Bukefalos 28 år!

Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Björk

Trådstartare
Igår kväll fick jag någon slags ont långt ner på ena sidan av magen på höger sida. Typ som håll... eller någon sträckning (men om jag hade sträckt mig så borde jag ha märkt det) Det känns inte precis hela tiden; men jag har känt av det inatt när jag vaknat. Det känns mest när jag ligger eller sitter. Kan "hugga" litegrann när jag liksom "sträcker ut" i den sidan. Nu har jag letat på nätet och känner mig ganska lugn, men vill ändå höra med er andra som är (har varit) i samma vecka. Jag har precis gått in i vecka 18.
Någon som känner igen detta? Det var väl inget farligt?

(Jag har inga andra symptom; ingen blödning eller något)
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Jag har läst på många sidor att håll är mycket vanligt för gravida. Ibland kunde detta bero på fostrets läge i livmodern, ibland kunde en Ihållande smärta på en viss punkt i buken bero på cirkulationsstörning i muskelknutor (myom) i livmodern...som var ofarligt. Vid i hållande smärta skulle man söka hjälp.
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Jag har läst på många sidor att håll är mycket vanligt för gravida. Ibland kunde detta bero på fostrets läge i livmodern, ibland kunde en Ihållande smärta på en viss punkt i buken bero på cirkulationsstörning i muskelknutor (myom) i livmodern...som var ofarligt. Vid i hållande smärta skulle man söka hjälp.

Okej... ja, jag läste också något om att man kan få smärtor i början av graviditet när livmodern växer. Men det här kanske snarare är som du beskriver fostrets läge eller någon slag cirkulationsstörning. Tack för svar!
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Det där hade jag jätteproblem med precis när magen började växa, jag kunde knappt gå utan att få ont. På nätterna kunde jag få det när jag vred mig eller satte mig upp. Men det är muskulaturen som protesterar sa min BM, och är ingen fara så länge det går över när man vilar.
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Hade precis liknande besvär i vecka 17-18. Huggande ibland lite molande ont vid blidtarmen ungefär...var oxå livrädd för allvarligare saker men troligen var det bara smärtor från ligamenten när livmodern växer. Nu har jag inte haft ont på en vecka längre och är lugn igen:)

Visst är det härligt nu när magen börjat växa!!!
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Det där hade jag jätteproblem med precis när magen började växa,

Fast jag tycker ju att magen redan har växt en del... och då har jag inte känt så mycket. Men kanske är det en extra tillväxtfas nu? Nu efter några timmar så känns det i alla fall mycket mindre än i morse! :)
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Hade precis liknande besvär i vecka 17-18. Huggande ibland lite molande ont vid blidtarmen ungefär.

Ja, det måste väl vara tillväxt då! För jag är ju som sagt precis i v18. Och som du säger känns det som det sitter vid blindtarmen eller något sånt. Ja, det är kul att inte bara se "tjock" utan till och med gravid. :D
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Jo, min hade också växte en del när jag började känna det. Men jag var aldrig speciellt orolig, eftersom det kom och gick, och gjorde mest ont när jag rörde på mig. Kunde inte ens gå ner på stan (10 min) utan att behöva vila ett par gånger, så det släppte.
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Jag känner också igen det!
Började ungefär som du beskriver det.

Det blev dock värre under de följande veckorna, fick så ont att jag svimmade några ggr:crazy:
Inte så bra när man står mitt ute i skogen med en barngrupp, de blev ju rädda :(

Jag blev ju jätterädd eftersom jag fått missfall ett halvår innan, men min BM lugnade oss och sa att det troligen var ligamentsmärtor.

Jag blev tillfälligt sjukskriven för det gick inte att jobba när jag drösat i golvet ett par ggr och skrämt alla ungar på avdelningen, gjorde fruktansvärt ont också förstås.

När det gått över fick jag istället massa förvärkar och foglossning istället:D
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Ja, jag känner igen det! Och det hugger som fasen när man hostar eller nyser.

Läste på lite och det är tydligen växtvärk och i ligamenten det hugger. Livmodern växer ju som tusan just nu!

Gick in i vecka 18 idag! :) Kul att vi är så nära och kan följas åt!
 
Sv: Smärtor som liknar mjälthugg/håll....

Jag kände så förra gången jag var gravid. Det kom plötsligt och höll i sig ca ett dygn. Det gjorde så ont att jag inte kunde gå. Maken höll på att gå sönder av oro. Han ville att vi skulle ringa ambulans.

Jag pratade med sjukvården och nu minns jag inte vad de till slut trodde det var. De pratade om gallan...men jag tror vi kom fram till att det nog var ligamenten i alla fall. Hur som helst så försvann det lika hastigt som det kom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
499
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 740
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
828
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 387
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp