Snackistråd eget stall/gård del 2

skulle säga att storleken på maskorna har jättestor betydelse har ett nät med 4cm minskar mer spill än ätid, köpte sen ett med 3cm - då minskade ättiden drastiskt.

Maskorna på mina nät är 3x3. Det som är lite dumt är att det blir rätt stora hål när man knyter ihop dom och jag gissar att en hel del äts därifrån tillslut :cautious: Får hitta på något att minska de hålen med.
 
Maskorna på mina nät är 3x3. Det som är lite dumt är att det blir rätt stora hål när man knyter ihop dom och jag gissar att en hel del äts därifrån tillslut :cautious: Får hitta på något att minska de hålen med.

:o ajdå - jag har ju ett snöre så man drar ihop som på en säck och knyter lite extra - hästar är ju fenomenala på att hitta största hålen och utnyttja och utöka det :p
 
:o ajdå - jag har ju ett snöre så man drar ihop som på en säck och knyter lite extra - hästar är ju fenomenala på att hitta största hålen och utnyttja och utöka det :p

Tanken är nog att de ska hänga egentligen men jag har dom liggande i lådorna och fastsatta i hörnen i botten på lådorna. Kanske funkar att ta ett balsnöre och trä igenom och knyta fast i ena änden. Ska prova det ikväll tror jag :)
 
I helgen ska vi gjuta golv! Vi ska gjuta igen gamla gödselrännor och sen ett nytt topplager då det gamla är jätteporöst och dåligt. Vi kommer bara gjuta halva stallet nu, den del som kommer ha 2 boxar + stallgång och den andra delen(som kommer innehålla en storbox och sadelkammare) till våren då vi har så ruskigt mycket annat som behöver göras på gården och det är bara 2 boxar och ordentlig uppbindningsplats som jag är i akut behov av just nu.
 
Tanken är nog att de ska hänga egentligen men jag har dom liggande i lådorna och fastsatta i hörnen i botten på lådorna. Kanske funkar att ta ett balsnöre och trä igenom och knyta fast i ena änden. Ska prova det ikväll tror jag :)

När jag hade nät så köpte jag flagglina, klippte en bit som typ var lika lång som nätet och satte en karbinhake i varje ände. Sedan knäppte jag fast ena haken i ena änden på nätet och "sydde" ihop öppningen med linan och knäppte fast den i andra änden. Fungerade väldigt bra :)

Hoppas det var begripligt!
 
När jag hade nät så köpte jag flagglina, klippte en bit som typ var lika lång som nätet och satte en karbinhake i varje ände. Sedan knäppte jag fast ena haken i ena änden på nätet och "sydde" ihop öppningen med linan och knäppte fast den i andra änden. Fungerade väldigt bra :)

Hoppas det var begripligt!

Det var så jag gjorde fast med balsnöre nu ikväll :) Får se om det räcker annars får jag prova din variant!
 
Funkade bra att "sy ihop" med balsnöre men det är ingen vidare kvalitet på näten. Köpte inga dyra heller då vi vill prova mest, men det är rätt stora hål i dom efter tre dagar bara. Tror jag ger upp nät och monterar lunchgrinden mellan hagarna istället. Mycket smidigare och tar inte lika lång tid som att fylla näten :p

Jag är en sån där hästägare som vill försöka få allt det dagliga med fodringar osv att gå snabbt och smidigt. Det ska inte kännas jobbigt för då skiter jag i det istället :D Att fylla de där näten två ggr om dagen är för omständigt för mig :angel:
 
Verkar hopplöst att få tag i halm i år.. Min hyresvärd hade inget tjänligt. Jag har annonserat men inget napp. Kollar Blocket dagligen men ingenting.. behöver bara ca 300 kg att fodra med i vinter, men det verkar helt dödsdömt!
Hur ser det ut för er andra, lika svårt på andra håll i landet?
 
@sthu Här längst söder ut är det inga problem. Vi hade ju trots allt en "normal" sommar.
Vet inte hur långt du har neråt, man får ju lätt plats med 300 kg i ett släp.
 
Verkar hopplöst att få tag i halm i år.. Min hyresvärd hade inget tjänligt. Jag har annonserat men inget napp. Kollar Blocket dagligen men ingenting.. behöver bara ca 300 kg att fodra med i vinter, men det verkar helt dödsdömt!
Hur ser det ut för er andra, lika svårt på andra håll i landet?
Har hört att dom har haft problem typ från Härnösand och norrut i år. I Västerbotten är det ont om halm.
 
@sthu Här längst söder ut är det inga problem. Vi hade ju trots allt en "normal" sommar.
Vet inte hur långt du har neråt, man får ju lätt plats med 300 kg i ett släp.
Hann inte med edit. Men annars får du annonsera efter någon som kör från söder till dig. Om de ändå kör tomt släp så blir de kanske glada för lite bensinpengar.
 
Verkar hopplöst att få tag i halm i år.. Min hyresvärd hade inget tjänligt. Jag har annonserat men inget napp. Kollar Blocket dagligen men ingenting.. behöver bara ca 300 kg att fodra med i vinter, men det verkar helt dödsdömt!
Hur ser det ut för er andra, lika svårt på andra håll i landet?
Inga problem med halm i år trots ovanligt kall sommar.
 
Skönt att inte fler har problem med halm. Jag trodde det skulle vara lugnt, men här är det antingen dålig kvalité eller jättebalar som inte går att köra i vanligt släp..
 
@sthu Här längst söder ut är det inga problem. Vi hade ju trots allt en "normal" sommar.
Vet inte hur långt du har neråt, man får ju lätt plats med 300 kg i ett släp.
Var finns du i så fall? Här i mitten av Skåne har det regnat på både hö och halm hela sommaren :(, min bonde lyckades ta ett lass småbals halm i sista minuten sent på sommaren åt mig när det var hela 4 dagar utan regn, slängde upp det på loftet direkt och bara 3 balar blev kvar i skyfallet..

Har sen också varit runt och letar hö men ännu inte hittat ngt som inte luktar apa :(.
 
Var finns du i så fall? Här i mitten av Skåne har det regnat på både hö och halm hela sommaren :(, min bonde lyckades ta ett lass småbals halm i sista minuten sent på sommaren åt mig när det var hela 4 dagar utan regn, slängde upp det på loftet direkt och bara 3 balar blev kvar i skyfallet..

Har sen också varit runt och letar hö men ännu inte hittat ngt som inte luktar apa :(.
Letar du ff halm??
 
Var finns du i så fall? Här i mitten av Skåne har det regnat på både hö och halm hela sommaren :(, min bonde lyckades ta ett lass småbals halm i sista minuten sent på sommaren åt mig när det var hela 4 dagar utan regn, slängde upp det på loftet direkt och bara 3 balar blev kvar i skyfallet..

Har sen också varit runt och letar hö men ännu inte hittat ngt som inte luktar apa :(.
Nu har jag bokat mitt sedan en tid tillbaka, men det ligger en del annonser på blocket. Annars finns det stora travstället i Vomb, som brukar ha bra kvalité.
 
Nu har jag bokat mitt sedan en tid tillbaka, men det ligger en del annonser på blocket. Annars finns det stora travstället i Vomb, som brukar ha bra kvalité.
Ja det finns ju annonser, men av de hittills 4 leverantörerna jag kollat har alla varit dammiga och fuktiga :(. Inget bra hö år i år helt enkelt. Men lyckades få tag på torrare hösilage som varit finfint hittills :).
 
Ja det finns ju annonser, men av de hittills 4 leverantörerna jag kollat har alla varit dammiga och fuktiga :(. Inget bra hö år i år helt enkelt. Men lyckades få tag på torrare hösilage som varit finfint hittills :).
Jaha, det var ju tradigt! :down: Glad för vår höleverantör som har bra hö och dessutom kan förvara det bra åt oss. Väldigt tacksamt!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
617
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 546
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad är detta?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp