Slem i avföring av färskfoder?

Jag rättar mig själv angående 3 olika sorters protein. Det kanske endast gäller om man ger BARF?

För torrfoder samt färskfoder innehåller ju som gata tillsatta vitaminer osv och därav kanske inte variationen krävs..
 
Pondus och andra fodertillverkare kör med tillsatta vitaminer m.m.

Och med det sagt: Mina hundar har under längre tid ätit i princip enbart renkött (lite lever från andra djur samt benmjöl) och mått utmärkt av det. Däremot, om man ger "dåligt kött", alltså näringsfattigt kött från djur som inte haft det speciellt bra, då kan det nog vara vettigt att variera lite vad man ger för något.

Jo alltså,det tänkte jag också. Men tillsatta vitaminer kan väl inte ersätta variation i proteintyp på nått sätt? Iaf så förstår jag inte hur det skulle fungera. Iofs kanske skälet att folk varierar djurslag kanske har nått att göra med vitamin&mineralvärden eller dylikt som återfinns hos olika typer av djur då... isf förstår jag det lite mer.

Oavsett, tex sund hundmat kan man ju iaf köra med både nöt och lamm antar jag utan problem, köpa båda typerna och mixtra lite dvs. Jag är dock lite förvånad över att de inte har några som helst grönsaker i fodret, och samtidigt inga tillsatta vitaminer/mineraler? Även ni som barfar brukar väl ge grönsaker i kosten?

Om jag får se forskningen Sund hundmat baserar uttalandet att det räcker med en proteinkälla på så svarar ju det förhoppningsvis på de frågor jag har. Men att ett företag inte ens orkar svara på ett mail ger inget bra intryck i mina ögon.

Vilken forskning baseras uttalandet att hundar måste äta från tre proteinkällor på? Tänker eftersom flertalet "bra" färskfodersmärken har helfoder som inte har från tre källor, så blir det hela ju lätt lite krångligt.
 
Vilken forskning baseras uttalandet att hundar måste äta från tre proteinkällor på? Tänker eftersom flertalet "bra" färskfodersmärken har helfoder som inte har från tre källor, så blir det hela ju lätt lite krångligt.

Färskfoder har tillsatta vitaminer och mineraler. Det enda färdiga barf märket är ju Mush och de har 3 proteinkällor.
 
Färskfoder har tillsatta vitaminer och mineraler. Det enda färdiga barf märket är ju Mush och de har 3 proteinkällor.

Alla färskfoder har ju inte det dock.. Sund Hundmat tex. Vet inte om det finns nån annan av de stora som kör likadant. Emmzo har väl typ "färdigbarf" också eller? (osäker).

Men jag undrar även hur tillsatta vitaminer och mineraler ersätter en variation i proteinkällor? Om det nu är det man måste ha?
 
Om jag får se forskningen Sund hundmat baserar uttalandet att det räcker med en proteinkälla på så svarar ju det förhoppningsvis på de frågor jag har. Men att ett företag inte ens orkar svara på ett mail ger inget bra intryck i mina ögon.
Vilken forskning visar att det behövs tre proteinkällor mer än det luddiga uttalandet att det baseras på vargens kost?
 
Det var väl det som var frågan antar jag.. Vindruvskärnextrakt är väl just det, extrakt av vindruvskärnor. Det enda jag kan se när jag googlar är att det finns i diverse tillskott för hund som används mot infektioner, för leder osv. Om det funkar har jag ingen som helst aning om.



Jamen alltså, själva poängen är att det är ett nötkreatur. Om du nu blandar delar från oxe och ko, så har du fortfarande enbart nötkött.

För övrigt krånglas det hela ju alltid till iom att oxfilé inte nödvändigtvis kommer från oxe. Eller ja, snarare att det i princip alltid kommer från ko.
Vindruvor o russin är giftiga för hundar, man vet inte riktigt hur o varför men njurarna lägger av. Fodertillverkare litar jag inte på. För inte så många år sedan innehöll Orijen purjolök, det gör det inte i Sverige numera. En hel del ger ff sina hundar vitlök som fästingskydd.
 
Alla färskfoder har ju inte det dock.. Sund Hundmat tex. Vet inte om det finns nån annan av de stora som kör likadant. Emmzo har väl typ "färdigbarf" också eller? (osäker).

Men jag undrar även hur tillsatta vitaminer och mineraler ersätter en variation i proteinkällor? Om det nu är det man måste ha?

Emmzo har väl dels färskfoder och barf men med deras barf ska du blanda mellan de olika sorterna. Jag har för mig att det är så i alla fall.

Jag har som sagt inte skrivit att det behövs 3 proteinkällor, jag har bara undrat vilken forskning Sund använt sig av.
 
Emmzo har väl dels färskfoder och barf men med deras barf ska du blanda mellan de olika sorterna. Jag har för mig att det är så i alla fall.

Jag har som sagt inte skrivit att det behövs 3 proteinkällor, jag har bara undrat vilken forskning Sund använt sig av.

Men frågan blir ju liksom.. eftersom flertalet foder inte innehåller mer än 1-2 proteinkällor - finns det belägg för att det behövs? Jag säger inte för eller emot, alltså.
 
Fast du efterfrågar ju forskningsbevis på att det inte behövs?

Jag efterfrågar forskning som ett av goderföretagen byggt sitt uttalande på. Eftersom Sund hundmat är det enda foderföretaget som uttrycker sig så är det väl inte så konstigt att jag undrar. Alla andra verkar vara inne på samma spår. Jag vet inte vem eller vilka dom har rätt eller fel, det är ju det jag vill få reda på.

Jag vet att det finns många allergihundar som bara får en proteinkälla och mår alldeles utmärkt så uppenbarligen går det. Jag vill bara lära mig mer och berättade bara att jag mailat just Sund och frågat men inte fått svar.
 
Jag efterfrågar forskning som ett av goderföretagen byggt sitt uttalande på. Eftersom Sund hundmat är det enda foderföretaget som uttrycker sig så är det väl inte så konstigt att jag undrar. Alla andra verkar vara inne på samma spår. Jag vet inte vem eller vilka dom har rätt eller fel, det är ju det jag vill få reda på.

Jag vet att det finns många allergihundar som bara får en proteinkälla och mår alldeles utmärkt så uppenbarligen går det. Jag vill bara lära mig mer och berättade bara att jag mailat just Sund och frågat men inte fått svar.

Förstår vad du menar då. Vilket uttalande är det du pratar om specifikt?
 
Förstår vad du menar då. Vilket uttalande är det du pratar om specifikt?

Under frågor och svar på deras hemsida är första frågan och svaret:
-"Behöver man kombinera olika proteinkällor (djurslag) för att maten ska bli komplett?
-Nej, det finns ingenting som säger att det skulle vara nödvändigt. Protein från kött innehåller alla nödvändiga aminosyror oavsett djurslag."

Jag tycker som sagt att det är intressant och vill gärna veta mer.
 
Under frågor och svar på deras hemsida är första frågan och svaret:
-"Behöver man kombinera olika proteinkällor (djurslag) för att maten ska bli komplett?
-Nej, det finns ingenting som säger att det skulle vara nödvändigt. Protein från kött innehåller alla nödvändiga aminosyror oavsett djurslag."

Jag tycker som sagt att det är intressant och vill gärna veta mer.
Torrfoder innehåller en eller flera djurslag. Samtliga räknas som helfoder oavsett.
 
Torrfoder innehåller en eller flera djurslag. Samtliga räknas som helfoder oavsett.

Nu har jag gett färskt i så många år så jag har inte koll på torrfoder men det är väl tillsatta vitaminer och sånt i dem? Sund har en proteinkälla och tillsätter inte vitaminer. Det är det jag vill veta mer om.
 
Nu har jag gett färskt i så många år så jag har inte koll på torrfoder men det är väl tillsatta vitaminer och sånt i dem? Sund har en proteinkälla och tillsätter inte vitaminer. Det är det jag vill veta mer om.

Jag undrar hur du tänker med att vitaminer är ett alternativ till variation av proteinkällor? Är det verkligen så?
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 815
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 553
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 602
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp