Bukefalos 28 år!

Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag har nu bestämt att vi ska börja med att måla alla väggar vita, så får jag se hur jag gör med boxarna. Funderar lite på en beige färg, typ caffe latte. Men blir lättare att se när väggarna har rätt färg.

Vill måla spolspiltan också! Den har en förfärlig senapsgul färg som jag har retat mig på sen stallet byggdes. Det är någon sorts skivor, gula på utsidan och bruna på insidan. Har sett att många stall har dessa, båda i spolspiltan och som väggar. Hoppas det funkar att måla. Jag tänker använda samma linoljefärg som till väggarna och så får jag väl grunda med något. P någonting tro jag det heter?

Funderar på att göra om sadelkammaren också men vet inte hur. Har ni några smarta lösningar som är båda praktiska och snygga? Bilder på era sadelkammare? :)

Min sadelkammare är 3*3 med centrerat fönster mittemot dörren. Högt i tak men det är skråtak. Jag har bara två hästar nu men väldigt mycket saker...
Nu tar stora garderober upp hela höger vägg och de måste stå kvar, på vänster sida om dörren står ett vacker gammalt skåp ca 130 tror jag. Har ett till som är lägre som jag gärna skulle haft där inne men vet inte var. De är från 30-40 talet och blytunga.
Över skåpet har jag träns. Sadlarna hänger på vänstersidan, tre hängare på rad, typ 160 högt. Jag tycker de sitter för högt, jag har svårt att lyfta. Mitt på väggen sitter ett element. På väggen med fönstret står det en stor fåtölj under fönstret och så finns det krokar för diverse saker på båda sidor.
 
Jag har nu bestämt att vi ska börja med att måla alla väggar vita, så får jag se hur jag gör med boxarna. Funderar lite på en beige färg, typ caffe latte. Men blir lättare att se när väggarna har rätt färg.

Vill måla spolspiltan också! Den har en förfärlig senapsgul färg som jag har retat mig på sen stallet byggdes. Det är någon sorts skivor, gula på utsidan och bruna på insidan. Har sett att många stall har dessa, båda i spolspiltan och som väggar. Hoppas det funkar att måla. Jag tänker använda samma linoljefärg som till väggarna och så får jag väl grunda med något. P någonting tro jag det heter?

Funderar på att göra om sadelkammaren också men vet inte hur. Har ni några smarta lösningar som är båda praktiska och snygga? Bilder på era sadelkammare? :)

Min sadelkammare är 3*3 med centrerat fönster mittemot dörren. Högt i tak men det är skråtak. Jag har bara två hästar nu men väldigt mycket saker...
Nu tar stora garderober upp hela höger vägg och de måste stå kvar, på vänster sida om dörren står ett vacker gammalt skåp ca 130 tror jag. Har ett till som är lägre som jag gärna skulle haft där inne men vet inte var. De är från 30-40 talet och blytunga.
Över skåpet har jag träns. Sadlarna hänger på vänstersidan, tre hängare på rad, typ 160 högt. Jag tycker de sitter för högt, jag har svårt att lyfta. Mitt på väggen sitter ett element. På väggen med fönstret står det en stor fåtölj under fönstret och så finns det krokar för diverse saker på båda sidor.
Jag har för mig att det är svårt att få färgen att fästa på gulskivorna. Kanske behöver du rugga upp ytan och köra en primer först?
 
Jag skulle oxå vilja se en bild @Centaur :)! Mkt lättare att gå tips och råd!
Sen undrar jag vad som är viktigast för dig i din sadelkammare? Att mkt får plats, att allt är lättåtkomligt, att det är lättstädat, att det är stilrent, att det är praktiskt, att det är snyggt? Vissa saker går ju så klart att kombinera, men om det tex är jätteviktigt att man vill ha en soffa i sadelkammaren, så kanske det inte går att få plats med ALLA hästprylar där oxå. Typ så ;)
 
Jag längtar till i sommar när vi bygger lösdrift till hästarna! Efter 7 år med lösdrift har jag blivit bortskämd och tröttnar fort på alla in- och utsläpp av hästar och tider som ska passas :p

Visst var det andra här som har använt vindnät? Jag funderar på att ha en bit upptill längst väggarna under taket. Tips och erfarenheter mottages tacksamt!
 
Jag längtar till i sommar när vi bygger lösdrift till hästarna! Efter 7 år med lösdrift har jag blivit bortskämd och tröttnar fort på alla in- och utsläpp av hästar och tider som ska passas :p

Visst var det andra här som har använt vindnät? Jag funderar på att ha en bit upptill längst väggarna under taket. Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Jag har satt in vindnät i min lösdriftshall. Köpte på Lantbutiken, höjd 1 m, och så satte jag längt upp utmed hela kortsidan. Funkar toppenbra!

/Lizzie
 
Jag längtar till i sommar när vi bygger lösdrift till hästarna! Efter 7 år med lösdrift har jag blivit bortskämd och tröttnar fort på alla in- och utsläpp av hästar och tider som ska passas :p

Visst var det andra här som har använt vindnät? Jag funderar på att ha en bit upptill längst väggarna under taket. Tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Är vindnät i både skrittmaskinen (runt hela ) och på hela långsidan på ridhuset. Fungerar finfint och regnar inte in ngt nämnvärt.
 
Hej, kul tråd...Nu har jag läst hela den Hur hittar man samma tråd fast del 1? Är ny här..
Har mina hästar på lösdrift på annan plats, förra sommaren köpte vi en liten hästgård och i sommar ska vi ta hem dom. Vi tänkte bygga vindskydd så de kan vara ute på lösdrift här också. Var hittar man bra information om vad som "gäller"? Storlek mm . Någon som har bilder på sina vindskydd? Har ni tips på smarta lösningar? Vi kommer att bygga mot en vägg och lär förmodligen gjuta en botten, tänkte mig snedtak, sidoväggar och en vägg i mitten längst långsidan så det finns två in/utgångar. Tror ni det blir bra? Tänkte ha en thermobar ute vintertid och vatten i ett badkar övrig årstid.
Stallet är helt ok, inte så stort, tre normala boxar och en jätteliten, gullig box (liten ponny?) och en ganska stor sadelkammare. Har börjat måla om det lite, det går nu i vitt, brunt och detaljer i grönt. Är inte så förtjust i det gröna så det ska jag måla om. Vad tror ni om gallerväggen mellan boxarna, jag skulle vilja ta bort mellan två av boxarna. Är det dumt? Mina hästar funkar bra ihop, tänker att de får mer kontakt då. De kommer bara stå inne när de får mat, och om det behövs av andra skäl, skitväder, sjukdom etc.
I boxarna är takhöjden bra, men i stallgången är det alldeles för lågt. Ni som skrev att ni har höjt taket, eller tagit bort taket. Har ni några bilder på hur ni har gjort? Vi har höloftet ovanför men där blir det tomt, vi ska inte ta hö där av den anledningen att vi inte kommer att få upp höbalarna dit. Vi har ett annat utrymme där vi ska ha hö och halm.
Mvh Z, N & B
 
*knapp*

Jag har följt båda trådarna i 'hemlighet' (jag har ingen egen gård)men nu tänkte jag faktiskt fråga här. Jag tänkte sätta upp vindnät i lösdriftskjulet där hästen står och undrar hur man gör enklast. Det är en luftspalt på ca 40 cm som mest under taket som jag vill 'täppa igen'.
Funkar det att häfta tätt? Eller nått annat inte fullt så avancerat?
 
*knapp*
Funkar det att häfta tätt? Eller nått annat inte fullt så avancerat?
Det brukar rekommenderas att använda farmarskruv. Själv använde jag montageskruv för de skallarna är lite lägre när jag satte vindnät i fönsterluckorna.
DSC_0251-300x169.jpg

Nu satte jag visserligen 45 skruv i varje lucka men det är nog overkill...
 
Tack snälla!
Jag orkar absolut läsa, det ger ju massor av härlig inspiration
Ja, jag ska ta kort sedan när vi börjar bygga i vår och då kan jag visa här också.
Hoppas också att fler andra hakar på!!


Välkommen hit :) @Tinkerkorsning

Här hittar du del ett:
http://www.bukefalos.com/threads/snackistrad-eget-stall-egen-gard.1306340/

Om du orkar bläddra igenom den (långa!!) tråden hittar du flera bilder på mitt stalls takhöjning, och även ett par andra. Roligt att ni klurar på bygge, uppdatera oss gärna med bilder! Får hoppas fler kommer igång nu när våren är på intåg. :)
 
Det brukar rekommenderas att använda farmarskruv. Själv använde jag montageskruv för de skallarna är lite lägre när jag satte vindnät i fönsterluckorna.
DSC_0251-300x169.jpg

Nu satte jag visserligen 45 skruv i varje lucka men det är nog overkill...
Ok, tack!
Jag var rädd att man skulle behöva hålla på med lister och grejer, svajandes flera meter upp på en stege. Men det där är ju inget som inte en skruvdragare fixar. Toppen!
 
Är vindnät i både skrittmaskinen (runt hela ) och på hela långsidan på ridhuset. Fungerar finfint och regnar inte in ngt nämnvärt.

Vi håller på att byta panel på näst sista sidan nu. Och sista gaveln mot norr (mot vägen) är jag så sugen på att ha vindnät i den övre trekanten ovanför boxarna när det är dags för den. Tror du att det hade funkat? Länge sedan du var här i dagsljus dock kanske :rofl:
 
Vi håller på att byta panel på näst sista sidan nu. Och sista gaveln mot norr (mot vägen) är jag så sugen på att ha vindnät i den övre trekanten ovanför boxarna när det är dags för den. Tror du att det hade funkat? Länge sedan du var här i dagsljus dock kanske :rofl:
Bara det inte är så att det brukar blåsa mest från det hållet så går det nog.
 
Ok, tack!
Jag var rädd att man skulle behöva hålla på med lister och grejer, svajandes flera meter upp på en stege. Men det där är ju inget som inte en skruvdragare fixar. Toppen!
Min plan var att montera med lister från början men så läste jag på lite om viltstaket. Där sätts vindnätet med skruv så håller det för rådjur så håller det nog för mina pållar. Men var noga med att vika in kanten så att du sätter skruvarna i dubbelt vindnät. Det blir betydligt stadigare.

@the_connemara & @Buck Jag bor mitt på östgötaslätten där det jämt blåser... Efter en vinter med ett flertal stormbyar syns ingen som helst påverkan på vindnätet eller infästningen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
729
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
888
· Visningar
77 294
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 600
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp