Sluta för att man skadat sig

Jag skadade mitt knä i en ridolycka och nu är det vissa som ifrågasätter mitt beslut att fortsätta rida, bör man sluta för att man skadat sig?

Det är alltid människor som ifrågasätter om man verkligen ska fortsätta rida när man har skadat sig, det beslutar du själv. Jag skulle egentligen aldrig ha kunnat rida överhuvudtaget p g a en medfödd höftledssjukdom. Genom åren har jag spräckt bäckenet, brutit revben, haft 3 frakturer i ländryggen, en allvarlig korsbandsskada, lårmuskelskada och mycket mycket mer. Merparten av skadorna har varit under de senaste åren. Jag reagerar med ilska när någon ifrågasätter om jag verkligen ska fortsätta rida. Ridningen är en stor del av mitt liv, utan den är jag inte hel.
 
Till ts
Jag tycker att du ska bestämma sig för vad du vill. Man kan slå sig ganska illa på annat än ridning. När jag hade opererat ögonen så ramlade jag omkull inomhus när jag skulle resa mig upp från soffan. Jag slog axeln i soffbordet och den gick ur led.

Jag ramlade av min häst i början av sommaren och bröt armen. Ibland känns det som om jag har världens otur och ofta skadar mig, både hemma men även på jobb. När jag försökte ta mig hem med en bruten arm, ledandes en häst ensam ute i skogen tänkte jag faktiskt att nu får det räcka, nu vill jag inte rida mer. Men så kom jag på att jag ändå ville ha kvar min häst så jag lugnade mig lite.

När jag lyckats ta mig tillbaka och vi var på sjukhuset sa jag ändå till min man att nu är det nog dags att sluta rida så sa han till min förvåning: nej varför ska du göra det! Du har ju ridit i massor av år och aldrig ramlat av! Under de två månader som har gått har jag inte träffat en enda som har undrat om jag verkligen ska fortsätta att rida. De kanske inser att jag nog aldrig skulle göra det eller så tycker de inte att det verkar tillräckligt allvarligt med ett armbrott.
 
Som övriga säger så är det en själv som sätter gränserna på om man ska sluta eller inte. Det ska ingen annan få bestämma :)

Jag själv till exempel har fått hjärnskakning 3-4 ggr, brutit ena foten, fått en bit av vadmuskeln som dött pga tramp (har ett fint hovavtryck i vaden..), brutit näsan, fått fraktur i underarmen, brutit ländryggen m. operation som följd, skadat bröstryggen så illa att jag idag 3,5 år senare fortfarande har stora smärtor dagligen och äter stark smärtstillande medicin och har en arbetsförmåga på ca 25-35 % (är för övrigt 20+ år gammal och kommer få leva så här i resten av mitt liv) osv men har aldrig övervägt att lägga ner med hästarna.

Hästarna är mitt liv. Utan dom hade jag aldrig klarat av en hel dag. Det är dom som får mig att vilja fortsätta leva. Dom som får min själ att må bra.

Mina vänner och familj är mycket stöttande i det hela. Dom vet att det är detta jag brinner för, och skulle olyckan vara framme så jag avlider så har jag åtminstone dött lycklig.

Det är många (bland annat min sjukgymnast) som ifrågasätter varför jag fortfarande håller på med hästarna, varför jag inte slutar innan det går åt helvete. När jag får den frågan ställer jag en motfråga, "Om du krockar med bilen, skulle du aldrig någonsin köra bil igen?". Får alltid samma svar att jo då man skulle satt sig i en bil igen och då som först börjar folk förstå varför jag inte väljer att sluta.

Skillnaden mellan mig och dom är att jag gör det jag älskar. Dom flesta chaufförerna kör ju enbart för att dom måste, inte för att dom älskar det. Jag håller på med en farlig sport, men att köra bil (eller annat fordon i trafiken) är betydligt farligare och det är betydligt fler personer som omkommer i en bilolycka än en hästrelaterad olycka.

Så som sagt det är bara en själv som kan dra gränsen :)
 
Man får känna efter, det är bara du själv som vet svaret. Jag kan inte tänka mig ett liv utan hästarna trots att jag råkat få lite småblessyrer då och då genom åren.

Jag minns en gång när jag tjurade över att ingen i stallet ville hjälpa mig att spänna sadelgjorden när jag hade gipsad handled. Att de tyckte att jag borde låta bli att rida öht ville jag inte lyssna på.. Som tur var gick det bra, men jag rekommenderar det inte.
 
Jag skadade mitt knä i en ridolycka och nu är det vissa som ifrågasätter mitt beslut att fortsätta rida, bör man sluta för att man skadat sig?
Det beror helt och hållet på skadan, samt hur man själv bedömmer situationen. Om det är en skada som förvärras vid ridning, så kanske man inte bör hålla på, men vill man rida så är det bara att köra på. Eller så har man en skada som gör ont osv.
Hur som helst så är det upp till var och en hur de bedömmer sina skador och risker, varför ska man sluta med något man vill göra bara för att man skadat sig och skadan kanske inte ens hindrar en?
 
Det enda som skulle få mig att sluta rida är om jag får besked om att blir jag avslängd en gång till kommer jag dö eller bli förlamad. Dvs att skadan är av en sån art att kroppen verkligen inte tål ett fall till.

Men trasiga knän är väl inget. Har inte hälften av alla ryttare det? Man får anpassa sig. Mina knän tål inte belastning, att hoppa eller ha korta stigläder gör sjukt ont. Men så länge jag har långa läder och ingen vikt i stigbyglarna går det bra.
 
Det enda som skulle få mig att sluta rida är om jag får besked om att blir jag avslängd en gång till kommer jag dö eller bli förlamad. Dvs att skadan är av en sån art att kroppen verkligen inte tål ett fall till.

Men trasiga knän är väl inget. Har inte hälften av alla ryttare det? Man får anpassa sig. Mina knän tål inte belastning, att hoppa eller ha korta stigläder gör sjukt ont. Men så länge jag har långa läder och ingen vikt i stigbyglarna går det bra.
Men man ska inte bagatellisera trasiga knän heller. Om du skadat dem i yngre år är risken mkt stor för du får artros i knäna och det kan orsaka stora bekymmer. Det finns någon slags matchokultur inom ridning som jag verkligen ogillar, äsch jag drog axeln ur led men uppsökte sjukvården några dagar senare etc etc. Jag gillar den inte, man ska vara rädd om sin kropp. Däremot så gör alla precis som de själva vill, det har jag inga synpunkter på. De sista åren jag hade häst för rätt länge sedan nu promenerade jag bara med den eftersom jag inte kunde rida pga en massa olika skador av alla fall och grejer. Om jag skaffar häst i framtiden, nu när jag jobbat med rehab i flera år, kommer det nog också bli en gammal häst som tycker om promenader. För mig är det inte värt längre, men vi är alla olika givetvis.
 
Efter en massa skador genom åren, insåg jag, att jag borde vara mer rädd om min kropp. Det har jag aldrig varit tidigare. Jag har bara fortsatt efter knäskador, revbensfrakturer o.s.v.
Nu har jag sålt unghästen som jag fött upp själv, eftersom hon hade för mycket energi och arbetsvilja för en "panchis". Jag har köpt mig en äldre herre som lyssnar på och gör, det jag ber honom om. Helt underbart, för hästar är mitt liv!
 
Aha, farligare med cykel alltså. Jag hade nog ändå slutat med hästar om jag blivit skadad lite mera allvarligt. Men det är jag det, alla gör ju som de vill naturligtvis.

Den slutsatsen kan man nog inte riktigt dra, det är ju många fler som cyklar än som rider. Ungefär som att fler torde dö av getingar än av skottskador per år, men det innebär inte att det är farligare att bli stucken av en geting än att bli skjuten.
 
Jag kan känna, rent spontant, att när arbetsförmågan sjunker och man blir beroende av bidrag (arbetslöshet, sjukpension etc) för att orka med sin hobby; då är det hög tid att sluta.

Först går förmågan att försörja sig själv - sen kommer hobbies. I min värld.
 
Man ska bestämma själv om man vill sluta eller fortsätta att rida efter skador. Ingen annan ska få ta det beslutet åt en. Då blir man bara olycklig.
Själv har jag skadat ena knät riktigt illa. Det har krävt runt 20-25 operationer av olika grad för att få det funktionellt igen. Jag kommer aldrig mer att kunna räta ut det eller böja det. Jag har gått gipsad ett halvår från höft ner till fot bl a under en sommar, jag har legat på sjukhus i 3,5 månad (sammanhängande period) en gång och ett oräkneligt antal gånger utöver det. Jag har kämpat med infektioner och annat elände i åratal. Efter massor och åter massor av rehab/sjukgymnastik så är jag nu tillbaka såpass att jag kan fungera. Jag kan gå och jag kan rida. Mitt knä var under några år "berömt" i Sverige bland läkarna. :crazy: Samtidigt är jag oerhört tacksam för ett par av mina läkares tålamod när andra läkare gett upp efter att ha varit stöddiga från början med att "det här ska jag minsann fixa."
Jag har lärt mig mycket tack vare min knäskada och på sätt och vis skulle jag inte vilja ha det ogjort för den har gjort mig till den jag är idag.
Utöver knät så har jag lyckats krascha min ena axel med med flera operationer som följd, men sluta med hästar kommer aldrig att hända. Då kan jag lika gärna sluta leva.
Senast igår stampade en häst mig på foten, men det blev bara ett blåmärke och lite ömt. :D
 
Jag skadade mitt knä i en ridolycka och nu är det vissa som ifrågasätter mitt beslut att fortsätta rida, bör man sluta för att man skadat sig?
Du måste göra som du vill. Det är ju inte precis den billigaste eller minst tidskrävande sporten. Ta det lugnt och lycka till.
 
Men man ska inte bagatellisera trasiga knän heller. Om du skadat dem i yngre år är risken mkt stor för du får artros i knäna och det kan orsaka stora bekymmer. Det finns någon slags matchokultur inom ridning som jag verkligen ogillar, äsch jag drog axeln ur led men uppsökte sjukvården några dagar senare etc etc. Jag gillar den inte, man ska vara rädd om sin kropp. Däremot så gör alla precis som de själva vill, det har jag inga synpunkter på. De sista åren jag hade häst för rätt länge sedan nu promenerade jag bara med den eftersom jag inte kunde rida pga en massa olika skador av alla fall och grejer. Om jag skaffar häst i framtiden, nu när jag jobbat med rehab i flera år, kommer det nog också bli en gammal häst som tycker om promenader. För mig är det inte värt längre, men vi är alla olika givetvis.

Så kan man ju inte tänka... Jag har en nackskada efter bilolycka, knäna är skadade från en annan bilolycka. Ska jag sluta köra bil tycker du?
 
När jag jobbade i hästbranschen blev jag först chockad över kunders hästrelaterade skador kontra fortsatt ridning.
Alltifrån att de legat i koma, till att resten av sina liv vara rullstolsbundna med förlamningar och ändå fortsätter de att rida!
Ibland hände det att en kund aldrig kom tillbaka. Men det var ytterst ovanligt. Skador däremot... verkar inte stoppa hästfolk.
 
Men hästar är potentiellt så mycket farligare, än att drattade omkull på ändan när man joggar. Cykling kan väl iofs vara farligt när trafik är inblandat, men jag undrar om lika många dör i cykelolyckor som i hästrelaterade olyckor?
Antagligen är det fler som dör i cykelolyckor än hästrelaterade olyckor eftersom det är så mycket vanligare att cykla.
 
Antagligen är det fler som dör i cykelolyckor än hästrelaterade olyckor eftersom det är så mycket vanligare att cykla.
Jo jag tänkte det men orkade inte eftersom jag upplever att så många kvinnor som sysslar med hästar blir helt rabiata om man säger att jag tycker att du ska sluta med hästar eller ändra inriktning, OM någon frågar mig till råds alltså. Fortfarande lägger jag mig aldrig i vad vuxna människor sysslar med, deras liv och deras ansvar.
 
Jag skadade mitt knä i en ridolycka och nu är det vissa som ifrågasätter mitt beslut att fortsätta rida, bör man sluta för att man skadat sig?

Då hade det inte funnits många ryttare i världen...

Tror att de flesta som rider i alla fall lite halvseriöst kommer att skada sig vid någon tillfälle i sin ridkarriär. Det är stora starka djur vi sitter på, reaktionsnabba och instinktstyrda. Vill du ha total säkerhet får du hålla sig till gunghäst.
 
Så kan man ju inte tänka... Jag har en nackskada efter bilolycka, knäna är skadade från en annan bilolycka. Ska jag sluta köra bil tycker du?
Att köra bil är en nödvändighet för att komma till jobb etc. Att rida är en hobby som man kan klara sig utan. Tyvärr är det den krassa sanningen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vendela bröt båda benen i en ridolycka 2021. Efter det slutade hon rida fälttävlan och satsade istället helhjärtat på dressyren. Nu är...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Babben Larsson skadade sig allvarligt på hästryggen. I sitt sommarprogram berättar hon nu om sin dramatiska ridolycka. – Det gjorde så...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag blev tillfrågad om jag ville vara med i ett forskningsprojekt då jag sökte vård till följd av en svår ridolycka och fick ganska...
2
Svar
38
· Visningar
2 172
Senast: ameo
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
496
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp