Bukefalos 28 år!

Sliter sig loss vid uppbindning

Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

men det skrämmer mig att så många gladerligen binder fast sina hästar och låter dom stå, även när en panik infinner sig! tänker ni inte alls på vad över 500 kg ryckande och dragande har för inverkan på nacken? en grimma är inte bred, trycket blir enormt. för att inte prata om pergrimma!

och om era teorier håller, skulle man enkalt sagt kuna dra en häst in i transport tex.... för det skadar ju visst inte att nacken tar stryk, bara hästen lär sig att ge efter och undvika tryck...

nej du bill. inte på min hästs nacke (eller mitt samvete) i varje fall....

Vem har sagt något om en repgrimma? Och vem har sagt att man "bara ska låta den stå"?

Det finns pedagogik, det finns LOGIK och allmän hästmannaskap överlag.

Hade man inte kunnat LÄRA en häst att stå uppbunden hade ingen häst klarat det och ALLA hästar testar uppbindningen. Förr eller senare, på ett eller annat sätt. Föl som vuxen. Men om folk bara hade hjärna nog för att vara koncekventa så hade det inte behövt bli som så att hästar i fullvuxen ålder får panik vid uppbindning eller lär sig att slita sig lösa.

Och vad gäller transport. Problemet med sverige är att "vi" verkar tro att ALLA hästar är robotar, som SKA kunna innan dom lärt sig. Lägger man bara en vettig grund på sina föl och folk ger F*N i att vara nötter med linor, ipasavakvastar, kassa transporter och köra som idioter så hade världen haft lite mindre svårtlastade hästar.

Hästar och deras träning är LOGIK och TÅLAMOD. Det är INTE repgrimmor, piasavakvastar, stegringar och panik. Då har man GJORT FEL.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Du!
mina hästar har inte kommit så långt att de har testat att dra. Den stora som aldrig hade suttit fast när jag köpte den som 2½åring:mad: lärde sig fort. I boxen först.

Men en gång kom hovis tidigt o hade börjat med henne o då hade ngt hänt, men ringen i väggen släppte:bow:
Har inte hänt sen dess 8 år.

jo när jag sa - Backa o hade glömt att ta loss henne i släpet:o Lädergrimman gick:bow:
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Gammeltanten vi hade förr om åren fick panik i transporten vid urlastning.. grimmskaftet smällde och ut dundrade hon på nya gården. :bump: Sånt Händer! :) och jag ska ärligt säga.. att när det gäller en transport i kombination med panik.. så tycker jag om när grimmor eller grimskaft ger med sig.. hellre det än en hysteriskt kastandes häst som sitter fast. (Ey! Panikhakar och säkerhetsknutar finns av en anledning! ;))

Saker Händer.. men man behöver inte bädda för att dom gör det..

Och att träna sin häst att stå uppbunden i boxen är KANON! Det är ett tryggt område, hästen kan knapra lite hö (=uppbindning blir Positiv). Pedagogik och logik sa jag ju ;) OCh du brukar vara både och!

................menade egentligen med vad jag skrev innan alla Överbelamrade stallgångar med ryktlådor och sadlar och grejjer som hästen kan tossa till, bli skrämd av, fastna i osv.. o0 uppbunden i en stallgång ska inte hästen KUNNA få panik.. det ska lixom inte finnas något där som ska kunna trigga igång kastbeteendet.. ^^
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Hästar och deras träning är LOGIK och TÅLAMOD. Det är INTE repgrimmor, piasavakvastar, stegringar och panik. Då har man GJORT FEL.

ja, men d e ju d ja säger?
å jag har aldrig sagt nått om att man ska använda repgrimma. snarare att man inte ska det. :idea:
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

läs sista meningen i ditt eget inlägg!

att ingen häst ska sättas fast hårdare än att den kan ta sig lös om det skulle behövas? är en självklarhet i min värld. när paniken kommer måste man ju kunna ta hästen och börja om. inte så lätt när den sitter fast.... :D
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

ja, men d e ju d ja säger?
å jag har aldrig sagt nått om att man ska använda repgrimma. snarare att man inte ska det. :idea:

"men det skrämmer mig att så många gladerligen binder fast sina hästar och låter dom stå, även när en panik infinner sig! tänker ni inte alls på vad över 500 kg ryckande och dragande har för inverkan på nacken? en grimma är inte bred, trycket blir enormt. för att inte prata om pergrimma!"

Det var dom meningarna jag vände mig emot.. då repgrimma inte blivit rekommendet från den skrivande parten du besvarade.

5oo kgs ryckande och dragande som kan slita loss en fastsvetsad och fastskruvad järnstång utan att ta stryk.. med vanlig grimma.

Nej, en häst som fått lära sig när den testat att den kan ta sig loss är ett H'lvete att lära om. En häst som panikar däremot.. vad har du din stallkniv för? varför har du säkerhetsknutar? varför har du panikhakar? Där du faktiskt kan gå in och agera i en situation efter att ha bedömt den såsom a) panisk b) dumhet i ställer för att ha tunna/dåliga uppbindningar som ger med sig vid ett stepp?
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Vi har en nordis hemma som varit omöjlig att binda upp.
Bara backade eller kastade sig så att grimma eller grimskaft gick sönder.
Efter lite forskning med de förra ägarna kom det fram att de hade "löst" problemet genom att sätta fast henne med en kogrimma av KÄTTING !!!!!!!!!!!!!!!!!!:eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Med påföljd av en häst som blev sned i hela kroppen. Hon har varit smidig som ett kassaskåp stackars häst :(

Efter behandling av kiropratorn har hon nu fått loss hennes sneda nacke. Atlaskotan & ytterligare två kotor låg snett pga allt ryckande !

Detta är förhoppningsvis ett extremfall, men det krävs nog inte mycket för att få liknande skador !

Vi har löst problemet med uppbindningen med den elastiska gummiuppbindningen.
Funkade jättebra ! :)
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

"men det skrämmer mig att så många gladerligen binder fast sina hästar och låter dom stå, även när en panik infinner sig! tänker ni inte alls på vad över 500 kg ryckande och dragande har för inverkan på nacken? en grimma är inte bred, trycket blir enormt. för att inte prata om pergrimma!"

Det var dom meningarna jag vände mig emot.. då repgrimma inte blivit rekommendet från den skrivande parten du besvarade.


ahh, då missförstod vi nog varandra... jag har aldrig sagt något om att jag rekomenderar repgrimma, men däremot verkar många som svarat tycka det är en bra ide. de var nog riktat till dom, inte till den jag svarade till. och om du läser (vilket du säkert gjort) förespråkar även många att man ska sätta fast hästen och låta den dra bäst f*n den vill, för att "hästen ska lära sig".
eller så är det iallafall jag har uppfattat många svar!
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Vill tillägga att jag har kedjor med panikhakar- som jag nästan aldrig använder. Föredrar att ha den lös.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

på stallgången har vi platskätting.
kusen har aldrig slitit sig lös, trots diverse hopp fram och tillbaka....
men därimot har hon bitit sönder 3 gånger. :angel: in med kättingen i munnen och tuggar!!! *plopp* så är kättingen av. :rofl:
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Binder man kort o lite högre måste dom väl få mindre kraft o ta sig lös..och får dom chans o komma loss Då e det problem då lär dom försöka hela tiden. För vet dom att dom kan rycka sig loss ..
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Det är därför som det ska vara metall:p min ena- munhästen:rofl: gillar att leka med kedjan
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Jag tycker att en vanlig hederlig lädergrimma o ett grimskaft som knyts FAST med säkerhetsknut är bäst.
Det håller, men man kan släppa loss- om det behövs.
gillar inte balsnören. Ett ryck o den är loss.

Gillar inte heller balsnören. Känns mer som ett lysande sätt att ev skaffa sig bekymmer..

Däremot så kanske det där med gummi... vad-man-nu-kallar-det, kan vara vettigt - de sitter fast, men det ger lite svikt om de drar till... Kankse bra att sätta den närmst väggen och sedan grimskaft/kedja eller vad man nu använder, så de inte får den i ansiktet OM den nu skulle gå av/släppa... vad tror ni? Men man får väl hålla liite koll på gummi - blir gammalt m tiden ;)
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Det är bättre att köpa en sån där båtförtöjning. En ca. 30 cm lång svart grej i gummi, som man sen lindar ett längre rep runt som då kan töja sig.
de där transportgrimskaften kan nog döda en människa om haken släpper:eek:
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

visst har du rätt.
Föl har inte samma tyngd att kasta sig med. de gör av den anledningen inte illa sig som en stor o tung häst kan göra.

Har inte läst hela tråden. Men kom nu ihåg en dokumetär på TV där man förklarade att elefantungar binds fast med starka kedjor, de lär sig att de inte kommer loss och sen som stora kan man binda dem med sytråd (mer eller mindre) för de slutar försöka slita sig loss när de är små och klena!;)
I och för sig en tråkig bakgrund; det var arbetselefanter i Indien eller nåt sånt.:(

Dubbla grimmor och grimskaft gjorde susen på mitt halvårsföl. Jag hade en stor fullblodskorsning som slet sig, hon bara backade tills något brast. Fick aldrig ordning på den trots bilringar mm:(. Visste inte att det fanns gummiuppbindning, blev rekommenderad bilring eller cykeldäck.
 
Sv: Sliter sig loss vid uppbindning

Återigen ett quick fix från vilda western.

Ja där "bryter" man hästarna istället för att göra som vi har gjort i alla tider- vänjer/ lär hästen.

De kastar oxå upp sadel o sen ryttare- utan tidigare invänjning
De rider inte in hästarna, utan tar en ohanterad från flocken o kör på.
Det gäller bara att vara rodeoryttare.
-Brake the horse. (Bromsa hästen?) :rofl:
funkar säkert, men är det så man vill ha det? Klart man vill ha bra bromsar på hästen![/:rofl: QUOTE]
Uttrycket "Break the horse " får en dålig smak om det översätts med fel ord " typ bryta, knäcka. I amerikanskt språkbruk används ordet break i betydelsen tämja, vänja, saddlebroke innebär att den kan ridas, sadeltämjd, inte att den är sadelbruten som är en helt annan sak. halterbroke innebär att den är vänjd med grimma. Så behärskar man inte språket , Axel, så ger det ju en helt felaktig bild o en massa fördomar. "How much wood would a woodchuck chuck, if a woodchuck would chuck wood?" :eek: Which means??
Den svenska "kvickfixen" är ju balsnören, så varför lägga ner energi på nåt annat? :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag är en återvändare till stallet. Jag hade min första ridlektion på många år ikväll. Vilket kändes helt underbart❤️🐎 Till problemet...
Svar
17
· Visningar
1 505
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 312
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 142
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 451
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp