Bukefalos 28 år!

Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Till Zab: Jag menade att om MAN SITTER PÅ HÄSTEN och petar med spöt, så backar ohn, inte från marken, som sagt så beter hon sig bara så här i ridningen!

Hur noga är du med att hon går precis där du vill när du leder?
För dig kanske det inte spelar nån roll om hon går 1dm ''fel'' eller trycker in bogen lite när du svänger.. men för hästen är det tydlig dominans - från hennes sida.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jag tror att du ska vara mer bestämd inte bara när du rider - t ex skriver du att hon håller på och nosar på golvet när du tränsar osv, redan där ska du visa henne att det inte är "fritid" och att hon inte ska pyssla med det hon vill. Om du är konsekvent med hanteringen även förutom ridningen så kommer även det bli lättare sedan. Sen gäller det ju förstås att kräva koncentration på dig, om hästen vill äta buskar när ni ska rida...

Men du ska veta att när hon nosar på golvet så blir jag så arg att jag lyfter upp henne i pannluggen när hon inte lyssnar.. Jag LÅTER HENNE INTE äta buskar, jag håller ett fast tag om tygeln och sen så får hon väl "skylla sig själv" för att hon drar emot eftersom det gör ont på henne när hon drar..
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

hästen får ju vinna hela tiden eftersom du red på ängen istället för dit du hade bestämt dig från början....min häst testade mig genom att växa fast och vägra gå in från hagen i början. Jag vände honom och backade honom tills han tröttnade och sen gick han....tog några gånger men efter det har han aldrig varit strulig.....
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Det har du rätt i men jag gick iaf inte in i stallet när hon sprang dit, utan hon fick ändå arbeta vilket var poängen.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Får tanken att nånstans står det en häst och tänker: "Hon fick mig visserligen att arbeta, men jag slapp ridbanan, vilket var poängen'' x)
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jo, men hur ska jag göra? Ville ha råd om vad jag ska göra och prova, inte bli kritiserad för vad jag gör och inte gör! Ursäkta men så e det xD
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Har du provat rådet du fick av mig?
Vi måste ju få peka ut vad du gör för ''fel'' som kan leda till beteendet. Hur ska du kunna rätta till något om du inte vet vad som skapar problemet?
Du måste vara mycket mer nogrann med att hästen gör det du vill och inte myglar och undviker. Det finns inga genvägar, du måste bara visa att ''säger jag en sak så menar jag det''. Begär inte saker av hästen som du inte kan få den att genomföra.
Ibland måste man avsluta ett pass utan att man hunnit så långt som man vill, men då måste man göra det innan hästen börjar protestera. Om du t.ex. får hästen 100m in på en väg efter en massa krångel, men så börjar den bjuda framåt och går fint, vänta inte tills den bestämmer sig för att protestera igen, utan vänd om och gå hem, även om du kanske tänk rida 200m. Har den väl börjat protestera måste du få den igenom det hindret med.
Du kan sänka kraven på vad du vill ha hästen till om det blir för svårt, eller för mycket. Om du tex vill göra en perfekt skänkelvikning men hästen bara rusar på o slänger med huvudet , jobba tills hästen gör något framsteg, hur litet det än är, beröm en massa och hoppa av.

När den inte vill gå fram (var det vid en järnväg?), bestäm en speciell punkt den ska fram över, kanske 2 meter innan järnvägen om det är vid 3 meter den börjar krångla. När hästen kommit förbi den punkten, oavsett hur mycket den krånglat, stanna den där , beröm en massa när den står stilla och gå hem eller nåt. Efter några gånger tar du 1.5m innan järnvägen som punkt. Hästen blir nog förvånad över berömmet och undrar vad den gjort, men då blir det positivt att gå dit.
Du kan ju prova.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Har du provat rådet du fick av mig?
Vi måste ju få peka ut vad du gör för ''fel'' som kan leda till beteendet. Hur ska du kunna rätta till något om du inte vet vad som skapar problemet?
Du måste vara mycket mer nogrann med att hästen gör det du vill och inte myglar och undviker. Det finns inga genvägar, du måste bara visa att ''säger jag en sak så menar jag det''. Begär inte saker av hästen som du inte kan få den att genomföra.
Ibland måste man avsluta ett pass utan att man hunnit så långt som man vill, men då måste man göra det innan hästen börjar protestera. Om du t.ex. får hästen 100m in på en väg efter en massa krångel, men så börjar den bjuda framåt och går fint, vänta inte tills den bestämmer sig för att protestera igen, utan vänd om och gå hem, även om du kanske tänk rida 200m. Har den väl börjat protestera måste du få den igenom det hindret med.
Du kan sänka kraven på vad du vill ha hästen till om det blir för svårt, eller för mycket. Om du tex vill göra en perfekt skänkelvikning men hästen bara rusar på o slänger med huvudet , jobba tills hästen gör något framsteg, hur litet det än är, beröm en massa och hoppa av.

När den inte vill gå fram (var det vid en järnväg?), bestäm en speciell punkt den ska fram över, kanske 2 meter innan järnvägen om det är vid 3 meter den börjar krångla. När hästen kommit förbi den punkten, oavsett hur mycket den krånglat, stanna den där , beröm en massa när den står stilla och gå hem eller nåt. Efter några gånger tar du 1.5m innan järnvägen som punkt. Hästen blir nog förvånad över berömmet och undrar vad den gjort, men då blir det positivt att gå dit.
Du kan ju prova.


Ja, det ska jag prova :D Men alltså som sagt så när hon väl har bestämt sig så finns det inte mkt å göra, hon VÄGRAR helt enkelt, men jag ska prova med det du sa!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Du kan ju alltid hoppa av och leda henne.

Men gör inte sådant du vet att du inte klarar av att få henne till. Jobba med de små problemen innan du tar de stora.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Nej,. precis.. Jag får se till veckan hur det går att rida henne, snart känns det inte kul att fara till stallet nå mer :(
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Men vad kan du göra med henne då? Gör det.
Jag tycker att du ska börja om helt med hanteringen från marken. Du säger att den är bra men jag tror dig inte riktigt, hon verkar nämligen inte alls ha koll på dig där. När hon nosar på marken vid tränsning är tex inte ''rätta'' sättet att dra upp i pannluggen.. du måste få henne att frivilligt (mer eller mindre) uppmärksamma dig. Gör dig stor, ta plats. Begär att hon ska flytta sig nåt steg, så att hon lyssnar på dig, inte bara tvingas ta upp huvudet. Begär hennes uppmärksamhet när hon inte ger dig den frivilligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jo, men alltså jag TILLÅTER henne ju inte att göra sakerna, men jag ber henne självklart flytta på sig om hon inte står rakt, men ja, vad jag kan göra med henne? I princip allt utom att rida, visst går det ju att rida men som sagt så är det ju det som går å pipsvängen just nu ..
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jo, men alltså jag TILLÅTER henne ju inte att göra sakerna, men jag ber henne självklart flytta på sig om hon inte står rakt,

Be henne flytta på sig när hon tar ner huvudet. Oavsett om hon står rakt eller inte.

men ja, vad jag kan göra med henne? I princip allt utom att rida, visst går det ju att rida men som sagt så är det ju det som går å pipsvängen just nu ..

Öva på det som går tills det sitter. T.ex. att hon ska uppmärksamma dig. Led runt henne i olika situtioner och begär saker av henne under tiden. Hela tiden att uppmärksamheten ska vara på dig, så fort den inte är det så flytar du henne, och så fort hon har koll på dig så lämnar du henne ifrad.(Tex om du leder henne och hon tittar bort/äter, gå mot henne, gör dig stor och jaga bort henne, så fort hon bara lyfter huvudet och tittar på dig, flyttar vikten lite bort från dig, så fortsätt åt det hållet du gick innan och lämna henne ifred. Hon ska ju fortfarande följa med dig, men du tittr inte på henne eller ''trycker'' på henne med ditt kroppspråk.)
När hon uppmärksammar dig från marken, och gör som du vill utan att du måste övertyga henne hela tiden så går det nog lättare från ryggen.

Nu har du fått en massa tips från mig i den här tråden, prova dem och berätta hur det gick. Eller om du inte vill så låt bli, men jag har inte mer att säga nu.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jag håller med Zab, hanteringen från marken är A och O. Min häst var i början helknäpp att rida (ställde sig, bockade, frös fast, skenade you name it..). Men då började jag med att ledarskapöva från marken (som Zab beskrivit). Efter en månad så slutade hon med det och har inte gjort något sedan dess. Men jag gör i alla fall övningar ibland för att påminna. Om hästen är snäll i hantering (som min är) får man "provocera" fram lite reaktion så att man kan visa att man bestämmer (nu menar jag inte på ett elakt sätt, men kanske ett obekvämt sätt... :angel:)

Lycka till!!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jag antar/hoppas att du var ironisk...:crazy:
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Det låter som om du är ganska ung när du skriver. Tycker absolut inte att du ska hålla på att bråka med henne vid järnvägsövergången, det är ju helt livsfarligt. Om du verkligen måste över den så led henne över eller ta hjälp av någon så att du inte blir stående på spåret. (konstigt att ingen annan tyckt det:crazy:)

Jag tycker att det låter som om hästen är fruktansvärt ouppfostrad och inte har någon "styrning". Antingen lägger du ned energi på att bli hennes ledare, men ärlig talat så tycker jag du låter för orutinerad för att handha den här hästen på eget ansvar. Du skriver att hon bara bråkar vid ridningen men du beskriver samtidigt att hon drar i väg och äter gräs vid utsläpp i hagen:eek::crazy:.

Om du ändå ska göra det så ta hjälp av en bra tränare regelbundet.

Leta reda på en medryttarhäst/sköthäst som är mera lagom för dej så att du kan utvecklas istället.

Jag menar inte med det här inlägget att du är dålig utan bara orutinerad och att den här hästen kanske inte är den bästa att börja med/lära sig på.

Lycka till
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Jag antar/hoppas att du var ironisk...:crazy:

Nej, ironisk var jag inte:P
Det var tanken jag fick när jag läste, men menar inte att det är så hästen tänker. Lite mindre seriös bi-kommentar, bara.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Till Mik: Nej, du har rätt, hon är inte det minsta av en nybörjarhäst, vilket jag eg borde ha, men jag vill ju inte ge upp och säga:"ne, hon gormar så mkt i ridningen, hejdå!". spec när dom har nämnt ordagrant att hon är sådan i ridningen. Men jag ska prova med era tips :)

Till Zab: Men att träna på det hon redan kan? Vad gör det för nytta? Mens ka pröva det där att jag har hennes uppmärksamhet hela tiden!
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Det är inte hon som ska kunna det.. det är du. Det låter inte alls på din beskrivning att hon gör som du vill på ett bra sätt.. mer att det med nöd och näppe funkar. Du börjar alltid med det som funkar,, sen när hn känns bra och lyssnar gör du nåt som bara sitter till 70%, när det är bra gjort gör du nåt lätt igen. Då känner hon sig duktigare.
 
Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.

Men du får det ju att låta som om hon gör PRECIS som hon vill och att jag inte gör nåt åt det :p Om jag vill att hon ska flytta på sig eller backa, så gör hon det, visst nog skapade jag den här tråden för att jag ville ha råd om hur jag ska gå tillväga men jag kanske får det att låta som om det inte funkar alls från marken, men det gör det, i vissa delar! Visst, hon kanske uppmärksammar sig på annat när jag går med henne från hagen, men jag försökte med det därä att hon har uppmärksamhet på mig idag, nog gick det bra men det var inte så stor skillnad :p Jag är jättetacksam över dina svar, ge gärna flera råd! Men hon är inte så lättlärd damen och det tar tid innan hon förstår =/
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 611
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: Sel
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp