Slem i avföring av färskfoder?

Jag rotar runt på nätet nu efter färskfoder och är inne och kikar på mush färdiga "barf meny" det är alltså en färdigkomponerad meny med korvar med olika kött i osv samt påsar med ben.
Det kanske man skulle våga sig på? Få kan jag ju va lite försiktig i början med dom korvarna som innehåller ben samt ge ren vom och sen sakta fasa in lite mer ben. Bra eller dålig idé?
Känns bra och jag slipper hemskt gärna dom förbaskade köttbullarna för de tar sån plats i frysen samt en stor påse äts upp på bara några dagar :angel:
 
Jag rotar runt på nätet nu efter färskfoder och är inne och kikar på mush färdiga "barf meny" det är alltså en färdigkomponerad meny med korvar med olika kött i osv samt påsar med ben.
Det kanske man skulle våga sig på? Få kan jag ju va lite försiktig i början med dom korvarna som innehåller ben samt ge ren vom och sen sakta fasa in lite mer ben. Bra eller dålig idé?
Känns bra och jag slipper hemskt gärna dom förbaskade köttbullarna för de tar sån plats i frysen samt en stor påse äts upp på bara några dagar :angel:

Om du inte har en gedigen kunskap inom näringslära för hund så skulle jag inte råda dig att barfa. Det kan väldigt lätt gå fel.

Vet inte hur menyerna ser ut iofs, men har svårt att tro att de tar upp mindre plats än deras köttbullepåsar? :confused:
 
Om du inte har en gedigen kunskap inom näringslära för hund så skulle jag inte råda dig att barfa. Det kan väldigt lätt gå fel.

Vet inte hur menyerna ser ut iofs, men har svårt att tro att de tar upp mindre plats än deras köttbullepåsar? :confused:

Dom tar plats men om hunden blir bra i magen får jag helt enkelt tömma frysen :D
Menyn är liksom klar man behöver inte komponera nått själv utan man ska bara se till att ge 3 st olika köttsorter per vecka. Om du googlar mush så kommer sidan jag kollat på upp bland de första förslagen där kan man beställa sån meny.
 
Jag rotar runt på nätet nu efter färskfoder och är inne och kikar på mush färdiga "barf meny" det är alltså en färdigkomponerad meny med korvar med olika kött i osv samt påsar med ben.
Det kanske man skulle våga sig på? Få kan jag ju va lite försiktig i början med dom korvarna som innehåller ben samt ge ren vom och sen sakta fasa in lite mer ben. Bra eller dålig idé?
Känns bra och jag slipper hemskt gärna dom förbaskade köttbullarna för de tar sån plats i frysen samt en stor påse äts upp på bara några dagar :angel:
Alltså, det är redan ben i maten du ger ;) Jag tycker att du verkar trassla till det onödigt mycket. Istället för att köpa mush köttbullar, köp lådorna med 10kg. Det är små block på ca 240g i dem. Det finns också korvar med mush vaisto som är på 500g.
 
Alltså, det är redan ben i maten du ger ;) Jag tycker att du verkar trassla till det onödigt mycket. Istället för att köpa mush köttbullar, köp lådorna med 10kg. Det är små block på ca 240g i dem. Det finns också korvar med mush vaisto som är på 500g.

Jo det är ju det, men tänker att jag vill testa att ge nått som har så lite ben som möjligt först och se hur det funkar för att sen öka lite i taget.
Jag köper redan sånna lådor men finns inte i grön mush vad jag vet. Ska dock kolla det noggrannare.
Korvarna har jag sett på nätet en gång men verkar va sällsynta. Du får gärna skocka PM om du vet vart man kan få tag i dom!
 
Min hund fick Mush ett tag men hade slemmig avföring ibland han med. Vi försökte lösa det på olika sätt (hans allmäntillstånd var toppen så det verkade inte vara någon fara), men han blev till slut så förstoppad att vi behövde veterinärhjälp. De sa att det var benmängdens fel.
Sedan dess får han Nordic SP+ istället och det finns inget att klaga på angående avföringen.
Så mitt tips är helt enkelt att byta bort Mush!
 
Jo det är ju det, men tänker att jag vill testa att ge nått som har så lite ben som möjligt först och se hur det funkar för att sen öka lite i taget.
Jag köper redan sånna lådor men finns inte i grön mush vad jag vet. Ska dock kolla det noggrannare.
Korvarna har jag sett på nätet en gång men verkar va sällsynta. Du får gärna skocka PM om du vet vart man kan få tag i dom!
Skickar PM :)
 
Min ena bajsar slem om han får färskfoder med lax i. Det kan inte vara så att din också är känslig mot nåt visst protein?
 
Såklart inte! Men hon är ju inte så hela tiden därav jag får huvudbry.
Jag byter nog till VoH igen som funkade då.



Jag ska ringa runt lite imorgon, återkommer om jag hittar nån vettig en ;)
Hon hade svårare att hålla vikten på VoH därav jag bytte tillbaka till mush som hon fick från början så får ge mer av det och se om det funkar.
Jag skulle gärna prova lite flera foder men är rädd att skada hennes tarmar mer så därav jag helst slipper byta mer än 1 gång till.


Kl
Ingen som har nån teori om varför hon är bättre i magen dom dagar hon äter torrfoder? Hon äter aldrig bara torrfoder en hel dag utan är ett par frukostar i veckan som blir torrfoder och då bajsar hon bra på kvällen. Sen morgonen efter är bajset lite tveksamt igen när hon fått färskfoder till middag.
Min förra hund blev också så på mush! Slem i avföringen och både jättelös och hård. Han funkade bra på VoH, men även nordic. (Och Standardt, men det är torrfoder).
 
min hund har bott hos mig sen i september. Jag bytte foder från doggy till färskfoder rätt omgående. Hon åt först mush och sen VoH under ett par veckor och nu äter hon mush igen. Har hela tiden ätit ett par portioner torrfoder från brit care i veckan.
Hon har haft lite slem i bajset vid nått tillfälle men nu har det varit slem i bajset till och från i en vecka. Såfort hon äter bara torrfoder försvinner slemmet. Nån som har nån idé på vad det beror på? Blir det för mycket vätska i färskfodret? Irriterad tarm har hon det förstår jag men bollar gärna lite kring just fodret då jag helst fortsätter ge färskfoder.
Ska konsultera veterinär i morgon.
Kan vara fettet i fodret som påverkar bukspottkörteln och därför blir det slem i avföringen. Färskfoder är ofta väldigt feta. En del hundar tål inte för mycket fett. Jag har läst om ett flertal hundar som fått akut bukspottkörtelinflammation efter att de börjat med färskfodret VoH.
 
Och jag tänker som såhär att om hunden mår bra av torrfodret - då kanske det är vad den ska äta? Jag tycker att färskfoder är toppen, men om det inte fungerar så bra och det finns ett alternativ som en vet fungerar bra, då verkar det ju rimligare att ge hunden det den mår bra av?
 
Min dvärgschnauzer blir så i magen på spannmålsfritt foder. Hård/förstoppad och ibland lite slemmig. Ska jag ge färskfoder så får jag blanda ut det med nått tort "skräpfoder" för att mage och tarm ska funka normalt.
Något jag tycker är onödigt så jag ger ett bättre torrfoder direkt istället.

Han har inga problem med märgben som han äter rätt ofta eller äta annan fet mat.
 
Min ena bajsar slem om han får färskfoder med lax i. Det kan inte vara så att din också är känslig mot nåt visst protein?

Det skulle kunna va så! Men hon mådde bra på VoH med lax i så jag tror inte det är laxens fel men ska iaf prova ett foder utan lax pga det är så fett.

Min förra hund blev också så på mush! Slem i avföringen och både jättelös och hård. Han funkade bra på VoH, men även nordic. (Och Standardt, men det är torrfoder).

Undrar om det är pga mängden ben.. min funkar ju också hyfsat på VoH. Standart år hon förut men bajsar grönt av det :wtf: så undviker foder med ris.

Kan vara fettet i fodret som påverkar bukspottkörteln och därför blir det slem i avföringen. Färskfoder är ofta väldigt feta. En del hundar tål inte för mycket fett. Jag har läst om ett flertal hundar som fått akut bukspottkörtelinflammation efter att de börjat med färskfodret VoH.

Jag har tyvärr läst samma sak men tycker att färskfoder/barf är så bra så vill hemskt gärna att det ska funka.
Vet du om det är skillnad på slem och slem så att säga? Alltså slem pga skadd/irriterad tarm och bukspottskörtelslem?

Och jag tänker som såhär att om hunden mår bra av torrfodret - då kanske det är vad den ska äta? Jag tycker att färskfoder är toppen, men om det inte fungerar så bra och det finns ett alternativ som en vet fungerar bra, då verkar det ju rimligare att ge hunden det den mår bra av?

Jag ska prova ett färskfoder med mindre ben men funkar inte det så kommer hon få torrfoder. Hon mår bra av torrfodret, åt det igår kväll och bajsade perfekt imorse.

Min dvärgschnauzer blir så i magen på spannmålsfritt foder. Hård/förstoppad och ibland lite slemmig. Ska jag ge färskfoder så får jag blanda ut det med nått tort "skräpfoder" för att mage och tarm ska funka normalt.
Något jag tycker är onödigt så jag ger ett bättre torrfoder direkt istället.

Han har inga problem med märgben som han äter rätt ofta eller äta annan fet mat.

Hon äter spannmålsfritt torrfoder (men är potatis i) som funkar fint.
Hon reagerar på typ alla ben men just märgben funkade när hon bara åt torrfoder men nu blir hon dålig i magen av det när hon äter färskfoder samtidigt.
 
Varför hålla på med att söka veterinär? Är det inte bättre att ge hunden det den mår bra på? Slem i avföring brukar indikera begynnande tarmkatarr.
Rå mat i all ära (ger själv mina det- valpen i kombo med torrfoder) men det passar inte alla hundar.
 
Varför hålla på med att söka veterinär? Är det inte bättre att ge hunden det den mår bra på? Slem i avföring brukar indikera begynnande tarmkatarr.
Rå mat i all ära (ger själv mina det- valpen i kombo med torrfoder) men det passar inte alla hundar.

För att hunden inte mår bra i magen och jag är begränsad i min kunskap kring kost och hundar. Min förra hund va lite tjorvig i magen och det slutade med kronisk magkatarr eller nåt liknande. Vill helst inte upprepa det med nya hunden.
Nej men iom att hunden förutom magen mår toppen på Färskfodret önskar jag såklart finns en lösning som gör att jag kan fortsätta ge färskfoder men få ennes mage i balans. Nu ska hon dock få äta torrfoder ett par veckor iaf för märkte sån enorm skillnad imorse efter hon fått torrt till kvällsmat.
 
För att hunden inte mår bra i magen och jag är begränsad i min kunskap kring kost och hundar. Min förra hund va lite tjorvig i magen och det slutade med kronisk magkatarr eller nåt liknande. Vill helst inte upprepa det med nya hunden.
Nej men iom att hunden förutom magen mår toppen på Färskfodret önskar jag såklart finns en lösning som gör att jag kan fortsätta ge färskfoder men få ennes mage i balans. Nu ska hon dock få äta torrfoder ett par veckor iaf för märkte sån enorm skillnad imorse efter hon fått torrt till kvällsmat.
Mår inte magen bra så mår inte hunden bra. Ge det hundens mage mår bra av.
 
Har märkt det vid nått tillfälle hos min hund som får mush. Också funderat på detta med benmängd. Kanske också ska ta o testa ett färskfoder som inte har ben på samma sätt som mush har..

För mig så är torrfoder (iaf inte orijen han gick på före) inte ett bra alternativ, då blev han relativt ofta lös / delvis lös i magen.

När ni byter från färskfoder till färskfoder, gör ni det rakt av pang bom, eller fasar ni på nått vis?
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 814
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 550
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 600
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp