Bukefalos 28 år!

Snabbväxande häck, några bra tips?

hoppsann

Trådstartare
Skulle behöva bra tips då jag noll koll på häckar, förutom den jag sitter på som iof uppfyller mina kriterier. :)
Den skall gärna bli ett par meter hög, tät, inte vara giftig för hästar och inte vara för dyr, då det är ett antal meter det handlar om.
 
Älskar syrener! :) Men för att få den hög och tät nog så måste man nog lägga ned massor av arbete?

Gud nej! Min har förmodligen aldrig fått gödning etc (förutom de råttor/möss jag kastar dit när kisse tagit in dem...). Det enda jag kommer ihåg att föräldrarna gjort med den var att klippa ner den när jag kanske var i 7-årsåldern för att den hade blivit lite väl risig. Den skjuter skott som f-n, man får snarast se till att hålla efter skotten (vilket inte är svårt, det är bara att köra tillräckligt nära med gräsklipparen).
 
Gud nej! Min har förmodligen aldrig fått gödning etc (förutom de råttor/möss jag kastar dit när kisse tagit in dem...). Det enda jag kommer ihåg att föräldrarna gjort med den var att klippa ner den när jag kanske var i 7-årsåldern för att den hade blivit lite väl risig. Den skjuter skott som f-n, man får snarast se till att hålla efter skotten (vilket inte är svårt, det är bara att köra tillräckligt nära med gräsklipparen).
Det gäller bara att få stopp på den innan den försvinner in till grannen då? :D
Gödsel kommer den att få eftersom det är utefter en vinterhage den ska vara ca 50-60 meter. Och hästarna har den "väggen" som toalett.
 
Gud nej! Min har förmodligen aldrig fått gödning etc (förutom de råttor/möss jag kastar dit när kisse tagit in dem...). Det enda jag kommer ihåg att föräldrarna gjort med den var att klippa ner den när jag kanske var i 7-årsåldern för att den hade blivit lite väl risig. Den skjuter skott som f-n, man får snarast se till att hålla efter skotten (vilket inte är svårt, det är bara att köra tillräckligt nära med gräsklipparen).

Spinoff-fråga: är den tät även på vintern? Såpass att en rätt så stor hund hålls på rätt sida häcken? Älskar syrener men misstänker att vi behöver nåt mer substantiellt för att hålla inne vårt odjur.
 
Det gäller bara att få stopp på den innan den försvinner in till grannen då? :D
Gödsel kommer den att få eftersom det är utefter en vinterhage den ska vara ca 50-60 meter. Och hästarna har den "väggen" som toalett.

Typ :p Mina grannar funderar faktiskt på att anlägga en häck och jag har sagt åt dem att vill de ha syren är det bara att komma och ta skott hos mig :D
 
Spinoff-fråga: är den tät även på vintern? Såpass att en rätt så stor hund hålls på rätt sida häcken? Älskar syrener men misstänker att vi behöver nåt mer substantiellt för att hålla inne vårt odjur.
Nej, så tät blir den inte att den fungerar som stängsel men du kan ju sätta ett nät? Det syns knappt och får syrenen härja fritt så växer det snart in i buskaget. :angel:

Jag hyrde en minigrävare för många år sedan och grävde bort flera meter på ett ställe, syns inte idag men det hade nog varit värre om jag inte gjort det. De bortgrävda syrenerna blev liggandes ett tag tills jag grävde bort några stubbar ovanför huset och eftersom jag redan hade grävaren där så passade vi på att testa med att gräva ner de uppgrävda syrenerna, jag tror alla överlevde. I vår när de blommat ut ska jag kapa ner dem en bit. :sneaky:
 
Säger också syren. Växer som ogräs. Vår är väl en tre meter nu. Behöver skogas ur, den håller på att ta över hela rabatten.

Vresros gillar jag också, vi har det som häck ut mot vägen. Skyddar mot ovälkomna besökare och föryngras med fördel medelst slåtterkross....
 
Syrén är väldigt billigt om du ska ha friväxande, den går att klippa ner eller föryngra ganska bryskt också. Vill du ha insynsskydd även på vintern är inte thuja särskilt dyrt. Orkar du föryngra med jämna mellanrum funkar pil, det du klipper bort älskar hästarna vintertid.
Häggmispel är snyggt och upprätt, ganska vanlig avgränsare/vindfång i Skåne.
 
jag funderar på energiskog typ pil eller gran (kan flytta granplantor från egen mark) skulle vilja ha en tät, ca 3-5m hög "häck" som ger insynskydd året om. tänkte börja plantera så fort det blir lite vårigt. är en sträcka på ca 50m.
 
Thuja? Skittrist men blir tät och är relativt enkel att klippa.
Mitt förslag också, förutom att den kanske är giftig för hästar? Många barrväxter är ju det. Men annars kan jag också rekommendera thjua. Väldigt lätt att få att ta sig (vi misslyckades inte med en enda), snabbväxande, billig i inköp och håller sig grön, tät och fin även på vintern :) .
 
Mitt förslag också, förutom att den kanske är giftig för hästar? Många barrväxter är ju det. Men annars kan jag också rekommendera thjua. Väldigt lätt att få att ta sig (vi misslyckades inte med en enda), snabbväxande, billig i inköp och håller sig grön, tät och fin även på vintern :) .
Jag har alltid tyckt att den ser lite giftig ut. Men det behöver ju inte vara så. :)
Älskar det vintergröna!
 
jag funderar på energiskog typ pil eller gran (kan flytta granplantor från egen mark) skulle vilja ha en tät, ca 3-5m hög "häck" som ger insynskydd året om. tänkte börja plantera så fort det blir lite vårigt. är en sträcka på ca 50m.
Energiskog känns som att den kan "sticka iväg"? Eller det kanske bara är den typ jag har sett som gör det? Just nu lutar det åt syrén + någon av de andra förslagen emellan eller som utfyllnad på lägre höjd.

Kanske ska köpa en planta av varje och testplantera i år och vänta med stora planteringen tills jag ser vilken kombo som är bäst?
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp