Bukefalos 28 år!

Smal nackstycke

Wippos

Trådstartare
Sökte lite på det men hittade bara en gammal tråd som tog upp träns och bett i allämnhet http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=848961&highlight=smalt+nackrem
Så jag startar en ny istället som kan koncentrera sig på själva nackremmen istället.

Saken hör den till att jag är ute efter ett träns med mässingsspännen då min häst nu har valt ut ett mässingsbett som sitt absoluta favorit bland betslen.
Är lite svag för rundsydda träns och nu har jag hittat ett, med såna där lite ovanligare mässingsspännen som inte är helt rakt fyrkantiga utan mer böjda (Finns på många träns nu, men i genomsnitt är dom fyrkantiga vanligast)

MEN, till min fundering då. Detta är ett islandsträns, har en islandshäst och använder mig nästan aldrig av nosgrimma, ibland pannband (detta tränset har rundsytt pannband med:d) Och islandsträns saknar ju käkrem och är mycket smalare i själva nackstycket.

Hur påverkar detta hästen till skillnad mot ett bredare nackstycke?
Finns ju framtaget nu nackstycken med mjukare paddning och svängda så dom hamnar längre bakom öronen osv.
Det blir ju alltid ett vist tryck över nacken, men hur pass mycket kan detta bli negativt för hästen? Att hästen kan få spänningar eller liknande.

Nu har jag ridit från och till med enkla islandsträns genom mina år, men i genomsnitt har jag alltid ridit med ett vanligt sidostycke med käkrem för och få den där lite bredare nackstycket.

Blev ett lite väl invecklat inlägg av mig kanske, men det är lite funderingar jag har i huvudet nu :D
Vist, jag kan ju gå och köpa ett vanligt träns, men då blir det heller inget rundsytt i min prisklass som jag så länge har tittat efter (kan ju tillägga att detta rundsydda islandstränset såklart har ett platt nackstycke, inte runt)

Skulle vara tacksam om någon har någon form av studie inom detta?
Eller bara vill dela mina funderingar :)

lägger den i utrustningstråden då den inte enbart handlar om just islandshästar och dess träns
 
Sv: Smal nackstycke

Filosoferar bara....

Min första tanke är ju att ju smalare rem, ju mindre plats tar det och ju mindre kanske det trycker precis bakom örat? Våra islandshästar har ju fördelen med all man att nackstycket ofta stannar lite längre bak om man lägger det längre bak. Det är väl området precis bakom örat man säger är så känsligt? Vill man helt undvika det är det nog bara de där dyra specialsydda tränsen som gäller? Men frågan är ju om det är behagligare för hästen att den även får press framifrån från pannbandet? Pannbanden på "vanliga träns" passar ju sällan islandshästen... Pannbandet hamnar väl delvis över partier med väldigt lite muskler under och det kan jag tänka mig (Filosoferar i allra högsta grad) känns mer obehagligt än en smalare rem över muskler? På de specialtränsen medfrihet för öronen sitter ju oxå en rem som spänner åt över ganacherna och ner under hakan (som drar tillbaka nackstycket och då även drar pannbandet mot pannan). Ser inte heller bekvämt ut?

Hade jag haft en häst med problem med just området bakom öronen hade jag nog hellre försökt med ett sådant här...
Laderbett2.jpg



Men i dagsläget kör jag oftast så här-
Nackbiten är ca 1-1,2cm medan sidostyckena är 0.8cm. (gissa vem som sytt det dessutom :angel: )
piskvek6.jpg
 
Sv: Smal nackstycke

Hej och stort tack för dina funderingar :)

Ja manen är en bra fördel, blir kanske inte samma punkttryck då om man skulle gämnföra en häst där man tom. har klippt bort lite man för att tränset ska ligga stadgare.

Jag brukar välja bort pannbandet för och kunna lägga nackremmen lite längre bak, inte mycket längre bak så man är uppe på atlaskotan men så att det inte ligger alltför inpå örat.
Det här islandstränset jag tittar på finns även i Full, där själva pannbandet då gör att man kan komma lite, lite längre bak.

Nu har jag dock aldrig haft problem med spänningar vid nacke eller ganasher, han har alltid varit avspänd vid dom partierna, men det var bara en tanke som flög upp när jag stod och klämde på tränset förra veckan :D
 
Sv: Smal nackstycke

kom och tänka på att jag annars skulle kunna lägga en geléplatta eller vad man kallar det.. som man har till nackstycke och nosgrimma, då får man ju det lite bredare och bekvämare för hästen
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 121
Utrustning Jag planerar att införskaffa anatomiskt utformat träns till min häst och Rambo Micklem "Competition" verkar vara en riktigt trevlig...
Svar
2
· Visningar
3 016
Senast: palle
·
Islandshäst Det här med islandshäst är en helt ny värld för mig även om min inte är renrasig så påminner han mest om islandshäst i utseende fast i...
2
Svar
28
· Visningar
5 884
Senast: Teilani
·
Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns...
2
Svar
27
· Visningar
5 597
Senast: Hedwig02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp