Bukefalos 28 år!

Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min gissning är gulmusblack eller silvermusblack, de brukar ha en sådär beige-krämig ton så man nästan kan ta dem för en brunblack. Men hans ljusa ögon skvallrar definitivt om något!

Kikade på moderns stam och hon är ju undan ett isabellskäckat sto medan morfar i sin tur är silverbrun. Eftersom silver är dolt på röd bas (även isabell mao) så är det inte alls otänkbart att hon är silvergulsvartskäck. Men silver och gult tillsammans är ju jättesvårt att definiera! :D Så ja... vill också önska lycka till åt den ID-konrollanten! ;)
 
Kl

Är på väg hem efter nästan 2 veckor på Island. Ingen ridning men har sett massor med fantastiska hästar på Landsmót. Vädret på Landsmót var uselt men hästarna så fina att man (åtminstone ibland) glömde bort det. Sen har vi hälsat på familj och vänner och turistat lite också.
 
Jag skulle behöva lite råd.

Sol har ju länge nu haft jobbigt med tölten, nu har det börjat lossna och när hon fått jobba ett tag så är den taktren eller med lite inslag av passtakt. Men, det tar tid innan hon slappnar av och hon är ju fortfarande väldigt svag. Så jag funderar på om jag ska låta det vara och inte blanda in tölten, eftersom den kräver så mycket mer arbete. Travar gör hon ju i sömnen nu och där kan hon ju bara "trava på" utan att jag behöver kräva så mycket formmässigt. Och när vi tränar så är hon mycket mer avslappnad i traven.
Jag är så kluven, å ena sidan känner jag att jag kanske borde fortsätta med tölten nu när det väl börjat lossna, korta stunder såklart.
Å andra sidan så känner jag att hon inte är stark nog att träna tölten på det sätt jag allra helst skulle vilja. Eftersom hon är så spänd skulle jag vilja börja med lite skrölt på böjt spår, och där är vi inte än, böjda spår är jobbigt nog i skritt.

Så, bukepanelen: Ska jag fortsätta träna tölten trots att hon är spänd i början och låta henne rulla på med halvhalter tills hon mjuknar? Eller ska jag fortsätta bygga henne i de andra gångarterna och börja från scratch när hon är starkare?

(Han som behandlat henne, känn efter, och tränaren är dressyrryttare utan kunskap om islandshästar, så jag känner mig lite osäker)

Jag skulle nog ligga lite lågt med tölten om hon har svårt att böja sig i skritten på volt. Böjande och lösgörande blir ju en förutsättning för att tölten sen ska bli fin. Hur funkar böjda spår i trav?
 
Jag skulle nog ligga lite lågt med tölten om hon har svårt att böja sig i skritten på volt. Böjande och lösgörande blir ju en förutsättning för att tölten sen ska bli fin. Hur funkar böjda spår i trav?

Nu har hon börjat välja tölten själv och oftast räcker det med några halvhalter för att få den ren. I så fall har jag låtit henne tölta på en stund. Blir hon passig och spänd så tar jag över henne till trav.

Men jag rider mest trav och galopp, de flesta dagarna blir det ingen tölt alls, men ibland får hon tölta lite om det känns bra.

Trav går på väldigt svagt böjda spår, vi har en liten ovalbana där hon får trava. I paddocken blir det för litet. I tränarens lite större paddock går det lite bättre. Hon fixar kortsidan hyfsat. Volter och serpentiner går inte.

Ju mer hon rids desto tydligare blir det hur svag hon verkligen är. Sålänge hon bara rids rakt fram kortare turer känns hon ok, så det har ju inte märkts på samma sätt tidigare i igångsättningen.
 
Kl

Är på väg hem efter nästan 2 veckor på Island. Ingen ridning men har sett massor med fantastiska hästar på Landsmót. Vädret på Landsmót var uselt men hästarna så fina att man (åtminstone ibland) glömde bort det. Sen har vi hälsat på familj och vänner och turistat lite också.
Låter lite som min resa f
Nu har hon börjat välja tölten själv och oftast räcker det med några halvhalter för att få den ren. I så fall har jag låtit henne tölta på en stund. Blir hon passig och spänd så tar jag över henne till trav.

Men jag rider mest trav och galopp, de flesta dagarna blir det ingen tölt alls, men ibland får hon tölta lite om det känns bra.

Trav går på väldigt svagt böjda spår, vi har en liten ovalbana där hon får trava. I paddocken blir det för litet. I tränarens lite större paddock går det lite bättre. Hon fixar kortsidan hyfsat. Volter och serpentiner går inte.

Ju mer hon rids desto tydligare blir det hur svag hon verkligen är. Sålänge hon bara rids rakt fram kortare turer känns hon ok, så det har ju inte märkts på samma sätt tidigare i igångsättningen.

Aha, klurigt det där! Tror iaf du tänker helt rätt när det gäller tölten. Försök bara "belöna" med trav innan det blir passigt. Annars är risken att hon "lär sig" att passtakt leder till att hon får trava... ;)

Min 4-åring är ju naturtöltare men tycker det är asjobbigt att böja sig i sidan och vill du gärna bara dra. Jag försöker lura henne in i det genom skritta i skogen (mycket slingriga stigar) och longera för att hjälpa henne att bli mjukare på det sättet.
 
Aha, klurigt det där! Tror iaf du tänker helt rätt när det gäller tölten. Försök bara "belöna" med trav innan det blir passigt. Annars är risken att hon "lär sig" att passtakt leder till att hon får trava... ;)

Min 4-åring är ju naturtöltare men tycker det är asjobbigt att böja sig i sidan och vill du gärna bara dra. Jag försöker lura henne in i det genom skritta i skogen (mycket slingriga stigar) och longera för att hjälpa henne att bli mjukare på det sättet.

Hon brukar gå andra hållet, från passtakt till travtakt. Så svårigheten ligger just nu mer i att hålla henne i tölt när hon väl hittat den. Driver man minsta lilla för mycket eller lättar lite för mycket så tappar hon ibland balansen och faller över i trav. Hon klarar längre och längre sträckor i balans, men hon behöver fortfarande mycket ridning för att hålla balansen, hon vill gärna bli lång och då tappar hon det. Så det är mycket halvhalter och det gäller att hålla tungan rätt i mun och vara lätt i sadeln.

Enklast är att låta henne rulla på i tölt efter galopp och på lagom slingriga skogsstigar där hon inte kan älga på och bli för lång.

Önskar jag kunde tömköra henne, men hon har tyvärr en "flyktinstink"när hennes svaga ben blir belastat och kan dra iväg vid longering och tömkörning. I longering är det ju inte så farligt om hon rusar några meter, men på en tömkörningskurs fick hon panik och trasslade in sig i tömmarna. :O Så det vågar jag mig inte på igen förrän hon är ok på böjda spår.

Så himla svårt med igångsättning!
 
Nya bilder på snapsen :love:
b109373.png

b109372.png

b109370.png

b109362.jpg

b109358.jpg

b109357.jpg
 
Haha, får rida någon annanstans än framför ridhuset alltså ;)
Boots går ju inte, sånt skräp behövs inte :p haha!
Träns går ju inte byta nu när det är nitar och dödskallar, dödstuff kille nu!
Så det får nog bli schabrak, har nog ett av Tinnas i stallet ;)
 
Angående färg spekulationer

silver: randiga hovar vita ögonfransar ljusare man o svans än kropp eller samma färg men enfärgad.

black: ål på ryggen, tigreringar/ränder på benen tvåfärgad man(inte alltid om hästen är silver med) mörkare ben och huvud än kropp mörka öron kanter.

dessa skillnader kan jag rätt bra då min häst både är silver och black.
silvermusblack.
 
Trevlig han ser ut! :)
Tack! Han är extremt trevlig!
Samarbetsvillig, finns ingenting som han sätter sig emot! Ber man om något svarar han "Yes, mam!" är det något nytt man ska träna så svarar han "Absolut, jag försöker". Fantastiskt lynne, fantastisk häst öht :love:
(Nej jag är inte som en nyförälskad 13åring!)

I september åker han iväg på vila, kommer sakna ihjäl mig men OJ vad han förtjänar det efter denna våren.
Har svårt att förstå att han i januari aldrig ens hade haft sadel på sig ..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
144
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 130
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
588
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp