Bukefalos 28 år!

Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick alldeles färska bilder på "min" kattunge igår, han är SÅ söt :D
Ska åka och träffa honom igen på lördag, och då tinga om allt fortfarande känns bra (och det gör det åtminstone än så länge!)

Jag måste bara visa bilden hon skickade, han är så himla söt!
dsc_0312.jpg
 
@Emuliiaa: Det är ju inte helt ovanligt att man ser fel, särbons kusin åkte med en Frida till veterinären för kastrering och kom hem med en Fridolf :rofl:

Håller med @MissFideli även om jag inte är så erfaren som henne, det där ser ut som en hona.
Vi hade en Emil som efter ett tag blev Emilia :rofl: Inte lätt att könsbestämma en kull med bara katter av samma kön (vilket såklart också ledde till att även den andra fick ett killnamn)
 
Nu var jag bara onödigt irriterande enligt Alice :mad: Men jag hade faktiskt varit på toa och behövde tvätta händerna, inte mitt fel att hon låg i handfatet då .. :angel:

Nu ligger hon och putsar sig väldigt ordentligt, men hon överdriver - hon blev ju bara liite blöt! :p
 
En av våra katter är sjukt kräsen. Torrfoder av en viss sort äts, lite blötmat från ett visst märke kan ätas OM påsen/tetran är nyöppnad. Räkor äts om det är färska från speciell fiskhandlare, ej ica.

Igår kväll satt jag och mannen och åt foie Gras, gåslever. Och kattfan älskar detta! Slickade frenetiskt på fingrarna och ville bara ha mer och mer. Han har aldrig betett sig såhär.. Dyr i drift vare! ;)
 
@Elisha: Min sista korridorsgranne i Uppsala hade en liten svart kisse, vildkatt från början så hon var rejält skygg. Hon var också väldigt matmotiverad så jag blev snart favoriten förutom matte (oxfiléputs FTW!). Några utbytesstudenter skulle ha middag med bla kalkon och gåslever. Killarna hade inte koll på hur man tillagar kalkon så jag hjälpte dem och blev inbjuden till middagen. När lilla kissen kände lukten av gåslevern (och fick smaka) var de totalt främmande människorna hennes vänner direkt! :rofl:
 
Nu är jag och pojkarna inflyttade i mitt gamla flickrum. Mammas hund vill SÅ gärna leka med de nya kompisarna. Sauron är nyfiken på både henne och mammas honkatt, han har till och med tassat lite lekfullt på vovvens tass, genom barngrinden vi har ställt upp. Lite fräs när hon piper och rör sig för mycket. Sixten ligger i sängen och tittar och morrar :p honkatten nosade en stund, slog på varningssirenen och gick därifrån kort därefter. Jag är övertygad om att hunden och sauron kommer bli finfina kompisar, Sixten brukar acceptera det mesta efter ett tag och honan är generellt rätt "ranglåg", så jag hoppas att det kommer funka bra framöver och att jag får en egen lägenhet snart. :up:
 
Idag var matte fruktansvärt elak. :rage: Eftersom det snöade ville jag att Nikita skulle få uppleva lite snö under tassarna och snöflingor på ryggen. Öppnade balkongdörren och satte henne ca 30 cm utanför dörren. Nikita uppskattade inte det. For in som en raket, satt och tvättade sig länge under argt blängande på djurmisshandlaren. :devil:Klättrade därefter upp i korgen på klätterträdet, gav matte en sista förkrossande blick, rullade sedan ihop sig och somnade argt (och jodå Nikita kan vara arg medans hon sover).
 
Idag var matte fruktansvärt elak. :rage: Eftersom det snöade ville jag att Nikita skulle få uppleva lite snö under tassarna och snöflingor på ryggen. Öppnade balkongdörren och satte henne ca 30 cm utanför dörren. Nikita uppskattade inte det. For in som en raket, satt och tvättade sig länge under argt blängande på djurmisshandlaren. :devil:Klättrade därefter upp i korgen på klätterträdet, gav matte en sista förkrossande blick, rullade sedan ihop sig och somnade argt (och jodå Nikita kan vara arg medans hon sover).

Men matte då, vad GJORDE du?!


:rofl:
 
Vår ena katt 13 årig hona kan börja jama klagande. Mitt på dagen men oftast på natten. Så lät hon som ung innan hon blev kastrerad och det var mars på henne. Då kissade hon i samma veva. Går man upp till henne nu så är hon kvar där hon lagt sig för natten. Oftast har hon satt sig upp. Oftast räcker det med en kort klapp för att hon ska sluta jama och sen sover hon oftast resten av natten. Vad "säger" hon?
 
Nu var jag liksom för lat för att fortsätta med hemtentan jag har (:o) så jag kollade istället in raslistan med semilånghåriga katter för att stilla en nyfikenhet jag haft. Nämligen vilken kattras som är störst (sett till vikten här då) bland dem. Så jag fick fram en lista med på vikten hos raserna:

Ragdoll: Honorna: 4,5-7 kg, hanarna: 7-9 kg
Pixie-bob: Honorna: 4-5 kg, hanarna: 8-10 kg.
Sibirisk katt(/Neva Masquerade): Honorna: 4–6 kg, hanarna: 6-10 kg
Helig birma: Den väger mellan 4-8 kg. Turkisk van: Honorna: 4-6 kilo, hanarna: 5-7 kilo
Maine coon: Honorna: 3,5–6 kg, hanarna: 6-8 kg
Norsk skogkatt: Honorna: 3-6 kg, hanarna: 5-10 kg
Turkisk angora: Honorna: 2,8-3,5 kg/4-5.5 kg, hanarna: 3-4,5 kg

Alltså, vad tror ni? Kan det stämma, låter det ens rimligt? Använde lite olika källor så det kan säkert vara fel någonstans, därför tänkte jag på att fråga här.
Jag blev nämligen lite överraskad över att maine coon och norsk skogkatt hamnade så långt ned. Dock så sorterade jag efter den minsta vikten hos honorna (om de var samma så rangordnade jag dem efter den största storleken hos hanarna) för att det är det minsta man kan få. Och är de turkiska raserna verkligen så olika? :confused:
 
@Asko Håller med om överraskningen. Maine coonhanar "endast" 6-8 kg? Det kändes förvånande. Trodde dels att maine coon var den största kattrasen, dels har jag träffat en maine coon som enligt ägaren vägde 10 kg, och på utställning har jag sett katter som såg lika stora ut som den.

Men det är ju möjligt att de bara är stora och inte kompakta. Har sett stora norska skogkatter också, inte lika stora som de största maine coonerna, men kanske väger skogisen trots allt mer. Honor på 3 kg kändes lite, det väger ju mina små små katter.
 
@Asko Håller med om överraskningen. Maine coonhanar "endast" 6-8 kg? Det kändes förvånande. Trodde dels att maine coon var den största kattrasen, dels har jag träffat en maine coon som enligt ägaren vägde 10 kg, och på utställning har jag sett katter som såg lika stora ut som den.

Men det är ju möjligt att de bara är stora och inte kompakta. Har sett stora norska skogkatter också, inte lika stora som de största maine coonerna, men kanske väger skogisen trots allt mer. Honor på 3 kg kändes lite, det väger ju mina små små katter.
Precis, jag tyckte också att 10 kg lät rimligt som vikt för en stor maine coon hane men pälsen kan ju lura en :p
Men om det finns någon annan (bättre) källa på vikten hos någon ras ändrar jag gärna listan, är ju mest bara för min egen nyfikenhet. :)
 
Ja just det. Jag tänkte att vikt står i rasstandarden, men det gör det inte, va. Utan det handlar mer om "en si-och-sån katt KAN väga mellan..." eller "väger oftast".

Kan vi få mankhöjd på katter i rasstandarderna, tack. :p
 
Den där listan stämmer inte för fem öre! Inte fasiken att ragdolls väger mer generellt än maine coon, det vet ju vilken kotte som helst.

Standardvikten för en ragdollhane är inte 7-9 kg!
Citat från Ragdollklubbens sida: "När katten vuxit färdigt väger en hona 3,5-5 kg och en hane 6-8 kg."

Maine cooners standardvikter är 4-7 kg för honor och 6-10 kg för hanar, sen finns det de som är både större och mindre.

Norsk skogkatt är stora katter men maine cooner är alltid snäppet större och tyngre än de andra raserna.
Min stora hane på 9,2 kg är stor, långbent och muskulös. När han är blöt ser han ut att väga 2 kg.
 
Senast ändrad:
Ja just det. Jag tänkte att vikt står i rasstandarden, men det gör det inte, va. Utan det handlar mer om "en si-och-sån katt KAN väga mellan..." eller "väger oftast".

Kan vi få mankhöjd på katter i rasstandarderna, tack. :p
Värre än så, tex i rasstandarden om ragdolls så står det bara såhär: "Storlek: Stor" ... jo tack, det vet jag :grin:

Jag har kommit på mig själv att önska mankhöjd på katter också :D Men för att vara rättvis så fattar jag ju att katter väger olika och är olika stora så det är ju svårt att säga någon rasstandard, men hade varit kul om man hade något genomsnitt typ.
 
Den där listan stämmer inte för fem öre! Inte fasiken att ragdolls väger mer generellt än maine coon, det vet ju vilken kotte som helst.

Standardvikten för en ragdollhane är inte 7-9 kg!
Citat från Ragdollklubbens sida: "När katten vuxit färdigt väger en hona 3,5-5 kg och en hane 6-8 kg."

Maine cooners standardvikter är 4-7 kg för honor och 6-10 kg för hanar, sen finns det de som är både större och mindre.

Norsk skogkatt är stora katter men maine cooner är alltid snäppet större och tyngre än de andra raserna.
Min stora hane på 9,2 kg är stor, långbent och muskulös. När han är blöt ser han ut att väga 2 kg.
Åh tack! Jag tyckte väl att det var konstigt med tanke på hur stora maine coon kan vara.

Då blir detta mera korrekt då:

Maine coon
: Honorna: 4–7 kg, hanarna: 6-10 kg
Sibirisk katt(/Neva Masquerade): Honorna: 4–6 kg, hanarna: 6-10 kg
(Pixie-bob: Honorna: 4-5/4-6 kg, hanarna: 8-10/6-9 kg)
Turkisk van: Honorna: 4-6 kilo, hanarna: 5-7 kilo
Ragdoll: Honorna: 3,5-5 kg, hanarna: 6-8 kg
Helig birma: Honorna: 3,5-4 kg, hanarna: 5-6 kg
Norsk skogkatt: Honorna: 3-6 kg, hanarna: 5-10 kg
Turkisk angora: Honorna: 2,8-3,5 kg/4-5.5 kg, hanarna: 3-4,5 kg

Den heliga birman var lite knepig, men tror att jag hittat något slags mera genomsnittigt. Pixie-bob fick jag två olika infon om på olika ställen. Om den norska skogkatten hittade jag inte någon annan info än detta. Fast om man skulle se till hanens största storlek så skulle den ju solklart hamna högt upp på listan, men nu rangordnade jag ju inte så.
Och den turkiska angoran är hel konstig, måste ju vara fel där någonstans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 656
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
7
· Visningar
567
Senast: Acer
·
Övr. Katt En dubbelgängad skruv till mitt Natural Paradise Magnolia klösträd i takhöjd försvann när flyttgubbarna höll på. Någon som vet vart jag...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: sweep
·
IT & mobiler Hej Tänker kanske finns några här som haj på gäller sim-kort till surplatta och nått bra tips på vad ska välja. Jag inte ha ett...
Svar
9
· Visningar
270
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp