Bukefalos 28 år!

Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går klickade jag hem två infravärmare IP65 för att få till något solariumliknande till min rygghäst (och alla andra frusna i stallet). I helgen ska vi även montera in fläkten och får ordning på ventilationen som elektrikern sedan kommer och kopplar in samtidigt som infravärmarna! :)

Både hästar och människor stormtrivs så himla bra i det nya stallet, jag ler varje dag jag öppnar dörren och är så supernöjd och undrar ibland om vi verkligen byggt detta :love:

2016090912151626380_sbig.jpg
Var hittade du dem? Är de D-märkta?
 
Som jag förstått det gäller D-klassning på armaturer. Rekommendationen för infravärme i stall är minst IP44 och att de ska monteras med ej urkopplingsbar timer samt monteras så stickproppen dras ur och spänningen bryts om den faller om de monteras hängande.

Jag har beställt mina från bygghemma :)
 
I går klickade jag hem två infravärmare IP65 för att få till något solariumliknande till min rygghäst (och alla andra frusna i stallet). I helgen ska vi även montera in fläkten och får ordning på ventilationen som elektrikern sedan kommer och kopplar in samtidigt som infravärmarna! :)

Både hästar och människor stormtrivs så himla bra i det nya stallet, jag ler varje dag jag öppnar dörren och är så supernöjd och undrar ibland om vi verkligen byggt detta :love:

2016090912151626380_sbig.jpg

Så himla snyggt!

LIzzie
 
Åh Grattis!! :) Flyttar ni långt? :)

Grattis!! Skönt att det är tillträde så snart!! Undrar också om ni flyttar långt? :)

Tack alla som gratulerat! Vi kommer flytta ca 5 mil söder ut, närmare mitt jobb. Ska bli otroligt skönt att ha 15 min till jobbet istället för över en timme :p

Jag kommer ta mycket inspiration ur denna tråd när det är dags att göra iordning stall, bygga sadelkammare och ligghall! Så taggad!!! :bump:
 
De börjar likna stall banne mig :bump::banana:. Vi har lite småpyssel kvar som är rena säkerhetsgrejer kvar att göra så som täcka lite kablar, och plocka bort verktyg. Dörrhålet ut till gamla stallet ska sågas upp också, men det är det sista som ska göras. Vi hann inte klart i helgen pga akut sjuk vovve :(

Är så himla nöjd! :love: Varning för bildbomb :D

Stallgången från ytterdörren

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/022.jpg.html][/URL]

Vy från gamla stallet

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/016.jpg.html][/URL]

Självklart får pälsklingarna guldkrubba

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/012.jpg.html][/URL]

Och matchande vattenhink :D

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/013_1.jpg.html][/URL]

Husse jobbar på med att skruva upp krubba

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/015.jpg.html][/URL]

/Lizzie
 
Jag måste nypa mig i armen för att begripa vilken insats vi gjort.
För fyra månader såg det ju ut så här i det som nu är nya stallet:





och då hade vi ändå slitit ett par veckor med att tömma utrymmet på en massa skräp....

/Lizzie
otroligt mycket jobb ni haft ^_^, blivit jättefint!
 
otroligt mycket jobb ni haft ^_^, blivit jättefint!

Tackar! Hade jag verkligen förstått hur mycket jobb det skulle bli, då hade jag nog kanske inte dragit igång projektet. Så ibland är det bra att man inte vet vad det är man ger sig på :angel:

Att röja bort gammalt skräp var ju välbehövligt. Att göra lagningar på den gamla timmerstommen var välbehövligt. Detta hade med all säkerhet inte blivit gjort om jag inte bestämt mig för att den gamla ladugården får duga som stall. Och att jag gör som jag alltid gör - ett ordentligt jobb. Hade sambon fått bestämt hade det nog sett betydligt annorlunda ut - fyllt med provisoriska lösningar "så länge".

Som alltid när man ger sig i kast med renoveringar i 100 år gamla byggnaden (den kan vara äldre än så, vi vet inte riktigt). Lär man sig jättemycket på köpet. Sambon är numera inte helt främmande för att dra igång renovering av baksidan av uthuset - där finns det ytterligare ett par timmerstockar som behöver fixas...

Jag ska nu bjuda hem mina mostrar som båda är i 70-års åldern - så får de se vad vi gjort med den gamla ladugården. Jag bor ju i deras föräldrahem :).

/Lizzie
 
@lizzie Jättefin blev det! Hoppas vovven har kryat på sig.

Tack!

Vi fick söka akutvård i lördagskväll i annat fall hade hästarna bott i stallet nu. Vovven hade inom loppet av 24 timmar, 4 st krampanfall av något slag. Hon är normal emellan, men jag trodde hon skulle dö varje gång :nailbiting:. Hon står på hög dos kortison nu och vi har tid på onsdag för vidare utredning. Än så länge verkar det som om kortisonet gör veckan för hon har piggnat på sig i alla fall. Men orolig är jag

/Lizzie
 
Tänk vad man kan underlätta saker med små medel :) I helgen klurade jag och en kompis på hur man kunde underlätta höpackandet eftersom jag har problem med ryggen. Det finns ju hjälpmedel så som ex Höbjörn men den kostar ju skjortan. Så vi byggde en egen variant som håller upp höpåsens handtag och gör så påsen kommer upp en bit från marken. Fungerar kanon faktiskt! :)


2016102508051023960_sbig.jpg


Sedan är i helgen är också fläkten på plats för att få igång ventilationen ( i dags läget är alla fönster och dörrar öppna.).

20161023201030359721226986_sbig.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp