Snackistråd eget stall/gård del 2

Nja alltså sen jag skaffade en traktor med skopa så använder jag skopa så fort jag ska tippa något. Jag tycker inte den lilla tippvagnen var speciellt bra för det blev en hel del skottande ändå, inte tålde den speciellt mycket last heller :mad:

Så nej jag var inte alls nöjd
Nu bor du väldigt långt bort annars kunde du kommit och hit och provtippat den ;)
 
En fråga - ni som har egen gård med inhyrna - hur ser ni på skräphanteringen? jag har soptunnor för brännbart, plast och "övrigt (icke brännbart)" som vi tar hand om. har bett de inhyrda att inte slänga mat då det drar till sig råttor och eftersom vi inte tömmer så ofta.

Men så kom jag att tänka på om tex de inhyrda vill skrymmande saker som tex trasiga täcken? hur ser ni på det? är det ok eller inte?
Nu har jag inga inhyrda men spontant, villman slänga skrymmande (stall)saker åker man själv till tippen/återvinningen.
Inte slänger hos sin hyresvärd som får ombesörja saken.
För mej hade det inte varit ok.
 
Nu har jag snart en vinterhage :banana: bara tråd kvar. Vi tog en lunchrast mitt i alltihop men snart ska vi ut igen.
Nu ska bara hästarna bli friska och hela så de kan använda hagen :cautious:
 
Vet inte om inlägget passar här, har ju egen gård och egen ridbana men just ridbanan är nu ca 8 år gammal och underlaget är inte toppen. Var ridskola här förut och det slets hårt på banan då.

Den är ganska väldränerad trots att underlaget är hårt packat, vattnet samlas i pölar men de försvinner helt inom några timmar upp till ett dygn.

Topplagret består av stenmjöl och det är både nergånget och ojämnt. Planen är att få bort ogräset, harva upp lite och sedan jämna till stenmjölet och sist lägga på någon sorts sand (vilken storlek?) som ger mjukare underlag men ändå inte gör det för djupt då jag har små ponnyer som mest tömkörs och körs där.

Eller hur fungerar det med sand och klenflis på stenmjöl? Kanske överkurs med flis om man inte använder banan jättemycket..
 
Vet inte om inlägget passar här, har ju egen gård och egen ridbana men just ridbanan är nu ca 8 år gammal och underlaget är inte toppen. Var ridskola här förut och det slets hårt på banan då.

Den är ganska väldränerad trots att underlaget är hårt packat, vattnet samlas i pölar men de försvinner helt inom några timmar upp till ett dygn.

Topplagret består av stenmjöl och det är både nergånget och ojämnt. Planen är att få bort ogräset, harva upp lite och sedan jämna till stenmjölet och sist lägga på någon sorts sand (vilken storlek?) som ger mjukare underlag men ändå inte gör det för djupt då jag har små ponnyer som mest tömkörs och körs där.

Eller hur fungerar det med sand och klenflis på stenmjöl? Kanske överkurs med flis om man inte använder banan jättemycket..
Är det inte bra med ett fast underlag om man ska köra? En djup och mjuk bana verkar inte så rolig att springa runt efter en häst heller :p
Testa att djupharva en gång innan ni lägger på mer.
 
Jag skulle behöva ha hjälp att hitta en släpkärra/liten vagn som är tippbar! Så om någon vet något eller har någon hemma är jag väldigt tacksam för svar.

Den jag har nu är stor och tippbar, men funkar dåligt i praktiken då den tippar alldeles för lite och det slutar med att hag ändå måste stå manuellt och bära ut eller skyffla ut :(.
Och det tar mycket extra tidning energi.

Är denna något att ha?

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/slapkarror/slapkarra-707036/

Undrar över kopplingen. Kan man koppla denna till en kulkoppling? Eller går det att montera in en sådan :)?

Huva hoppas hittar någon snart :arghh:.
Letade efter en sån förra året men då fanns inget så billigt :D. Så blir nog en vända till jula innan man mockar hagarna för hösten :p.
Men angående tippningen, man kanske kan sätta på ngt längre stag(?) Eller vad det nu är så att man kan få större lutning?
 
Snarare måste man nog flytta behållaren i så fall :confused:
Du är välkommen hit och undersöka min men du bor nog också en bit bort tyvärr
Nu hänger inte jag med. Vilken behållare?

Det måste gå enkelt att tippa från början, annars kommer den bara stå och inte användas.

Det enda jag funderar på är själva kopplingen. Borde gå att svetsa på ett annat "munstycke", alltså till en kulkoppling? Annars vet jag inte hur jag ska få på den på 4-hjulningen. Smidigaste hade varit att slippa svetsa och att man bara kan koppla på en annan koppling :). Hur har du gjort?

Jag ska till jula imorgon så får se.
 
Nu hänger inte jag med. Vilken behållare?

Det måste gå enkelt att tippa från början, annars kommer den bara stå och inte användas.

Som den jag har är konstruerad kan tippvinkeln aldrig bli tillräckligt stor för att den verkligen ska tömma sig helt för bakänden slår i marken och vinkeln blir inte mer än ca 45 grader. För att tippvinkeln ska bli större måste behållaren eller flaket kanske är en bättre beskrivning sitta längre fram över hjulen.
Tippfunktion är bara en spärr som man släpper så tippar flaket bakåt
Men nu är den jag har några år gammal så nyare modeller kanske är lite annorlunda.
Den jag har tömmer sig i varje fall långt ifrån tillfredsställande :mad: alltså har den blivit stående och används icke :crazy:
 
Som den jag har är konstruerad kan tippvinkeln aldrig bli tillräckligt stor för att den verkligen ska tömma sig helt för bakänden slår i marken och vinkeln blir inte mer än ca 45 grader. För att tippvinkeln ska bli större måste behållaren eller flaket kanske är en bättre beskrivning sitta längre fram över hjulen.
Tippfunktion är bara en spärr som man släpper så tippar flaket bakåt
Men nu är den jag har några år gammal så nyare modeller kanske är lite annorlunda.
Den jag har tömmer sig i varje fall långt ifrån tillfredsställande :mad: alltså har den blivit stående och används icke :crazy:
Aha :(. Tack för svar! Då fyller den inte sin funktion. Ska se om jag hittar någon annan.
 
Jag har varit på ridkurs hela helgen så maken och barnen har varit ensamma hemma. De hade rallat mera grus till nya lösdriften och börjar bygga väggen :love: Till helgen får vi bygga mera så kan dom snart få börja använda den! :banana:
 
Jag har bestämt mig för att göra det sista på stallrenoveringen till våren och lägga tiden på hästarna nu istället. Putsen på ytterväggarna ska lagas och så ska de målas. Annars är det mest lite småpyssel kvar.

Före (här är stallet dock utplockat och skurat)
22196246_10154974652913321_6204780039073027553_n.jpg


Efter
22154664_10154974653058321_5764000915908195394_n.jpg

Före (inte skurat, men syns nog inte så bra på bild hur skitigt det var)
22141161_10154974653213321_331451683538312767_n.jpg

Efter (i bakgrunden syns putsväggen som inte är målad än)
22089533_10154974653313321_4483574640871064849_n.jpg

Före. Detta var från början två boxar, ca 2,7m x 2,8 m. Vi tog tidigare bort mellanväggen för att få en större box (gjort likadant på andra sidan) men eftersom vi har tre hästar och har byggt om uteboxarna till ligghall, ville jag ha tre boxar i stallet nu. Vi tog ner väggen som redskapen hänger på och längde ut den åt sidan istället, sedan satte vi upp en mellanvägg igen fast förskjuten så att båda boxarna blev större än innan.
22154696_10154974653398321_9032975492498259813_n.jpg

Efter.
22196345_10154974653458321_5301884338076769865_n.jpg
 
I lördagskväll öppnade vi upp till nya lösdriften! :banana: Den är mindre än den andra men det kvittar eftersom största delen av året går dom tillsammans och har båda lösdrifterna att dela på. Det är om vi behöver dela på dom som behovet av två stycken finns och den nya funkar bra till två hästar :)

Nu ska dom få använda den några dagar så gruset sätter sig mer så ska vi köra in mer sen så det blir lagomt tjockt. Det ska även på grus utanför ingången för att slippa mesta leran :)

Riktigt mysigt att ha dom inne och ha sällskap när man gör höpåsar och annat :love: Blev väldigt bra! Skönt att lägga det projektet åt sidan för nu. Gruset är ingen panik utan det tar vi efter hand innan det fryser.
 
Under helgen fixade vi två hölådor till och monterade finmaskiga hönät i dom. Jag har varit emot nät hela tiden men tänker ge det en chans. Hästarna har fått in snitsen nu och är inte lika frustrerade över att det är svårare att få ut hö som första dagen :p
 
Under helgen fixade vi två hölådor till och monterade finmaskiga hönät i dom. Jag har varit emot nät hela tiden men tänker ge det en chans. Hästarna har fått in snitsen nu och är inte lika frustrerade över att det är svårare att få ut hö som första dagen :p
de lär sig snabbt :) faktiskt väldigt intressant att stå och titta på dem när de äter :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
592
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 312
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 094
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp