Smörjstuga

E

Em_E_liE

Satt och tänkte på en sak här om dagen...

Finns det folk som tar emot läder för smörjning? Hur mycket kan dom tänkas ta betalt för det dom smörjer?

Skulle Du lämna dina saker på smörjning? Och vad skulle Du tänka dig att betala för det, tex sadel, träns, martingal, benskydd, grimmor osv osv...

Kul att höra mer än sin egen åsikt!
 
Sv: Smörjstuga

Satt och tänkte på en sak här om dagen...

Finns det folk som tar emot läder för smörjning? Hur mycket kan dom tänkas ta betalt för det dom smörjer?
Skulle Du lämna dina saker på smörjning? Och vad skulle Du tänka dig att betala för det, tex sadel, träns, martingal, benskydd, grimmor osv osv...

Kul att höra mer än sin egen åsikt!


Finns det folk som tar emot läder för smörjning? Betalar man nog finns det folk till allt, men särskilt vanligt kan jag inte tänka mig.

Skulle Du lämna dina saker på smörjning? Det är tveksamt, hade det funnits någon i stallet som erbjöd sig så kanske men inte lämna bort men har man inte mycket prylar lär det ta längre tid med hanteringen än det tar att smörja. Hade jag haft en verksamhet som är klart säsongsbetonad som turridning hade det möjligen varit ett alternativ, men då 1 gång om året eller så, ett krav hade varit att småfel samtidigt fixades till.

Och vad skulle Du tänka dig att betala för det, tex sadel, träns, martingal, benskydd, grimmor osv osv... Mindre än vad det kostar att hyra någon att göra jobbet, det kan klart räknas till okvalificerat (om det inte ingår reparationer), mycket lämpligt som extrajobb för folk från 13 år och upp, så inte lär det bli mycket betalt om man ska försörja sig.
 
Sv: Smörjstuga

Tack för att du delade med dig! :bow:

Nej, som heltidsarbete dvs att man försörjde sig helt och fullt på det tror inte jag heller, men som deltidssyssla om det finns marknad för det såklart.

Jag själv är en ganska flitig smörjare och jag tycker det dessutom är roligt, men vet många andra som har stenhårda och skitiga grejor och som aldrig smörjer sina saker...

Var nog där tanken kom upp! Hur man gör om man inte vill smörja, men vill ha det smörjt, så att säga...
 
Sv: Smörjstuga

Jag tror inte det finns, kanske nån tonåring som smörjer för att tjäna några extra kronor. Jag hade inte lämnat ifrån mig sakerna, dels tar det längre tid att åka iväg med dom sen så ser jag smörjningen som ett utmärkt tillfälle att se över kvalitén på grejerna och om det börjar bli dags att byta ut något.
 
Sv: Smörjstuga

Nej jag skulle inte betala för att någon skulle smörja min urustning, även om jag gör det alltför sällan och det skulle kännas mer omständigt att åka någonstans och lämna in det oxå än att göra det själv.

Kanske skulle finnas en liten efterfrågan om någon åkte runt till stall och utförde det. Tror mer på tvätt av schabrak och täcken och framför allt lagning av det senare :)
 
Sv: Smörjstuga

Travselar, kanske. De blir ju väldigt misshandlade och skitiga. Oftas avspolade med varmvatten.

Många har bytt till syntetselar. Men jag tror det finns ett stort antal stela osmorda selar som skriker efter vård.

Du får väl åka till en travbana och kolla.
 
Sv: Smörjstuga

Som svar på din sista fråga.
Nej, jag skulel inte leja bort det. För det första så tar det bara ca 20-30 minuter at göra det själv. Sedan vill jag ha koll på mina grejer, samt att jag faktiskt GILLAR att smörja och ha ordning:D
 
Sv: Smörjstuga

aldrig att jag skulle lämna bort det. Jag vill smörja själv med mina saker så det blir ordentligt gjort!
 
Sv: Smörjstuga

Kul att höra era åsikter om det här med smörjningen.

Måste ju förtydliga att det inte är någonting som jag tänkt göra, utan bara en fundering på om det finns en sådan tjänst, att någon utför den och vilka som skulle lämna sina grejor för smörning och vad ni då skulle kunna tänkas betala...

Tack för era svar! :)
 
Sv: Smörjstuga

Det kanske finns folk som kan tänkas betala om dom har många hästar.
Men jag skulle aldrig lämna bort min sadel o träns för smörjning för jag
tycker faktiskt att det är roligt att smörja. :)
 
Sv: Smörjstuga

Det kanske skulle funka att stationera sig i en lokal eller i ett stall på en travbana typ en gång i veckan eller så, och så får de som är intresserade gå dit med sina prylar och få hjälp.

Men jag tror som sagt inte att någon är beredd att åka iväg så lång för att få hjälp, och personligen gör jag gärna jobbet själv.:)
 
Sv: Smörjstuga

nej jag skulle aldrig låta någon annan greja med mina saker, tänk om dom gör fel så lädret blir förstört. :crazy:

så jäkla jobbigt är det inte att dra över med tvål en gång ibland heller. ^^
 
Sv: Smörjstuga

Jag hade kunnat tänka mig att betala mellan 20-40 kr för att få ett träns rengjort och insmörjt. En sadel hade jag kanske betalat 50-75 kr för. Travseln hade jag kanske sträckt mig till 100 kr.

Det tar inte så lång tid att göra sakerna, så det är inte värt så mycket. Ska jag dessutom behöva lämna in dem någonstans skiter jag fullständigt i det. Det tar längre tid att åka dit än vad det gör att putsa grejerna själv.
 
Sv: Smörjstuga

Nej jag hade inte betalat särskilt mycket för det. Det är skillnad med saker som man bara gör någon/några gånger per år typ tvätt av utetäcken, desinfektion av stall eller nån annan syssla. Putsa läder gör man ju däremot väldigt ofta så det känns som om det skulle ta mer tid att fixa med tjänsten än att göra det själv. Iaf som privatperson.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 123
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 628
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 700
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp