Bukefalos 28 år!

Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

B

Bettan_G

Jag har en sköthäst som är jättesnäll vid hantering (är ganska gormig vid in/ut släpp på sommrarna, då hon hela tiden springer iväg och ska äta gräs) men när jag rider henne så går det inte alls.

Som idag: For dit på eftermiddagen och tog in henne, hon är jättesnäll när jag sadlar,sätter på skydden och borstar henne. Tränsningen går väl sådär när hon hela tiden ska nosa på golvet och hålla på, men det går bra :) Går ut (rider alltid ut, har ej tillgång till ridhus, endast ridplan) och sitter upp. Sen börjar jag rida mot ridplanen, och för att komma dit måste man över en järnväg (15 meter ifrån stallet så det är inge långt, och hästarna är vana vid tåg och oljud) och hon VÄGRAR gå förbi järnvägen, hon ÄR van att gå över den, och går ALLTID över järnvägen utan problem när vi har sällskap och förut när jag red henne så gick det bra :crazy:.. Jag smackar och skänklar men icke sa nicke.. Efter ca 15 min. av gormande vid järnvägen fram och tillbaka, fram och tillbaka (hon backar tillbaka) så börjar ju självklart lampan att lysa rött och låta som ett tok, alltså ett tåg var påväg, så då blir hon rädd och springer hem igen (kunde inte stoppa henne, hon skenade i trav haha), så då kommer ägaren och ber mig rida på ängen istället, lättare sagt än gjort, hon stannar vid varje buske och ska äta pinnar, och springer kanske ett varv sammanlagt.. Det kommer en man med två hundar som börjar skälla, ägaren gör inget åt det, så hon blir rädd och börjar trava hemmåt, jag rider hem för jag tänker att jag inte orkar mer för idag.. Hur ska jag göra för att det ska gå bättre i ridningen med henne? Har inga problem att rida andra hästar, får dom fint i gallopp, skänkelvikning, framdelsvändning o.s.v. och hon har inte ont nånstans så skippa dom kommentarerna.. Jag har även kört henne, hon är fin att köra men lite lat :smirk:

Är det nån fler om har problem vid ridningen som jag har? Känns som jag är sämst på att rida när det går såhär :(
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

tror du behöver vara lite mer bestämd bara..låter de som..
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Om du är helt säker på att hästen inte har ont nånstans, så tippar jag på att den testar dig. Försök vara mer bestämd och inte låta den "skena" hem när den vill, överhuvudtaget ska du inte låta den bestämma.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Svar till alla: Jag skänklar och använder spöt men hon rör sig inte ur fläcken, elr jo när hon backar.. Jag använder drivande sits och pratar med henne.. Känns som om ingenting funkar..
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

va ännu mera bestämd...
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Du måste vara mer bestämd.... ta ett steg i taget, om hon inte går så får hon stå där! En timme två vem vet? Stig sedan av och led en meter, sedan tillbax osv osv . Nästa gång lika dant, fixar man inte trotsen i det stadiet så kan det bli farligt sedan!!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Ta hjälp av en tränare. Att slå och sparka gör ingen av er glad.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Vem är ledaren av er? Du eller hästen?
Om jag utgår från det du beskrivit så gissar jag på hästen.

Tips: Gör olika övningar från marken före du sitter upp igen, visa vem som är ledaren på ett bestämt och tydligt sätt.
Ofta är det inget som går att fixa "på en dag" utan det kanske är ett mer långsiktigt projekt i erat fall? Hur som helst, att rida en häst som tagit befälet är inte trevligt och kan självklart sluta väldigt illa.
Så hade jag varit du så hade jag tagit itu med problemet från marken och sedan ta tag i ridningen med hjälp av en duktig tränare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Du måste vara nogrann, framför allt. Alltid. Hästen ska göra som du vill, och precis som du vill. Gör den inte det får du se till att den gör det, på mildast möjliga sätt.
Unantaget är naturligtvis om den har ont, inte förstår eller av annan anledning inte KAN göra vad du vill.. gå inte för fort fram!

T.ex när du leder. Du vill att hästen ska gå brevid dig, men inte trycka in bogen mot dig. Bestäm en punkt som ska vara i axelhöjd, t.ex kan du bestämma att bogspetsen på hästen ska vara mitt för din midja ca 70cm ifrån dig. Inte framför, inte bakom, inte närmre och inte längre bort.
Ha ganska löst grimskaft, och ha ett spö med dig.
Går hästen förbi så stannar du, om hästen inte stannar med dig så gör små, lätta och snabba ryck i grimman (riktigt lätta), ställ dig lite mot hästen med axlarna. Om hästen inte stannar och sedan backar tills den är rätt placerad, så gör rycken något kraftigare tills den reagerar. Så fort den reagerar blir du avslappnad och stilla. Om den inte backar rätt direkt börjar du om med kroppspråk (axlarna) och lätta ryck, tills den backat rätt. Sen går du igen och har grimskaftet löst.
Försöker hästen gå bakom dig så kan du vifta lite med spöet i luften, inte mer än vad som krävs för en reaktion, eller peta ultralätt på bakdelen. Dina axlar får inte vara mot hästen, det betyder ju stanna ;)
Går den in för nära dig så änvänd bakänden av spöt till att trycka ut bogen på den; snabba tryck som börjar lätt och blir kraftigare tills hästen lyssnar och går ut.
Går den för långt ut får du försöka lirka in den, men följ inte med och gå mot hästen när den går bort från dig. Går den så grimskaftet spänns (bortåt, från dig, men ändå är i jämnhöjd) så ge inte efter, utan ryck lite tills den ger efter.
Börja ALLTID, varje gång, med mkt lätta ryck/tryckningar. Som om det var en sytråd och inte ett grimskaft.
När detta går bra rakt fram kan du svänga och gå lite på en volt. Det är inte fel att stanna och korrigera om det blir krångligt, men det är lättast (tycker jag) att flytta i sidled när hästen går framåt.
Det här låter jättelätt, men har du ledarskapsproblem blir det väldigt svårt. Jag trodde att Crow respekterade mig tills jag provade detta, och nu när detta fungerar ok har en hel massa andra problem försvunnit. Så du kan ju prova, det här är relativt enkelt, om man bara är uppmärksam på när hästen inte går där du placerat den. Och rätt ofarligt, utvecklas det till en kamp med risk för sparkar och överspringningar är det bäst att avsluta och ta kontakt med någon tränare direkt.
Du måste vara lika nogrann med allt, i princip. Och så fort något går bra ska man avsluta, även om man inte gjort det man först tänkt sig :P
Både du och hästen ska trivas och tycka det är roligt, målet är att inte behöva korrigera alls. Glöm aldrig berömmet/eftergiften.

Jag tycker också att du bör ta kontakt med en tränare som du tycker är bra och hanterar sina hästar på ett sätt du tycker om. =) Lycka till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Okej, men ni säger ju att jag ska vara mer bestämd, elr hur? Hur kan jag vara mer bestämd när jag rider? Jag använder spö, skänkel, drivande sits och rösten. Med sällskap går det bättre men hon stannar vid varje korsning och gormar.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Du måste vara nogrann, framför allt. Alltid. Hästen ska göra som du vill, och precis som du vill. Gör den inte det får du se till att den gör det, på mildast möjliga sätt.
Unantaget är naturligtvis om den har ont, inte förstår eller av annan anledning inte KAN göra vad du vill.. gå inte för fort fram!

T.ex när du leder. Du vill att hästen ska gå brevid dig, men inte trycka in bogen mot dig. Bestäm en punkt som ska vara i axelhöjd, t.ex kan du bestämma att bogspetsen på hästen ska vara mitt för din midja ca 70cm ifrån dig. Inte framför, inte bakom, inte närmre och inte längre bort.
Ha ganska löst grimskaft, och ha ett spö med dig.
Går hästen förbi så stannar du, om hästen inte stannar med dig så gör små, lätta och snabba ryck i grimman (riktigt lätta), ställ dig lite mot hästen med axlarna. Om hästen inte stannar och sedan backar tills den är rätt placerad, så gör rycken något kraftigare tills den reagerar. Så fort den reagerar blir du avslappnad och stilla. Om den inte backar rätt direkt börjar du om med kroppspråk (axlarna) och lätta ryck, tills den backat rätt. Sen går du igen och har grimskaftet löst.
Försöker hästen gå bakom dig så kan du vifta lite med spöet i luften, inte mer än vad som krävs för en reaktion, eller peta ultralätt på bakdelen. Dina axlar får inte vara mot hästen, det betyder ju stanna ;)
Går den in för nära dig så änvänd bakänden av spöt till att trycka ut bogen på den; snabba tryck som börjar lätt och blir kraftigare tills hästen lyssnar och går ut.
Går den för långt ut får du försöka lirka in den, men följ inte med och gå mot hästen när den går bort från dig. Går den så grimskaftet spänns (bortåt, från dig, men ändå är i jämnhöjd) så ge inte efter, utan ryck lite tills den ger efter.
Börja ALLTID, varje gång, med mkt lätta ryck/tryckningar. Som om det var en sytråd och inte ett grimskaft.
När detta går bra rakt fram kan du svänga och gå lite på en volt. Det är inte fel att stanna och korrigera om det blir krångligt, men det är lättast (tycker jag) att flytta i sidled när hästen går framåt.
Det här låter jättelätt, men har du ledarskapsproblem blir det väldigt svårt. Jag trodde att Crow respekterade mig tills jag provade detta, och nu när detta fungerar ok har en hel massa andra problem försvunnit. Så du kan ju prova, det här är relativt enkelt, om man bara är uppmärksam på när hästen inte går där du placerat den. Och rätt ofarligt, utvecklas det till en kamp med risk för sparkar och överspringningar är det bäst att avsluta och ta kontakt med någon tränare direkt.
Du måste vara lika nogrann med allt, i princip. Och så fort något går bra ska man avsluta, även om man inte gjort det man först tänkt sig :P
Både du och hästen ska trivas och tycka det är roligt, målet är att inte behöva korrigera alls. Glöm aldrig berömmet/eftergiften.

Jag tycker också att du bör ta kontakt med en tränare som du tycker är bra och hanterar sina hästar på ett sätt du tycker om. =) Lycka till.



Tack för tipset ska prova :p
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Okej, men ni säger ju att jag ska vara mer bestämd, elr hur? Hur kan jag vara mer bestämd när jag rider? Jag använder spö, skänkel, drivande sits och rösten. Med sällskap går det bättre men hon stannar vid varje korsning och gormar.

Bestämd är inte alltid det samma som hård och aggressiv. Man kan vara bestämd utan att ta i, genom att bara vara envis. =) Peta peta peta peta peta tils de rör sig åt rätt håll och omedelbart ge efter. Inte segdra eller trycka med skänkeln. T.ex.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Bestämd är inte alltid det samma som hård och aggressiv. Man kan vara bestämd utan att ta i, genom att bara vara envis. =) Peta peta peta peta peta tils de rör sig åt rätt håll och omedelbart ge efter. Inte segdra eller trycka med skänkeln. T.ex.

Alltså peta med spöt? Hon backar bara då! När ohn väl har bestämt sig.. Men tro mig, jag ÄR envis! Bara för att mina kompisar alltid säger: Ger hon sig aldrig? :angel:

:rofl:
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Då har du gått för fort fram! Sitter man på hästen har man rätt lite att säga till om.. det måste funka från marken först.
Backar hon när du petar med spöt får du gå mer bakom henne (glöm inte länga grimskaftet) och peta mer. Då går hon garanterat fram, eller står still (möjligtvis flyttas bara rumpan, då får du följa efter tills hon går fram även om det blir fram i cirkel pga grimskaftet, utan att bli aggresiv). Backar hon på dig även när du står bakom och/eller inte bryr sig om petandet får du väl smälla till rejält en gång, men alltid börja lätt och alltid är det bra igen och livet leker så fort hon gör rätt.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

jag förstår vad du menar! jag hede en sådan ponny i tolvårsåldern någongång.

rid inte hem! prova att gå först om ni rider i sällskap, så att hon får "känna sig fram" lite, även om hon kanske inte gör så för att hon är rädd.

gör ledarskapsövningar som vänskapsleken och igelkottslekar, det kanske får henne att lita mer på dig?

du kanske bara borde stå där och driva, rygga vidare eller vad som helst istället för att "gorma". var snäll framåt och dum bakåt liksom:idea:

hoppas det ordnar sig, sådantdär kan vara farligt!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Hur går hon för andra? Är hon likadan när ägaren t.ex. rider?

Jag red en sån häst som stod inackorderad här hos mig, en nordistravare. Rid hur mycket du vill sa ägarna... Ja, tjena!! Hästen betedde sig precis som du skriver, inte roligt. Men jag slutade faktiskt rida henne, jag tyckte inte det var värt allt tjafs när det inte var min häst. Denna häst skulle man nog få börja om med ordentligt, hon var nog inte ordentligt inriden.....men som sagt lägga ner så mycket arbete på någon annans häst???

Om jag vore som dig skulle jag nog kräva hjälp av ägaren alternativt leta efter en annan medryttehäst.

Annars är det nog bara envishet som gäller, ge dig inte, rid definitivt inte hem - stå hellre kvar tills hon tröttnar!

Lycka till!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Till Zab: Jag menade att om MAN SITTER PÅ HÄSTEN och petar med spöt, så backar ohn, inte från marken, som sagt så beter hon sig bara så här i ridningen!

Till Mtv: Vad är det för lekar? Berätta mera ;) Ja, jag börjar tycka att det är ganska jobbigt! :(

Till Iris71: Jo, ibland är hon samma för dom men inte lika mycket som med mig säger ägaren. Jag vill helst inte byta medryttarhäst, om jag slutar vara skötare på den här så skaffar jag foderhäst istället, nån som jag kommer överrens med!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Sök på "the seven games" så hitar du lekarna!

Och när du lekt dom kan du göra samma på hästryggen, dvs flytta på hästen. Framdel, bakdel, rygga, böj huvudet, gå åt sidan. Så länge DU flyttar hästen är du ledare över den... Låt lekarna ta tid, att hålla på med hästar är inte BARA ridning, och hantering är inte BARA borsta, sadla och tränsa!

Lycka till!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jag tror att du ska vara mer bestämd inte bara när du rider - t ex skriver du att hon håller på och nosar på golvet när du tränsar osv, redan där ska du visa henne att det inte är "fritid" och att hon inte ska pyssla med det hon vill. Om du är konsekvent med hanteringen även förutom ridningen så kommer även det bli lättare sedan. Sen gäller det ju förstås att kräva koncentration på dig, om hästen vill äta buskar när ni ska rida...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp