Precis som med unghästar! De måste vara i en trygg miljö för att kunna lära sig något. Stress och spänning försvårar allt;)
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Kan du dela upp styckena lite mer.. jag har börjat se så jäkla dåligt nuförtiden så ditt inlägg blir bara ett stort blurr,,, men så länge jag kan läsa en text där styckena är uppdelade utan problem tänker jag inte skaffa läsglasögon :sneaky:

:D

Sorry! Jag ska skärpa mig. Jag hatar själv när andra skriver mastodontstycken :o

Vad i det hon sagt är det som du förstod så bra?
Tror du miljön i "tv soffan" gör dig mer mottaglig?

Tror du inte det faktum att du skaffat egen häst gett dig en skjuts oxå?

Som exempel är jag ett mattepucko. Ingen lärare har fått mig att förstå hur matte funkar, fullkomlig analfabet. Direkt de öppnade munnen var jag lost och kunde inte ens följa meningarna... Sen tränade jag matte skälv med en bok och frågade kompisar om hjälp när jag körde fast. Och då fattade jag ;-) utan lärare!!

Det ligger en hel del i vad du säger, eftersom jag är en person som ofta förstår mer när jag får inhämta kunskapen själv. Helt oemottaglig för talade budskap brukar jag dock inte vara ;) Och du ska veta att jag även tidigare har läst ganska många böcker om ridning utan att få tillnärmelsevis samma aha-upplevelser.

Egen häst ger absolut en skjuts, men jag har ridit för tränare även med honom utan att få samma utbyte. Jag tror att jag är så mottaglig för Jane Savoies budskap för att det är anpassat till en vänsterhjärna som jag själv. Det är så logiskt och sammanhängande att det passar in i mitt sätt att tänka.

Hon förklarar vad varje hjälp betyder och vilken del på hästen man påverkar. Det är inte en massa "ibland si, ibland så", eller vaga budskap om "det är en känsla". Hennes undervisning bygger hela tiden på att eleven ska förstå ALLT som hon säger. Inte bara vad som ska göras utan VARFÖR det ska göras. Och det är ju först då man som ryttare kan skaffa sig en verktygslåda. Hon är stenhård med att grunderna ska sitta innan man går vidare till nästa steg, och det tycker jag nu i efterhand har varit en stor brist i min egen ridutbildning.

Det låter verkligen som om detta är något jag kan ta till mig och kanske redan använder. Nu är jag ännu mer nyfiken, ska försöka kolla redan ikväll :)

Säkert är budskapet inte lika revolutionerande för den som redan kan rida bra, men för såna som jag är hon en gudagåva. Endera dagen ska jag lägga upp två filmer från när jag köpte hästen och nu, så får ni själva bedöma.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Jag brukar funka så att jag behöver ett dygn på mig för att smälta informationen när det gäller dressyrträning. Nu tränar jag extremt sällan typ ett par gånger om året bara när jag åker ner till min dressyrtränare , men då stannar jag där i ca en vecka och tränar varje dag.

I början känns det alltid skit och jag har svårt att göra som hon vill, sen över natten har jag bearbetat och nästa dag har jag inga problem med att göra som hon vill. Hon (min tränare) har lärt sig att det är så jag funkar så vi får jobba utifrån det.

Kan väl erkänna att min mottaglighet och motivation för att träna dressyr inte alltid är på topp, så det har säkert med saken att göra oxå. :o När det kommer till hoppning och terrängträning har jag inte alls dom problemen haha
 
Senast ändrad:
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Ibland si och ibland så...
Problemet måste ju vara att tränarna inte helt är trygga i sitt system? Att det ibland... Kanske om de sitter på hästen så känner de vad som felar och fattas.
Men att de inte har det inpräntat i ett system och då blir det svårt att förklara utan att bli luddig?
Underbart med tränare som verkligen vet och inte sviktar in i luddighetet. Det känns tryggt och man litar på vad de säger och då funkar allt bättre :-)
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Så tycker jag oxå det kan vara. Man rider lite som en robot först och sen när allt sjunker in så förstår man.
 
Sv: Slasktråd för Rollkuren

Säkert är budskapet inte lika revolutionerande för den som redan kan rida bra, men för såna som jag är hon en gudagåva. Endera dagen ska jag lägga upp två filmer från när jag köpte hästen och nu, så får ni själva bedöma.

Jaaaa!!! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp