Bukefalos 28 år!

Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
65774BFC-2CDC-48D7-B9D9-ABF51EBD3B4B_zpsqyqr5wye.jpg
2A77DFA0-9B7C-4710-844A-31E6AC330063_zps187njs4o.jpg
 
Äntligen (!!!) så har mina hästar också flyttat hem :love: de har varit så himla duktiga idag. Är lite orolig för allt gräs med ponnyn, men han har ju gått på gräs hela sommaren/hösten så jag hoppas det går bra. SÅ mysigt att ha dem på gården. Nu får jag verkligen sätta fart med sadelkammaren...
 
Alltså det är ju helt underbart att ha hästarna hemma :love:

Vad har ni för tider/rutiner? Mina kommer gå ute mellan 5:30-19 på vardagar och från 6:30 på helgerna. Får lite kraftfoder på morgonen, gräs på dagen (än sålänge) och hö+kraft vid insläpp. Sen natthö vid 22. Typ exakt som vi gjorde i stallet jag flyttade från.
 
Alltså det är ju helt underbart att ha hästarna hemma :love:

Vad har ni för tider/rutiner? Mina kommer gå ute mellan 5:30-19 på vardagar och från 6:30 på helgerna. Får lite kraftfoder på morgonen, gräs på dagen (än sålänge) och hö+kraft vid insläpp. Sen natthö vid 22. Typ exakt som vi gjorde i stallet jag flyttade från.
Jag släpper ut mellan 6-8 med frukost hö i hagen, sen när det blir kallare får de lunch hö mellan 12-15 och sen intag oh natt hö+mineraler kl 21-23.
Bästa med eget stall är ju att man inte måste göra allt vid exakt samma tidpunkt varje dag. Hästarna dör inte av att stå inne eller ute en eller två timmar extra :).
Då mina är väldigt feta så kommer de inte få lunch hö så länge det finns gräs i hagen och är plusgrader ute :).
 
Vad har ni för takhöjd i era stall?
Vi ska börja renovera/bygga nu till våren och funderar på om man ska höja taket eller inte. Höjden på bjälkar är just nu 2,50, högre emellan.

1,5*mankhöjd från lägsta bjälke till högsta spåntopp är minimi.

Vi valde att inte höja taket i skötselstallet utan att bygga en isolerad utebox med fullhöjd istället för att möta kravet på godkänd sjukbox. Har alltså lösdrift :).
 
Alltså det är ju helt underbart att ha hästarna hemma :love:

Vad har ni för tider/rutiner? Mina kommer gå ute mellan 5:30-19 på vardagar och från 6:30 på helgerna. Får lite kraftfoder på morgonen, gräs på dagen (än sålänge) och hö+kraft vid insläpp. Sen natthö vid 22. Typ exakt som vi gjorde i stallet jag flyttade från.

Mina får oftast frukost inne mellan 07-08.30, dels för att pytteponnyn inte ska äta för mycket och för att det ofta blåser i den nedbetade hagen där dom går på fm så maten har en tendens att inte ligga still....
Ut kommer dom nån timme senare.
4-5 timmar efter frukost släpps dom över i en större gräshage, den lilla går där max 3 h (med munkorg på), alltså ca 12.30-15. Därefter flyttas hon tillbaka till den nedbetade hagen och den stora går kvar på gräs till tills dom tas in vid 19-20.
Nattmat får dom vid midnatt ungefär.

Har en sambo som jobbar mkt hemifrån, det underlättar.... Själv jobbar jag mest natt och 3 pass i veckan i snitt.
 
Jag ger inget kraftfoder på morgonen och har fri tillgång på hö så fort det börjar bli kallt, allt för att underlätta morgonrutinerna.

Jag släpper ut när barnen ätit frukost (mammaledig nu) och tar in innan vi lägger oss, tiderna varierar men ut runt 9 in runt 22 är väl det vanliga just nu.
Tiderna kan bli ganska oregelbundna men inget hästarna bryr sig om, tvärtom, de är aldrig ivriga vid in/utsläpp eller fodring.
Sen har vi gräshagar året runt också så de kan alltid pilla med nåt.

När jag jobbar är det utsläpp vid 6. Insläpp runt 21 eller efter ridning.

Är vi iväg nån kväll kommer de in när vi kommer hem helt enkelt.
 
Äger inte stallet själv, men står nu i ett litet stall med bara två boxar och det är således bara mina egna hästar och jag gör allt själv. Eftersom jag jobbar kväll så blir det lite annorlunda tider. Just nu står den ena på boxvila så den andra får bara vara ute halvdagar. Fodrar frukost mellan 6-7, lunch 12-13, em 16-17 och kväll 23-0. Ibland glider tiderna lite hit och dit, men försöker hålla max 7 timmar mellan fodringarna, de står på halm inne och har lite gräs i hagen.
 
Jag ger kraftfoder på morgonen runt 0530, byter täcken sätter på skydd/boots och släpper ut strax innan 06. Dem får sitt hösilage i hagen och så pass mycket att dem klarar sig till 15-16 då dem får en giva till i hagen. Mina går i princip på fri tillgång, hösilaget hinner allt som oftast inte ta slut.
Jag tar in runt 18-19 beroende på om jag ska motionera någon av hästarna eller ej. Inne får dem hösilage i boxen och sedan nattar jag med hösilage och krafft runt 21.30-22.
 
Drygt halva året får våra enbart gräs o sedan lite halm (knappt 1 klyfta i början o nu i oktober äter de nästa 2 klyftor, väger ej) på natten. Är inne på natten året runt eftersom de blir så tjocka av gräs. Vintertid äter de hösilage typ fritt men vi portionerar på morgonen i hagen (två högar i vindskyddet) resp i var box till natten så att det blir så lite spill som möjligt (väger alltid). Har frostfritt vatten i egengjord balja ute. Nattetid får de 1-2 st fulla vattenkokare i innevattnet vid insläpp, det räcker för skånevinter. Samma kraftfoder året runt (mkt lite men blöt så lätt att blanda ut tillskott o mineraler i) förutom att de får potatisprotein tidigare på hösten och även linfröolja med evitamin vintertid samt alcar sommartid. Alltid på kvällen, blötlägger kvällen innan (vintertid står det i sadelkammaren, sommartid blötlägger jag samma dag om mkt varmt).

På så vis behöver man eg bara vara i stallet 1 g per dag förutom utsläppet som bara är ett utsläpp (byter täcken men mat o vatten kan man ju fixa på kvällen). Skönt att kunna skala ner när man har ont om tid.

Tider varierar MASSOR iom skiftjobb o fritt med mat. Anpassar givorna utifrån hur länge de ska vara ute resp inne. Oftast går de ut mellan 5.30-9 men det kan vara från typ 4-11 också. In oftast mellan 20-23 men kan också bli från 18.30-2.

Upplever att min hästs morgonhumör blivit tusen gånger bättre när han slutade få frukost inne, lyxigt :D
 
Upplever att min hästs morgonhumör blivit tusen gånger bättre när han slutade få frukost inne, lyxigt :D

Mina är också trevligare när de får gå ut direkt :), de enda gångerna mina får hö inne på morgonen är när fuxen väcker mig typ kl 3-4 av att sparka i boxen :meh:, då får hon en hö påse i huvudet och jag går och lägger mig igen :angel:.
 
Har ni bra förslag på vart man ska sätta upp plaketter? Boxdörren eller på en vägg?

/Lizzie
Jag hade nog satt upp på en spånskiva eller liknande så man kan hänga upp som en tavla på väggen :), och sen enkelt ta ner dom utan att det är fullt med spik hål i väggen :p
 
Jag hade nog satt upp på en spånskiva eller liknande så man kan hänga upp som en tavla på väggen :), och sen enkelt ta ner dom utan att det är fullt med spik hål i väggen :p

Ja, det är spikhålen jag vill slippa. I dagsläget sitter plaketterna på respektive häst boxfront. När det gäller de nya boxarna så vill jag nog hålla boxfronterna så "rena" som möjligt.

Nackdelen med att ha dem på väggen (med eller utan skiva) är ju att man inte vet vilken häst som fixat hem plaketten...

/Lizzie
 
Ja, det är spikhålen jag vill slippa. I dagsläget sitter plaketterna på respektive häst boxfront. När det gäller de nya boxarna så vill jag nog hålla boxfronterna så "rena" som möjligt.

Nackdelen med att ha dem på väggen (med eller utan skiva) är ju att man inte vet vilken häst som fixat hem plaketten...

/Lizzie
Om du har platsen så skulle du ju lunna göra en "tavla" för varje häst. Så du skriver namnet överst och sen hänger bara resp hästs plaketter på den tavlan. *smyger ut igen och fortsätter smygläsa tråden* :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp