Bukefalos 28 år!

Smygtagna filmer från Helgstrand visar såriga hästar och rollkür

Danska TV2 säger sig ha filmer på hästar med blod i munnen och ränder efter spö, och hästar som rids i rollkür. Nu ska tingsrätten i Ålborg avgöra om Andreas Helgstrand ska få tillgång till allt som filmats på hans anläggning.
 
Inte helt oväntat. 🙄
FB_IMG_1693832919846.jpg
 
1. Jag menar att om någon under falsk identitet och dig ovetandes har filmat dig eller aktiviteter på din egendom så ska du ha rätt att få ta del av det filmade materialet i sin helhet. Jag tycker att det finns stora integritetsproblem med den typen av journalism.

2. En sådan rättighet bör omfatta alla oavsett vandel

2. Jag ser inte hur källskyddet kommer in här. En mullvad kan ju inte göra intervjuer. Då röjer ju mullvaden sin identitet och är ingen mullvad längre. Om mullvaden spelar in material med ngn som inte vet att de pratar m en journalist i syfte att använda det så anser jag det vara djupt oetiskt. Då är det ju journalisten som medvetet försätter t ex anställda mfl i en svår situation som de kanske inte alls vill vara i. Jag tycker av samma anledning att det är djupt oetiskt ( i Sverige inte heller tillåtet) att spela in samtal som man inte själv är en deltagare i.
I det fall det på någotvis finns intervjuer där den intervjuade vet att de pratar med en journalist ska materialet givetvis inte lämnas ut.

Och om fastighetsägaren har rätt att kräva ut informationen - hur är det då med andras integritet? Om de anställda i bakgrunden t.ex. diskuterar att de ska söka nytt jobb, sina sjukdomar, hur de ska skydda sin syster som har dold identitet pga att hennes snubbe halvt slagit ihjäl både henne och barnen... är det sådant som t.ex. Helgestrand har självklar rätt att ta del av eftersom det diskuterades på hans egendom?

Så gott som alla platser ägs av någon och allt inspelat material skulle då alltid gå att kräva ut av någon. Så om t.ex. du hade passerat en plats med din telefon skulle fastighetsägaren kunna kräva ut telefonens innehåll. Eller skulle kravet att lämna ut information bara gälla journalister? Och hur definierar du då journalist?

Anser du att folk aldrig ska yppa sådant som de inte vill att precis hela världen har rätt att veta när de är på någon annans fastighet? Inser du att t.ex. hyresgäster nästan alltid befinner sig på någon annans egendom?
 
För övrigt måste jag säga att det stör mig oerhört att Ridsport som anser sig vara Sveriges hästtidning med stort H inte vet att det heter rollkur och inte rollkür. Har retat mig på rubriken sedan första gången jag såg den så var bara tvungen att få kräkas lite på dem för det.
 
1. Jag menar att om någon under falsk identitet och dig ovetandes har filmat dig eller aktiviteter på din egendom så ska du ha rätt att få ta del av det filmade materialet i sin helhet. Jag tycker att det finns stora integritetsproblem med den typen av journalism.

2. En sådan rättighet bör omfatta alla oavsett vandel

2. Jag ser inte hur källskyddet kommer in här. En mullvad kan ju inte göra intervjuer. Då röjer ju mullvaden sin identitet och är ingen mullvad längre. Om mullvaden spelar in material med ngn som inte vet att de pratar m en journalist i syfte att använda det så anser jag det vara djupt oetiskt. Då är det ju journalisten som medvetet försätter t ex anställda mfl i en svår situation som de kanske inte alls vill vara i. Jag tycker av samma anledning att det är djupt oetiskt ( i Sverige inte heller tillåtet) att spela in samtal som man inte själv är en deltagare i.
I det fall det på någotvis finns intervjuer där den intervjuade vet att de pratar med en journalist ska materialet givetvis inte lämnas ut.
Om en person filmar någon som rider, men råkar stå bredvid två anställda till personen som pratar illa om den som rider. Den som rider kan känna igen rösterna.

(Åh gud nu gör han sådär igen, önskar att han inte red rollkur jämt. Nu mår jag illa jaja jobb är jobb. Gud vad han sitter illa, fattar inte att domarna ger honom poäng. Jag låg med Puttan igår. Visste du att A och B har ihop det. Haha såg du att Pelle sköljde hans träns jätteslarvigt. eller vad sjutton som helst.)

Det är inte en intervju, det är inte en mullvad, personen är inte inblandad i affären överhuvudtaget men kan ändå råka illa ut.
 
Alltså detta är ju alls inget tema att skämta om, tvärtom, men jag kan ändå inte undgå att gå lite off topic i allvaret bara för att få dela med mig av ett citat från världens coolaste språk, nämligen danska: Der er vist ikke “ren røv at trutte i”. (= inhemsk läsarkommentar angående Helgstrands överklagande)

Köpenhamns språkcenter översätter detta helt episka talesätt med "clean arse to trumpet in".

Den som hittade på danska språket måste ha varit en riktig spelevink. Eller onykter, eller båda delarna.
 
Alltså detta är ju alls inget tema att skämta om, tvärtom, men jag kan ändå inte undgå att gå lite off topic i allvaret bara för att få dela med mig av ett citat från världens coolaste språk, nämligen danska: Der er vist ikke “ren røv at trutte i”. (= inhemsk läsarkommentar angående Helgstrands överklagande)

Köpenhamns språkcenter översätter detta helt episka talesätt med "clean arse to trumpet in".

Den som hittade på danska språket måste ha varit en riktig spelevink. Eller onykter, eller båda delarna.
Sambon jobbar i DK en v per månad sen en herrans massa år. Han pratar danska flytande. Kommer dock hem hes varje resa iom att det är så tufft på stämbanden. 😅 Han frågar ibland varför man säger vissa saker. Det är alltid bara "Ja men, sån ær det bare!"
Och gud vad det snackas i stallarna där nu om det här!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 har rätt att visa det smygfilmade materialet från Helgstrand. Det slår domstolen i Ålborg fast, efter att Andreas Helgstrand...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu medger Andreas Helgstrand att det begåtts våld mot hästar i hans verksamhet. I en intervju med danska TV2 idag säger han att han är...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det danska ridsportförbundet stänger av Andreas Helgstrand från landslagsuppdrag under hela 2024. Samtidigt som beskedet kom visas nya...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 305
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp