Snälla hjälp oss med sonens sömn!!!!

MsSleepalot

Trådstartare
Vår son är nu 19 månader och en frisk och alltid glad kille. Kan ju dra hans sömnhistoria så har ni lite grund:

Sov katastrofalt då han var nyfödd-1,5 månad, då bestämde vi oss för att han inte fick sova så mycket på dagen och väckte honom efter att han sovit sina "pass". Funkade skitbra och han sov jättebra, alltså ibland hela nätter, ibland upp en gång för ersättning. Under den här perioden sov han i sin korg han hade då.

Sådär höll det på till natten vi flyttade till vår nya lägenhet då han var 4,5 månad. Då började det med att han vaknade flera gånger per natt och skulle ha ersättning. Visst, det blir nog bättre efter ett tag.....men...nä:crazy: Och när han började vara vaken så himla mycket så fick han sova mellan oss istället för i spjälsäng bredvid, för att jag skulle slippa resa mig så himla många gånger...

När han blev runt 5-6 månader började han åla runt i sängen mellan oss och vaken timmar på nätterna:crazy: Vaknade, fick välling, vaket ett tag, fick välling igen och sen sov han. Och exakt såhär har det hållt på tills nu...

Han är ofta vaken i timmar på nätterna, men nu ligger han ju still mer men han sparkas och pillar runt i hår och på våra öron (han snuttar öron;) )
Skitjobbigt eftersom både jag och sambon jobbar:crazy:

Vi har haft exakt samma rutiner sen han började med att vara vaken såhär. Byta blöja, tvätta, borsta tänder kl 18.45, och sen sover han runt 19.30 oftast. Sover en gång om dagen nu ca 1,5 timme, oftast före kl 13 och han är alltid jättetrött på kvällarna. Vi har alltid somnat framför tvn och sen lagt honom i sin spjälsäng. Och ja, han aktiveras massor med att vara ute och leka!

Dom säger på dagis att han är extremt energisk men väldigt glad! Normal i tid på att sitta, stå, gick vid 10 mån, pratar som en normal 1,5 åring osv. Helt normal i övrigt alltså.

Vi har testat ge vatten på natten men då blir han arg och säger han ska ha välling! Provat ge massa mat innan han lägger sig men det hjälper inte. Provat att bara lägga honom varje gång han vaknar och reser sig i spjälsängen, men då vaknar han snart igen och står upp.

Funderar på att hämta min lillebrors gamla låga säng med träkanter och ställa i hans rum, försöka få honom somna om man ligger bredvid. Men är rädd att han ska irra bort sig och vara lessen i lägenheten på natten då om han vaknar:( eller att jag får springa genom lägenheten flera gånger på natten som förut då vi testade att han skulle sova i sitt rum.

Nä, tips mottages extremt tacksamt! Är så sjukt less på detta. Och ska det fortsätta såhär när han får syskon lär man ju dö av utmattning till slut:crazy:

Tips, nån?
 
Sv: Snälla hjälp oss med sonens sömn!!!!

Äter han bra med mat på dagen?
om inte, så sluta mata honom.
sätt ett lock på spjälsängen, så han inte kan ta sig ut, låter hemskt, men för många barn har det funkat när de upptäcker att dom inte ta sig ut eller upp och orkar då lugna ner sig och somna om.

och du är ingen hemsk förälder om du inte matar ditt barn nattetid. han behöver inte äta och det stör uppenbarligen hans nattsömn.
 
Sv: Snälla hjälp oss med sonens sömn!!!!

Usch, förstår att ni är trötta!

Vi har haft det lite likadant som er till och från. My har aldrig sovit mycket, inte ens när hon var pytteliten. Vi har på senare tid haft längre och längre perioder där det har fungerat väldigt bra sålänge hon får sova i vår säng, men nu har det varit ganska mycket upp och ner sista två månaderna eller så, mycket pga tänder misstänker jag. Hon har då långa vakenpass på natten, oftast tre timmar eller mer, då hon ligger och pillar, pratar lite och snurrar runt. Tack och lov är hon oftast inte ledsen iaf. I natt var hon vaken mellan 01-06 och vaknade sedan 07, pigg och glad :crazy:...

Jag vet inte hur ni ska göra, för oss fungerar det som sagt bra nuförtiden när det inte är några tänder som spökar. Då sover hon i sin spjälsäng tills vi går och lägger oss ungefär, sen vaknar hon nästan alltid och vi lyfter över henne till oss, sen sover hon hela natten (men snurrar runt en hel del så vi sover inte alltid så bra!). Vi tog bort nattvällingen när hon var 15 månader (blir 17 månader 27 juni) från en natt till en annan, och det var inga problem. Jag tror att ni borde bestämma er för att sluta med nattmålen, det stör nog mer än hjälper honom att sova. Om ni inte vill sluta direkt med vällingen och ta en del frustration, så prova att späda ut vällingen mer och mer under några dagar så att det till slut bara är vatten, eller blanda mindre och mindre välling.

Ni kanske borde prova att somna inne i sovrummet? Kan ni inte ligga bredvid honom i er säng och sen lyfta över honom till spjälsängen, istället för att somna vid tv:n? Det kanske kan hjälpa honom att komma till ro om det inte är en massa intryck från tv:n samtidigt?

Jag har inte så många råd, ville bara skriva att jag förstår att ni har det kämpigt. Det är jobbigt att inte få sova! Hoppas det blir bättre snart.

//Julia
 
Sv: Snälla hjälp oss med sonens sömn!!!!

Jag läste att det är viktigt för tryggheten att somna pa samma ställe som dom sen sover pa. Om dom vaknar till pa natten sa blir dom lite oroliga för att saker inte är som dom var när dom somnade. Vaknar dom och känner igen sig sa är det en större trygghet och lättare att somna om.
Vet inte om det stämmer men kanske värt att prova iaf.
 
Sv: Snälla hjälp oss med sonens sömn!!!!

vi hade det likadant med elias, min man brukar alltid ta nattningen, med välling i famnen efter kl 19 o sen mysa franför tv:n tills han somnade och sen gick o lade honom, och det fungerade väl sådär, han hade väldigt orolig nattsömn av det, och jag tror att just tvn har varit ett moment som stör just att kunna få ro för natten. nu äter han inte välling längre på kvällen för han vill inte ha, så nu har vi rutin istället som är såhär, duscha ca 18-18.30 efter det kvällsmat, sen bortsa tänderna på med pyjamasen o sånt, kolla blöjan, sen lägger vi honom i sin säng i sitt rum. brukar bli ca 19.15-19.30 ca sen sover han fram till någongång mellan 06.30-8.30 sen vi började med de rutinerna har han i princip sovit hela nätter varje natt (utom när haft lite mardrömmar eller han varit sjuk då har han ätit/druckit någon gång)
 
Sv: Snälla hjälp oss med sonens sömn!!!!

Matilda somnar i mitt knä då och då och jag brukar väcka upp henne lite försiktigt, så hon ser att vi går till sängen och sen somnar hon om där.

men nu kapar jag lita tråd.... hur tidigt kan man ta bort nattmålet för dom?
 
Sv: Snälla hjälp oss med sonens sömn!!!!

Varan barnläkare sa att efter 6 manader behöver dom inte äta pa natten längre. Men Emilia fick ett tag till, hon var hungrig.
 
Sv: Snälla hjälp oss med sonens sömn!!!!

Snarkar han?
Har ni märkt vad det är som väcker honom?

Vår första son vaknade ofta, men det tog lång tid innan vi märkte att han vaknade av sånna där små andningsuppehåll som snarkare får. Han opererade bort mandlar och polyper strax innan han fyllde tre år. Sen sov han mycket bättre.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 538
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 951
Senast: Madalitso
·
Småbarn Jag behöver verkligen hjälp, kanske har du några tips? Jag har en son på 5 1/2 månad som sedan han var 3 1/2 månad vaknar en gång i...
2
Svar
33
· Visningar
2 901
Senast: soom
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp