Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Han är extremt trevlig!
Samarbetsvillig, finns ingenting som han sätter sig emot! Ber man om något svarar han "Yes, mam!" är det något nytt man ska träna så svarar han "Absolut, jag försöker". Fantastiskt lynne, fantastisk häst öht :love:
(Nej jag är inte som en nyförälskad 13åring!)

I september åker han iväg på vila, kommer sakna ihjäl mig men OJ vad han förtjänar det efter denna våren.
Har svårt att förstå att han i januari aldrig ens hade haft sadel på sig ..

Haha, både du och jag har nog blivit "ponnyflickor" igen, länge sedan jag var så förtjust i en häst också. Din har nog bättre lynne än min egentligen, Min lilla är tuff, orädd, villig (men mycket egen vilja, samarbetsvillig ibland... ;) ) Men hon gillar människor och kommer springades och möter en i hagen ;)

Vilor är bra för dem även om det är jobbigt för oss ibland. Jag åker på semester nu i en månad så Bylting får automatisk vila då!
 
Jag och min lilla häst vi tränar på, hon gör mig glad nästan varje dag och allt går framåt! :)

Jag har en liten fundering, hur hade ni gjort. Jag åker till island i nästan två veckor i augusti. Ska jag låta henne vila, eller ska jag låta stallkompisen hålla igång henne? Hon är lite sommarrund men inte fet. Träningen har gått spikrakt framåt hela våren och sommaren. Ena stunden tänker jag att det vore synd att "tappa" träning och kondition genom att låta henne stå i två veckor. Andra stunden tänker jag att två veckor med en annan ryttare kanske kan stjälpa det arbete vi gjort? Det är en duktig tjej, jag känner henne väl och vet hur hon rider. Men hon har inte ridit min häst, det är det bara jag och mina tränare som gjort.

Hur hade ni resonerat? Hon står på lösdrift i stora kuperade hagar och kommer att få daglig tillsyn samt myggskydd oavsett om hon kommer ridas eller ej.
 
@Reykur Jag hade låtit henne vila! Hon är inte så gammal och inte riden sådär jättemycket innan du köpte henne.. Låt henne ha dom två veckorna för att smälta allt. Lovar att hon kommer kännas bättre efter 2v vila ;)
 
Jag och min lilla häst vi tränar på, hon gör mig glad nästan varje dag och allt går framåt! :)

Jag har en liten fundering, hur hade ni gjort. Jag åker till island i nästan två veckor i augusti. Ska jag låta henne vila, eller ska jag låta stallkompisen hålla igång henne? Hon är lite sommarrund men inte fet. Träningen har gått spikrakt framåt hela våren och sommaren. Ena stunden tänker jag att det vore synd att "tappa" träning och kondition genom att låta henne stå i två veckor. Andra stunden tänker jag att två veckor med en annan ryttare kanske kan stjälpa det arbete vi gjort? Det är en duktig tjej, jag känner henne väl och vet hur hon rider. Men hon har inte ridit min häst, det är det bara jag och mina tränare som gjort.

Hur hade ni resonerat? Hon står på lösdrift i stora kuperade hagar och kommer att få daglig tillsyn samt myggskydd oavsett om hon kommer ridas eller ej.

Jag hade vilat henne! Två veckor är så lite så de tappar knappt kondition och ofta blir de bättre efter vilan :)
 
*kl*

Jag är ganska så kär i min lilla unghäst! Nu har hon börjat bli väldigt taggad på uteritter så då kan jag märka av passtakt (så nog kan man klämma ur henne pass när hon blir äldre.. ;) )

10507945_322449957917567_1217189149_n.jpg


10483491_733349853387967_1611509678_n.jpg


10483529_780671308640279_1692491523_n.jpg
Vad är det för stam?
 
Jo det blir nog så att hon får vila. :) Det var grundtanken från början, sen tänkte jag det var dumt att "tappa" när allt går så bra. :p Men ni har nog rätt, två veckor hinner hon inte tappa någon kondition på och så får hon en liten pause. Undrar mest hur jag ska överleva två veckor utan henne, när jag typ saknar henne efter en helg borta. :p
 
Vad är det för stam?

Ganska okänd mamma o pappa, pappan har tävlats på Island med framgång men är inte bedömd (tydligen lite svårt för trav på rakbana - han blir övertaggad) . Kyndill frá Leirubakka heter han:
Kyndill-Leirubakka.jpg

http://www.hestafrettir.is/athyglisverdur-keilissonur-kyndill-fra-leirubakka/

I övrigt dessa släktingar intressanta:

ff: Keilir frá Midsitju
fmm: Embla frá Árbakka (som har TIO bedömda avkommor, 6 st av dem med över 8,0, 3 till över 7,80)
mf: Ási frá Kalfholti
mm: Höll frá Árbakka (8,18 i bed)

Mycket Kolkous och jag har tränat flera av syskonen till hennes mamma samt ridit pappan för några år sedan, och valde henne mycket på grund av att lynnet på släktingarna har varit så trevligt!
 


Vilken skillnad det är på traven mot slutet då han går mkt lugnare och inte så snabbt och vinklar in bäcken och bakknän helt announa, skulle vilja se liiiite mer tillbaks in under sig och inte bara påskjutsridning.
När han går i påskjutstraven ser jag knappt om han ens travar eller töltar benen går som trumpinnar så fort går de.
jag ser de på ditt skumpande när du inte rider lätt att det inte är tölt utan trav.

Märkligt att islänningarna ska gå i denna snabb trav så man knappt ser benen utan bara små trumpinnar som går i 320.


Ja en man i dressyrvälden kallar slängridning fasten de låter så fult/dåligt så vill hellre säga påskjutsridning.

Dock är det påskjusrinig man vill se inne på en isis tävling så man måste ju träna på de om man vill vinna..


Men kan dock vara bra att även träna riktigt dressyr alltså bärkraft där hästen går i lugnt tempo i alla gångarter och vinklar in bäckebakknän annolunda än mot påskjutstkraftsridnigen.
Skulle vila se en sån video på er:)

Han är annars fin och inom isisridningen kommer han nog gå långt, han har de som dessa domare vill se=) och jag gillar att han har fint lyft UTAN en jäkla massa bots. sånt gillas
Jag är annars allergisk mot viktboots på islänningar!!

Ska du visa han år? är han nått att ha som hingst och ska du sedan avla? för om inte är de väl bättre att låta han bli valack så han kan å med andra hästar?
 
Angående färg spekulationer

silver: randiga hovar vita ögonfransar ljusare man o svans än kropp eller samma färg men enfärgad.

black: ål på ryggen, tigreringar/ränder på benen tvåfärgad man(inte alltid om hästen är silver med) mörkare ben och huvud än kropp mörka öron kanter.

dessa skillnader kan jag rätt bra då min häst både är silver och black.
silvermusblack.
Jorunn är isabellblack då hennes mamma är rödblack, hon är reggad som vanlig isabell dock men hon har black i sig=)
Jorunn har en ål och gråa fläckar över kroppen samt massor av svarta strån i sin svans.
Benen från knäna och ner är mer grå/isabell .
Dessa gråa fläckar kommer allt mer ju äldre hon blir, den största hon har är ca 15 cm bred och 10 cm lång idag och var som en 5:krona från början. Samt att hon får gråare ben med åren och mer och mer svarta strån i svansen.=)
 
Vilken skillnad det är på traven mot slutet då han går mkt lugnare och inte så snabbt och vinklar in bäcken och bakknän helt announa, skulle vilja se liiiite mer tillbaks in under sig och inte bara påskjutsridning.
När han går i påskjutstraven ser jag knappt om han ens travar eller töltar benen går som trumpinnar så fort går de.
jag ser de på ditt skumpande när du inte rider lätt att det inte är tölt utan trav.

Märkligt att islänningarna ska gå i denna snabb trav så man knappt ser benen utan bara små trumpinnar som går i 320.


Ja en man i dressyrvälden kallar slängridning fasten de låter så fult/dåligt så vill hellre säga påskjutsridning.

Dock är det påskjusrinig man vill se inne på en isis tävling så man måste ju träna på de om man vill vinna..


Men kan dock vara bra att även träna riktigt dressyr alltså bärkraft där hästen går i lugnt tempo i alla gångarter och vinklar in bäckebakknän annolunda än mot påskjutstkraftsridnigen.
Skulle vila se en sån video på er:)

Han är annars fin och inom isisridningen kommer han nog gå långt, han har de som dessa domare vill se=) och jag gillar att han har fint lyft UTAN en jäkla massa bots. sånt gillas
Jag är annars allergisk mot viktboots på islänningar!!

Ska du visa han år? är han nått att ha som hingst och ska du sedan avla? för om inte är de väl bättre att låta han bli valack så han kan å med andra hästar?

Hehe, lite komiskt .. Så bara för att han i denna film går på i ett högre tempo i två varv så antar du att vi aldrig rider samlat, i arbetstrav med fokus på samling och balans? (S.k. bärkraft?)
"Problemet" med denna killen (finns inga egentliga problem, men svagheter .. ) är att det har varit FÖR ENKELT för honom att använda bärkraft. Han har inte kunnat länga ut och skjuta på då allting är så lättsamlat. Har aldrig varit med om en häst som har så lätt att vinkla in bakbenen och bära rätt. MEN han måste även kunna öka tempot och använda sig av skjutkraften.
Har man travat och ökat drivningen har han inte ökat tempot/steglängden utan bara använt det som samlande. Samma sak i galoppen, han har bara hamnat mer uppåt och inte så mycket framåt.
Målet sen är såklart att kombinera dessa två, men han är bara riden 6 månader så en sak i taget ;)

Och jag kan säga att det ser ut att gå fortare än vad det gör .. Det är fortfarande inte särskilt mycket tempo. Däremot börjar han kunna öka steglängden utan att tappa balansen.
Och nej, det är inte påskjutsridning man vill se, inte längre. Har du missat alla missnöjda tävlingsryttare? (Utan att starta en sådan diskussion då jag själv inte tävlat).

Han är en naturbegåvning, och jag tror (utan att låta alldeles för mallig) att han kommer kunna gå LÅNGT.

Han ska visas nästa år, som 5 åring. Han är en extremt bra häst, både lynnesmässigt, exteriört och gångartsmässigt så kastrering finns inte på kartan. Har redan ett par stoägare som är intresserade av honom till nästa år.
Han är otroligt snäll och rar i psyket och skulle utan problem kunna gå med andra hästar, problemet när man står på ett sådant stort stall som jag gör är att det inte finns någon att gå med.
Så i september åker han iväg på vila, med sällskap och njuter av livet som bebis.
 
Al
Vilken skillnad det är på traven mot slutet då han går mkt lugnare och inte så snabbt och vinklar in bäcken och bakknän helt announa, skulle vilja se liiiite mer tillbaks in under sig och inte bara påskjutsridning.
När han går i påskjutstraven ser jag knappt om han ens travar eller töltar benen går som trumpinnar så fort går de.
jag ser de på ditt skumpande när du inte rider lätt att det inte är tölt utan trav.

Märkligt att islänningarna ska gå i denna snabb trav så man knappt ser benen utan bara små trumpinnar som går i 320.


Ja en man i dressyrvälden kallar slängridning fasten de låter så fult/dåligt så vill hellre säga påskjutsridning.

Dock är det påskjusrinig man vill se inne på en isis tävling så man måste ju träna på de om man vill vinna..


Men kan dock vara bra att även träna riktigt dressyr alltså bärkraft där hästen går i lugnt tempo i alla gångarter och vinklar in bäckebakknän annolunda än mot påskjutstkraftsridnigen.
Skulle vila se en sån video på er:)

Han är annars fin och inom isisridningen kommer han nog gå långt, han har de som dessa domare vill se=) och jag gillar att han har fint lyft UTAN en jäkla massa bots. sånt gillas
Jag är annars allergisk mot viktboots på islänningar!!

Ska du visa han år? är han nått att ha som hingst och ska du sedan avla? för om inte är de väl bättre att låta han bli valack så han kan å med andra hästar?


Alltså. Hästen är 4 år och riden sen januari! När börjar du själv träna samling på en unghäst???????
 
Jag förstår Nielaas poäng och var hen vill komma, men kan inte uttala mig alls om hästen på filmen. Det här är alltså allmänna reflektioner och inte speciellt mot någon häst eller ryttare i den här tråden.

Men överlag verkar många islandsryttare dåliga på att verkligen samla, då menar jag inte bara "trycka ihop" på så liten yta som möjligt utan verkligen rida arbetstrav och -galopp. Där fokus ligger på att det ska vara lugnt och balanserat, och varenda steg under kontroll.
Takten i traven är ofta som en b-ponnys, trots att hästarna oftare är stora c-ponnyer. Det syns inte så ofta liksom lugn och vilande på steget i trav och galopp.

Och på tävling verkar det vara påskjut och benflax som är viktigast, inte bärighet och balans. Iallafall i traven och galoppen. Jag var och tittade på en tävling i våras/början av sommaren. I en klass red två flickor tillsammans. Den ena red en lugn, stabil häst, läromästartypen. Den hästen gick i avslappnad galopp, tydlig tretakt, inte mycket aktion men harmonisk. Den andra hästen var piggare, den lilla flickan orkade inte riktigt rida ihop hästen så den blev lite lång och fyrtaktig, men med en himla aktion och "flax". Det var inte den lugna, avslappnade hästen som fick bäst poäng.

Tycker det är lite synd att det är så, trav och galopp verkar nästan alltid ridas i högre tempo än vad hästen egentligen orkar med så den ser ut att försöka "springa ikapp" sin egen balans hellre än att bära upp och fram sig själv.
 
Tycker att om man har så tråkiga erfarenheter som du @_Charlotte_ så borde du åka hem till ryttare på högre nivå, och se hur dom vardagstränar sina hästar. Där är inga "ihoptryckta" på så liten yta som möjligt.
Vardagsträningen består ENBART AV DRESSYR, där balans, samling, bärkraft samt följsamhet är i fokus. Precis som på vilken annan häst som helst.
 
@Michis
Jag står på en större anläggning med ca 30 islandshästar och 10 "andra" hästar. Ryttare i allt från skogsmullenivå till nationell nivå.
Självklart rider alla dressyr i massor, men jag ser väldigt, väldigt sällan riktigt balanserade arbetsgångarter (annat än möjligen tölt).
 
@Michis
Ett exempel bara som jag lite snabbt letade fram, vet inget om vilka dessa är så ridningen bör väl inte kommenteras etc.
Men exempelvis sådan galopp som detta ekipage rider i början, det menar du är vanligt att islandshästryttare rider hemma på träning?
Jag har nämligen aldrig (!!) sett det. Jag tycker det oftast är mer åt det här hållet:
Fast oftast är det ju inte Oddur hemma på "min" ridbana ;)

Ja, galoppen alltså. Att passen inte rids samlat i arbetstempo fattar jag ju.
 
Jag kan säga att jag DAGLIGEN ser en liknande galopp som den på övre filmen.
Arbetstempo, i balans, med samling. Även i olika dressyrmoment, öppna, skänkelvikningar m.m.
MYCKET voltarbeten och fokus på balans och rakriktning.
Sen är det lite taskigt att jämföra en tregångare med Oddur, som har extremt mycket pass i sig och som i sig har en relativt "dålig" galopp om man jämför med många andra fyrgångshästar.
 
Sen är det ju så, att lika lite som du kan säga att "alla" flängrider i högt tempo utan balans, lika lite kan jag säga att "alla" har fokus på balans. Jag utgår efter mitt träningssätt och vad jag upplever där jag har mina hästar.
Sen VET JAG att det är många som inte rider som "vi". Det är många som inte är tillräckligt utbildade, som inte VET hur man ska stärka hästen på rätt sätt. Men där är det en fråga om ryttarens utbildning och inte en rasspecifik träningsfråga.
 
Självklart är det frågan om ryttaren och inte rasen. Det är ju just det jag tycker är så synd, att det är (verkar vara) så pass många som inte rider så mycket samlat.
Det är just de där "många" som inte tränar som du och jag, som jag tror man bättre skulle nå ut till med lite annat fokus på tävling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
92
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 954
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
532
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp