Smarta lösning för grovfoder

Vi kör också low-tech men utan slitet att stå och packa en massa påsar (med fyra hästar blir det ju 16 påsar att packa om dan...) Vi har hösilaget i ett rum vägg i vägg med stallet. Där har vi en liten höskrinda som rymmer hösilage för en fodring. Vi fodringsdags drar vi ut den i stallet och portionerar ut. Då och då kontrollväger jag, men man får rätt bra känsla för mängderna. Jag har ju dessutom koll på hur länge balarna räcker, då vår leverantör har väldigt jämn kvalitet och storlek på balarna.
 
En grovfodergiva inlagd i boxen på kvällen, tillsammans med kraftfodergivan. Ut med hästarna direkt på morgonen.

så gör jag och ger portions hö i hagarna. dvs allt hö tas ner under dagen då hästarna är ute, kvälls höet läggs in direkt (har kvar höet i ikea påsen om en häst ska in under dagen så att man kan sätta undan höet då.)
och frukost plus lunch läggs i en tom box i väntan på fodring. har aldrig ngt stående i gången.
 
Yes, folk gör så. Jag förstår att alla som sysslar med rationell foderhantering skrattar ihjäl sig åt hästfolk och deras IKEA-kassar.

Kan inte du komma med förslag då hur man hanterar foder mer effektivt, tex vid lägre antal hästar? :)

Jag själv avskyr att packa hö/ensilage..mockar hellre boxar. Men samtidigt står mitt huvud still i hur man skulle göra det bättre utan påsar, främst iom att i många stall är det hästägarens uppgift att färdigställa foderransoner till sin häst/hästar
 
Alltså, att väga upp ensilage/hösilage och lägga i IKEA-påsar i flera dagar verkar som att be om mögeltillväxt. Gör folk så?

Japp, men det behöver inte mögla för det. Däremot kan man kanske inte packa veckovis direkt med ett ensilage men ett par dar går alldeles utmärkt om det tex är kallt.
Hö möglar också, betydligt oftare är min erf.
 
Men det klart, det är ju inte så tekniskt. Och så blir man betraktad som en lat, slö och dålig hästägare. ;-)

Varför det, alltså varför skulle man ses som lat?

Däremot så är det ju så att ställa ut en bal i hagen inte fungerar för alla.
Många får feta hästar eller så blir det inte ekonomiskt bra pga allt svinn som blir pga nedtrampad mat, förstört hagunderlag, svårare att kontrollera hygienmässigt och man måste ha traktor för bra hantering
 
Helt utan påshantering hade jag kunnat tänka mig nåt likt detta, kräver kanske dock en extra byggnad i anslutning till hagar.. https://encrypted-tbn1.gstatic.com/...8ioClYvc44zyHoJy2MkncXQ0y23Wbbt4TX1VXO_TEO20C

Kräver kanske även grupphållning och jag hade delat upp i olika hagar utefter behovet så kan man ha en uppdelning för mer lättfödda och de som inte lägger på sig så lätt. Kanske ha 2-3 hagar eller något sådant.

Fördelen är att utfodring och förvaring kan lätt ske på samma ställe och man kan välja fri tillgång eller portionerat. Fodret hålls skyddat från väder.

Nackdelen är att man nog inte kan ha helt individuell utfodring hela dygnet eller förbereda något individuellt för flera dagar. Kräver att någon är på plats flera gånger per dag om man inte har fri tillgång, men det behövs ju oavsett.

Till boxarna hade jag kört hövagn fr utrymmet och för effektiv hantering skulle utrymmet sitta ihop m stallet.
 
Nej, men när den är kompakt finns ingen luft alls. Och det som är efter kanten torkar av den cirkulerande luften.
 
Det möglar inte/blir inte dåligt i påse - varken öppen påse, staplad påse eller påse vikt runt silaget.

Jag har ägnat omfattande studier åt det, och hållbarheten är inomhus i skugga densamma som öppen bal har aktuell tid. Åtminstone vad gäller småbalshösilage.

Har ju länge haft 6 fodringar/dygn/häst - dvs påsar till förbannelse. Hatar att packa påsar så packat för 5 dygn i taget. Inga problem (sommartid fryser jag silaget som inte går åt första 2 dagarna för att få hållbarheten).

Däremot skulle jag inte vilja ha kassarna ute sommartid (tex ligga/hänga vid en hage) annat än kortare tid.
 
Investera i en vagn med våg som räknar ner, d v s som räknar ut hur mycket du tagit av vagnen. Snabbt fodrat, lätt fodrat och rätt fodrat.

Jag håller med här. En begagnad rälsgående upprullare handlar inte om mycket pengar, och är oerhört smidig. Även om inackorderingarna ska fodra behöver ju inte det betyda att de ska fylla en påse till sin häst varje dag, det kan lika gärna innebära att de fodrar alla hästarna en dag var tionde dag eller hur ofta det nu blir. Det borde dessutom bli mycket billigare att förlänga stallet med några meter på gaveln än att göra en skulle.
 
Jag håller med här. En begagnad rälsgående upprullare handlar inte om mycket pengar, och är oerhört smidig. Även om inackorderingarna ska fodra behöver ju inte det betyda att de ska fylla en påse till sin häst varje dag, det kan lika gärna innebära att de fodrar alla hästarna en dag var tionde dag eller hur ofta det nu blir. Det borde dessutom bli mycket billigare att förlänga stallet med några meter på gaveln än att göra en skulle.

Men det fungerar ju bara inomhus väl?

Är det bara inomhus/i stallet lösningar som avses? Hur gör man utomhus på ett effektivt sätt? Förlänger man rälsbanan utomhus?
Själv tycker jag den frågan är den mest intressanta då det brukar vara mest besvärligt där, inte i stallet på ett lågt antal hästar :)

Alltså hur man frånkommer hanteringen både inne och ute på ett effektivt sätt, förutom att ställa ut en bal i hagen tex
 
Senast ändrad:
Det möglar inte/blir inte dåligt i påse - varken öppen påse, staplad påse eller påse vikt runt silaget.

Håller med, aldrig varit med om att silage blir dåligt just för att det packas i påsar och ligger däri ett par dar.

Har ett silage kort hållbarhet brukar det vara mycket annat som spelar in..som tex varmare temperatur i omgivningen
 
Hönedkast. Ett skåp där man kastar ner fodret. Som en mathiss.
Överlägset bäst.
Inget spill på loftet o inget damm i stallet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 423
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 387
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 529
Senast: Buck
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 741
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp