Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag beställt en lunchgrind, hoppas det ska fungera bra. Ska ut och slå ner några stolpar sen, gäller att passa på innan det blir hårt i marken. Någon som använder något liknande? Har för mig att @HannaZ har? :)
Vi har också lunchgrind, fast den öppnas klockan ett på natten. Islänningarna hushåller inte med maten, det gör mina halvblod, så mitt i natten öppnas grinden så att de får extra mat över natten.
Funkar skitbra, en gång har den öppnats dåligt och inte vevats in, då vågade de inte gå in och äta.
 
Vi har också lunchgrind, fast den öppnas klockan ett på natten. Islänningarna hushåller inte med maten, det gör mina halvblod, så mitt i natten öppnas grinden så att de får extra mat över natten.
Funkar skitbra, en gång har den öppnats dåligt och inte vevats in, då vågade de inte gå in och äta.
Låter ju bra! Vilken sort har du? Jag beställde en från Feed-x
 
Igår så tillbringade vi 3 timmar i isande vind, att byta ut all tråd i min vinterhage. Den är inte så jättestor, men med tre trådar, flytt av isolatorer, byte av några stolpar gjorde att det tog den tid det tog. Totalt sönderfrusen var vi när vi var klara. Vi har haft dåligt med el i elrepet och har inte kunnat lokalisera vart det har fallerat. Därför bestämde jag mig för att riva hela staketet och dra nytt helt och hållet. Det var en del knutar på det gamla staketet eftersom jag dragit om och kopplat av och då andra delar av hagar till vinterhagen. Till sist så bränner ju tråden av. Sambon satte dessutom upp ett nytt aggregat som vi köpt på en rea för ett par år sedan. Jag hade tänkt spara på det tills det gamla skulle lägga av. Med tanke på att vi fick full fräs (7000 volt) i hela staketet inkl sommardelen av hagen (som inte ens var ihopkopplat ordentligt) så var det nog så att det gamla aggregatet hade gjort sitt :p

Det som tog längst tid var att vi flyttade om höjderna på isolatorerna. Min unghäst har giraffhals O_o och hänger över tråden för att nå gott på andra sidan. Nu med rejält med ström och staketet höjt 20 cm ska det inte vara lika enkelt.

Nu när vintern är i antågande så är det också skönt att verkligen ha rejält med ström i tråden. Det tog väl 3 timmar innan jag hade tinat upp efter utejobbet, men det är smällar man får ta :D

/Lizzie
 
Hej!
Kan någon kortfattat beskriva hur man laddar upp en bild? :D

Bor i Västerbotten och på några dagar har vi gått från barmark till närmare en meter snö.. Som tur åkte vi och lånade pappas traktor i lördags morse, annars hade vi fort blivit insnöade! Har mina två på lösdrift, har haft dom ute sen i februari, så det är lite nytt för både dom och mig och jag har studerat hur vädret påverkar dom nu när vi har extremväder. Istappar på två dm hänger från täckena osv. Halvblodet med 50gr, lite för kort täcke så rumpan sticker ut lite, är nöjd och glad! Irish coben har ett rejälare 100gr och ser mer missnöjd ut.. Dom spenderar såklart mycket tid i vindskyddet.

Jag byggde dessutom klart vinterdagarna för någon vecka sen.. Nu är två stolpar som jag skulle ner med begravda, likaså undertråden. ;)

"Stallgången/stallet" som ska byggas är inte klart, så jag sadlar och gör iordning i hagen.. Lite lättare när det inte är en meter snö och vräker ner. Men slutsatsen är ändå att det mesta går bra om man har rätt inställning! :banana:
 
Igår så tillbringade vi 3 timmar i isande vind, att byta ut all tråd i min vinterhage. Den är inte så jättestor, men med tre trådar, flytt av isolatorer, byte av några stolpar gjorde att det tog den tid det tog. Totalt sönderfrusen var vi när vi var klara. Vi har haft dåligt med el i elrepet och har inte kunnat lokalisera vart det har fallerat. Därför bestämde jag mig för att riva hela staketet och dra nytt helt och hållet. Det var en del knutar på det gamla staketet eftersom jag dragit om och kopplat av och då andra delar av hagar till vinterhagen. Till sist så bränner ju tråden av. Sambon satte dessutom upp ett nytt aggregat som vi köpt på en rea för ett par år sedan. Jag hade tänkt spara på det tills det gamla skulle lägga av. Med tanke på att vi fick full fräs (7000 volt) i hela staketet inkl sommardelen av hagen (som inte ens var ihopkopplat ordentligt) så var det nog så att det gamla aggregatet hade gjort sitt :p

Det som tog längst tid var att vi flyttade om höjderna på isolatorerna. Min unghäst har giraffhals O_o och hänger över tråden för att nå gott på andra sidan. Nu med rejält med ström och staketet höjt 20 cm ska det inte vara lika enkelt.

Nu när vintern är i antågande så är det också skönt att verkligen ha rejält med ström i tråden. Det tog väl 3 timmar innan jag hade tinat upp efter utejobbet, men det är smällar man får ta :D

/Lizzie

Köp hem ett gang Litzclips eller liknande, supersmidigt att ha med sig i fickan så behöver du aldrig knyta mer :)!
 
Nu har vi lampor i stallet efter drygt ett år utan! Helt fantastiskt, som ett nytt stall igen! Elektrikern och min man har jobbat nästan non stop i elva timmar idag! Det ska verkligen bli helt underbart att kunna borsta ordentligt på kvällstid igen och slippa mocka i halvmörker. (vi har haft en bygglampa uppsatt i ett hörn, men inget mer och inga lampor i sadelkammaren eller torkrummet heller).
img_4276.jpg

img_4277.jpg

Ligghallen:
img_4279.jpg

Boxen:
img_4282.jpg

Spolspiltan:
img_4278.jpg
 
Nu har vi lampor i stallet efter drygt ett år utan! Helt fantastiskt, som ett nytt stall igen! Elektrikern och min man har jobbat nästan non stop i elva timmar idag! Det ska verkligen bli helt underbart att kunna borsta ordentligt på kvällstid igen och slippa mocka i halvmörker. (vi har haft en bygglampa uppsatt i ett hörn, men inget mer och inga lampor i sadelkammaren eller torkrummet heller).
img_4276.jpg

img_4277.jpg

Ligghallen:
img_4279.jpg

Boxen:
img_4282.jpg

Spolspiltan:
img_4278.jpg
Gud så fint!! Får drömma pm något liknande! :love:
 
Nu har vi lampor i stallet efter drygt ett år utan! Helt fantastiskt, som ett nytt stall igen! Elektrikern och min man har jobbat nästan non stop i elva timmar idag! Det ska verkligen bli helt underbart att kunna borsta ordentligt på kvällstid igen och slippa mocka i halvmörker. (vi har haft en bygglampa uppsatt i ett hörn, men inget mer och inga lampor i sadelkammaren eller torkrummet heller).
img_4276.jpg

img_4277.jpg

Ligghallen:
img_4279.jpg

Boxen:
img_4282.jpg

Spolspiltan:
img_4278.jpg

Supersnyggt!

/Lizzie
 
Ert stall är fantastiskt fint, och verkligen smart med ligghallen @Lovise :up:

För den som undrar klarar en hemma-isolerad balja lätt minus 5-6 grader. Lock på natten och en hink varmvatten morgon/kväll. Återstår att se hur det går vid lägre temperaturer.
 
Ert stall är fantastiskt fint, och verkligen smart med ligghallen @Lovise :up:

För den som undrar klarar en hemma-isolerad balja lätt minus 5-6 grader. Lock på natten och en hink varmvatten morgon/kväll. Återstår att se hur det går vid lägre temperaturer.

Vårt hemmabygge av isolerad vattenbalja klarar lätt - 10 och även till och med ner mot -20 om vi fyller på med varmt vatten och löser upp isen på kvällen innan locket läggs på, då är det ingen is alls på morgon när vi lyfter locket :) Dock klarar den inte att hålla vattnet helt frostfritt under dagen om det är kallare än - 10 utan lock, dock bottenfryser det inte så hästarna kan dricka ändå även om det är lite is i :)
 
Nu har jag beställt en lunchgrind, hoppas det ska fungera bra. Ska ut och slå ner några stolpar sen, gäller att passa på innan det blir hårt i marken. Någon som använder något liknande? Har för mig att @HannaZ har? :)

Min hemma-isolerade vattentunna står redan i hagen, det har bara varit några minusgrader än sålänge. Men det var bara tunt med is på morgonen då, nu har jag dessutom fixat ett lock. Hoppas jag klarar mig utan värmekabel.

Ensilage för säsongen levereras om 2 veckor (sjukt nöjd @the_connemara ;)).

Sen är vi nog redo för vintern :up:

Jag har en lunchgrind. Tror det blir 3e året med det nu och jag älskar den :love: Dock fick jag köpa en ny timer i år för unghästen mosade den jag hade innan :meh:
 
Vårt hemmabygge av isolerad vattenbalja klarar lätt - 10 och även till och med ner mot -20 om vi fyller på med varmt vatten och löser upp isen på kvällen innan locket läggs på, då är det ingen is alls på morgon när vi lyfter locket :) Dock klarar den inte att hålla vattnet helt frostfritt under dagen om det är kallare än - 10 utan lock, dock bottenfryser det inte så hästarna kan dricka ändå även om det är lite is i :)

Så funkar vår hemmaisolerade balja också :) Men vi har inget lock då hästarna går på lösdrift och dricker flera ggr per dag. Jag brukar fylla varmt vatten morgon och kväll och då är det som mest tunt med is när det är som kallast men det trycker dom sig lätt igenom och kan dricka ändå.
 
Har också ett hemmabygge och utan varmvatten så klarar den ner mot -20 om man slår sönder isen och tar bort den. Får hälla i lite varmvatten i år när det blir kallare helt enkelt. :D
 
Nu har vi haft -13,5. Och med lock på natten samt en hink varmvatten vid in- och utsläpp är vattnet helt isfritt. Sjukt imponerad faktiskt :D

Lyckades montera lunchgrinden igår. Fick dock inte riktigt snits på upprullningen, så måste modifiera den lite idag.

Det är SÅ underbart att ha hästarna hemma :love:
 
Vi hade -17 under natten igår, fyllde på 20liter (av 60liter totalt, vattnet som fanns kvar var iskallt) varmt vatten vid typ klockan 21, på morgonen var det ingen is alls och det dröjde till klockan 11 innan det blev en tunn hinna. Enorm skillnad med lite varmvatten i måste jag säga!
 
Hur har ni isolerat era tunnor då!?!!
Har haft en hemmagjord med två 4kants baljor i varandra och frigolit runtom och i botten. Har ändå fryst vid -5.. inte tillgång till varmvatten heller om jag inte kör med vatten kokaren.
 
Hur har ni isolerat era tunnor då!?!!
Har haft en hemmagjord med två 4kants baljor i varandra och frigolit runtom och i botten. Har ändå fryst vid -5.. inte tillgång till varmvatten heller om jag inte kör med vatten kokaren.
Tror halva grejen är varmt vatten. Jag har två stora dunkar jag fyller med varmt vatten.
Nu har jag möjlighet att fylla i stallet, tidigare år har jag fyllt det hemma och kört ut.
Då har jag isolerat två baljor med liggunderlag under till och på sidan. Vid tio minus så blir det en tunn hinna tolv timmar senare. 24 h senare är det ett par centimeter tjock hinna. I jämförelsevis när det är 1,5 dm tjock tjok med is.
Men då har jag luftspalt mellan tunnorna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 028
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 901
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ Australien
  • Burkfisk
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp