Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Hej alla fina Buke-människor som delar med sig av sina historier...
Nu är det min (o)tur att göra detsamma...
Jag har ett SWB-sto 5-år gammal som jag har ägt sedan hon var föl. Inridning etc inga problem alls. Blev betäckt som 3-åring och fick sitt fina föl i Maj 2022. Gick med fölet resten av 2022 och sen var ju tanken att sätta igång etc.
Ska försöka göra det här inlägget så kort som möjligt men jag är helt förstörd inombords egentligen...!

Började året med att sätta igång lugnt och fint efter fölets avvänjning. Var med på en inhoppningskurs som gick jättebra men upptäckte en galla i vänster bakhas. Denna undersöktes av veterinär och behandlades lokalt i februari -23. Vi tog även blodprov där hästen visade höga värden på framförallt anaplasma men även borrelia.
Återbesök 23/3 - hästen var UA men nytt blodprov togs och värdena var fortfarande höga för anaplasma och borrelia.
Fick även behandling mot magsår under mars/april.
Behandlades i blodet med Engemycin och Dexadreson efter påsk (mot anaplasma/borrelia).

Sattes igång igen, fortsatte utbildningen. I maj månad gjorde vi tävlingsdebut - felfri i 70 cm på första tävlingen!! Jag var så glad!... Därefter en bra tävling i 80 och 90 cm - inte felfritt men bra rundor med nya erfarenheter (och absolut inga tecken på att ha ont/inte vilja göra jobbet etc).
Måste lägga till att hon vid två tillfällen i maj kändes "ofräsch" på fiberunderlag och ENBART fiber. Ingen svullnad, värme eller ngt tecken på annat utan bara känslan uppifrån sadeln. Svårt att beskriva.
Vid det tillfället hade vi även s.k. "Road nails" istället för vanlig söm i skorna och efter dialog med hovslagaren så valde vi vid kommande skoning att byta tillbaka till vanliga då vissa hästar kan vara väldigt känsliga för greppet i fiberunderlag.

Första gången det hände var två dagar efter en skoning så jag tänkte att hon kanske var sömtryckt eller så, kändes helt normal på uteritter och hemma på vår ridbana etc. Andra tillfället det hände var ca 10 dagar efter det första och i samma ridhus, med samma fiberunderlag!
Detta var då "genrepet" inför vår andra tävling. Hon var absolut inte jättehalt men kändes orytmisk på ett annorlunda sätt jmf med hemma/uteritter etc.
Jag valde ändå att åka till tävlingen på grund av att jag tänkte att om det var en "riktig" hälta så borde det absolut kännas på gräs med broddar i etc. På tävlingen både kändes hon fräsch och såg fräsch ut (bad mina kompisar på tävlingen att kolla när jag travade fram).

Veckan efter tävlingen fick hon vila helt för säkerhets skull och veckan efter det skrittade hon bara. Jag åkte även till en snäll granne som har en hård och jämn grusplan där jag kunde longera och kolla hennes rörelser.
Vid det här laget hade jag frågat runt och även bett andra omkring mig att kolla på henne men allt jag hörde var bara "du känner efter för mycket", "rid bara", "unghästar är ju ojämna ibland etc".
Min magkänsla var inte bra så jag bokade en tid hos veterinären.

I början av juni kom vi dit och hon var dubbelsidigt halt båda fram på böjprov och hade dessutom inflammation i bakknäna! Det behandlades och jag kände mig helt förstörd! Jag har ju bara försökt göra allt "rätt" och hästen har fått tid på sig etc. Kan lägga till att jag har utbildning inom häst (hippolog - högskoleutbildn) samt flerårig erfarenhet av unghästar så det här är inte första gången jag har häst (ifall ngn undrar vid det här laget).

Sjukhage, vila etc, ni som vet ni vet...
Återbesök i juli - hästen var UA! Jag var så glad. Kände att "nu kör vi!"...

Jag slopade redan tidigt i somras planerna på Champion of the Youngsters i Skövde som jag alltid velat vara med på men vid återbesöket i Juli kände jag att det ändå fortfarande fanns en liten, liten chans att vi kunde visa på Kvalitets.
4-årsåret är det året jag tycker är allra roligast med unghästarna och ngt jag älskar att ha som mål är just kvalitetstävlan.
Anmälde oss till det allra sista tillfället i September på Norra Skånes arrangemang i Hässleholm (tror det var runt 13-14/9).

Satte igång henne väldigt lugnt under Juli/augusti. Eftersom hästen är så cool kände jag mig inte stressad över att vi inte varit ute så mkt.
Vi tränade ngn gång hemma och det kändes jättebra - förutom det faktum att jag aldrig någonsin suttit på en unghäst med så oerhört mkt egen motor. Det var som att sitta på X2000.

Framme i augusti och sista augusti var vi på ett genrep inför kvalitets. Vi kan sammanfatta det med KATASTROF.
Hon hoppade dåligt, asdåligt faktiskt.
Jag bröt ihop, avanmälde kvalitets och ringde vår hemmaveterinär som kom ut några veckor efter. Eftersom jag redan varit på klinik (erkänt bra klinik som jag har högt förtroende för) så kände jag lite som "vad fan gör jag nu?!"

Vi kollade henne, jag red, hoppade ett litet hinder och vi gjorde även neurologiska testar (då det enda symtom jag kan "ta på" under året är att hon alltid haft väldigt mycket "GO" och att hon rumblar i nedförsbackar och har väldigt bråttom. Lite som att hon aldrig har varit "extremt halt" eller "superdålig" men känslan har liksom varit dålig. Förutom där i maj då när det var en tydlig orytmik i hennes gångarter.
Det ENDA vår hemmaveterinär hittade var en liten, liten markering på höger fram. Men inte tillräckligt för att ge den dåliga känslan jag kände...
Fick remiss för att röntga framhovarna för eventuell kortisonutlöst fång. Det var det inte, hovarna var hur fina som helst.
På den kliniken gick vi därefter vidare med halsröntgen. Den veterinären hade ju inga positiva besked (och har även hört detsamma från andra som varit där, observera att detta INTE är den kliniken jag nämnde ovan som jag har högt förtroende för) men jag bad henne visa en "bra halsröntgen" - det kunde hon inte.
Bilderna skickades till en expert på Husaby via min VANLIGA klinik (den som jag har förtroende för). Utlåtandet kom tillbaka utan hemska fynd och orsaker till att jag känner som jag känner...

Nåväl - ny omgång till min vanliga klinik nu under hösten.

För fem veckor sedan var jag på det första besöket för denna omgång.
Hästen visade hälta höger fram och vänster bak och behandlades där.

Vid återbesöket (tre veckor sedan, två veckor efter det första) var hältan bak borta men nu var hästen dessutom halt på vänster fram = behandlad båda fram igen.

Vid senast återbesöket som var igår var hon fortfarande halt båda fram men kanske 0,5-1 grad bättre på båda. Nu provade vi att behandla med IPRF och bara hovleden då veterinären där tycker att det är enda stället hon ömmar ifrån. Nu värre på vänster fram.

Jag har förstått att just hovleder kan vara bråkiga och envisa att få hältfria men jag känner mig helt lost, förstörd, ensam och ledsen i allt det här.
Jag har ALDRIG pushat på eller haft bråttom med den här hästen. Hon fick ett "extra" år i och med fölet men nu börjar jag tänka saker som att jag istället har förstört hennes kropp inifrån i och med att hon fick bära ett föl.
Jag vet varken ut eller in och jag vet inte om hon kommer bli bra/fungera etc. Men jag älskar den här hästen och vill göra allt för henne.
Hade jag kunnat se in i framtiden inför det här året så hade jag dragit av henne skorna i somras och bara låtit henne vara ett par månader. Men det är ju inte säkert att det hade hjälpt iaf.

Jag har en tid bokad hos Jonas Tornell 15/1 2024 - bara utifall att jag behöver en second opinion.
Han hjälpte mig oerhört mkt med en häst för flera år sedan där jag var lite i liknande "upplösningstillstånd" som jag är i nu.

Kan även lägga till att hästen utöver allt hos veterinärer i år även har blivit kollad av erkänt duktiga osteopater, kiropraktorer och equiterapeuter över året. Inget "alternativt" har heller kunnat hjälpa oss hittills tyvärr och jag känner ju hur desperat jag känner mig inombords..


Om ni har orkat läsa hela vägen hit - tack!
Har ni solskenshistorier att dela med er av så skriv gärna.
Och alla ni som kämpar med konvalescenter och annat - ni är kämpar som fortsätter och vi är inte ensamma om det här.
(Det bara känns väldigt ensamt iband...)
Det här är kanske ingen solskenshistoria men jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Gick igenom precis samma med min förra häst. Vi magnetröntgade till slut och då visade det sig att han hade massa skit i hovarna som inte syntes på vanlig röntgen. Så mitt tips är att magnetröntga så du vet vad du har att göra med. Min förra hade så mycket skit så han fick tyvärr somna in endast 9 år gammal efter att jag kämpat i 6 år med diverse hältor. Om jag hade haft honom idag så hade jag ryckt skorna faktiskt men då hade jag inte en tanke på det och jag vet ju inte om det hade hjälpt heller men man kan ju inte låta bli att undra.
 
Det här är kanske ingen solskenshistoria men jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Gick igenom precis samma med min förra häst. Vi magnetröntgade till slut och då visade det sig att han hade massa skit i hovarna som inte syntes på vanlig röntgen. Så mitt tips är att magnetröntga så du vet vad du har att göra med. Min förra hade så mycket skit så han fick tyvärr somna in endast 9 år gammal efter att jag kämpat i 6 år med diverse hältor. Om jag hade haft honom idag så hade jag ryckt skorna faktiskt men då hade jag inte en tanke på det och jag vet ju inte om det hade hjälpt heller men man kan ju inte låta bli att undra.
Tack för ditt svar och att du delar med dig! :heart
Menar du att du hade ryckt skorna för att låta honom somna in betydligt tidigare?
Eller att hästen kanske eventuellt hade kunnat läka ut om du hade ryckt skorna och låtit honom vara vilande under en längre period?
Vet du om det är möjligt att magnetröntga båda hovarna? De behöver väl inte vara sövda för att göra det?
 
Tack för ditt svar och att du delar med dig! :heart
Menar du att du hade ryckt skorna för att låta honom somna in betydligt tidigare?
Eller att hästen kanske eventuellt hade kunnat läka ut om du hade ryckt skorna och låtit honom vara vilande under en längre period?
Vet du om det är möjligt att magnetröntga båda hovarna? De behöver väl inte vara sövda för att göra det?
Med tanke på det jag vet idag så hade jag ryckt skorna för att se om han hade kunnat läka ut. Hade även varit noggrannare med mineralerna då jag misstänker att min häst fick alldeles för mycket järn. För mycket järn hindrar upptaget av zink och koppar som är jätte viktiga för leder och mjukdelar.
Stallet jag stod i hade väldigt mycket järn i vattnet och hinkar mm var helt missfärgade. Flera hästar hade även återkommande hältor men då kopplade jag aldrig ihop det.

Det är tyvärr alltid lätt att vara efterklok. Men jag gjorde det bästa av den kunskapen jag hade då, känns trist idag då det känns som jag hade kunnat göra så mycket mer och det var en helt underbar häst.🥺

Ang mr så var det många år sedan så det har säkert ändrats men då skulle hästen vara fastande ett gäng timmar innan mr och vi tog båda framfötterna samtidigt, tror att han var stående men fått kraftigt med lugnande. Jag fick lämna hästen på kliniken och skulle hämta på em. Tyvärr klantade sig kliniken rejält så min häst fick fasta alldeles för länge och dom skötte heller inte vätskningen ordentligt så när jag skulle hämta honom så upptäckte jag att han hade kraftig förstoppningskolik pga att han var uttorkad. Var faktiskt oerhört arg!!
Chefsveterinären bad om ursäkt och hästen fick vara kvar på kliniken ett dygn till på deras bekostnad.
 
Med tanke på det jag vet idag så hade jag ryckt skorna för att se om han hade kunnat läka ut. Hade även varit noggrannare med mineralerna då jag misstänker att min häst fick alldeles för mycket järn. För mycket järn hindrar upptaget av zink och koppar som är jätte viktiga för leder och mjukdelar.
Stallet jag stod i hade väldigt mycket järn i vattnet och hinkar mm var helt missfärgade. Flera hästar hade även återkommande hältor men då kopplade jag aldrig ihop det.

Det är tyvärr alltid lätt att vara efterklok. Men jag gjorde det bästa av den kunskapen jag hade då, känns trist idag då det känns som jag hade kunnat göra så mycket mer och det var en helt underbar häst.🥺

Ang mr så var det många år sedan så det har säkert ändrats men då skulle hästen vara fastande ett gäng timmar innan mr och vi tog båda framfötterna samtidigt, tror att han var stående men fått kraftigt med lugnande. Jag fick lämna hästen på kliniken och skulle hämta på em. Tyvärr klantade sig kliniken rejält så min häst fick fasta alldeles för länge och dom skötte heller inte vätskningen ordentligt så när jag skulle hämta honom så upptäckte jag att han hade kraftig förstoppningskolik pga att han var uttorkad. Var faktiskt oerhört arg!!
Chefsveterinären bad om ursäkt och hästen fick vara kvar på kliniken ett dygn till på deras bekostnad.
Tack för svar!
Enda sättet att ta reda på en eventuell brist är väl att ta blodprov på hästen?
En analys på grovfodret exempelvis säger ju inte allt om vad hästen tar upp i kroppen tänker jag.

Tack för att du delar med dig av din historia :)
 
Tack för svar!
Enda sättet att ta reda på en eventuell brist är väl att ta blodprov på hästen?
En analys på grovfodret exempelvis säger ju inte allt om vad hästen tar upp i kroppen tänker jag.

Tack för att du delar med dig av din historia :)
Blodprov visar inte alltid korrekt heller så analys på fodret och eventuellt vattnet är det bästa. Vi har införskaffat ett järnfilter som vi sätter på slangen som vi använder för att fylla vattenkaret. Får byta det med jämna mellanrum men inte så dyrt så är värt det, har även satt kolfilter pga att vårt vatten smakar lite märkligt och där ser man hur mycket skit som samlas..🤮
 
Tack för svar!
Enda sättet att ta reda på en eventuell brist är väl att ta blodprov på hästen?
En analys på grovfodret exempelvis säger ju inte allt om vad hästen tar upp i kroppen tänker jag.

Tack för att du delar med dig av din historia :)
Nej men kollar man foderstaten får man ett mycket bra humm om status ändå. Om du ger kraffts mineraler så innehåller dessa en helt sjuk mängd järn. Du kan kolla tråder om ämnet härinne. Mineraler påverkar som sagt mycket!
 
Blodprov visar inte alltid korrekt heller så analys på fodret och eventuellt vattnet är det bästa. Vi har införskaffat ett järnfilter som vi sätter på slangen som vi använder för att fylla vattenkaret. Får byta det med jämna mellanrum men inte så dyrt så är värt det, har även satt kolfilter pga att vårt vatten smakar lite märkligt och där ser man hur mycket skit som samlas..🤮
Tack för tipset!
Ska kolla med mina föräldrar om de har tagit vattenprov. Tror de gjorde det när de köpte gården 2016 men sånt kan ju ha ändrats...
Vad har du för järnfilter? Skicka gärna länken! :)
Vi har ju automatiska vattenkoppar i hagarna och även i stallet men det går säkert att lösa på ngt sätt om det visar sig att värdena är skumma (efter att vattenprov har tagits isf såklart).
 
Nej men kollar man foderstaten får man ett mycket bra humm om status ändå. Om du ger kraffts mineraler så innehåller dessa en helt sjuk mängd järn. Du kan kolla tråder om ämnet härinne. Mineraler påverkar som sagt mycket!
Hej!
Tack för infon! Vi ger Krafft Miner Blå och har alltid varit nöjda tidigare men just gällande mängden järn så känner jag att jag nog får kika på detta lite mer noga nu... O_o
Har du några trådar du känner till och som du vet har bra info får du gärna länka dem här :):love:
 
Tack för tipset! Gäller dessa värden även om tråden är 7 år gammal...?
Vill bara vara säker så att jag inte räknar på fel information om det kommit nyare efter ytterligare forskning etc.
PS. Jag har bett höleverantören mejla grovfoderanalysen.

Jag tror det. Kan dubbelkolla på lunchen om @spaderess skrivit nåt nyare i mailgruppen han har.
 
Hur kommer man med i mailgruppen? Antar att detta är utanför Bukefalos forum då...? Jag hade gärna varit med där också :)

Oj... Jag minns inte hur jag gjorde. Tror att jag gick in via yahoo groups för evigheter sen. :crazy: Numera heter det groups.io tror jag. Själva gruppen heter foderstat kort och gott.
 
Hej!
Tack för infon! Vi ger Krafft Miner Blå och har alltid varit nöjda tidigare men just gällande mängden järn så känner jag att jag nog får kika på detta lite mer noga nu... O_o
Har du några trådar du känner till och som du vet har bra info får du gärna länka dem här :):love:
Buke har ju inte världens bästa sökfunktion, skall se om jag kan hitta dom. Problemet med Krafft är dom anger tillsatt järn och inte faktiskt värdet. Delades i en tråd härinne med en som hade skickat in Kraffts mineraler till ett laboratorium, vart själva järn innehållet innehåll över dubbelt så mycket järn som anges på paketet. Jag är ytterst tveksam till att Krafft har ändrat innehållet i sine mineraler, alla hästar som jag stött på IRL som får mineraler från Krafft har helt bedrövliga hovar, men tyvärr saknas kunskap om hur en frisk hov ser ut som många hästägare. Den ena hästen hade tappskor jämt även under sommaren, en annan springer fortfarande runt med ankfötter etc. Eftersom jag sett flertalet exempel på detta med folk som ger kraffts mineraler och sen trådarna här på buke så känner jag mig väldigt trygg i att aldrig ge dessa mineraler till min häst.

Jag köper Vitafor strong och Forage plus (ren kopper, zink och amino syre) får min häst.
 
Oj... Jag minns inte hur jag gjorde. Tror att jag gick in via yahoo groups för evigheter sen. :crazy: Numera heter det groups.io tror jag. Själva gruppen heter foderstat kort och gott.
Tack så mkt - jag hittade gruppen och har ansökt om medlemskap :)
Har även hunnit få hö-analysen och det var inte högt järnvärde (Puh!) - iaf inte jämfört med de i den gruppen på Gorups.io (foderstat).
Mitt medlemskap är inte godkänt än men jag hoppas det blir det snart för då kan jag kanske få hjälp med foderstat där.
 
Buke har ju inte världens bästa sökfunktion, skall se om jag kan hitta dom. Problemet med Krafft är dom anger tillsatt järn och inte faktiskt värdet. Delades i en tråd härinne med en som hade skickat in Kraffts mineraler till ett laboratorium, vart själva järn innehållet innehåll över dubbelt så mycket järn som anges på paketet. Jag är ytterst tveksam till att Krafft har ändrat innehållet i sine mineraler, alla hästar som jag stött på IRL som får mineraler från Krafft har helt bedrövliga hovar, men tyvärr saknas kunskap om hur en frisk hov ser ut som många hästägare. Den ena hästen hade tappskor jämt även under sommaren, en annan springer fortfarande runt med ankfötter etc. Eftersom jag sett flertalet exempel på detta med folk som ger kraffts mineraler och sen trådarna här på buke så känner jag mig väldigt trygg i att aldrig ge dessa mineraler till min häst.

Jag köper Vitafor strong och Forage plus (ren kopper, zink och amino syre) får min häst.
Tack för hjälpen med att leta upp länkarna! Sökfunktionen funkar bättre ibland och sämre ibland så jag uppskattar att du tog dig tiden att hjälpa mig hitta dem. :)
Det är ju oftast lättare "om man vet vad man letar efter" och redan har varit inne och läst i trådar etc...

Jag fick höanalysen skickad till mig nu och blev glad när jag såg att järnvärdet inte var skyhögt jämfört med de andra analyser jag sett iaf (43 mg/kg - lufttorrt prov).
Gällande hovar etc så har våra hästar varken bedrövliga hovar eller mkt tappskor men sen har vi en väldigt duktig hovslagare också som vi har haft i många år...
Ska kolla upp de mineraler du ger - eller det ena kanske är mineraler och det andra vitaminer? Blandar ihop begreppen ibland - sorry! :confused:
 
Tack för hjälpen med att leta upp länkarna! Sökfunktionen funkar bättre ibland och sämre ibland så jag uppskattar att du tog dig tiden att hjälpa mig hitta dem. :)
Det är ju oftast lättare "om man vet vad man letar efter" och redan har varit inne och läst i trådar etc...

Jag fick höanalysen skickad till mig nu och blev glad när jag såg att järnvärdet inte var skyhögt jämfört med de andra analyser jag sett iaf (43 mg/kg - lufttorrt prov).
Gällande hovar etc så har våra hästar varken bedrövliga hovar eller mkt tappskor men sen har vi en väldigt duktig hovslagare också som vi har haft i många år...
Ska kolla upp de mineraler du ger - eller det ena kanske är mineraler och det andra vitaminer? Blandar ihop begreppen ibland - sorry! :confused:
det är mineraler båda, men vitafor strong täcker inte hela behovet enligt vårt grovfoder (svårt att hitta mineraler som täcker koppar/zink), så hon får den för att täcka allmänna mineralerna och sen forage plus för att komma upp i koppar/zink så det matchar mangan och järn halten i vårt grovfoder.
 
Tack för tipset!
Ska kolla med mina föräldrar om de har tagit vattenprov. Tror de gjorde det när de köpte gården 2016 men sånt kan ju ha ändrats...
Vad har du för järnfilter? Skicka gärna länken! :)
Vi har ju automatiska vattenkoppar i hagarna och även i stallet men det går säkert att lösa på ngt sätt om det visar sig att värdena är skumma (efter att vattenprov har tagits isf såklart).
Absolut, vi har dessa filterbehållare från Jula och så har min sambo hjälpt mig seriekoppla dom så har först ett kolfilter för smak mm och efter sitter järnfiltret.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/

Om intresse finns så kan jag försöka fota hur vi gjort med filtrena. Vi kopplar dom alltså på vanlig trädgårdsslang.
 
det är mineraler båda, men vitafor strong täcker inte hela behovet enligt vårt grovfoder (svårt att hitta mineraler som täcker koppar/zink), så hon får den för att täcka allmänna mineralerna och sen forage plus för att komma upp i koppar/zink så det matchar mangan och järn halten i vårt grovfoder.
Tack för att du delar med dig och förklarar hehe... :) Var räknar du ut foderstaten? Har du ngn bra länk?
Så förstår jag det rätt att ni har detta filtret först: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...och-filter/kolfilter-for-vattenfilter-438011/ och därefter detta: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ch-filter/jarnfilter-for-vattenfilter-438013/ ?
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
13 977
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp