Bukefalos 28 år!

Snappar ut mot okända hundar

P

Pixie1

Har ett problem med min tik på 1,5 år. Hon har aldrig varit speciellt förtjust i okända hundar och vi trände mycket när hon var valp. Tyckte att det gav fint resultat men nu har det sakta men säkert bllivit värre igen. Hon är väldigt social med hundar hon känner och älskar att leka och busa, men möten med främmande hundar går sämre och sämre, små hundar går oftast bra, men hon blir väldigt osäker med större hundar.
Oftast reser hon raggen och snappar ut efter dom i luften, skäller ibland. Om hunden är vänlig och drar sig tillbaka brukar det bara gå ½ min så är dom kompisar och min hund vill bara leka. Så ofta går det ju bra, men det är ju inte kul när hon snappar, och problemet är ju också om man möter en stor som inte accepterar hennes beteende och reagrear med att t.ex. bita tillbaka el likn. :(

Vad hade ni gjort i dessa situationer? (som oftast uppstår när vi går på promenad och det kommer fram en lös hund, eller om man går forbi nån som plötsligt släpper ut kopplet så hundarna kan "hälsa" :crazy: (om det är en hund som vi ska träffa som hon inte känner löser jag alltid detta med att starta med en kort koppelpromenad så blir det aldrig några problem)
Det jag gör nu är oftast att jag försöker möta upp den främande hunden och mota tillbaka den till dens ägare.. vet inte om det är det bästa men då händer det iallafall ingenting. Detta går ju heller inte alltid (om hunden kommer snabbt eller om det är flera osv.)
Ska jag säga till henne "på skarpen" när hon snappar ut? Tveksam om det funkar eftersom hon är osäker och egentligen bara signalerar att den andra skahålla sig p åavstånd. Samtidigt är det ju inte ett beteende som jag accepterar.:confused:
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Kommer det lösa hundar som du inte känner så stega fram och ryt ifrån. Folk som släpper ut sin koppel utan att fråga ryter man också ifrån mot :devil:

Jag tar min hund bakom mig och placerar mig emellan min och den andra hunden. Jag vill inte att min hund ska behöva avgöra huruvida andra hundar är bra eller inte det är min uppgift att hålla andra hundar borta.
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Jo, men är rädd att om jag gör så som du skriver så kommer min hund bli ännu värre eftersom jag då möjligtvis förstärker hennes idé om att alla okända hundar är farliga?!?
Det är därför jag försöker hålla mig lugn och inte börja ropa.. vet inte vad som är bäst?!
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Jo, men är rädd att om jag gör så som du skriver så kommer min hund bli ännu värre eftersom jag då möjligtvis förstärker hennes idé om att alla okända hundar är farliga?!?
Det är därför jag försöker hålla mig lugn och inte börja ropa.. vet inte vad som är bäst?!

Det bästa, för din hund, är du totalt och fullkomligt ignorerar den andra hunden! Fortsätt gå med din hund, fokusera framåt och 9 av 10 lösspringande hundar tröttnar när de inte får någon reaktion eller möte. Så har jag själv alltid gjort och det fungerar över förväntan, men då måste du verkligen totalignorera och vara avslappnad själv. Kommer hunden ända fram placerar jag mig helt enkelt mellan hundarna och fortsätter gå.

Sen kan den andra hundägaren få jaga efter dig och sin hund bäst den vill....

Min fundering efter att ha läst det du skriver:
Hon har aldrig varit speciellt förtjust i okända hundar och vi trände mycket när hon var valp. Tyckte att det gav fint resultat men nu har det sakta men säkert bllivit värre igen.

Slutade du att träna när du märkte att det blev bättre? :)
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Tack för svaret. Det låter helt klart som att det är värt att prova!
Men det kan även va i andra situationer, t.ex. på träningsplatsen om en annan hund vill hälsa/kommer för nära. Men då är det väl egentligen min uppgift att se till att dom andra hundarna håller avstånd...

Och som svar på din fråga, nej vi slutade inte träna, men jag måste ju erkänna att vi trände mer intensivt när hon var liten och vi kunde se tydliga tendenser på osäkerhet med andra hundar! Så kanske får börja mer regelbunden träning igen!
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Jag menar ju naturligtvis om hunden kommer hela vägen fram till oss. :) Jag gormar inte åt en hund 4 meter bort. Vi har fått hundar efter oss som verkligen rusat fram och gapat som besatta med raggen rest och allmänt förbannande och då ryter jag.

Sen är jag ju på bk 1 till 2 gånger i veckan där vi övar på att ignorera andra hundar under lite mer ordnade former.

Skogstrollet, funkar det även om din hund reagerar på den andra hunden? Även om man ignorerar så känns de som att man måste mota bort hundarna från varandra för den främmande hunden söker ju inte direkt min kontakt utan min hunds kontakt och reagerar min hund då så får ju den andra hunden en reaktion....
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Skogstrollet, funkar det även om din hund reagerar på den andra hunden? Även om man ignorerar så känns de som att man måste mota bort hundarna från varandra för den främmande hunden söker ju inte direkt min kontakt utan min hunds kontakt och reagerar min hund då så får ju den andra hunden en reaktion....

Min hund vrider på sin höjd huvudet mot den men följer givetvis med mig framåt, hon har ju fått lära sig i sin tur att man inte hälsar på kreti och pleti ute.
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Men funkar det för TS då som har en hund som garanterat kommer reagera?
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Ja, det tänkte jag också på. Min hund gör som skogstrollets hund vid kontrollerade hundmöten, det har hon fått lära sig. Men hon reagerar ju betydligt starkare om hon ser att den andra hunden faktiskt kommer imot oss... Men det kanske går över om man bara är ihärdig med att ignorera??
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Jag menar ju naturligtvis om hunden kommer hela vägen fram till oss. :) Jag gormar inte åt en hund 4 meter bort. Vi har fått hundar efter oss som verkligen rusat fram och gapat som besatta med raggen rest och allmänt förbannande och då ryter jag. ....

Ok då förstår jag hur du menar, det håller jag med om!
 
Sv: Snappar ut mot okända hundar

Men funkar det för TS då som har en hund som garanterat kommer reagera?

Men det är ju något man får lära hunden? Min hund föddes inte med ignorans mot andra hundar (det är en golden). TS hunder kommer dock med största sannolighet att bli lugnare om hon vet att andra hundar kan ignoreras, att hon inte måste möta dem och inte heller behöver se sin matte reagera (bli upprörd) på andra hundar. Matte "håller sig mellan och bryr sig inte - då behöver inte jag heller göra det".

Det här är ett sätt att träna hundmöten, det är inte en färdigförpackad automatlösning.

Kommer hunden dock emot mig så ser jag till att byta riktning, om så bara ta en omväg runt hunden, just för att kunna vända ryggen till mot den och undvika en nos-mot-nos-konfrontation.

Naturligtvis funkar detta inte om den lösa hunden kommer framspringande på ett aggressivt sätt och muckar, då får man försvara sig bäst man kan. Men "vanliga svensson hundar" som kommit lösa/släpps fram och främst är nyfikna eller intresserade har det alltid funkat bra på för mig. Dessutom ger det ett tydligt budskap, tycker jag, till den hundens ägare...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: tessan.g
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp