Slem i avföring av färskfoder?

Har märkt det vid nått tillfälle hos min hund som får mush. Också funderat på detta med benmängd. Kanske också ska ta o testa ett färskfoder som inte har ben på samma sätt som mush har..

För mig så är torrfoder (iaf inte orijen han gick på före) inte ett bra alternativ, då blev han relativt ofta lös / delvis lös i magen.

När ni byter från färskfoder till färskfoder, gör ni det rakt av pang bom, eller fasar ni på nått vis?
Jag blandar hej vilt, mellan BARF, olika färskfoder o Magnussons M&B.
 
Jag blandar hej vilt, mellan BARF, olika färskfoder o Magnussons M&B.

Ok!

Har faktiskt börjat blanda in lite Sund hundmat nu, ska se hur min hund mår av den.. Har kört mush blå senaste tiden, och i allmänhet har det funkat fint - men tycker mig märka lite "slem" vid vissa tillfällen så det skadar väl inte att testa lite. Känns som det är rätt liknande grejer, förutom att det bara är nötkött då i deras oxblandning.

Hur är detta med 3 proteinkällor etc egentligen? Trodde det behövdes, men i sund hundmats (och andras) helfoder så kör de ju med en?
 
Håller med flera poster här. Fortsätt inte med Mush, min hund klarade inte den heller, fast han har kronisk magkatarr och fixar nästan inget foder. Kan vara benbitarna i Mush, om det är i sorten du ger, som irriterar tarmen.
Var försiktig med fettet i VoH. Fortsätter man ge sånt magen inte mår bra utav riskerar man ett permanent problem där hunden måste käka veterinärfoder livet ut.
Att ge råa grönsaker är inte optimalt då hundar inte kan smälta dem, bättre då koka eller ånga sånt.
 
Ok!

Har faktiskt börjat blanda in lite Sund hundmat nu, ska se hur min hund mår av den.. Har kört mush blå senaste tiden, och i allmänhet har det funkat fint - men tycker mig märka lite "slem" vid vissa tillfällen så det skadar väl inte att testa lite. Känns som det är rätt liknande grejer, förutom att det bara är nötkött då i deras oxblandning.

Hur är detta med 3 proteinkällor etc egentligen? Trodde det behövdes, men i sund hundmats (och andras) helfoder så kör de ju med en?
Nej du behöver inte tre proteinkällor. Min ena hund är allergiker. Han äter bara nötkött och klarar sig utmärkt på det. Han mår finfint.
 
Nej du behöver inte tre proteinkällor. Min ena hund är allergiker. Han äter bara nötkött och klarar sig utmärkt på det. Han mår finfint.

Vet inte vars jag fått det från alls. Nevermind.

Har gett både sund hundmat och mush (hade kvar) några dagar nu.. han äter båda glatt och magen verkar må bra. Tror jag ska testa sundhundmat ett tag när mushen är slut. Smidiga förpackningar har de, det gillar jag. Verkar ju vara bra ingredienser också, och svenskt.
 
Tror jag ska testa sundhundmat ett tag när mushen är slut. Smidiga förpackningar har de, det gillar jag. Verkar ju vara bra ingredienser också, och svenskt.

Köttet är inte bara svenskt, de köper även in råvaror från Tyskland. Det är väl den enda nackdelen med det märket, gillar Sund Hundmat skarpt och hundarna också.
 
Köttet är inte bara svenskt, de köper även in råvaror från Tyskland. Det är väl den enda nackdelen med det märket, gillar Sund Hundmat skarpt och hundarna också.

Aha, det visste jag inte. Du har förstås helt rätt, citerar från deras sida:

Sund Hundmat skrev:
Vi väljer i första hand råvaror från Sverige, men i brist på tillgång köper vi råvaror från Nordsjökusten i norra Tyskland från gårdar där djuren har möjlighet att gå ute och beta fritt året om. Vi ställer höga krav på våra producenter, och de faktorer vi måste ta hänsyn till, är bland annat följande:
  • Våra råvaror måste komma från gårdar där djuren har haft fri tillgång till utevistelse varje dag året runt, inte bara några månader under sommarhalvåret.
  • Vi värnar om en sund och hållbar djurhållning. Av detta skäl undviker vi helt djurslag som kyckling, kalkon och svin, med hänsyn till hur uppfödningen av dessa sker, oavsett land. Hänsyn tas då också till avstånden som djuren ska behöva färdas till slakteri, samt vilka ekonomiska resurser ett land har att se till att djurskyddslagar faktiskt upprätthålls.
  • Produktion måste ske i nära anslutning till råvarans ursprung.
  • Vårt färskfoder får inte belasta miljön mer än vad som är absolut nödvändigt. Eftersom tillverkning av färskfoder generellt sett är mycket energikrävande och produktionen riskerar att inverka negativt på miljön, är klimatkompensation en grundförutsättning för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet. Vår produktionsanläggning drivs därför idag av ca 8000 kvadratmeter solceller som producerar så mycket energi att det inte bara täcker det totala energibehovet för vår produktion, utan till och med blir över till omgivande bostäder och verksamheter.
  • Våra råvaror måste kontrolleras och noggrant väljas ut av sakkunnig personal med lång erfarenhet inom livsmedelshantering och hygien. I nuläget anlitar vi produktionspersonal med över 20 års erfarenhet av färskfoderproduktion. Dessa utgörs av tredje generationens slaktare som ansvarar för kvalitetskontroll, och vi är självklart alltid noga med att veterinär ska finnas på plats.
  • Vår produktionsanläggning måste vara bio-certifierad, vilket ställer hårda krav på att regler kring hantering av ekologiska råvaror upprätthålls.
Dessa är endast några av de faktorer som är helt avgörande för oss på Sund Hundmat, men de är de mest grundläggande. Vi kämpar ständigt för att förbättra oss och den industri vi verkar i.

Väldigt svårt att avgöra hur mycket som är svenskt och inte enligt den texten. Hur är det med tyskland och antibiotika o skit...?

Min hund gillar iaf oxblandningen rejält, den enda vi testat ännu. Magen verkar som sagt må fint, kanske att han bajsar lite större mängd än på enbart mush men ändå.. :P

Jag kan inte riktigt uttyda dock, innehåller Sund Hundmat malda ben eller ej..? Läser bara brosk på innehållsförteckningen, men det är ju inte riktigt samma sak.
 
Flera av Sund hundmats sorter innehåller vindruvskärnextrakt. Har mailat dem för länge sedan och frågat om det och frågat vilken forskning de baserar uttalandet att det räcker med en proteinkälla på men fick inget svar.
 
Måste bara skriva att det där med proteinkällor. Alltså det står ju exakt överallt att hundar ska få tre olika proteinkällor/vecka så att endast ge en skulle jag inte göra om de inte handlade om allergi eller annat besvär.
 
Måste bara skriva att det där med proteinkällor. Alltså det står ju exakt överallt att hundar ska få tre olika proteinkällor/vecka så att endast ge en skulle jag inte göra om de inte handlade om allergi eller annat besvär.

Då fattar jag verkligen inte hur sundhundmat tänker isåfall.

Eller även tex Pondus, deras originalfoder innehåller väl "bara" nöt och en liten andel lax?
 
Aha, det visste jag inte. Du har förstås helt rätt, citerar från deras sida:



Väldigt svårt att avgöra hur mycket som är svenskt och inte enligt den texten. Hur är det med tyskland och antibiotika o skit...?

Min hund gillar iaf oxblandningen rejält, den enda vi testat ännu. Magen verkar som sagt må fint, kanske att han bajsar lite större mängd än på enbart mush men ändå.. :P

Jag kan inte riktigt uttyda dock, innehåller Sund Hundmat malda ben eller ej..? Läser bara brosk på innehållsförteckningen, men det är ju inte riktigt samma sak.
Skiljer sig oxkött från tjur eller kokött?
 
Flera av Sund hundmats sorter innehåller vindruvskärnextrakt. Har mailat dem för länge sedan och frågat om det och frågat vilken forskning de baserar uttalandet att det räcker med en proteinkälla på men fick inget svar.
Vad finns det för ingredienser i vindruvskärnextrakt som är essentiellt för hundar?
 
Vad finns det för ingredienser i vindruvskärnextrakt som är essentiellt för hundar?
Det var väl det som var frågan antar jag.. Vindruvskärnextrakt är väl just det, extrakt av vindruvskärnor. Det enda jag kan se när jag googlar är att det finns i diverse tillskott för hund som används mot infektioner, för leder osv. Om det funkar har jag ingen som helst aning om.

Oxe är en kastrerad tjur.

Jamen alltså, själva poängen är att det är ett nötkreatur. Om du nu blandar delar från oxe och ko, så har du fortfarande enbart nötkött.

För övrigt krånglas det hela ju alltid till iom att oxfilé inte nödvändigtvis kommer från oxe. Eller ja, snarare att det i princip alltid kommer från ko.
 
Senast ändrad:
Nu när jag googlat lite.. Är det inte så att många hund-helfoder, både torr- och färskfoder, inte innehåller 3 proteinkällor? Jag har också läst detta förut, men blir rätt osäker på var egentligen.
 
Då fattar jag verkligen inte hur sundhundmat tänker isåfall.

Eller även tex Pondus, deras originalfoder innehåller väl "bara" nöt och en liten andel lax?
Pondus och andra fodertillverkare kör med tillsatta vitaminer m.m.

Och med det sagt: Mina hundar har under längre tid ätit i princip enbart renkött (lite lever från andra djur samt benmjöl) och mått utmärkt av det. Däremot, om man ger "dåligt kött", alltså näringsfattigt kött från djur som inte haft det speciellt bra, då kan det nog vara vettigt att variera lite vad man ger för något.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 814
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 550
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 601
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp