Bukefalos 28 år!

Sliter sig loss vid uppbindning

diabla

Trådstartare
Jag binder fast honom i stallet när jag mockar. Då binder jag honom i grimma, sen grimskaft och jag binder fast grimskaftet i en krok på väggen med ett balsnöre. Förrut var han uppbunden i bara grimm aoch grimskaft utan balsnöre - fick panik - drog sönder grimman. jag har nu balsnöre och han har fattat att om han drar och sliter tillräckligt hårt så kommer balsnöret att gå sönder och han kommer loss. Nu har detta blivit en vana och det är väldigt jobbigt! Vad ska jag göra? Ska jag binda fast honom i bara grimman igen? det måste ju vara svårare för honom att komma loss, men när han får panik så kan han ju skada sig.

Vad skulle ni kloka buke människor gjort om detta var eran herre?

(han är bara fem år.)
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Bind upp honom så han har en stadig vägg en ½ meter bakom sig, då kan han ju inte slänga sig bakåt och dra sänder allt iallafall.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

och använd inte en vanlig grimma, de går alltid sönder, helt värdelöst!
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

läder gissar jag på.
Men om han inte kan komma loss får han inte mer panik då eftersom han har kommit loss förrut?
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

ja hmm..... så ser inte vårat stall ut så det går inte.

Dom har tusen regler och enda stället jag kan ställa upp honom på är i stall gången och binda fast honom i en ring som är utanför hans box, alltså inte i "cross ties"

stallgången är ungefär 3 meter bred.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Willab (grossist som säljer till bl.a. Granngården) och Hööks, och säkert många andra, har en sorts gummiuppbindning som är stark och elastisk. Då får hästen inte det där rycket, grimman går inte sönder och hästen sitter fast tillräckligt bra för att börja tänka. Jag kan varmt rekommendera den.

En gammal häst jag hade kastade sig loss någon gång varje år på det sättet. Jag trodde att den fick panik, och gjorde som du, band upp i balsnören. När jag stod ute och skötte hästen var det lite jobbigt, för jag ville inte att den skulle komma lös då, men samtidigt drog den ju sönder grimskaftet ibland. Första gången jag band upp hästen i gummiuppbindningen gick hon bakåt och gjorden sin vanliga knyck, gick till och med upp lite på bakbenen, men uppbindningen bara fjädrade så hon kom inte loss. Hon blev stående och slickade sig om munnen, och såg ut så här :confused:, sedan gjorde hon ett försök till, med samma resultat. Efter det accepterade hon att hon satt fast. Det var först då jag insåg att hon aldrig hade fått panik av uppbindningen. Hon visste helt enkelt hur hon skulle ta sig loss, och när det inte funkade längre slutade hon försöka.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

finns biothane gimmor... läder vet jag inte... det som gick på min senaste grimma var nämligen spännena...

halsring fungerar ju ypperligt, mindre risk att hästen skadar nacken oxå... annars en riktigt bra repgrimma ( inte den billigaste sorten alltså för då kan hästen skada sig)
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Jag har samma problem med min herre på 29 år när han är uppbunden ute. Jag har köpt ett elastiskt grimskaft på ca ½ m som jag koppar ihop med ett vanligt grimskaft. Det gör att även om han backar tills han känner att det tar stopp så är det tillräcklig med elasticitet kvar när han rycker för att det ska hålla.

Fö så tror jag att syftet med att grimmorna går sönder när hästarna rycker är just att de inte ska skada sig eller fastna någonstans.

Annars tycker jag att det var ett bra förslag att ställa honom så att han inte kan backa, då får han inte kraft att rycka.

Lycka till!
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

läder gissar jag på.
Men om han inte kan komma loss får han inte mer panik då eftersom han har kommit loss förrut?


jo, skulle gissa på det jag åxå.
men lädergrimma går lättare sönder än syntetgrimmor, så den torin faller.
men jag skulle nog inte binda upp honom, så han kan få panik.
bind upp honom och håll ett öga på honom och ta fram honom för hand när han börjar backa. hästar som rycker sig lös är ett sattyg..... gör han detta varje gång? i alla typer av uppbindning?
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

finns biothane gimmor... läder vet jag inte... det som gick på min senaste grimma var nämligen spännena...

halsring fungerar ju ypperligt, mindre risk att hästen skadar nacken oxå... annars en riktigt bra repgrimma ( inte den billigaste sorten alltså för då kan hästen skada sig)


ahhh, hur kan du ens tänka på att sätta fast hästen i nått sånt? ponera att du gör det och hästen får panik och sitter fast!! vad gör dudå? grimmor och uppbindningskättningar är konstruerade för att släppa om hästen får panik, det finns en anledning till det.

nej, då kör jag hellre på Emma-pemmas förslag, tyckte det lät riktigt bra. men snäpper den av om det blir för mycket tryck då?
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Be någon stallkamrat stå bakom hästen när du gör iordning den. Givetvis på behörigt avstånd så de blir säkert..
Om/när hästen kastar sig elerl börjar dra i grejerna föser kamraten fram hästen åt dig igen. Antingen genom att peta lite med ett spö elelr sopkvast elller vad ni finner lämpligt och säkert.

Ofta kan man få dem att sluta dra om man får dem framåt.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

ahhh, hur kan du ens tänka på att sätta fast hästen i nått sånt? ponera att du gör det och hästen får panik och sitter fast!! vad gör dudå? grimmor och uppbindningskättningar är konstruerade för att släppa om hästen får panik, det finns en anledning till det.

nej, då kör jag hellre på Emma-pemmas förslag, tyckte det lät riktigt bra. men snäpper den av om det blir för mycket tryck då?

hur jag kan tänka på det?

hon ville ha tips på att sätta fast hästen!

min tränare får ofta hästar som inte kan sitta fast, det har börjat på detta sätt och sedan gått över styr.

hon sätter fast hästen och aktar på sig, hästarna har aldrig fått nån skada, en B-ponny var i taket o vände (3 m upp) men skadade sig inte och är numera lätt att binda upp!

o vad man gör om hästen får panik, väntar tills den inte har panik längre? så farligt är det inte! man tar ju bort att i stallgången innan!
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Willab (grossist som säljer till bl.a. Granngården) och Hööks, och säkert många andra, har en sorts gummiuppbindning som är stark och elastisk....

Jag har också väldigt bra erfarenheter av denna gummiuppbindning. Framför allt till unghästar som lätt blir rädda när de blir uppbundna. Den fjädrar fint och om hästen verkligen får panik så är den gjord så att den släpper vid hästen och inte vid väggen så det inte snärtar till hästen. Detta förutsatt att man följer instruktionen och sätter den åt rätt håll. :)

Jag skulle gärna ha gummiuppbindning i alla stall på alla platser eftersom det är en så enkel säkerhetsåtgärd och ger en sån trygghet både för häst och människa.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

ja, det ville hon. men du verkar tala utifrån din tränares metoder. antagigen ligger det mycket mer jobb bakom än att bara sätta fast hästen och låta den dra.

man sätter aldrig fast hästen hårdare än att det släpper om det verkligen behövs!!!'
alltså är repgrimma totalt uteslutet.

du skriver även att det inte blir skador på hästen, men hur vet du det? häng upp dig själv i ett rep, så ska du få se hur skön du mår i nacken när du har slitit och dragit ett tag.

nej, då tycker jag den gummiringen verkar vara bättre...
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Alltså.. Jag kanske är ute o cyklar men jag har hört att man ALDRIG ska binda upp en häst i repgrimma:confused:


du har så rätt, så rätt. en repgrimma går inte sönder på samma sätt som en lädergrimma eler syntetgrimma gör.

det finns en anledning till varför man helst inte bör transportera en häst i annan grimma än lädergrimma tex....
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

När jag var till R**** Å*** så använde han repgrimma och han underströk tydligt att man ALDRIG fick binda upp i repgrimman.
När han lasttränade en häst fick ägaren stå i transporten, ENBART av den anledningen att se till så hästen inte fastnade någonstans med grimman.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

jag sätter alltid fast mina hästar så att de inte kommer loss, det är ju liksom det som är meningen! dock sätter jag typ fast dem 1gång/6 e månad eller nåt eftersom de står still lösa.

och nej det ligger inte mer jobb bakom än att lära den att gå undan för tryck, men det trodde jag alla hästar kunde?

hon sätter fast dem och sen får de dra bäst de vill, hon har aldrig fått några skador på dem! de hon vet är riktigt jävliga tar hon dock en halsring på. och det rekomenderade jag, om du läser, dock har repgrimma används tex på min ena när hon var här då vi hade problem med lastningen på förra hästen, han hade kommit på att det bara var att backa o dra så antingen släppte vi eller så gick grimman sönder... han provade en gång, och gjorde aldrig om det.

när man har fått ett sånt här problem så måste man ju komma tillrätta med det, jag själv äger inte ens en repgrimma.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

sätt fast han i en tålig grimma sen om han vill kasta sig låt han göra det. se bara till att ingen annan skadar sig eller att det finns något i gången han kan skada sig på.. sen om han får "panik" så vänta tills han lugnat sig, och gör om samma igen tills han lär sig att stå uppbunden.,Han har tydligen lärt sig att drar man lite hårdare så kommer han lös.
Min pålle gjorde allt i sin makt för att inte vara uppbunden , och det var mest vid tillfällen som inte passade han men jag lät han sitta fast och ville han försöka slita sig så fick han göra det. och tro mig det var många gånger han kastade sig så han fick skrapmärken på kroppen men jag gav mig inte för jag visste att det var bara dumheter pga att han lyckats ibland.
men nu är jag envis och då jag tränade honom så satte jag fast han i en stark grimma och starka grimskaft jag visste inte skulle gå av sen ställde jag mig en bit ifrån och lät han stå där och bråka . och när han insåg att han inte kom lös så slutade han tvärt med det, nu så sträcker han inte ens grimskaften när han står i gången.. utan han står still oavsett hur länge han får stå där...

Nu får ni tycka att jag kanske gjorde fel men på min häst så fungerade det... och det är huvudsaken för mig...:)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är en återvändare till stallet. Jag hade min första ridlektion på många år ikväll. Vilket kändes helt underbart❤️🐎 Till problemet...
Svar
17
· Visningar
1 505
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 312
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 143
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 451
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp