Jag var där på lördagen. Missade nästan hela trailen (som egentligen var det jag ville se) men det var trevligt ändå. Mycket folk! Och lite kallt.
Överlag tyckte jag det var bra, flöt på så gott som hela tiden och inte för många och långa stunder där inget hände. Funktionärerna var supereffektiva!
Det blev ju lite skriverier på Facebook efter tävlingen, någon som har mer koll på vad det handlade om? Det var om domaren bland annat.
 
Var också där på lördagen. Håller verkligen med om att allt flöt på riktigt Bra och tidsplanen höll. Ända fram till penningen då det tog väldigt lång tid att bygga fållan och sätta hjorden. Fick lite fart när Tereence fick hjälp med hjorden.

Jag gissar att det handlar om bedömningen i reiningen. Visst att domaren dömer, men trist när sånt händer. Hade tydligen vart liknande saker i andra grenar vad jag hört, men inte sett själv
 
Var också där på lördagen. Håller verkligen med om att allt flöt på riktigt Bra och tidsplanen höll. Ända fram till penningen då det tog väldigt lång tid att bygga fållan och sätta hjorden. Fick lite fart när Tereence fick hjälp med hjorden.

Jag gissar att det handlar om bedömningen i reiningen. Visst att domaren dömer, men trist när sånt händer. Hade tydligen vart liknande saker i andra grenar vad jag hört, men inte sett själv

Vad roligt att det mesta flöt på, kanske är värt att ta sig ner som publik nästa år?

Var det alltså någon slags domarmiss skrivandet handlade om?
 
Jag var oxå där på lördagen, första gången på "riktig" westerntävling. Trodde SM skulle vara större.. Jag tyckte det var seegt när de skulle dra igång cuttingen. Väntade närmare 30 min och ingen sa varför det var försenat fören typ när de började. Lite förvirrad speaker på några prisutdelningar, när de delade ut rosetter och sen tog tillbaka och började om.. Annars var det okej, kul att se olika grenar och bättre inblick i western:).

Saknade som ny westenintresserad en beskrivning av klassen då den började, hade varit mer publikvänligt:)

Missade trailen som jag ville se, då jag var för morgon trött:p men har kollat på nätet sen ist:)
 
Jag var inte där själv men fick höra av vänner att bedömningen i reiningen var under all kritik. Någon som placerade sig hade missat en cirkel samt spunnit åt fel håll eller vad det var. Borde alltså ha "nollat" sig, men fick istället pris. Det var även liknande bedömning i någon av kossegrenarna men även i andra grenar.
Sådant gör ju knappast att statusen på SM ökar. Den är ju inte så hög idag, tyvärr...
 
Det är med sorg jag konstaterar att SM i westernridning inte värd något. Arrangörsföreningen "WesternSverige" har endast WRAS och WRIS som medlemmar. Samtliga avels- och specialföreningar väljer att stå utanför och med dom väldigt många av landets bästa ryttare.

Årets SM hade EN! domare som dömde från tisdag till söndag. De andra föreningarna har både två och tre domare per tävling. Dagmar är erfaren och har många domarkort, men arbetsbelastningen måste vara galet hög. Inte konstigt att det blir fel. Inte heller kan en domare vara lika bra att döma cutting, cowhorse som pleasure även om man har domarkortet. Tror man det lurar man sig själv.

Inför kval på utsedda tävlingar under året. NSBA, Qh-Sm, Paintchampionatet, Hjo-ko, chappen(för wrasfolket) och September Rundown exv.
Men först kanske WS ska försöka kunna erbjuda något som gör att alla föreningar vill vara med. SM i nuvarande skepnad vill ingen ta i med tång.
 
Det är med sorg jag konstaterar att SM i westernridning inte värd något. Arrangörsföreningen "WesternSverige" har endast WRAS och WRIS som medlemmar. Samtliga avels- och specialföreningar väljer att stå utanför och med dom väldigt många av landets bästa ryttare.

Årets SM hade EN! domare som dömde från tisdag till söndag. De andra föreningarna har både två och tre domare per tävling. Dagmar är erfaren och har många domarkort, men arbetsbelastningen måste vara galet hög. Inte konstigt att det blir fel. Inte heller kan en domare vara lika bra att döma cutting, cowhorse som pleasure även om man har domarkortet. Tror man det lurar man sig själv.

Inför kval på utsedda tävlingar under året. NSBA, Qh-Sm, Paintchampionatet, Hjo-ko, chappen(för wrasfolket) och September Rundown exv.
Men först kanske WS ska försöka kunna erbjuda något som gör att alla föreningar vill vara med. SM i nuvarande skepnad vill ingen ta i med tång.

Jag har aldrig varit på SM eller någon stor svensk tävling (jag bor i "fel" ände av landet för sådant) men jag funderar ändå lite kring det här.

Behöver avels- och specialföreningarna vara med i arrangerandet av SM? Vad skulle de kunna bidra med, pengar?

Domaren måste väl själv också vara kapabel till att säga ifrån om uppdraget blir för mycket (jag måste säga att det låter mastigt) tycker jag men kanske inte. Det är nog absolut något för arrangören att tänka på samtidigt som det givetvis kostar pengar.

Kval tror jag blir mycket svårt om det ska vara ett SM för alla. Var ska jag kvala (den dag jag är såpass duktig)? Jag är med i WRAS och om du med chappen menar High Chaparall så har jag 137 mil enkel väg dit, känns inte aktuellt att åka för att kvala om man dessutom skulle ta sig vidare för det betyder en nästan lika lång resa till.

Varför vill ingen ta i SM i nuvarande form med tång? Som jag förstått det var det ändå närmare 200 hästar på plats, det tycker jag ändå är rätt så många med tanke på att sporten inte är jättestor.

Vad är problemet egentligen? Jag vill gärna försöka förstå eftersom det för mig verkar som att folk bara gnäller istället för att delta och kanske även jobba med arrangemanget.
 
Jag har aldrig varit på SM eller någon stor svensk tävling (jag bor i "fel" ände av landet för sådant) men jag funderar ändå lite kring det här.

Behöver avels- och specialföreningarna vara med i arrangerandet av SM? Vad skulle de kunna bidra med, pengar?

Domaren måste väl själv också vara kapabel till att säga ifrån om uppdraget blir för mycket (jag måste säga att det låter mastigt) tycker jag men kanske inte. Det är nog absolut något för arrangören att tänka på samtidigt som det givetvis kostar pengar.

Kval tror jag blir mycket svårt om det ska vara ett SM för alla. Var ska jag kvala (den dag jag är såpass duktig)? Jag är med i WRAS och om du med chappen menar High Chaparall så har jag 137 mil enkel väg dit, känns inte aktuellt att åka för att kvala om man dessutom skulle ta sig vidare för det betyder en nästan lika lång resa till.

Varför vill ingen ta i SM i nuvarande form med tång? Som jag förstått det var det ändå närmare 200 hästar på plats, det tycker jag ändå är rätt så många med tanke på att sporten inte är jättestor.

Vad är problemet egentligen? Jag vill gärna försöka förstå eftersom det för mig verkar som att folk bara gnäller istället för att delta och kanske även jobba med arrangemanget.
Ja rasföreningarna behövs eftersom långt ifrån alla westernryttare är med i WRAS. Tyvärr är sporten väldigt uppdelad i Sverige med diverse specialförbund, så det blir en rad aktörer inför stora tävlingar.

Tidigare var det kval, för WRAS del på B-tävlingar, men pga att det för vissa fanns så få B-tävlingar så skippades det. Dessutom svårt att få rättvisa kvalregler just pga uppdelningen i westernsverige
 
Ja rasföreningarna behövs eftersom långt ifrån alla westernryttare är med i WRAS. Tyvärr är sporten väldigt uppdelad i Sverige med diverse specialförbund, så det blir en rad aktörer inför stora tävlingar.

Tidigare var det kval, för WRAS del på B-tävlingar, men pga att det för vissa fanns så få B-tävlingar så skippades det. Dessutom svårt att få rättvisa kvalregler just pga uppdelningen i westernsverige

Jag tror också att de behövs men behöver de vara organisatörer för SM? Jag tycker att det verkade vara en rätt bra grej att de som vill kunde ha möjlighet att samla poäng (eller vad det nu är man gör inom SQHA/AQHA/SPHA/APHA). Jag tror att kval på plats är den i dagsläget allra bästa lösningen.
 
Jag tror också att de behövs men behöver de vara organisatörer för SM? Jag tycker att det verkade vara en rätt bra grej att de som vill kunde ha möjlighet att samla poäng (eller vad det nu är man gör inom SQHA/AQHA/SPHA/APHA). Jag tror att kval på plats är den i dagsläget allra bästa lösningen.

Jag har aldrig varit på SM eller någon stor svensk tävling (jag bor i "fel" ände av landet för sådant) men jag funderar ändå lite kring det här.

Behöver avels- och specialföreningarna vara med i arrangerandet av SM? Vad skulle de kunna bidra med, pengar?

Special- och avelsföreningarna har ofta gedigen kunskap av att arrangera tävlingar. De har även den utrustning vilken krävs och personer som kan hantera dessa adekvat. Specialföreningarna har stenkoll på sina grenar, något som är av vikt.

Western Sverige har endast WRAS och WRIS som medlemmar. Övriga föreningar väljer att stå utanför av flera anledningar. Föreningarna vet inte varför det är en fördel att vara medlem i WS, inte heller vad detta medlemskap kommer kosta och vad det i övrigt innebär. Om det i en framtid finns en förening dit samtliga föreningar finns representerade och betalar en medlemsavgift vilket ska gå till SM finns det en grund för att kunna erbjuda ordentliga prispengar. Då kanske man kan locka toppekipagen att ställa upp. Med landets toppekipage på plats kan man med höjt huvud gå till företagare och erbjuda en bra produkt, värd att betala för att synas med.


Domaren måste väl själv också vara kapabel till att säga ifrån om uppdraget blir för mycket (jag måste säga att det låter mastigt) tycker jag men kanske inte. Det är nog absolut något för arrangören att tänka på samtidigt som det givetvis kostar pengar.

Helt klart, men vi vet inte under vilka förutsättningar domaren var kontrakterad. Men att endast ha EN domare på ett SM när de andra stortävlingarna har minst två ( ofta tre) domare. SM innehåller så många olika grenar att en domare omöjligen kan har kapaciteten att bedöma ritterna i de olika klasserna på önskvärt sätt. Det finns många domare med många kort, men alla har en eller ett par grenar de kan bättre och har mer erfarenhet av. Domare med bäst erfarenhet av aktuell gren ska vara huvuddomare och de andra spelar andrafiolen, även om deras bedömning givetvis räknas in.



Kval tror jag blir mycket svårt om det ska vara ett SM för alla. Var ska jag kvala (den dag jag är såpass duktig)? Jag är med i WRAS och om du med chappen menar High Chaparall så har jag 137 mil enkel väg dit, känns inte aktuellt att åka för att kvala om man dessutom skulle ta sig vidare för det betyder en nästan lika lång resa till.

Ska SM vara för alla? Ska inte SM vara för de vilka kval förtjänat en plats på SM?

Kval på plats innebär en stor kostnad. Anläggningen, domare( en eller flera) veterinärer, funktionärer och inte minst ryttarekipage vilka i värta fall måste avsätta en vecka om kvalet ligger först och finalen sist under SM. I år var det kval från tis- fre om jag inte minns helt fel. Om kval ordnas under året på olika platser kan kvalen vara klara och tidsåtgången minskas radikalt. Det finns inget som hindrar att ett kval hålls längre upp i landet, men smidigast torde det bli om kval hålls på de tävlingar dit flest ekipage kommer under året. Vilka det skulle vara är en senare fråga.
Kval på plats Kan fungera i de grenar där man är ensam på banan. Men i exv. pleasure och horemanship kan orutinerade ekipage inte sällan förstöra för duktiga genom att rida in i, skära in direkt framför, försöka rida om på fel sida mm. Då finns ingen anledning att de duktiga ekipagen ska avsätta en vecka från arbete och åka till en tävling utan status och där man uppenbart riskerar att få sin ritt förstörd i kvalet av ett ekipage som inte har den kunskap och kontroll man kan kräva på en SM-nivå. Det kostar minst lika mycket att åka på SM som att åka på SPHA- och SQHA-tävlingar med den skillnaden att dessa tävlingar är bättre arrangerande och har ett bra startfält.

Varför vill ingen ta i SM i nuvarande form med tång? Som jag förstått det var det ändå närmare 200 hästar på plats, det tycker jag ändå är rätt så många med tanke på att sporten inte är jättestor.

På grund av många team sorting och team penning-ekipage vilka drar upp antalet ekipage landade det på ca 160 har jag för mig. Samma antal som SQHA´s Nationals brukar ha. Men det är i min värld viktigare att satsa på att få upp kvaliteten, inte kvantiteten om SM någonsin ska vara värd namnet. SM har under många år varit misskött, inte minst när WRAS hade arrangörsansvaret då det mesta sket sig på grund av fagra löften vilka i efterhand visade sig sakna substans. WS som var arrangör i år har samma person på flera poster. Medlem i WS, ledamot i WS styrelse och arrangör( som fakturerar givetvis). Få personer på många platser( vilka ogärna lämnas) gör det svårt med förändring.

Vad är problemet egentligen? Jag vill gärna försöka förstå eftersom det för mig verkar som att folk bara gnäller istället för att delta och kanske även jobba med arrangemanget.

Det är en utbredd "gnällmentalitet", helt klart. Å andra sidan finns det ibland fog för kritik.Tips och funderingar från tävlande upplevs ofta bli ohörda från arrangörshåll. När sedan frågorna ställs upprepade gånger utan att få respons höjs rösten och då sägs det att man gnäller.

Det finns flera väldigt duktiga personer med stor erfarenhet av att driva stora projekt, tävlingar och organisationer. OM man lyckas att övertala dessa att bidra till en förening med sin kunskap jobbar de ett tag, innan de inser att förändringsmentaliteten är låg bland både medlemmar och styrelser. Efter en kort stund orkar de inte mer och väljer att antingen hoppa av eller inte fortsätta efter sin mandatperiod.

Dock ska det sägas att årets SM kanske var ett steg åt rätt håll. Visserligen ett myrsteg i ett maratonlopp, men ändå.
 
Det är en utbredd "gnällmentalitet", helt klart. Å andra sidan finns det ibland fog för kritik.Tips och funderingar från tävlande upplevs ofta bli ohörda från arrangörshåll. När sedan frågorna ställs upprepade gånger utan att få respons höjs rösten och då sägs det att man gnäller.

Det finns flera väldigt duktiga personer med stor erfarenhet av att driva stora projekt, tävlingar och organisationer. OM man lyckas att övertala dessa att bidra till en förening med sin kunskap jobbar de ett tag, innan de inser att förändringsmentaliteten är låg bland både medlemmar och styrelser. Efter en kort stund orkar de inte mer och väljer att antingen hoppa av eller inte fortsätta efter sin mandatperiod.

Dock ska det sägas att årets SM kanske var ett steg åt rätt håll. Visserligen ett myrsteg i ett maratonlopp, men ändå.

Tack för långt och utförligt svar! Jag tror att årets SM är på rätt väg som du skriver men en monumental förbättring är nog svår att förvänta sig över en natt.
 
En orsak till SMets dåliga status bland "de bästa" är nog att det inte är helt ovanligt att helt gröna tävlingsekipage kan ställa upp.
Ett SM bör vara för "de bästa av de bästa" så att säga. Man borde ha flera olika kvaltävlingar i de olika grenarna och de bästa får ställa upp på SM. Inte som nu att alla får ställa upp om de betalar anmälningsavgift.

Jag kan jämföra med EM i NRHA reining. Man kan kvala på några utvalda tävlingar under året innan EM. Har man genomfört 2 godkända kval och är bland topp 10 så får man åka till EM. Om man inte ändrat reglerna under de senaste 2 åren. :)
 
En orsak till SMets dåliga status bland "de bästa" är nog att det inte är helt ovanligt att helt gröna tävlingsekipage kan ställa upp.
Ett SM bör vara för "de bästa av de bästa" så att säga. Man borde ha flera olika kvaltävlingar i de olika grenarna och de bästa får ställa upp på SM. Inte som nu att alla får ställa upp om de betalar anmälningsavgift.

:)

Är helt enig. Det kan omöjligt vara roligt att vinna SM när 35-40 toppekipage saknas en vissa grenar. Det blir lite pinsamt, inte minst när vinsten läggs ut på sociala medier med förespeglingen att de åstadkommit något enormt och är bäst i landet. Att de sedan var typ 4 st i klassen, samtliga på lägre WRAS-nivå, glöms att nämnas.

Rent generellt kanske en förändring till det bättre kan ske nu när Axvalla bygger ytterligare ett ridhus. Framridning i det nya och utnyttja hela stora ridhuset vore trevligt. Bättre förutsättningar för alla. Trailbanorna kan byggas bättre, reiningen får tillgång till önskvärda 40x80 meter, cowhorse likaså och även pleasure har bättre plats för fler ekipage eller mindre trängsel. Men drömmen vore att Grevagården byter till underlag som passar för samtliga westernklasser.
 
Behöver avels- och specialföreningarna vara med i arrangerandet av SM? Vad skulle de kunna bidra med, pengar?

Om önskan och målet är att alla ryttare/ekipage i Sverige ska vara med, så att tävlingen verkligen kan kallas för ett svenskt mästerskap, att man är bäst i Sverige, så behöver alla föreningar vara med. Annars blir det bara ett WRAS-mästerskap. (Vilket inte behöver vara fel, men då försvinner själva SM-grejen.)
Ras- och grenföreningarna bidrar med pengar i olika former (rosetter till exempel, de är inte gratis) samt för sina medlemmars talan. Dessutom är det viktigt för en arrangör med så många tävlingsdagar och -klasser att få höra åsikter från andra arrangörer, för det är väldigt mycket att hålla koll på.
Jag hade personligen aldrig gett mig in på att arrangera ett SM för alla svenska ekipage utan att ha med mig alla berörda föreningar i arbetet...eller i alla fall gett dem möjligheten till att vara det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 096
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: attheedge
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp