Bukefalos 28 år!

Smygtagna filmer från Helgstrand visar såriga hästar och rollkür

Danska TV2 säger sig ha filmer på hästar med blod i munnen och ränder efter spö, och hästar som rids i rollkür. Nu ska tingsrätten i Ålborg avgöra om Andreas Helgstrand ska få tillgång till allt som filmats på hans anläggning.
 
Läst artikel i Ridsport en gång till - det står bara om material som filmats vid ridning - inget om några intervjuer - och om att han erbjudits få se delar av det inspelade filmerna men vill se hela. Det var utgångspunkten f min åsikt och inlägg.
Antagandena om intervjuer och uppgiftslämnare baserar sig inte på artikeln i Ridsport som gett upphov till denna tråd utan kommer i så fall kring vad man tror eller har läst någon annan stans.
Jag hoppas att H får rätt - övriga får hoppas på det motsatta!
Lämnar tråden med detta
 
Medan jag tar ett mer juridiskt perspektiv: Du ska ges möjlighet att bemöta det du anklagas för oavsett vad det är ..
Ja det är rimligt, i en domstol.

När det gäller media/press är det andra lagar som gäller. Det vanliga i liknande program är att man jagar den programmet handlar om med ljus och lykta för man vill ha personens syn på det hela. H har blivit erbjuden att kolla materialet som ska visas. De flesta avböjer för att inte göra saken värre för dem själv i och för sig.

Sen kan H vad jag vet (har inte helkoll å dansk lagstiftning) stämma TV-stationen/företaget för förtal. Det gör att ansvarig utgivare vill ha mycket på fötterna, inget kul med åtal och fällande dom.
 
Fast hur vet vi vad som
är allt material och vad det innehållet? Vet du? Det är ju här som diskussionen blivit konstig som jag skrev tidigare.
Det är du som har valt att föra din argumentation utifrån antaganden om vad materialet innehåller.

Det som ifrågasätts är å ena sidan att de antaganden som du utgår ifrån när det gäller det enskilda fallet skulle vara rimliga. Å andra sidan din ståndpunkt på det generella planet att man ska ha ett regelverk som delvis låter berörda parter ta del av råmaterialet och hur de avgränsningarna då ska utformas.

En stor del av rörigheten härrör enligt min mening från att du blandar de två diskussionerna och deras argument.
En del kommer också från att du är väldigt vag om hur du menar att gränsdragningarna kring vad som ska lämnas ut och inte borde göras och efter vilka principer.
 
Läst artikel i Ridsport en gång till - det står bara om material som filmats vid ridning - inget om några intervjuer - och om att han erbjudits få se delar av det inspelade filmerna men vill se hela. Det var utgångspunkten f min åsikt och inlägg.
Antagandena om intervjuer och uppgiftslämnare baserar sig inte på artikeln i Ridsport som gett upphov till denna tråd utan kommer i så fall kring vad man tror eller har läst någon annan stans.
Jag hoppas att H får rätt - övriga får hoppas på det motsatta!
Lämnar tråden med detta

Men hur vet du att det tex inte visas eller hörs någon visselblåsare i det kompletta filmade materialet?!

Nej du, objektet för en granskning ska inte få se råmaterial. Punkt.
 
Läst artikel i Ridsport en gång till - det står bara om material som filmats vid ridning - inget om några intervjuer - och om att han erbjudits få se delar av det inspelade filmerna men vill se hela. Det var utgångspunkten f min åsikt och inlägg.
Antagandena om intervjuer och uppgiftslämnare baserar sig inte på artikeln i Ridsport som gett upphov till denna tråd utan kommer i så fall kring vad man tror eller har läst någon annan stans.
Jag hoppas att H får rätt - övriga får hoppas på det motsatta!
Lämnar tråden med detta
Det spelar absolut ingen roll om det finns intervjuer eller inte. Inget företag har skyldighet att dela med sig av arbetsmaterial. Även om orsaken till stor del lär bero på att det rimligen finns annat på bild än H och hästar, orimligt att tänka sig att man skulle lyckas med annat. Om lagstiftningen i Danmark liknar den svenska så har ingen rätt att begära ut journalisternas materialet och dessutom kan det finnas långtgående källskydd. Det går att hänvisa till både och.

Tänk också på det större perspektiv du anser dig ha. Ska alla ha rätt till journalisters material där de kan förekomma/där det filmats på deras företag, i deras förening, även det som aldrig publiceras och även om folk som förekommer på filmerna fått löfte om tystnad eller kan komma till skada, kan komma att hotas osv? F
 
Funderar återigen, vad tänker du är syftet för personen som filmats att få se allt filmat material? Om man inte har koll på vilka sammanhang händelserna äger rum baserat på ett kort filmklipp, då lär det hända såpass ofta att det knappast är tillfälligheter…
Eller hur?! Har man gjort bort sig kraftigt vet man ju om det och när det var. Förutsatt att man ser det som en stor miss. För de flesta är det en gigantisk miss om hästen blöder i munnen, har sår i mungipor eller av sporrar. Det glömmer man väl inte om det nu inte är ett normaliserat beteende.
 
Fake news har inget med seriösa grävande reportage att göra. Det är som sagt en sak som ytterst tvivelaktiga element använder för att inskränka yttrandefriheten.

Klart att media granskas och kan ställas till svars, det är liksom därför vi har pressombudsmannen...
Är inte fake news snarare lite tvärtom, seriöst grävande journalistik som av extremhögern/konspirationsteoretikerna utpekas som fake för att misskreditera? Eller jag vill minnas att det började så, med Trumps utspel osv.
 
Är inte fake news snarare lite tvärtom, seriöst grävande journalistik som av extremhögern/konspirationsteoretikerna utpekas som fake för att misskreditera? Eller jag vill minnas att det började så, med Trumps utspel osv.

Precis, när resultatet inte blir som en vill eller inte är i linje med ens egna agenda skriker en "fake news" för att kollra bort det hela.

Patetiskt.
 
Läst artikel i Ridsport en gång till - det står bara om material som filmats vid ridning - inget om några intervjuer - och om att han erbjudits få se delar av det inspelade filmerna men vill se hela. Det var utgångspunkten f min åsikt och inlägg.
Antagandena om intervjuer och uppgiftslämnare baserar sig inte på artikeln i Ridsport som gett upphov till denna tråd utan kommer i så fall kring vad man tror eller har läst någon annan stans.
Jag hoppas att H får rätt - övriga får hoppas på det motsatta!
Lämnar tråden med detta
Nej, H vill ha allt som filmats på anläggningen och det i form av råmaterial.
 
Läst artikel i Ridsport en gång till - det står bara om material som filmats vid ridning - inget om några intervjuer - och om att han erbjudits få se delar av det inspelade filmerna men vill se hela. Det var utgångspunkten f min åsikt och inlägg.
Antagandena om intervjuer och uppgiftslämnare baserar sig inte på artikeln i Ridsport som gett upphov till denna tråd utan kommer i så fall kring vad man tror eller har läst någon annan stans.
Jag hoppas att H får rätt - övriga får hoppas på det motsatta!
Lämnar tråden med detta
Det står inte bara material som filmats vid ridning.

”I rätten berättade programmets redaktör att det fanns filmer på hästar med blod i munnen, ränder från spöanvändning, och sporrsår som täcktes över med skokräm.

Danska TV 2 har också filmer från ridhuset med flera exempel på hur hästar rids i rollkür, vilket fem av varandra oberoende experter, som sett filmerna, intygar.”

Att det står ”också filmer från ridhuset” tolkar jag som att exemplen i första stycket inte är filmat vid ridning (svårt att se att sår täckts över med skokräm då, t.ex).

Får hästar märken efter spöanvändning har spöet använts rejält. Jag har rappat till hästar ordentligt vid akuta/potentiellt farliga situationer och aldrig lyckats orsaka någon form av märke.

I Sverige var det nyligen en travkusk som blev dömd till djurförbud efter att ha använt spö i ett lopp så hästen fick märken. Hade det varit vid en farlig/akut situation hade en sån dom aldrig fallit, då anses det befogat, men så var det inte i det fallet.

Jag tänker alltså att det skulle gå utmärkt för den åtalade att förklara att det videomaterial som presenteras är från potentiellt farliga situationer om så är fallet. Är det rimliga förklaringar sett till vad som finns på filmerna lär ju bevisbördan ligga på den som åtalar att visa material som bevisar motsatsen - den åtalade behöver alltså ingen som helst tillgång till filmerna för att försvara sig. Åtminstone inte med rent mjöl i påsen.

Som exempel är jag övertygad om att om någon visade upp en filmsnutt på där jag rappar till en häst med spö, rycker tag rejält i en tygel eller annat som inte ser så trevligt ut, så kan jag baserat på den filmsnutten förklara vad som hände som gjorde att jag behövde ta till det våldet i den situationen. Om så filmen är 15 år gammal. Och då har jag ändå aldrig lyckats ge en häst spömärken eller sår i munnen.
 
Gör trots allt ett inlägg till. Jag hade hittills inte läst mer än artikeln som denna tråd utgår ifrån, men efter den här ’debatten’ forskade jag lite till. Den här artikeln belyser väl vad det hela handlar om och vad som är den principiella frågan. Jag delar som ju tydligt framgått H:s intresse för det principiella i detta. I övrigt har jag ingen uppfattning vare sig om honom eller hans verksamhet.
Så här skriver H:
"Det er for Helgstrand Dressage og mig helt principielt, om vi som samfund er der, hvor TV 2's metodevalg er acceptabelt eller ej. Det er lige så principielt for mig, at jeg gerne vil se alle optagelser TV 2 har og ikke en redigeret virkelighed af en hemmelig agents optagelser og i givet fald herudfra have dialogen."
https://nordjyske.dk/nyheder/nordjy...oeret-dyremishandling-siger-eksperter/4523557
 
Gör trots allt ett inlägg till. Jag hade hittills inte läst mer än artikeln som denna tråd utgår ifrån, men efter den här ’debatten’ forskade jag lite till. Den här artikeln belyser väl vad det hela handlar om och vad som är den principiella frågan. Jag delar som ju tydligt framgått H:s intresse för det principiella i detta. I övrigt har jag ingen uppfattning vare sig om honom eller hans verksamhet.
Så här skriver H:
"Det er for Helgstrand Dressage og mig helt principielt, om vi som samfund er der, hvor TV 2's metodevalg er acceptabelt eller ej. Det er lige så principielt for mig, at jeg gerne vil se alle optagelser TV 2 har og ikke en redigeret virkelighed af en hemmelig agents optagelser og i givet fald herudfra have dialogen."
https://nordjyske.dk/nyheder/nordjy...oeret-dyremishandling-siger-eksperter/4523557

Bevisligen har AH inte riktigt greppat vad pressfrihet innebär, precis som du.

Han är inte intresserad av några principer, han vill kunna starta damage control och ev misskreditera anställda som syns/hörs på filmerna. Dvs kunna skylla på anställda och gå fri själv.

Om en utger sig för att vara så skicklig som han gör... så ska en kunna träna även de svåraste hästarna med mjuka metoder. Inte jämföra dem med en polishund (WTF?! predator vs bytesdjur :banghead:) och ursäkta att använda våld som träningsmetod.

"Där konsten slutar tar våldet vid"
 
Bevisligen har AH inte riktigt greppat vad pressfrihet innebär, precis som du.

Han är inte intresserad av några principer, han vill kunna starta damage control och ev misskreditera anställda som syns/hörs på filmerna. Dvs kunna skylla på anställda och gå fri själv.

Om en utger sig för att vara så skicklig som han gör... så ska en kunna träna även de svåraste hästarna med mjuka metoder. Inte jämföra dem med en polishund (WTF?! predator vs bytesdjur :banghead:) och ursäkta att använda våld som träningsmetod.

"Där konsten slutar tar våldet vid"
Varför detta ständiga med att förminska och idiotförklara den som har en annan uppfattning? Det om något är väl ett hot mot ett öppet samhälle. Jag försvarar inte H:s verksamhet eller uttalanden och vill inte spekulera i hans motiv eller syften. Jag delar hans syn på en principiell fråga däremot. Jag har en annan uppfattning än du helt enkelt och försöker förklara vari den består.
Nu inväntar jag domen och läser den om den är tillgänglig - sen kan vi fortsätta debatten om intresse finns.
Jag hoppas att han får rätt, men lutar nog mot att jag tror att han inte får det …
 
Senast ändrad:
Varför detta ständiga med att förminska och idiotförklara den som har en annan uppfattning? Det om något är väl ett hot mot ett öppet samhälle. Jag försvarar inte H:s verksamhet eller uttalanden och vill inte spekulera i hans motiv eller syften. Jag delar hans syn på en principiell fråga däremot. Jag har en annan uppfattning än du helt enkelt och försöker förklara vari den består.
Det skulle bli lättare att acceptera din åsikt om du satte in den i en större kontext och förklarar hur man ska lösa alla de problem som uppstår om man genomför din syn på saken. Kan du få ihop det på ett logiskt sätt så ska jag gladeligen acceptera din åsikt även om jag troligen inte kommer hålla med om den.
Så hur löser man
1. Vilka som ska ha rätt att titta på hela grundmaterialet? Räcker det att att med på en bildruta?
2. Hur löser man gränsdragningsproblematiken med när Hells Angels ledare begär att få ut allt i en granskning?
3. Hur får man folk att lita på källskyddet om allt ska lämnas ut?
Det finns fler vi tagit upp i tråden men mins dem inte nu de tre ovan ger dock en god grund för att bygga ett stabilt resonemang kring
 
Senast ändrad:
Gör trots allt ett inlägg till. Jag hade hittills inte läst mer än artikeln som denna tråd utgår ifrån, men efter den här ’debatten’ forskade jag lite till. Den här artikeln belyser väl vad det hela handlar om och vad som är den principiella frågan. Jag delar som ju tydligt framgått H:s intresse för det principiella i detta. I övrigt har jag ingen uppfattning vare sig om honom eller hans verksamhet.
Så här skriver H:
"Det er for Helgstrand Dressage og mig helt principielt, om vi som samfund er der, hvor TV 2's metodevalg er acceptabelt eller ej. Det er lige så principielt for mig, at jeg gerne vil se alle optagelser TV 2 har og ikke en redigeret virkelighed af en hemmelig agents optagelser og i givet fald herudfra have dialogen."
https://nordjyske.dk/nyheder/nordjy...oeret-dyremishandling-siger-eksperter/4523557
Om man ser enbart till den principiella frågan, H tar upp men i ett vidare perspektiv och med ett annat och i mina ögon mer korrekt ordval.

Direkt översättning via google (för att min egen syn ska påverka): "Det är helt grundläggande för Helgstrand Dressage och mig om vi som samhälle är vid den punkt där TV 2:s val av metod är acceptabelt eller inte. Det är lika grundläggande för mig att jag skulle vilja se alla inspelningar TV 2 har och inte en redigerad verklighet av en hemlig agents inspelningar och vid behov ha dialogen därifrån."

"Det är helt grundläggande för Helgstrand Dressage och mig om vi som samhälle är vid den punkt där TV 2:s val av metod är acceptabelt eller inte. Det är lika grundläggande för mig att jag skulle vilja se alla inspelningar TV 2 har och inte en redigerad verklighet av en hemlig agents inspelningar och vid behov ha dialogen därifrån."."

Här tolkar jag texten till ett vidare perspektiv och sätter in korrekt yrkestitel:

Det är för företag/organisationer/kriminella nätverk/lagbrytare/verksamhet/myndighet/gäng helt principiellt om vi som samhälle är vid den punkt där vi tillåter att grävande journalistik där journalisten tar sig bakom fasaden och granska vad som verkligen sker med hjälp av smygfilmning och liknande metoder eller ska förbjuda/starkt inskränka all seriös grävande journalistik för att företag/organisationer/kriminella nätverk/lagbrytare/verksamhet/myndighet/gäng slippa stå till svars för vad som sker bakom lykta dörrar.

Det är lika grundläggande förföretag/organisationer/kriminella nätverk/lagbrytare/verksamhet/myndighet/gäng som den enskilde som blir påkommen med oegentligheter att kunna att se allt material, även där mediet hänvisar till vittnesskydd eller vill skydda sig själv/skydda 3:e part och för att företag/organisationer/kriminella nätverk/lagbrytare/verksamhet/myndighet/gäng ska kunna utöva skadekontroll. Det gäller allt material även material som mediet inte avser att publicera. Jag vill ta dialogen utifrån det minst diskriminerande bilderna och inte de som journalisten väljer, leta rätt på vittnena och sätt press på dem att "korrigera" bilden så att mitt/min företag/organisationer/kriminella nätverk/lagbrytare/verksamhet/myndighet/gäng framstår i bättre dager.



Jo jag ser problematiken om någon blir oskyldigt anklagad och det är viktigt att det finns etiska regler och lagar som förhindrar att oskyldiga hängs ut. Det finns det i Sverige och säkert också i Danmark. Det finns exempelvis en ansvarig utgivare som kan åtalas och hamn i fängelse om denne exempelvis åtalas för förtal.


@Ridinglady Vill du verkligen leva i ett samhälle där det inte är tillåtet för journalister granska företag/organisationer/kriminella nätverk/lagbrytare/verksamhet/myndighet/gäng med metoder som tillhör grävande journalistik som den danska texten vill ha det till? Antingen genom förbud av metoderna eller skyldighet att lämna ut allt källmaterial? Båda kommer att ha samma effekt. Det blir lite som i andra delar av världen där journalister hamnar i finkan för att de avslöjar saker som vissa vill behålla som hemlighet?
 
Senast ändrad:
Varför detta ständiga med att förminska och idiotförklara den som har en annan uppfattning? Det om något är väl ett hot mot ett öppet samhälle. Jag försvarar inte H:s verksamhet eller uttalanden och vill inte spekulera i hans motiv eller syften. Jag delar hans syn på en principiell fråga däremot. Jag har en annan uppfattning än du helt enkelt och försöker förklara vari den består.
Nu inväntar jag domen och läser den om den är tillgänglig - sen kan vi fortsätta debatten om intresse finns.
Jag hoppas att han får rätt, men lutar nog mot att jag tror att han inte får det …
Du delar H:s syn på att grävande journalistik bör förbjudas? Och om den tillåts att den försvåras/förbjuds genom att man inte kan ge källskydd eller skydda 3:e part? Det är faktiskt det som står mellan raderna i Hs text.
 
Varför detta ständiga med att förminska och idiotförklara den som har en annan uppfattning? Det om något är väl ett hot mot ett öppet samhälle. Jag försvarar inte H:s verksamhet eller uttalanden och vill inte spekulera i hans motiv eller syften. Jag delar hans syn på en principiell fråga däremot. Jag har en annan uppfattning än du helt enkelt och försöker förklara vari den består.
Nu inväntar jag domen och läser den om den är tillgänglig - sen kan vi fortsätta debatten om intresse finns.
Jag hoppas att han får rätt, men lutar nog mot att jag tror att han inte får det …

Du har fortfarande inte kommit med något argument för att ett objekt för en journalistisk granskning ska få tillgång till allt råmaterial. Att du anser det "principiellt" är inget svar, för vilken princip är det du hänvisar till?

Du behöver naturligtvis inte hålla med mig men att ta till att jag "förminskar" dig när jag inte delar din åsikt är svårt att bemöta eftersom det inte är något diskussionsargument.

Svara gärna på @Shaggys frågor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 har rätt att visa det smygfilmade materialet från Helgstrand. Det slår domstolen i Ålborg fast, efter att Andreas Helgstrand...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu medger Andreas Helgstrand att det begåtts våld mot hästar i hans verksamhet. I en intervju med danska TV2 idag säger han att han är...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det danska ridsportförbundet stänger av Andreas Helgstrand från landslagsuppdrag under hela 2024. Samtidigt som beskedet kom visas nya...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 309
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp