Bukefalos 28 år!

Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Till Uddatyp: När hon "gormar" så börjar hon boga ut och går till sidan, äter (försöker iaf) grenar, ibland så står hon bara stilla, ibland backar hon.. ja, you name it

Till mik: Nej, jag har funderat på att bryta avtalet (vi har inget bindande kontrakt att jag MÅSTE vara skötare en viss tid) och skaffa annat sköthäst/foderhäst. Men alla verkar ju tycka att om jag inte klarar av ett (JÄVLIGT) envist sto på sex år, så inte klarar jag då av att ha en foderhäst. OM jag nu skaffar foderhäst så blir det en läromästare. Hästen jag rider nu är verkligen INTE en nybörjarhäst..

Till Zab:Jag LÄT henne inte springa, asså hon skenade ju inte, hon vart bara pigg, jag hade kunnat stanna henne om jag ville, men det ville jag inte. Men mitt knä känns nu bra, vart nån inre blödning elr nåt sånt, inget farligt, det ömmar bara lite!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Btw jag red idag på ängen med henne, bara skritt och lunk så klart! Men det är precis som förut :( Vi red med sällskap (shettis) och hon skulle äta grenar (nej, jag lät henne absolut inte göra det) och hon backade, stod stilla.. Jag använde spö, skänkel, röst, men inget fungerade, hon står där hon står när hon väl står där hon står..
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

*har inte läst hela tråden*

har två tankar. Den slipper jobba när den gör sig besvärlig. En kompis jobbade med en sån märr, som helt enkelt inte gick fram o kom undan med det. En dag satt hon på märra i flera timmar, till slut ledsnade den och gick. Efter det gav den sig o slutade med det beteendet. Under dessa timmar så användes varken skänklar eller spö, bara tålamod.

tanke två: eftersom ni har ett tåg där som det verkar svårt att stå vid längre tider o mäta envishet så undrar jag varför ni måste rida dit? Promenera till ridplan i stället, sitt upp där o ta en dag då du har tid att övervinna hästskrället. För har den inte ont så kör den bara med dig.

Lycka till!:)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Men man MÅSTE över järnvägen för att komma till ridplanen.. Ska pröva med att bara sitta där..:)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Ja du måste över järnvägen, men måste du RIDA. Jag menar att du ska LEDA hästen till ridplan. Min kille stannar ibland när jag leder honom. Då backar jag o ställer mig vid bogen o smackar lite, för honom är det en framåtdrivande position o det fungerar mycket bättre än att stå o dra i tyglarna.:)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Hmm, du menar så :idea: Men när du ställer dig vid bogen, så är det inte som att dom ska stanna då? jag ställer mig framför bogen när dom ska stanna, elr inte hela bogen men på halva iaf.. :p
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Till Zab:Jag LÄT henne inte springa, asså hon skenade ju inte, hon vart bara pigg, jag hade kunnat stanna henne om jag ville, men det ville jag inte. Men mitt knä känns nu bra, vart nån inre blödning elr nåt sånt, inget farligt, det ömmar bara lite!


Ok.. var nånstans där lät du henne inte springa? :3
Om du kunde stanna henne, varför ville du inte det? Man ska aldrig ''springa'' hemåt mot stallet, speciellt inte på en häst som tydligt saknar respekt och lydnad. (Ok om man har en häst som lyssnar på en uppsuttet och hyfsat god kontakt med, men det har ju inte du annars skulle den här tråden inte blivit skriven).
Tur att benet är ok.

Men antingen letar du rätt på en bra tränare som kan lära dig att handskas med den här hästen (du har ju en utmärkt chans att lära dig en massa här;) eller så byter du häst. Det är inget fel att byta häst om du inte klarar det, tvärtom. Och det betyder inte att du aldrig kan ha en egen häst heller, men du har en del kvar att lära är jag rädd. Och det kan du lära dig på en annan snällare häst med.

Det jag sett av din ''attityd'' och hur du verkar tänka och bete dig med hästar i den här tråden gör att jag inte alls är förvånad över att hästen gör som den vill.
Du tacklar problemen lite fel, koncentrerar dig på vissa saker och missar de viktiga bitarna.

Jag tror inte alls att du har förstått grundtanken i praktiken med de tipsen jag givit (vilket inte alls är konstigt; det är svårt både att ta emot och förmedla hjälp på det här viset över nätet).
Du behöver någon som har en bra hand med hästar, NH eller sunt bonnförnuft och erfarenhet, whatever (vilket är i princip samma sak, fast det finns fler kvacksalvare som kallar sig NH människor, och de behöver man se upp för). Inte nödvändigtvis någon som är en duktig ryttare eller tävlingsmänniska, men helt enkelt någon med bra samarbete och god hand med hästar, som du kan se och lära av. Som kan visa dig mer konkret och svara på dina frågor.

Jag tror att om du skaffar häst nu, oavsett hur snäll den är, kommer den snart bli svår för dig pga din hantering. Du saknar just nu konsekvens och förmåga att svara hästen på ett bra sätt när den testar dig. Ta det inte fel nu, det går att lära sig, och kommer man bara på knepet så blir det lätt. Men du behöver någon som kan visa dig och leda in dig på rätt spår.
Lycka till.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

När jag leder honom går han i stort sett aldrig bredvid mig, utan en bit bakom. Stannar jag, stannar han. Men om han inte går efter, vilket inte händer så ofta men ibland, så går jag bakom hans öga, ja det kanske tom är lite bakom bogen, o det brukar räcka. Skulle det inte köra det kan jag picka honom på baken med fingret litegrann.
Kan ju vara värt att prova. Att leda dit alltså:idea:
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Ok.. var nånstans där lät du henne inte springa? :3
Om du kunde stanna henne, varför ville du inte det?
Varför skulle jag vilja stanna henne? Det är kul att galloppera och hon behöver sin träning så varför inte? :)



Men antingen letar du rätt på en bra tränare som kan lära dig att handskas med den här hästen (du har ju en utmärkt chans att lära dig en massa här;)
Jo, alla säger att jag kommer att lära mig massor på den här hästen, men jag vill ju ha en som jag kan lite på och känna mig trygg med, det gör jag inte med henne :(.

Eller så byter du häst. Det är inget fel att byta häst om du inte klarar det, tvärtom. Och det betyder inte att du aldrig kan ha en egen häst heller, men du har en del kvar att lära är jag rädd. Och det kan du lära dig på en annan snällare häst med.

Visst har jag massor kvar att lära, men jag kan väldigt mycket för att ha ridit den tid jag har ridit! Jag har bytt grupp på ridskolan minst 4 ggr för att dom andra hängde inte riktigt med i min utveckling, eller om man vänder på steken, jag var mkt snabbare i utvecklingen än dom andra i mina grupper. Jag är van vid testande hästar, jag är väldigt duktig på att säga till när hästar gör fel, och berömma när dom gör rätt! Jag är utmärkt på att variera träning och jag vet vad som krävs för att hästar ska må bra! Så jag tror (vet) att jag kan skaffa foderhäst, för jag har massa hästvana människor runt omkring mig, och dom kommer att hjälpa mig OM och NÄR jag skaffar foderhäst.


Det jag sett av din ''attityd'' och hur du verkar tänka och bete dig med hästar i den här tråden gör att jag inte alls är förvånad över att hästen gör som den vill.
Du tacklar problemen lite fel, koncentrerar dig på vissa saker och missar de viktiga bitarna.

Det är därför jag skrev tråden, jag vill ha nya tips och träna bort mina svagheter, men jag är väldigt tacksam över dina svar, som jag har fått :bow: Men utveckla det där att du inte alls är förvånad att hästen gör som den vill, vad gör jag fel?

Jag tror inte alls att du har förstått grundtanken i praktiken med de tipsen jag givit (vilket inte alls är konstigt; det är svårt både att ta emot och förmedla hjälp på det här viset över nätet).
Du behöver någon som har en bra hand med hästar, NH eller sunt bonnförnuft och erfarenhet, whatever (vilket är i princip samma sak, fast det finns fler kvacksalvare som kallar sig NH människor, och de behöver man se upp för). Inte nödvändigtvis någon som är en duktig ryttare eller tävlingsmänniska, men helt enkelt någon med bra samarbete och god hand med hästar, som du kan se och lära av. Som kan visa dig mer konkret och svara på dina frågor.
Jag har tagit "hjälp" av hästvana människor, men det har inte riktigt funkat, därför ville jag se om jag kunde få några bättre tips från bukefalisterna :)

Jag tror att om du skaffar häst nu, oavsett hur snäll den är, kommer den snart bli svår för dig pga din hantering. Du saknar just nu konsekvens och förmåga att svara hästen på ett bra sätt när den testar dig. Ta det inte fel nu, det går att lära sig, och kommer man bara på knepet så blir det lätt. Men du behöver någon som kan visa dig och leda in dig på rätt spår.
Lycka till.

Läs det jag skrev tidigare, lite längre upp :) Men som sagt så är jag här för att ta hjälp av era tips och hoppas att det blir bättre :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Det är väldigt svårt att beskriva i text, jag behöver se dig för att veta och eg är inte jag någon expert så sett så antagligen hade inte jag kunnat hjälpa dig heller.
Hästvana människor betyder inte att de har god hästhantering. Det är en sak man eg inte ser skillnad på förräns man sett båda sidorna ''live''; dvs de som har hästar som håller sin uppmärksamhet på dem och lyssnar (även om de ibland hittar på bus) och de som har hästar som fullständigt struntar i sin människa eller eventuellt har en häst som lyder från ryggen men inte alls från marken. Ofta är de hästarna ganska nervösa eller har någon ovana, och ryttarna är helt övertygade om att de inte har något problem. Även om det tar 3 timmar att lasta hästen varannan helg till tävling...
Och självklart finns det många som ligger någonstans mellan dessa två kategorier.

Men åter till dig.. Du beskrev innan att du drog upp hästen i pannluggen när den nosade på marken vid tränsning, hur den ''gormade'' (och jag tog det som att du inte fick den att sluta.. jag misstänker att du drog tillbaka i tygeln när den åt?) din beskrivning på hur du uppfattar ''bestämdhet'' med skänkel etc..
En massa sådana saker. Egentligen ligger det i ditt tankesystem, även om någon förklarar hur du ska göra i alla de situationerna finns det tusentals andra situationer varje dag som du begår samma misstag i. Men kommer någon duktig och visar och förklarar själva tanken bakom blir det genast mycket lättare och du löser flera av problemen på en gång.
En väldigt flummig förklaring.. jag vet.

Jag kan berätta lite om mig istället.. Jag red på ridskola och lite då och då på privathästar. Var inte särskilt duktig men kunde åka häst, stanna och starta för det mesta. Jag reagerade så som var logiskt för mig och som jag sett andra hästmänniskor göra. Drog hästen ut med nosen drog jag in den igen, gick den mot skänkeln tryckte jag tillbaka. Jag hade inte mycket koll på hästen utan gjorde allt på det ätt som verkade enklast för stunden (t.ex. att dra upp i pannluggen) istället för att försöka lista ut hur jag skulle få hästen att vilja lyda och motivera den till det. Helst ville jag galoppera barbacka över fälten utan träns oc med full kontroll men ''insåg'' att det var omöjligt.

Sen kom den stora vändningen när jag träffade en kvinna, som bodde granne med min mamma då. Nu i efterhand tänker jag att hon nog ärr rätt så märklig och lite egen.. men hon visade mig en helt ny sida av hästhanteringen. När jag frågade om jag fick rida (naturligtvis gjore jag det då ;) svarade hon att ''ok, om du rider i grimma med två tyglar'' När jag sken upp som en sol av förslaget verkade det som om hon ''såg'' något i mig och efter det har jag varit där några sommrar. Hon beskrev allt jag gjorde fel, allt jag gjorde rätt och allt jag inte gjorde:P
Jag började förstå baktanken bakom det mesta; hur jag skulle få misshandlade lilla Tjalfe att släppa mig nära med grimman i hagen, hur den sura märren Julia blev jätteglad bara av att slippa den tråkiga vägen och gå bredvid och hur jag skulle hantera unghingsten Rimfakse med det avbitna örat inför inridning, sitta upp på honom och skritta och trava runt ensamma i skogen i bara grimma. Och mycket, mycket mer.
En del saker hon visat har jag tragiskt nog glömt, en del har jag ''bytt ut'' mot ny kunskap och andra ideer, och en del har jag behållt. Det var NH inspirerat, men inte helt NH. Och en del saker var rent åt helvete :P Men hon hjälpte mig mycket ändå.
Jag kan fortfarande inte galoppera fritt på ängarna, men jag vet att det går.

Och det krävs att man ser och känner det själv, det går inte att läsa sig till special övningar, utan kärnan i allt är att lyssna på individen samtidigt som man kommer ihåg instinkter etc..

(nu blev det ännu flummigare.. x)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Hästvana människor betyder inte att de har god hästhantering.
Nej, men det har dom här hästvana människorna, självklart tar jag aldrig hjälp av någon som behandlar hästar dåligt.

Men åter till dig.. Du beskrev innan att du drog upp hästen i pannluggen när den nosade på marken vid tränsning, hur den ''gormade'' (och jag tog det som att du inte fick den att sluta.. jag misstänker att du drog tillbaka i tygeln när den åt?)[/QUOTE]
Självklart får jag henne att sluta, bara jag är väldigt bestämd. Och ja, jag "drog" i tygeln när hon ska äta (både från marken och i ridningen) men, jag kan ju inte göra på annat sätt (ännu)

Jag kan berätta lite om mig istället.. Jag red på ridskola och lite då och då på privathästar. Var inte särskilt duktig men kunde åka häst, stanna och starta för det mesta. Jag reagerade så som var logiskt för mig och som jag sett andra hästmänniskor göra. Drog hästen ut med nosen drog jag in den igen, gick den mot skänkeln tryckte jag tillbaka. Jag hade inte mycket koll på hästen utan gjorde allt på det ätt som verkade enklast för stunden (t.ex. att dra upp i pannluggen) istället för att försöka lista ut hur jag skulle få hästen att vilja lyda och motivera den till det. Helst ville jag galoppera barbacka över fälten utan träns oc med full kontroll men ''insåg'' att det var omöjligt.

Sen kom den stora vändningen när jag träffade en kvinna, som bodde granne med min mamma då. Nu i efterhand tänker jag att hon nog ärr rätt så märklig och lite egen.. men hon visade mig en helt ny sida av hästhanteringen. När jag frågade om jag fick rida (naturligtvis gjore jag det då ;) svarade hon att ''ok, om du rider i grimma med två tyglar'' När jag sken upp som en sol av förslaget verkade det som om hon ''såg'' något i mig och efter det har jag varit där några sommrar. Hon beskrev allt jag gjorde fel, allt jag gjorde rätt och allt jag inte gjorde:P
Jag började förstå baktanken bakom det mesta; hur jag skulle få misshandlade lilla Tjalfe att släppa mig nära med grimman i hagen, hur den sura märren Julia blev jätteglad bara av att slippa den tråkiga vägen och gå bredvid och hur jag skulle hantera unghingsten Rimfakse med det avbitna örat inför inridning, sitta upp på honom och skritta och trava runt ensamma i skogen i bara grimma. Och mycket, mycket mer.
En del saker hon visat har jag tragiskt nog glömt, en del har jag ''bytt ut'' mot ny kunskap och andra ideer, och en del har jag behållt. Det var NH inspirerat, men inte helt NH. Och en del saker var rent åt helvete :P Men hon hjälpte mig mycket ändå.
Jag kan fortfarande inte galoppera fritt på ängarna, men jag vet att det går.

Jag avundas dig som hade nån som hjälpte dig m.m. Men ägarna till hästen är inte direkt överglada när jag frågar om nån får följa med till stallet. Dom sa t.o.m. i början att jag måste fråga innan jag tar dit någon, men att jag helst inte skulle göra det..
Och som sagt så har jag inte möjlighet till tränare.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Det bästa är nog isåfall att hitta en annan häst, gärna hos någon som har en lite annorlunda hästhantering (behöver inte vara som min, men är den bara annorlunda från vad du är van vid så kan man lära sig enormt) eller iaf där du kan ta dit folk som kan hjälpa dig.

Jag klandrar dig inte alls för att du gör som du gör.. man gör ju alltid på det sätt man tror blir bäst. Och det behöver inte vara fel at dra i tygeln heller, beroende på hur man gör det. (segdra funkar helt enkelt inte, hellre några korta ''ryck'' så att hästen inte hinner lägga sig mot hjälpen. Eller kanske att mana på hästen framåt istället.) Det var bara ett exempel.
Tvärtom, det är bara bra att du är öppen för nya ideer.

Kan du inte ha praktik i något häststall? Har du provat t.ex. western?
Kanske du kan hitta något westernstall där du bara kan vara med och se hur de gör. (Ok, inte för att just western är det mest ultimata, det finns lika många olika sätt att hantera hästar där som i all annan ridning). Eller nånting. Bara nåt som ger dig lite att välja mellan. Har du bara olika valmöjligheter så kan du ju själv räkna ut vilket som är bäst.. men det är ganska svårt o man bara vet om en sak.

Att behandla hästar dåligt och god hästhantering är eg inte heller samma sak:P Man kan vara för snäll med, exempelvis, och ändå inte ha kontroll, men man behandlar ju inte hästen dåligt. :P

Du hade gärna fått komma hit och se hur jag gör. Inte för att min stil helt säkert passar dig, eller för att jag har så mycket att visa. Utan bara för att se ngt annat sätt och tänk.
Om du sen ändå bestämmer dig för att det du redan gör är bättre för dig och ''din'' häst, fine. :P
Men du bor väl inte i nordvästra skåne?
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Det bästa är nog isåfall att hitta en annan häst, gärna hos någon som har en lite annorlunda hästhantering (behöver inte vara som min, men är den bara annorlunda från vad du är van vid så kan man lära sig enormt) eller iaf där du kan ta dit folk som kan hjälpa dig.
Jo, precis, men jag måste verkligen tänka över det här.

Jag klandrar dig inte alls för att du gör som du gör.. man gör ju alltid på det sätt man tror blir bäst. Och det behöver inte vara fel at dra i tygeln heller, beroende på hur man gör det. (segdra funkar helt enkelt inte, hellre några korta ''ryck'' så att hästen inte hinner lägga sig mot hjälpen. Eller kanske att mana på hästen framåt istället.) Det var bara ett exempel.
Tvärtom, det är bara bra att du är öppen för nya ideer.
Jo, alltså jag gör det jag tkr är bäst för stunden och ibland gör jag det som passar bäst i längden. Men tack för stödet iaf

Kan du inte ha praktik i något häststall? Har du provat t.ex. western?
Kanske du kan hitta något westernstall där du bara kan vara med och se hur de gör. (Ok, inte för att just western är det mest ultimata, det finns lika många olika sätt att hantera hästar där som i all annan ridning). Eller nånting. Bara nåt som ger dig lite att välja mellan. Har du bara olika valmöjligheter så kan du ju själv räkna ut vilket som är bäst.. men det är ganska svårt o man bara vet om en sak.
I sommar så ska jag sommarjobba på Western Farm (dom har "shower" och sånt, allt är i western stil, man kan få rida på western hästar, köpa souvernirer och sånt där, gå in på westernfarm.se eller liknande så ser du) så då får vi ju se hur det blir där : )

Att behandla hästar dåligt och god hästhantering är eg inte heller samma sak:P Man kan vara för snäll med, exempelvis, och ändå inte ha kontroll, men man behandlar ju inte hästen dåligt. :P
Nej du har rätt, att behandla hästar dåligt och god hästhantering är inte samma sak, haha, tror du menad nåt annat där ;)

Du hade gärna fått komma hit och se hur jag gör. Inte för att min stil helt säkert passar dig, eller för att jag har så mycket att visa. Utan bara för att se ngt annat sätt och tänk.
Om du sen ändå bestämmer dig för att det du redan gör är bättre för dig och ''din'' häst, fine. :P
Men du bor väl inte i nordvästra skåne?
Tyvärr, jag bor i norrbotten :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jo, alltså jag gör det jag tkr är bäst för stunden och ibland gör jag det som passar bäst i längden. Men tack för stödet iaf
Självklart gör du det.:D

I sommar så ska jag sommarjobba på Western Farm (dom har "shower" och sånt, allt är i western stil, man kan få rida på western hästar, köpa souvernirer och sånt där, gå in på westernfarm.se eller liknande så ser du) så då får vi ju se hur det blir där : )
Hoppas du lär dig något som hjälper dig på vägen där då :P Ska du jobba med hästarna?

Nej du har rätt, att behandla hästar dåligt och god hästhantering är inte samma sak, haha, tror du menad nåt annat där ;)
Tyvärr, jag bor i norrbotten :)
Nu blev jag förvirrad.. O_o
hehe,,.. synd :P
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Hoppas du lär dig något som hjälper dig på vägen där då :P Ska du jobba med hästarna?
Jag får se, det är nog olika :)


Nu blev jag förvirrad.. O_o
hehe,,.. synd :P
Ja du skrev att god hästhållning och dålig hästhållning inte var samma sak (elr nåt liknande), då skrev jag typ: det har du rätt i :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

ah.

:rofl: Jag är blind..
Menade ju att behandla hästar dåligt och dålig hästhantering inte är detsamma..
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Lungt:) Men vad menar du är skillnaden?
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Ja, alltså jag ska och rida imorgon, så vi får se hur det går då, men hittils går det som förut :( Vi har ju tagit det lite lungt efter olyckan (läs tidigare inlägg) men vi får se hur det går imorrn :)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

nu har jag inte orkar läsa hela tråden, men;

jag hade tidigare en medryttarhäst som var otroligt envis. hon var väldigt snäll att hålla på med, men i ridningen passade hon alltid på att testa mig.

ridturerna började oftast ganska bra, kunde skritta ett tag på lång tygel utan problem. men sen när vi började komma en bit från stallet började hon alltid krångla. hon stannade och totalvägrade gå framåt. sa jag till henne då med skänkel eller spöt började hon backa okontrollerat. det handlade inte om att hon var rädd, det var bara för att testa mig. i början visste jag inte alls vad jag skulle göra (det var min första medryttarhäst, så jag hade ingen vana av att rida själv), så det slutade ett par gånger med att jag gav upp och red tillbaka till stallet igen. det borde jag absolut inte ha gjort. hade jag bara varit tillräckligt bestämd den första gången hade jag nog besparat mig en väldig massa problem. för varje gång jag gav upp blev det dubbelt som jobbigt nästa gång.

efter ett tag insåg jag att jag inte kunde låta hästen bestämma längre. så, när hon började backa och tjafsa bestämde jag mig för att nu jäklar! var vi på något ställe där omgivningarna var okej så det fungerade, då brukade jag fortsätta att rygga henne. fortsatte att driva hela tiden fastän hon backade som en tok. det tyckte hon var ruskigt jobbigt, och när hon ville sluta fortsatte jag rygga henne ännu mer. när jag sedan till slut sa åt henne att gå framåt igen gick hon hur snällt som helst. behövde bara göra det här ett par gånger, och sedan gick det helt problemfritt att rida ut på henne. då lärde sig hästen att det blev bara mycket jobbigare för henne om hon skulle börja tjafsa igen, och då lät hon bli ;) sen fick hon självklart massa beröm när hon gjorde rätt.

du hade problem med att hästen "skenade" hemåt? jag tycker det verkar som att de här skenturerna inte har att göra med att hästen blir rädd, utan att hästen vill hem och den vet att du inte kommer stoppa den. låt inte hästen göra det. känner du att den vill dra iväg: styr in den på en liten volt, gör en halt, rygga, vad som helst bara du känner att det är du som har kontrollen på den. det ska alltid vara du som bestämmer. vill du gå över järnvägen, då ska hästen över järnvägen, om du så får stå där hela dagen. så länge du får över den i slutändan är det du som har vunnit. och som sagt, för varje gång du låter hästen bestämma kommer det bli svårare nästa gång.

jag förstår att det kan kännas hur hopplöst som helst, men det går faktist att ändra på beteendet. det gäller bara att vara dubbelt så envis som hästen :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
518
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp