Smarta lösning för grovfoder

Tycker man om att städa och inte behöver bry sig om arbetsmiljö, så är det kanske ett alternativ. Själv tycker jag som sagt att det är helt förkastlig för egen och hästars hälsa, för oavsett om man behöver ha hästar i det utrymmet, gissar jag att folk kommer att ha ärenden dit. Och även om det inte är i arbetet utan på fritiden, är det ändå lika skadligt med damm, särskilt när det kan handla om damm med sporer i.

Hästnäringen är på tok för dålig på att tänka på arbetsmiljöfrågor.
 
Kom förresten på nåt som förenklar och gör det snabbt vid påfyllning:
Om det ska vara på storbal, se till att den antingen från början delas upp i en lös hög, eller se till att den kan rullas lite fram och tillbaka. Annars får man stå och blåslita som en galning i balen.. :)
 
Pratar man rundbal är en silagekniv en väldigt bra investering. Då får man också ett tvärsnitt av balen, och genom att ha den på högkant får man inte allt foder kontaminerat mot underlaget.

För fyrkantsbal blir det ju lätt, genom att man kan ta kakor.
 
Tycker man om att städa och inte behöver bry sig om arbetsmiljö, så är det kanske ett alternativ. Själv tycker jag som sagt att det är helt förkastlig för egen och hästars hälsa, för oavsett om man behöver ha hästar i det utrymmet, gissar jag att folk kommer att ha ärenden dit. Och även om det inte är i arbetet utan på fritiden, är det ändå lika skadligt med damm, särskilt när det kan handla om damm med sporer i.


Hästnäringen är på tok för dålig på att tänka på arbetsmiljöfrågor.

Hur tycker du att man får ett dammfritt stall?


Sista håller jag verkligen med om, ffa kroppsarbetet..Få lösningar är ergonomiska och mycket sker manuellt.
Det blir mycket bärande och släpande dagligen.
 
Det handlar ju inte bara om bära och släpa, utan hur man med små medel och vettigare rutiner kan få betydligt bättre arbetsmiljö.

Ett dammfritt stall får man inte, därför är det ju EXTRA viktigt att verkligen göra allt som går för att minimera aktiviteter som rör upp damm.

Rutinen många har att var och en mockar egen box, och därefter sopar efter sig - gärna på kvällen när alla hästarna är inne och säkert inandas allt damm - är ju helt vansinnig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dammlunga
 
jag som kastar ner hö var och varannan dag nu (förvarar höpåsarna nu i en tom box), tycker inte att det är särskiljt mycket damm som rörs upp. iofs så är jag väldigt noga med att knyta höpåsarna ordentligt då jag slänger ner dem och göra så att de landar med botten ner. för att minska risken att det dröser hö ur dem.
sen så sopar jag inte efter att hästarna är inne, även om det kommer hö på golvet efter att jag slängt ner höpåsarna. (tar in hästarna vid 22 tiden så är bara fodring och nattning som sker efter det. tar också ner frukost höpåsen då också så att jag slipper gå upp på morgonen ^_^)
 
Det handlar ju inte bara om bära och släpa, utan hur man med små medel och vettigare rutiner kan få betydligt bättre arbetsmiljö.

Ett dammfritt stall får man inte, därför är det ju EXTRA viktigt att verkligen göra allt som går för att minimera aktiviteter som rör upp damm.

Rutinen många har att var och en mockar egen box, och därefter sopar efter sig - gärna på kvällen när alla hästarna är inne och säkert inandas allt damm - är ju helt vansinnig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dammlunga

Mycket avhjälps genom god ventilation och att man allmänt håller väldigt rent i stallet även.

Vår och höst bör man även borsta hästar utomhus.

Vattna golv brukar även binda dammet mycket tycker jag.

Ang mockningsrutin är en svår fråga tycker jag. Har dock bara stått i stall där man mockar själv (vanligt förekommande där jag bor, fullinack ovanligt) men inte upplever jag det mer dammigt för det och inte heller så vanligt att man mockar med hästarna i stallet, det brukar vara färdigt för kvällen.
Värre tycker jag nog det var när jag praktiserade i ett stall där man mockade allt på en gång..där kan jag tycka att dammbildningen var värre..men det var ju i spån då även, som jag personligen tycker är den absolut värsta dammboven
 
Senast ändrad:
Jag stod 2,5 år i ett stall där man slängde ner torrhö och halm genom lucka och efter jag flyttat fick jag höra att kompisens häst fått kvickdrag. Då blev jag glad att jag flyttade i tid. Efter det blev det hösilage ute .
 
Slänga ner hösilage/silage kan jag inte se hur det ska damma? Det blöta fodret dammar ju inte. Däremot kasta hö/halm blir en annan femma. För ungefär hundra år sedan hade jag löst spån, som blåstes upp i spånrum på skullen. Sen en lucka ner till ett "spånrum" i stallet - just för att hålla dammet inne. Det borde funka om man vill kasta ner hö och har plats för ett "rumt" (behöver ju inte vara något avancerat).

Ang IKEApåsar så när jag stod inackorderad så var i båda stallen ett krav på INGA påsar vid boxarna. Grymt bra tycker jag jmf med de stall jag sett där det står sådana längs stallgången. Istället stod alla påsar i annat rum eller vid balen. Vid fodring las den omgångens påsar (t ex 20 frukostpåsar) i en vagn, och portionerades ut från vagnen. Inte alls jobbigt och man lärde sig ju väldigt snabbt lägga dem i rätt ordning i vagnen. Andra stället hade en typ vagnställning där påsarna hängde, där var det ännu lättare.
 
Anledningen till att vilja ha allt grovfoder på vån 2 är plats och för att hålla rent i stalldelen och slippa foder i stallgången. Med påsar får de inackorderade svårare att förbereda grovfoder till sin häst i flera dagar.

Finns det inga andra lösningar än en massa I**A påsar?
 
Med påsar får de inackorderade svårare att förbereda grovfoder till sin häst i flera dagar.

Varför då? De är ju stapelbara ovan på varandra tex, eller i rad som förslaget tidigare i tråden.
Har du själv någon tanke på hur man skulle kunna göra i ordning för fler dar annars, i högar?

En större vagn är ett annat alternativ, men det brukar funka vid samfodring åt alla hästarna samtidigt per mål..svårare att göra i ordning i förväg då.

Jag tror att för mindre antal hästar för individuellt portionerat är nog påsar det vanligaste och att iordninggörande sker manuellt, antingen av en och samma person eller så att var och en gör sina påsar.

Hur jag än vänder och vrider på det iaf så känns påsar som närmast till hands om man effektivt vill kunna göra i ordning i flera dagar och till olika hästar som samtidigt tar minst plats..Alternativ lösning känns, jag vet inte, finns den?
 
Senast ändrad:
För mig som är allergisk är det fullständigt förkastligt att slänga ner, särskilt om det görs många gånger om dagen. Konstant dammpartiklar i luften. Lite bättre med silage, men å andra sidan så blir det forfarande dammvirvel när materialet går genom luften och landar.

Känns inte som någon optimal lösning för ett stall, hästar är ju generellt väldigt dammkänsliga.

Precis. Vi fick inte längre använda de luckor som fanns ifrån loftet ner till stallet när vi fick inspektion ifrån ridsportsförbundet på mitt förra jobb. Det dammar alldeles för mycket för att hästarna ska må väl utav det. Brandrisken finns ju självklart också men miljön är viktig varje dag. Förhoppningsvis så brinner det ju aldrig i ett stall men kasta ner grovfoder igenom luckorna gör man ju isåfall dagligen.
 
Alltså, att väga upp ensilage/hösilage och lägga i IKEA-påsar i flera dagar verkar som att be om mögeltillväxt. Gör folk så?
 
Yes, folk gör så. Jag förstår att alla som sysslar med rationell foderhantering skrattar ihjäl sig åt hästfolk och deras IKEA-kassar.
 
Yes, folk gör så. Jag förstår att alla som sysslar med rationell foderhantering skrattar ihjäl sig åt hästfolk och deras IKEA-kassar.

Fast det förstår jag.... Men de andra lösningarna som finns är väl få och dyra.
JOrdbruksverket föreslog att man skulle ha en fodervagnsrobot som hängde i taket och var programmerad att pytsa ut rätt mängd foder till resp häst. Men det fungerar inte i ett stall på 10 hästar. Det är inte ekonomiskt försvarbart.

Men finns det inga andra tekniska lösningar?
 
Men det klart, det är ju inte så tekniskt. Och så blir man betraktad som en lat, slö och dålig hästägare. ;-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 423
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 388
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 529
Senast: Buck
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 741
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp