Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sällar mig till kören: Älskar att ha hästarna hemma!! Jag vill ju gärna ha lite sällskap på uteritter och i stallet ibland, så jag har tre fantastiska hyresgäster. Ser i princip bara fördelar med det faktiskt då vi hjälps åt med mockning, vatten, tillsynd (lösdrift) så jag kan åka bort över en helg utan att behöva mecka för mycket med "hästvakt". Och så blir det lite fler hästar i hagen så det blir lite mer "flock" utav det hela.
Träningsmöjligheterna är väl lite halvdana för tillfället, har 1 obelyst paddock 1.5km bort och en belyst 3km bort, båda 20x40. Ridhus finns ett par stycken inom 1-3 mils avstånd. Fina ridvägar i alla fall! Förhoppningsvis bygger vi egen paddock till våren och då kommer det bli ytterliggare snäppet lyxigare :)
Jag skulle nog vilja ha en eller två inhyrda, just för sällskapet och som du säger, hjälpa till de få gånger man är bortrest.
Hade vi bestämt oss för att köpa och bo kvar på gården, så hade vi byggt en belyst ridbana. Och då hade jag nog trivts bättre med ridningen, slippa rida ut var eviga dag. jag vill ju träna :D. Men nu letar vi nytt hus. Och kan vi ha hästarna hemma, så är det bonus.
 
Nu blir det snart stallbygge för oss igen så jag tänkte kika in här :)

Vi har en liten gård med stall nu med. Bara två boxar + liten sadelkammare som är väldigt enkelt byggt och 3 hk mark så inget stort alls men har funkat bra till mina ponnyer i 6 års tid.
Dom senaste åren har det varit tal om att vi ska ta över mina svärföräldrars gård som bara ligger någon km bort. Det är en betydligt större gård där vi redan i nuläget tar och förvarar vårat hö. Men det har mest bara varit lite snack för framtiden och dom har kollat runt på lite hus att flytta till för skojs skull. Men igår fick vi reda på att dom köpt ett av husen dom tittat och budat på :eek: så i mars kommer vårat värderas och komma ut till salu. Stallbygge kommer ju förberedas redan nu så att det är klart :)
Finns redan befintlig superbra stallbyggnad med bra takhöjd, ventilation och ljusinsläpp. Det som behöver göras är att förstärka om på något vis för i nuläget står stolparna väldigt tätt så det är svårt att få fria ytor till boxarna.
Vill ha 3 boxar och det kommer även bli lösdrift(finns redan förberett) och en sadelkammare där jag vill få igång vattnet för är trött på att bära vattenhinkar. :yuck:
Vill ha allt så praktiskt och lättjobbat som möjligt så det gäller att tänka till :)
Ska även försöka få hagarna lite roligare.. mina kusar är vana vid roliga skogshagar, här är det helt öppet förutom lösdriften:down:

Skulle även vilja göra en enklare variant av ridbana. Inget fancy alls, grannen har en superfin jag får låna när vi vill och jag rider ju mestadels i skogen. Men ändå skönt att ha något hemmavid som i alla fall fungera dom dagar då inte underlaget är helt kasst. Marken är perfekt; jämnt, platt och torrt. Tips på det?

Det är väldigt kluvna känslor att flytta, allt blir mer praktiskt och bättre där men vårat nuvarande ställe är väldigt speciellt och mysigt och vi har totalrenoverat precis som vi vill ha det :( Det blir även väldigt stor skillnad på banklånet... Men där finns möjligheterna för allt vi vill göra :bump:
 
Nu blir det snart stallbygge för oss igen så jag tänkte kika in här :)

Vi har en liten gård med stall nu med. Bara två boxar + liten sadelkammare som är väldigt enkelt byggt och 3 hk mark så inget stort alls men har funkat bra till mina ponnyer i 6 års tid.
Dom senaste åren har det varit tal om att vi ska ta över mina svärföräldrars gård som bara ligger någon km bort. Det är en betydligt större gård där vi redan i nuläget tar och förvarar vårat hö. Men det har mest bara varit lite snack för framtiden och dom har kollat runt på lite hus att flytta till för skojs skull. Men igår fick vi reda på att dom köpt ett av husen dom tittat och budat på :eek: så i mars kommer vårat värderas och komma ut till salu. Stallbygge kommer ju förberedas redan nu så att det är klart :)
Finns redan befintlig superbra stallbyggnad med bra takhöjd, ventilation och ljusinsläpp. Det som behöver göras är att förstärka om på något vis för i nuläget står stolparna väldigt tätt så det är svårt att få fria ytor till boxarna.
Vill ha 3 boxar och det kommer även bli lösdrift(finns redan förberett) och en sadelkammare där jag vill få igång vattnet för är trött på att bära vattenhinkar. :yuck:
Vill ha allt så praktiskt och lättjobbat som möjligt så det gäller att tänka till :)
Ska även försöka få hagarna lite roligare.. mina kusar är vana vid roliga skogshagar, här är det helt öppet förutom lösdriften:down:

Skulle även vilja göra en enklare variant av ridbana. Inget fancy alls, grannen har en superfin jag får låna när vi vill och jag rider ju mestadels i skogen. Men ändå skönt att ha något hemmavid som i alla fall fungera dom dagar då inte underlaget är helt kasst. Marken är perfekt; jämnt, platt och torrt. Tips på det?

Det är väldigt kluvna känslor att flytta, allt blir mer praktiskt och bättre där men vårat nuvarande ställe är väldigt speciellt och mysigt och vi har totalrenoverat precis som vi vill ha det :( Det blir även väldigt stor skillnad på banklånet... Men där finns möjligheterna för allt vi vill göra :bump:
Behöver ni en egen bana om grannen har en ni får använda? Inget "Fancy" bör du ändå räkna mer 40-60 tusen. Om jag vore du skulle jag hyra in mig på grannens några år i alla fall, göra stall och hus/gård som ni vill ha det. Men om ni ska göra så gjorde jag så billigt som möjligt i höstas enligt rekommendation av en som bygger ridbanor. 23x40, duk direkt på marken, 20cm 0-8 ovanpå. Få se till sommaren om jag måste på med lite sand, hann bara använda den någon vecka innan det blev vinter, så den har inte satt sig klart än. :)

Vårar projekt för nästa år är att dra vatten ut till lösdriften, inte en hink ska lyftas! Just nu har vi väl vattnet 100-120 meter från hagen :p
 
Behöver ni en egen bana om grannen har en ni får använda? Inget "Fancy" bör du ändå räkna mer 40-60 tusen. Om jag vore du skulle jag hyra in mig på grannens några år i alla fall, göra stall och hus/gård som ni vill ha det. Men om ni ska göra så gjorde jag så billigt som möjligt i höstas enligt rekommendation av en som bygger ridbanor. 23x40, duk direkt på marken, 20cm 0-8 ovanpå. Få se till sommaren om jag måste på med lite sand, hann bara använda den någon vecka innan det blev vinter, så den har inte satt sig klart än. :)

Vårar projekt för nästa år är att dra vatten ut till lösdriften, inte en hink ska lyftas! Just nu har vi väl vattnet 100-120 meter från hagen :p

Nja gillar inte riktigt läget på den plus att man ju inte vet om man är ensam och så. Skulle vara skönt att ha något om man bara vill ta ett kortare enklare pass. Kommer det till mer avancerad träning (hoppning eller ridning för tränare t.ex) så får jag ju pallra mig dit. Det ligger ju inte heller precis mittemot utan någon km bort :) vet en bekant som gjorde en helt okej för 30 000.
 
Nja gillar inte riktigt läget på den plus att man ju inte vet om man är ensam och så. Skulle vara skönt att ha något om man bara vill ta ett kortare enklare pass. Kommer det till mer avancerad träning (hoppning eller ridning för tränare t.ex) så får jag ju pallra mig dit. Det ligger ju inte heller precis mittemot utan någon km bort :) vet en bekant som gjorde en helt okej för 30 000.
Någon km är såklart skillnad, när du skrev "grannen" tänkte jag typ 150m. ;) gör man allt jobb själv och bor nära ett grustag kan man säkert komma ner i pris, jag är i alla fall supernöjd med min :D
 
Någon km är såklart skillnad, när du skrev "grannen" tänkte jag typ 150m. ;) gör man allt jobb själv och bor nära ett grustag kan man säkert komma ner i pris, jag är i alla fall supernöjd med min :D

Haha ja här kallas det "granne" inom 5km radie typ :p
Ja vi får se :) första året blir det kanske bara att rida på gräset, så får vi se till nästa år om det blir grus. Arbetet med själva banan gör vi själva, men hitkörning av grus måste ordnas.
 
Tips på hur man kan få hagen roligare? Hade nästan planer på att plantera träd men det tar ju lååång tid för det att växa upp och behöver ju stängslas in under tiden.
 
I helgen blir det inflytt på vår gård! Eller ja, sambon flyttar in och jag och hästarna kommer en vecka senare eftersom vi behöver fixa lite hagar och röja lite först.

Har inte hunnit ta så många bilder än men här är en bild i stallet.
Stall_zps2iebqei8.jpg

Jag står i porten till stallet. Till vänster är spolspiltan och till höger är en skötselspilta/förvaringsplats. Rakt fram är dörr in till garaget/verkstad/blivande sadelkammare. Det har från början varit fyra boxar i stallet men mellanväggen mellan två är borttagen så där får min stora häst bo. Jag har inte mätt de andra två boxarna än men tycker de ser lite små ut så tanken är att utöka den ena boxen ut i skötselspiltar och sedan flytta mellanväggen så båda boxarna blir jämnstora.

Jag har tidigare alltid haft mina hästar på lösdrift och trivs med det så i sommar ska det byggas ligghall men så länge får de stora hästarna (2 st) bo i box och unghästarna (2 st) bo i en mindre ligghall (ombyggd container). Det känns ändå jättebra att ha ett stall att använda när det behövsäven om hästarna mest är i lösdriften.

Jag är jättetaggad att komma igång och göra iordning men prio ett är ju såklart att bara få allt funktionellt och röja bort all bös från tidigare ägare :p
 
Om någon vill lägga upp lite stillbilder så skulle det uppskattas :D behöver verkligen massa inspiration för vet inte alls hur jag vill ha det!
 
Instämmer med övriga - det finns inget som slår eget stall. Det är så otroligt enkelt, praktiskt och meningsfullt att hålla på med sitt eget. Och man kan anpassa saker och ting efter sin häst, slippa andras nojor och hjärnspöken och krångel. Vi har inga inackorderingar.

Däremot bor jag här med min syster och systerdotter, så vi har varsin häst på gården. Nu har jag turen att ha otroligt fina och bra familjemedlemmar som går väldigt bra att samarbeta med, så det är verkligen bara en tillgång tycker jag att vi är 3. Jag känner mig aldrig låst, jag har sällskap, jättebra ridsällskap. Sen har jag dessutom toppenbra grannar med egna stall (ingen har inackordering, alla har eget) som jag kan rida med, träna och vi kan rida hos varandra om vi vill ha omväxling/sällskap. Nu har några dessutom anordnat gemensamma aktiviteter i bygden mellan de olika stallen - jättekul!
 
Kom på att jag inte har visat några bilder från vårt stall nr 2!

Vi köpte en sommarstuga (en liten gård) i Värmland för 2,5 år sedan, då min fru har familj, släkt och vänner där uppe. Där har vi gjort i ordning en lösdrift som invigdes i somras då hästarna (två stora och en ponny) fick följa med oss dit för första gången (40 mil, enkel resa).

Uthuset består bland annat av en del om ca 6 x 6 meter där det från början fanns några kor och grisar och på senare tid får (längst till vänster):
maumlklarbild_zps7mozdovn.jpg

Ytterpanelen hade föregående ägare bytt (fast inte målat) och vi hade hantverkare till att byta det risiga eternittaket till ett kondensskyddat zinktak.

Så här såg det ut innan vi hade börjat. Lite bröte och en takhöjd på strax under 2 meter:
port1_zpssrqf8kwq.jpg

Ingången

fnster1_zpsp5ly3lyq.jpg

Hörnet med fönstret

tittarin1_zps3cinailn.jpg

Gödseldörren

02vaumlxlaav_zps3g5qdbod.jpg

Här har vi växlat av och är på väg att ta bort innertaket.

04port2_zpsgmjdtfqt.jpg

Avväxlingen för att kunna göra dörröppningen högre är färdig

veramalar_zpsa9yvcl91.jpg

Sen jobbade vi på i omgångar under hösten 15-våren 16. Ibland hade vi lite tur och fick hjälp :grin:

tittarin2_zpsavagikaj.jpg

Klart! Det gamla innertaket använde vi för att brädfodra väggarna innifrån. Gödseldörr i hörnet (eller ja, här har jag visst inte hunnit sätta upp själva dörren ännu ser jag).

07foumlnster2_zpsqpionehp.jpg

Hörnet med fönstret.

13502786_1322490321094528_7175415630292698513_o_zpsi9xuts4d.jpg

En liten minisadelkammare blev det också!

sadelkammare_zps7ouy5xin.jpg


DSC_0003_zpsiqrltvtp.jpg

Och tänk att vi fick användning för köldridån som har legat oanvänd sedan vi gjorde lösdriften hemma 2007! Hemma har vi inga insekter (och vi behöver inte stänga nån köld ute heller), men här i stugan fanns tyvärr en hel del broms. Portarna är kvar att göra nya, det får bli till våren.

sogstugan_zpsek2d0fj9.jpg

Tidig morgon, utsikt från vårt sovrumsfönster :heart
 
Kom på att jag inte har visat några bilder från vårt stall nr 2!

Vi köpte en sommarstuga (en liten gård) i Värmland för 2,5 år sedan, då min fru har familj, släkt och vänner där uppe. Där har vi gjort i ordning en lösdrift som invigdes i somras då hästarna (två stora och en ponny) fick följa med oss dit för första gången (40 mil, enkel resa).

Uthuset består bland annat av en del om ca 6 x 6 meter där det från början fanns några kor och grisar och på senare tid får (längst till vänster):
maumlklarbild_zps7mozdovn.jpg

Ytterpanelen hade föregående ägare bytt (fast inte målat) och vi hade hantverkare till att byta det risiga eternittaket till ett kondensskyddat zinktak.

Så här såg det ut innan vi hade börjat. Lite bröte och en takhöjd på strax under 2 meter:
port1_zpssrqf8kwq.jpg

Ingången

fnster1_zpsp5ly3lyq.jpg

Hörnet med fönstret

tittarin1_zps3cinailn.jpg

Gödseldörren

02vaumlxlaav_zps3g5qdbod.jpg

Här har vi växlat av och är på väg att ta bort innertaket.

04port2_zpsgmjdtfqt.jpg

Avväxlingen för att kunna göra dörröppningen högre är färdig

veramalar_zpsa9yvcl91.jpg

Sen jobbade vi på i omgångar under hösten 15-våren 16. Ibland hade vi lite tur och fick hjälp :grin:

tittarin2_zpsavagikaj.jpg

Klart! Det gamla innertaket använde vi för att brädfodra väggarna innifrån. Gödseldörr i hörnet (eller ja, här har jag visst inte hunnit sätta upp själva dörren ännu ser jag).

07foumlnster2_zpsqpionehp.jpg

Hörnet med fönstret.

13502786_1322490321094528_7175415630292698513_o_zpsi9xuts4d.jpg

En liten minisadelkammare blev det också!

sadelkammare_zps7ouy5xin.jpg


DSC_0003_zpsiqrltvtp.jpg

Och tänk att vi fick användning för köldridån som har legat oanvänd sedan vi gjorde lösdriften hemma 2007! Hemma har vi inga insekter (och vi behöver inte stänga nån köld ute heller), men här i stugan fanns tyvärr en hel del broms. Portarna är kvar att göra nya, det får bli till våren.

sogstugan_zpsek2d0fj9.jpg

Tidig morgon, utsikt från vårt sovrumsfönster :heart


Så mysigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 900
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp