Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med om att det är lite si och så på hobbynivå men måste faktiskt säga att jag hoppas att det vi såg på tv från sm inte vart helt överensstämmande med vad man såg live. För vi reagerade faktisk på hur de fördelade poängen. Det som vi tyckte såg trevligt och balanserat ut var inte det som fick högst poäng. Jag vill inte misstro domarna på något sätt utan tror och hoppas att vi som bara såg korta snuttar på tv fick en annan bild. Men jag tycker inte det är konstigt att människor får den bilden av islandstävlingar. Det ÄR faktiskt snabb takt på många hästar. Även om det självklart finns många otroligt fina hästar och duktiga ryttare också.
 
Jag håller med om att det är lite si och så på hobbynivå men måste faktiskt säga att jag hoppas att det vi såg på tv från sm inte vart helt överensstämmande med vad man såg live. För vi reagerade faktisk på hur de fördelade poängen. Det som vi tyckte såg trevligt och balanserat ut var inte det som fick högst poäng. Jag vill inte misstro domarna på något sätt utan tror och hoppas att vi som bara såg korta snuttar på tv fick en annan bild. Men jag tycker inte det är konstigt att människor får den bilden av islandstävlingar. Det ÄR faktiskt snabb takt på många hästar. Även om det självklart finns många otroligt fina hästar och duktiga ryttare också.
Där håller jag faktiskt inte med helt och hållet. Angående SM alltså.
Till viss del, absolut! Men inte så att man reagerade negativt, det har varit mycket värre förut och jag tror att "vi" är en bit på väg.
Sen är det faktiskt så att man ser och tycker olika.
Det någon tycker ser "bra" ut kan för någon annan se ut på ett helt annat sätt, samma sak där - utbildningsfråga.
 
@_Charlotte_ Sen är ju det ju faktiskt så på hobbynivå i alla grenar.. Ser inte många som rider sina hästar i balans även inom dom andra disciplinerna.
Problemet är att det märks mer på fyr eller femgångarna iom gångartspoblematiken man kan stöta på om man inte vet hur man tränar hästen rätt. T.ex. Som du säger - att hästen hamnar på framdelen och "springer ikapp sin balans".
Då jag även undervisar en hel del så är jag med på vad du menar, men med tanke på att det är så många hobbyryttare som aldrig tävlar eller tänker på att tävla - så ser inte jag problemet just på tävlingsbanan. Utan jag ser problemet i att ryttarna ej vill utbilda sig till en såpass hög nivå/instruktörer som ej orkar lägga ner energi på att utbilda eleverna ( det sista har jag sett MÅNGA gånger.....)
 
Där håller jag faktiskt inte med helt och hållet. Angående SM alltså.
Till viss del, absolut! Men inte så att man reagerade negativt, det har varit mycket värre förut och jag tror att "vi" är en bit på väg.
Sen är det faktiskt så att man ser och tycker olika.
Det någon tycker ser "bra" ut kan för någon annan se ut på ett helt annat sätt, samma sak där - utbildningsfråga.

Absolut har det blivit bättre, och jag tycker absolut inte att det var något extremt på sm. Däremot så hade vi nog förväntat oss ännu större skillnad mot tidigare efter allt hallå det varit i medier efter i stort sett varenda tävling tidigare under våren. Eftersom det tydligen varit så himla stora förändringar på andra tävlingar (inte de jag varit på dock) så hade jag förväntat mig att se en större förändring. Men jag tycker absolut att vi är på rätt väg. :)
 
Travbilder från samma tillfälle som filmen.
b109358.jpg

b109357.jpg

b109356.jpg

b109355.jpg

b109354.jpg
 
Tycker det är komiskt nästan, att Michis får kritik för att hon inte rider sin fyraåring(!) samlat.

Hästen hon rider ser ju ut att ha extremt god egen balans och självbärighet, en sån häst man måste ta försiktigt för att inte gå för fort fram. Tycker inte det hade varit sunt om hästen enbart hade travats samlat och inte få träna på att öka steglängden. Speciellt inte när han har så naturlig fallenhet för samling.

Tycker även det är tråkigt att det kommer fram så mycket negativa erfarenheten om "islandshästvärlden", för det överensstämmer inte med den värld jag känner och den träning jag ser både hemma och borta. Sen har en stark femgångare självklart inte samma förutsättningar att galoppera samlat i takt på små volter som en tregångare. Det säger väl sig självt? Det kräver enorm styrka och balans, något som tar tid och utbildning att uppnå.
 
Tycker det är komiskt nästan, att Michis får kritik för att hon inte rider sin fyraåring(!) samlat.

Hästen hon rider ser ju ut att ha extremt god egen balans och självbärighet, en sån häst man måste ta försiktigt för att inte gå för fort fram. Tycker inte det hade varit sunt om hästen enbart hade travats samlat och inte få träna på att öka steglängden. Speciellt inte när han har så naturlig fallenhet för samling.

Tycker även det är tråkigt att det kommer fram så mycket negativa erfarenheten om "islandshästvärlden", för det överensstämmer inte med den värld jag känner och den träning jag ser både hemma och borta. Sen har en stark femgångare självklart inte samma förutsättningar att galoppera samlat i takt på små volter som en tregångare. Det säger väl sig självt? Det kräver enorm styrka och balans, något som tar tid och utbildning att uppnå.

Det tycker jag också kändes lite konstigt. Kanske ser han såpass utbildad ut att han tas för att vara äldre än vad han är?
Snappe har hela tiden varit väldigt bärig och balanserad, aldrig sådär bebisvinglig som dom vanligtvis är. Inte ens första gångerna vi red ut, då tog han bara täten och körde på! :love:

Tycker du satte huvuden på spiken i din sista mening :bow:
Hur många år tar det inte att få fram korrekt samling i en dressyrhäst? Det tar flera ÅR av utbildning och rätt träning. Lägg sen in 2 gångarter extra i det hela och du får räkna med några år till ;)
 
Sen kan jag ju också känna att man kanske inte ska jämföra dressyrponnys med islandshästar för mycket.
Vi ska trots allt visa upp stora gångarter, och tävlingarna hade blivit himla märkliga och trista om vi tog oss runt en ovalbana i dressyrponny-trav :-)
Självklart ska hemmaridningen vara korrekt och med fokus på styrka, samling, lösgjordhet, bärighet, men när vi visar upp våra hästar på tävling eller på film på buke skruvar vi upp volymen och tempot lite.
Dock utan att tappa de andra bitarna, och det är där svårigheten kommer in....
 
Inga trumpinnar när! ;) Jag tror att det på just den hästen är bättre att hålla lite tempo, för han samlar sig så naturligt så det kan nog bli rätt mycket "overdoing" om han får bestämma själv.

Sen får man inte glömma att han nyss är inriden......
 
Jag förstår Nielaas poäng och var hen vill komma, men kan inte uttala mig alls om hästen på filmen. Det här är alltså allmänna reflektioner och inte speciellt mot någon häst eller ryttare i den här tråden.

Men överlag verkar många islandsryttare dåliga på att verkligen samla, då menar jag inte bara "trycka ihop" på så liten yta som möjligt utan verkligen rida arbetstrav och -galopp. Där fokus ligger på att det ska vara lugnt och balanserat, och varenda steg under kontroll.
Takten i traven är ofta som en b-ponnys, trots att hästarna oftare är stora c-ponnyer. Det syns inte så ofta liksom lugn och vilande på steget i trav och galopp.

Och på tävling verkar det vara påskjut och benflax som är viktigast, inte bärighet och balans. Iallafall i traven och galoppen. Jag var och tittade på en tävling i våras/början av sommaren. I en klass red två flickor tillsammans. Den ena red en lugn, stabil häst, läromästartypen. Den hästen gick i avslappnad galopp, tydlig tretakt, inte mycket aktion men harmonisk. Den andra hästen var piggare, den lilla flickan orkade inte riktigt rida ihop hästen så den blev lite lång och fyrtaktig, men med en himla aktion och "flax". Det var inte den lugna, avslappnade hästen som fick bäst poäng.

Tycker det är lite synd att det är så, trav och galopp verkar nästan alltid ridas i högre tempo än vad hästen egentligen orkar med så den ser ut att försöka "springa ikapp" sin egen balans hellre än att bära upp och fram sig själv.

Blir så sjukt provocerad av sånna här inlägg.
Vad du sett på EN tävling speglar knappast vad alla islandsryttare pysslar med hemma i paddocken.
Jag har varit och sett en del hopptävlingar och hoppas verkligen inte att de ryttarna rider runt med dessa skarpa bett, remmar jag inte kan namnet på och hästarnas huvuden rätt upp i luften hemma. Då blir jag riktigt illa berörd.
 
Sen måste man såklart ta hänsyn till som någon nämnde, skillnaden på att rida en fyr-eller femgångare och en tregångare. Låter inte som att du har så mycket erfarenhet av de förstnämnda två.
 
Blir så sjukt provocerad av sånna här inlägg.
Vad du sett på EN tävling speglar knappast vad alla islandsryttare pysslar med hemma i paddocken.
Jag har varit och sett en del hopptävlingar och hoppas verkligen inte att de ryttarna rider runt med dessa skarpa bett, remmar jag inte kan namnet på och hästarnas huvuden rätt upp i luften hemma. Då blir jag riktigt illa berörd.

1. Jag har ridit islandshäst i över 15 år
2. Jag har tävlat mycket islandshäst
3. Jag har ridit mycket både 3-, 4- och 5-gångare
4. Jag har även jobbat med både islandshästar och andra hästar

Så har vi det avklarat :)

Tror dock jag fortsätter hålla mig borta från det här forumet då det tyvärr verkar vara så att ni inte kan ta en diskussion utan att bara bli provocerade och arga, istället för att faktiskt fundera och diskutera.
 
Jag undrar lite kring skillnaden mellan islandshäst och vanlig häst?

Jag vet att dom har två extra gångarter, pass och tölt. Är dom mycket speciella och svåra att utföra?

Hur är det med utrustning? Vad är skillnaden där?
Hur sitter man upp?

Kan man gå ifrån vanlig häst till islandshäst eller kan man ha en islandshäst på foder en liten tid?

Om man kan lära sig allt speciellt med islandshästar under en eller två provridningar och att ägaren visar allt annat om islandshästen ?

Jag funderar på att ha en isis på foder under en sommar, jag har endast tänkt att rida lite "mys ridning" i skogen och promenader osv.. :)
 
Ok. Då måste jag säga att jag tycker att det är ännu konstigare att du skriver ett sådant inlägg. Du måste ju mycket väl veta att den ridning som visas på en tävling skiljer sig rätt mycket mot för hur den ser ut hemma.

Sen vet jag inte vad du väntat dig för reaktion när du skriver att islandsryttare överlag är dåliga på någonting på ett islandsforum. Om jag skriver på hoppforumet att hoppryttare överlag är dåliga på att rida sina hästar i form (OBS! ett exempel), bjuder det in till diskussion eller är det ganska provocerande?
 
Det kanske beror lite på vad man har för erfarenheter och folk omkring sig. Jag har bekanta som ridit islandshäst i många år som envist hävdar att islandshästen som ras är en häst med "svårt för sig" i dressyr, markbundna gångarter, taktproblem. Men en trevlig kompis! Och inte alls känner igen det jag säger när jag beskriver en känslig, rörlig ras med mycket energi. Omger man sig med människor som inte rider sina hästar bra kanske man tror att det är representativt för hela rasen, på samma sätt som det också blir tvärt om.
 
1. Jag har ridit islandshäst i över 15 år
2. Jag har tävlat mycket islandshäst
3. Jag har ridit mycket både 3-, 4- och 5-gångare
4. Jag har även jobbat med både islandshästar och andra hästar

Så har vi det avklarat :)

Tror dock jag fortsätter hålla mig borta från det här forumet då det tyvärr verkar vara så att ni inte kan ta en diskussion utan att bara bli provocerade och arga, istället för att faktiskt fundera och diskutera.
Syftar du på dig själv här ;)? Du verkar vara den som just blir arg och provocerad och till den grad att du hotar att lämna forumet i stället för att diskutera, eller hur?

Det finns mycket att utveckla inom islandshästsporten, men inte är det utveckling att kopiera dressyrsportens uttryck och värderingar. De som önskar göra det är säkert välkomna på dressyrtävlingar och på lägre nivå kan vi säkert konkurera där men knappast när man kommer upp i klasserna.

Islandshästtävlingar är inte dressyrponnysar, de har andra förutsättningar och det är andra saker man vill premiera och hästarna har som sagt fler gångarter. Därmed är det inte sagt att det är perfekt på oslandshäst tävlingar och att det inte går att förbättra och utveckla. Just nu pågår en ganska dramatisk utveckling, med en helt ny domarhandledning, men man har knappt börjat döma efter den och förändringar tar tid.

Vi beböver avvakta lite och se hur resultatet blir innan man ger ett definitivt omdöme, men det lär ta ett bra tag, många domare verkar famla lite i blindo och en del har nog svårt att se och rättvist bedöma nya viktiga punkter som lösgjordhet, det är de inte utbildade att göra. Jag gissar att både utbildningen av domare och domar handledningen kommer att behva justeras en del.
 
Jag förstår inte heller hur i hela friden man kan uttala sig så, om man nu varit verksam med islandshästar så länge. Vilken KUNNIG som helst vet väl att det ligger flera ÅR bakom en bärig och samlad häst. I dressyren får man ju inte börja med olika skolor innan dom har fyllt en viss ålder. Ska man börja med allt samtidigt på en islandshäst bara för att regelverket inte har nått hit än?
Jag själv tycker att Snarpur är en fantastisk häst som redan vid såå ung ålder redan kan gå med enorm egen bärighet. Det är få förunnat!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
92
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
532
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp