Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Byggt enligt hippsons beskrivning med frigolit och skum som isolering. Isolerat lock som täcker halva ytan. Klarar lätt -10 dygnet runt om man bara fyller kallvatten. Körde med kallvatten hela förra vintern och vi hade -30. När det blev kallare än -20 fick man vara där oftare och göra hål och lyfta ut isen, men ner till -15/20 var det inga problem med enbart kallvatten.
 
Det börjar likna något :D
15048065_541494636049253_2495678588011937792_n.jpg
 
@mily Är det en lösdriftsdel?
Ska du ha halvaväggar/ någon annan lösning?
Ser ut att vara ordentligt gjort med grundjobbet där ja!
 
@mily Är det en lösdriftsdel?
Ska du ha halvaväggar/ någon annan lösning?
Ser ut att vara ordentligt gjort med grundjobbet där ja!

Ja det är en lösdriftsdel, förhoppnngsvis så uppskattad att ponnysarna kan vara ute om natten men vi får se!
Det blir halvväggar med vindnät upptill :) ville inte ha hela väggar för stallets skull, man vill ju se ut och behålla ljuset :D
 
Ja det är en lösdriftsdel, förhoppnngsvis så uppskattad att ponnysarna kan vara ute om natten men vi får se!
Det blir halvväggar med vindnät upptill :) ville inte ha hela väggar för stallets skull, man vill ju se ut och behålla ljuset :D
Tänkte nästan att du kanske skulle ha vindnätt. När allt är klart och väl testat, får du gärna återkomma med hur du tycker det funkar :)
Hur stor blir lösdriften, vilken typ av strö hade du tänkt dig och hur många hästar? (Om du giter svara givetvis :) )
Hyr en plätt och lösdrift, men vill ju arrendera bättre mark och då bygga eget.
 
Tänkte nästan att du kanske skulle ha vindnätt. När allt är klart och väl testat, får du gärna återkomma med hur du tycker det funkar :)
Hur stor blir lösdriften, vilken typ av strö hade du tänkt dig och hur många hästar? (Om du giter svara givetvis :) )
Hyr en plätt och lösdrift, men vill ju arrendera bättre mark och då bygga eget.

Den blir 4x12m så den är rymlig :) blir nog sand i så att det blir lite mjukare, det är preppat med naturgrus och stenmjöl, undertill är berg så det är ordentligt stadigt! Blir nog halm eller spån, ev träflis eller något, har inte riktigt bestämt mig än :) fyra vuxna och en unghäst på gården men det blir huvudsakligen tre ponnys tror jag om inte alla kan gå ihop (gamlingen tycker att unghingsten är lite av en plåga). :D
 
Den blir 4x12m så den är rymlig :) blir nog sand i så att det blir lite mjukare, det är preppat med naturgrus och stenmjöl, undertill är berg så det är ordentligt stadigt! Blir nog halm eller spån, ev träflis eller något, har inte riktigt bestämt mig än :) fyra vuxna och en unghäst på gården men det blir huvudsakligen tre ponnys tror jag om inte alla kan gå ihop (gamlingen tycker att unghingsten är lite av en plåga). :D
Väldigt rymlig! Tror det kommer bli kanonbra och skitsnyggt! :love:
 
Hör månne inte helt till tråden, men nu har jag stått i "mitt" lilla stall i en dryg månad. OMG så skönt det är!! Ett helt nytt lugn har infunnit sig i min stallrutin och jag kan mysa på och pyssla med grejer som jag tidigare inte alls känt att jag velat lägga tid på. Tom att köpa ny grep, ny sopkvast och ny hövåg har plötsligt blivit kul grejer att köpa för att det är till MIG och inte för att nån annan kommer att använda och förstöra. Jag kan ha stalldörren öppen om natten utan att det gnälls, jag kan kvällsfodra mitt i natten efter jobbet utan att det heller stör något och jag har mycket bättre koll på mina hästars välbefinnande. Så otroligt skönt!

Är inte så lite avis på er andra med egna gårdar som kan bygga precis som ni vill ha det osv, och alla gör så himla fint!
 
Hör månne inte helt till tråden, men nu har jag stått i "mitt" lilla stall i en dryg månad. OMG så skönt det är!! Ett helt nytt lugn har infunnit sig i min stallrutin och jag kan mysa på och pyssla med grejer som jag tidigare inte alls känt att jag velat lägga tid på. Tom att köpa ny grep, ny sopkvast och ny hövåg har plötsligt blivit kul grejer att köpa för att det är till MIG och inte för att nån annan kommer att använda och förstöra. Jag kan ha stalldörren öppen om natten utan att det gnälls, jag kan kvällsfodra mitt i natten efter jobbet utan att det heller stör något och jag har mycket bättre koll på mina hästars välbefinnande. Så otroligt skönt!

Är inte så lite avis på er andra med egna gårdar som kan bygga precis som ni vill ha det osv, och alla gör så himla fint!
Skönt att du trivs med eget stall :)!
Jag har tidigare alltid haft min häst inackorderad på större stall med ridhus, tränare och service. Har trivts bra med det. Har då haft tankar på att jag vill skaffa ett hus med tillhörande "sommarhage" så jag kan ha honom hemma under sommaren och hyra in resten av året. Nu blev det att vi flyttade till gård för 1,5 år sedan, och jag är verkligen positivt överraskad om hur jäkla skönt det är att få klara sig själv! Jag gör precis som jag vill och ingen klagar och jag har bara mig själv att skylla om något skulle bli fel ;).
Sen saknar jag det sociala, träningsmöjligheten och motivationen som jag hade tidigare. Tanken på att hyra in igen finns :o.
 
@Martina_m Förstår precis vad du menar med den sociala biten! Så kände jag för flera år sen när jag hade hästarna hemma på min mammas gård. Nu är jag så bortskämd med läget på stallet jag hyr, det ligger precis bredvid ridskolan och min hage har utsikt över både ridhus och båda ridbanorna:). Eftersom jag alltid jobbar kvällar är det väldigt sällan jag har haft ridsällskap oavsett. Har börjat med en måndagstradition och skrittar alltid ut på kvälen med en vän då eftersom jag alltid är ledig måndagar. Tycker att Buke är riktigt riktigt bra som motivator! Får nog min mesta ridinspiration härifrån genom att läsa om andras träningar och det ger mig en boost när det känns lite motigt.
 
Jag trivs väldigt bra med eget stall. Har ridklubben (ingen ridskola) 300m hemifrån. Känns väldigt lyxigt att ha ridhus och ett par olika utebanor så nära. Bara känslan att veta vad som väntar en i stallet varje dag uppskattar jag. Har trivts väldigt bra som inackorderad också. men ibland har man bråttom och möts att ett fullt stall, ingen har slängt ner halm, svårare att anpassa täcken, mindre umgänge med hästarna.. Och än sålänge älskar jag att kunna pyssla med hästarna flera ggr/dygn. Och man får ju därmed en helt annan relation till dem. Social är jag hela dagen på jobbet och med familjen. Finns inget bättre än att vara själv med hästarna. Har du långt till ridklubben @Martina_m? Tycker liksom @Fiorano att man får mkt inspiration av att läsa på buke (är tyvärr dålig på att skriva/delta i diskussioner själv).
 
Man är ju så social som man gör sig när man har stallet hemma :), träningar och tävlingar är ju ett sätt att få komma ut och sen kan man ju alltid lasta och åka till en kompis och rida ut tillsammans. Sen kan man ju vara aktiv med att gå på föreläsningar och sånt för att lära sig lite mer :). Man måste ju inte sitta och stirra in i väggen bara för att man har eget stall och inte blir påtvingad människor :p
 
Hör månne inte helt till tråden, men nu har jag stått i "mitt" lilla stall i en dryg månad. OMG så skönt det är!! Ett helt nytt lugn har infunnit sig i min stallrutin och jag kan mysa på och pyssla med grejer som jag tidigare inte alls känt att jag velat lägga tid på. Tom att köpa ny grep, ny sopkvast och ny hövåg har plötsligt blivit kul grejer att köpa för att det är till MIG och inte för att nån annan kommer att använda och förstöra. Jag kan ha stalldörren öppen om natten utan att det gnälls, jag kan kvällsfodra mitt i natten efter jobbet utan att det heller stör något och jag har mycket bättre koll på mina hästars välbefinnande. Så otroligt skönt!

Är inte så lite avis på er andra med egna gårdar som kan bygga precis som ni vill ha det osv, och alla gör så himla fint!

Visst är det härligaste känslan :love: Så skönt för dig!!!!
 
@Fiorano @escade
Låter ju lite för bra att ha så nära till ridhus och ridbana!:D
Men som sagt, jag tycker verkligen att det är härligt att ha hästarna hemma. Och jag har alltid varit sån som vill klara mig själv och har gjort det i det mesta. Så egentligen tycker jag att det är skönt att vara själv i stallet. Men en dag i veckan hade det ju inte skadat att ha någon som sällskap på min andra häst. Har försökt hitta, men då det mest är för min skull (:o) så har jag lite krav på att människan är trevlig och lätt att prata med och inte helt inkompetent. Sen så är inte en outbildad travare något stort dragplåster tyvärr :D. Det blir att sambon får rida halvblodet ibland så tar jag travaren, så blir det lite sällskap i skogen iaf.

@Buck
Det är just där skon klämmer, hade jag kunnat åka iväg utan bekymmer så hade jag gjort det. Men lastningen är inte okomplicerad. Det är inte alltid så lockande att lägga all sin energi på att få in hästen i släpet, och till en utsatt tid, för att sen ladda om och fokusera på ridningen, och sen dessutom lyckas komma hem efter det!!! Och jag har inte samvete att ta så mkt tid från min sambo allt för ofta. :o
Hade min träningpremiär för tränare i torsdags. Vi åkte kl 18, var hemma kl 21-22 nån gång.
Vi har varit iväg helt själva en gång, för typ 2 veckor sedan. Gick ok, men det är på håret. Men då åker jag mitt på dagen när det är lugnt vid ridhuset så det inte är massa annat som stör lastningen.
Dessutom bor jag inte i min "hemkommun", så har inte mina vänner speciellt nära. Annars hade jag ju iaf fått lite socialt därifrån.
Låter kanske gnälligt, men just nu är det bara så och jag gör så gott jag kan för att göra något åt det.:)
 
@Fiorano @escade
Låter ju lite för bra att ha så nära till ridhus och ridbana!:D
Men som sagt, jag tycker verkligen att det är härligt att ha hästarna hemma. Och jag har alltid varit sån som vill klara mig själv och har gjort det i det mesta. Så egentligen tycker jag att det är skönt att vara själv i stallet. Men en dag i veckan hade det ju inte skadat att ha någon som sällskap på min andra häst. Har försökt hitta, men då det mest är för min skull (:o) så har jag lite krav på att människan är trevlig och lätt att prata med och inte helt inkompetent. Sen så är inte en outbildad travare något stort dragplåster tyvärr :D. Det blir att sambon får rida halvblodet ibland så tar jag travaren, så blir det lite sällskap i skogen iaf.

@Buck
Det är just där skon klämmer, hade jag kunnat åka iväg utan bekymmer så hade jag gjort det. Men lastningen är inte okomplicerad. Det är inte alltid så lockande att lägga all sin energi på att få in hästen i släpet, och till en utsatt tid, för att sen ladda om och fokusera på ridningen, och sen dessutom lyckas komma hem efter det!!! Och jag har inte samvete att ta så mkt tid från min sambo allt för ofta. :o
Hade min träningpremiär för tränare i torsdags. Vi åkte kl 18, var hemma kl 21-22 nån gång.
Vi har varit iväg helt själva en gång, för typ 2 veckor sedan. Gick ok, men det är på håret. Men då åker jag mitt på dagen när det är lugnt vid ridhuset så det inte är massa annat som stör lastningen.
Dessutom bor jag inte i min "hemkommun", så har inte mina vänner speciellt nära. Annars hade jag ju iaf fått lite socialt därifrån.
Låter kanske gnälligt, men just nu är det bara så och jag gör så gott jag kan för att göra något åt det.:)
Ja det underlättar inte med svårlastad hästar. Dock så tycker jag det är smidigare att åka själv även med svårlastad häst. Mindre stress och man behöver inte hålla koll på någon annan som bara har tråkigt :/.
Innan jag fick eget släp så var det ytterst sällan jag åkte iväg, typ en gång vart 5e år. Men när jag kunde åka själv så fick lasta det ta den tid det tog och så åkte vi då :).
Sen så kan man alltid lägga ut säker annons för ridsällskap :), hittade en granne med stallet fullt av hästar och medryttare som gärna hänger med ut och rider så fort någon har tid :). Otroligt härligt att ha folk närmre en att rida ut med även om det är en 3km bort :p.
Ridhus kan jag också vara utan, ska jag til ridhus är det för att ha hjälp av tränare och då åker jag så att jag har minst en timme avsatt för lastning innan vi måste åka och även då lägger jag till en kvart på själva transporten och så att man är där en halvtimme innan man ska börja så man kan göra i ordning i lugn och ro :p. (Svårlastad häst med dåligt humör och lagom bånglig.)
Är alltid sjukt konstigt när man har lättlastad häst som man knappt behöver lasta 1 min innan avfärd och som går raka vägen in :rofl:.
 
Jag älskar att ha hästarna hemma! :love: Jag är uppväxt med att ha hästarna hemma på gården. När jag och maken flyttade 2 mil från mina föräldrar så hyrde vi en lägenhet på en gård med stall så hästarna följde med. Stallet sköttes kollektivt och det var inte roligt alla ggr :crazy: Det passade inte mig alls att dela stall och pass med andra. Bodde där i 1,5 år sen köpte vi hus med litet stall så hästarna kunde följa med. Det var en sån lättnad när vi släppte ut som i vår egen hage! Vill aldrig ha det på annat sätt.

Jag är inte så social av mig heller så jag har inga problem med att vara ensam i stallet och att alltid rida själv. Åker på träningar och tävlingar och får socialt där. Hemma vill jag vara själv och få träna i fred :D
Har ett ridhus 5 km bort och 2 andra ridhus 1,5 mil bort. Ridbana finns 2 km bort men med obefintlig ridväg dit, vill inte gå efter 70 vägen. Så det är sällan jag åker iväg på det sättet utan då är det arrangerad träning för instruktör isåfall :) Vi kommer bygga ridbana på gården inom något år men så länge funkar, grusvägarna, gårdsplanen, grusvägarna och skogen.
 
Jag sällar mig till kören: Älskar att ha hästarna hemma!! Jag vill ju gärna ha lite sällskap på uteritter och i stallet ibland, så jag har tre fantastiska hyresgäster. Ser i princip bara fördelar med det faktiskt då vi hjälps åt med mockning, vatten, tillsynd (lösdrift) så jag kan åka bort över en helg utan att behöva mecka för mycket med "hästvakt". Och så blir det lite fler hästar i hagen så det blir lite mer "flock" utav det hela.
Träningsmöjligheterna är väl lite halvdana för tillfället, har 1 obelyst paddock 1.5km bort och en belyst 3km bort, båda 20x40. Ridhus finns ett par stycken inom 1-3 mils avstånd. Fina ridvägar i alla fall! Förhoppningsvis bygger vi egen paddock till våren och då kommer det bli ytterliggare snäppet lyxigare :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 056
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp