Bukefalos 28 år!

Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag har sådan tur att mina hästar, en hingst och en som varit till han var sex år gammal, skiter i stora högar.
Mannen kör ut traktor och skopa i hagen, vi lastar i och han kör till containern.
Det är ett riktigt aber. Har dessutom problem med en axel, så efter mockningen har jag ont i nån vecka efteråt.
 
Hur mockar ni hagarna? Jag har gjort det med släpkärra och dammsugare. Men båda alternativen är fruktansvärt tungt.
Jag mockar mina hagar dagligen med grep och skottkärra. Blir inte sånt jättejobb då men det tar ju en extra stund varje dag.
 
Jag har gjort så att jag har mockat ut hela hagen 1 gång i månaden. Men eftersom gödselstacken ligger 150 meter bort så tar det tid att gå och det är tungt. Hagen är på 1,5 ha så är man längst ner blir det långt att gå.
Har köpt en tvåhjulad skottkärra som jag är väldigt glad i. Men är inne på om man kan köpa en ATV just för avståndet.
 
Skivor uppe och påbörjad målning av väggar

sadelk8_zpsbgi85caf.jpg

Vilka fina sadelhängare! Vart kommer dom från?
 
Bra idé! Googlade precis. Är din hemmasnickrad?
Nä, det är en gammal antik sak. När den är full kör jag upp på gödselstacken, då hugger den tag i underlaget (gräver sig neråt) och tippar över framåt. På så sätt är den självtömmande. Därefter kör man ner från högen med den felvänd. Backar hästen och tippar den rätt igen!
 
Funderar på att fixa ordning hagslussen lite.

Skulle vilja kunna gå in i Slussen och där ge mat och vatten genom ätfronter, ni vet de där som hästarna sticker ut huvudet genom?
Sedan asfaltera inne i Slussen så man själv och maten alltid kommer vara fräsch.

Nu är ju de dyra ätfronterna reglerbara men tänkte göra egna. Såg att undre delen, plankdelen, är 30 cm hög och att hela paketet är ca 125 cm hög.

har ni någon erfarenhet av dessa fronter? Reglerar ni någonsin bredden mellan gallerna eller inte? Om det är fast, hur brett har ni då?

På detta sätt kan vem som helst, hästrädda eller yngre, fodra hästarna på ett säkert sätt om så skulle vara fallet och själv skulle det ju vara enklare att ha vattenpåfyllnad och matning utanför där man står torr och maten är torr.
 
Funderar på att fixa ordning hagslussen lite.

Skulle vilja kunna gå in i Slussen och där ge mat och vatten genom ätfronter, ni vet de där som hästarna sticker ut huvudet genom?
Sedan asfaltera inne i Slussen så man själv och maten alltid kommer vara fräsch.

Nu är ju de dyra ätfronterna reglerbara men tänkte göra egna. Såg att undre delen, plankdelen, är 30 cm hög och att hela paketet är ca 125 cm hög.

har ni någon erfarenhet av dessa fronter? Reglerar ni någonsin bredden mellan gallerna eller inte? Om det är fast, hur brett har ni då?

På detta sätt kan vem som helst, hästrädda eller yngre, fodra hästarna på ett säkert sätt om så skulle vara fallet och själv skulle det ju vara enklare att ha vattenpåfyllnad och matning utanför där man står torr och maten är torr.
En avlång höhäck dvs?
Kan ni inte "bara" snickra ihop ett avlångt tråg med nät/galler en dm eller två ovanför marken så att ev böss galler igenom och även regn.
Sen ha t ex 80cm öppet sen ha 2 bräder som sticker rätt upp på varje sida med tvärslå högt upp ( |-| Så det ser lite ut sådär <- inget över där hästen står utan på bredden av tråget).
Så delar man av att det är en häst per avdelning och mindre risk för bråk med grannhästen.

En sån konstruktion kan man ju sen bygga ut med tak om man vill det. Men är bra om den är mer eller mindre flytt/ vältbar så man kan komma åt att rensa på böss undertill.
 
En avlång höhäck dvs?
Kan ni inte "bara" snickra ihop ett avlångt tråg med nät/galler en dm eller två ovanför marken så att ev böss galler igenom och även regn.
Sen ha t ex 80cm öppet sen ha 2 bräder som sticker rätt upp på varje sida med tvärslå högt upp ( |-| Så det ser lite ut sådär <- inget över där hästen står utan på bredden av tråget).
Så delar man av att det är en häst per avdelning och mindre risk för bråk med grannhästen.

En sån konstruktion kan man ju sen bygga ut med tak om man vill det. Men är bra om den är mer eller mindre flytt/ vältbar så man kan komma åt att rensa på böss undertill.

Njae, vill inte ha höhäck inne i hagen. Jag tror att det är så du menar? Kanske missförstår jag dig dock.

Jag vill ha allt jobb "utanför" hagen. Vattenhinkarna ska stå utanför (har en saltvattenhink och en vanlig vattenhink till varje häst) samt krubba då jag ger mat mitt på dagen och kunna lägga hönäten på marken utifrån. Jag kommer ju inte ha fri tillgång på något så höhäckar känns onödigt.
Vi alltså ha ätfronter, typ Myrby, men göra själv med trästolp. Dock kan jag inte reglera bredden då vilket jag skulle vilja veta hur brett de som har ätfronter har.

80 cm låter mycket. Mina hästar är knappt så breda. Vill inte ha dem i höhäckar eller utanför hagen. :D;)
Det stod ca 30 cm på Myrbys hemsida.

Jag kanske ska skissa?
 
Njae, vill inte ha höhäck inne i hagen. Jag tror att det är så du menar? Kanske missförstår jag dig dock.

Jag vill ha allt jobb "utanför" hagen. Vattenhinkarna ska stå utanför (har en saltvattenhink och en vanlig vattenhink till varje häst) samt krubba då jag ger mat mitt på dagen och kunna lägga hönäten på marken utifrån. Jag kommer ju inte ha fri tillgång på något så höhäckar känns onödigt.
Vi alltså ha ätfronter, typ Myrby, men göra själv med trästolp. Dock kan jag inte reglera bredden då vilket jag skulle vilja veta hur brett de som har ätfronter har.

80 cm låter mycket. Mina hästar är knappt så breda. Vill inte ha dem i höhäckar eller utanför hagen. :D;)
Det stod ca 30 cm på Myrbys hemsida.

Jag kanske ska skissa?
Här ingen koll på måtten men med ett sån avlång höhäck/tråg med ät avdelningar så kan du ha det mot staketet typ, så att du inte behöver gå in utan kan stå på baksidan och lägga in hö portioner och ställa in foderhinkar. Vatten får de väll som de kan dela på? Dvs behövs inte en hink till varje Häst?
Hade inte vågat ha en sån ätfront som myrby hade. Verkar som en stor risk att de kan fastna då det är så smalt..
 
Här ingen koll på måtten men med ett sån avlång höhäck/tråg med ät avdelningar så kan du ha det mot staketet typ, så att du inte behöver gå in utan kan stå på baksidan och lägga in hö portioner och ställa in foderhinkar. Vatten får de väll som de kan dela på? Dvs behövs inte en hink till varje Häst?
Hade inte vågat ha en sån ätfront som myrby hade. Verkar som en stor risk att de kan fastna då det är så smalt..

Ätfronter har man haft länge och 30 cm är ju inte farligt på något sätt. För stort för att fastna med huvud och fot men inte tillräckligt brett för att bogen ska sticka ut. Om man nu har 30 cm.
jag är inte rädd för dessa alls.

Tyvärr kan inte mina gå ihop. Den ena är hingst och den andra var i sex år och valacken går bara ihop med vissa hästar. Tyvärr inte med hingsten, som får köttsår. Värst vid utfodring men även annars.
De har hudkontakt men jag behöver alltså två uppsättningar av allt.
 
Vi har fått en inackordering! Jag som aldrig skulle ha det :p Men det är min bästa kompis så känns väldigt bra. Vi sköter allt och hon behöver bara vara här när hon vill och när hon ska rida. Vägrar ha massa pass hit och dit.
Jag tror det är rätt sätt, jag skulle bli knäpp av att behöva shemalägga stallet också :p
 
Jag tror det är rätt sätt, jag skulle bli knäpp av att behöva shemalägga stallet också :p

Jag stod 1,5 år i kollektivstall och det var en mardröm! Nu när jag har hästarna hemma på egna gården igen och ändå sköter mina två varje dag så blir det inte så mycket mer jobb med ännu en. Dom går ju på lösdrift och ponnyn är väldigt lättvindig och alla tre kommer bra överens :) Hon hade inget val än att ha fullservice, för några schemalagda pass blir det inte här utan då får hon välja annat stall :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
888
· Visningar
77 680
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 649
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp