Bukefalos 28 år!

Snart är det dags

annie_cool

Trådstartare
Japp snart är det dags för mitt sto att föla hon blev betäckt förra året ganska så sent på året . Hon är ett fullblod på 5 år och det är hennes första föl. Men hon börjar bli liote orolig och går omkring i boxen nskriar och ser allmänt rädd ut tittar mycket mot magen kan det vara ett tecken för att det är på gång?
 
Sv: Snart är det dags

jag har med ett sto som ska föla snart:) min blev tjuvbetäckt så därför inget ultraljud gjort på henne för vi visste inte ens att hingsten hade vart inne hos dom.
mitt sto har inte så stora juver än men tycker hon har alla andra tecken så som slapp runt svans fästet trött och drömmer sig bort i långa stunder. väldigt kontakt sökande. och även börjar bli röd och slapp i vulvan. tror det är juvret man får gå efter för det är det folk skriver mest om. mitt sto är ingen förstföderska utan detta blir hennes tredje föl. hur är juvret på din? och även "mjölken" då:)
 
Sv: Snart är det dags

Visst kan det vara dags och visst finns det tecken som man kan gå efter. Men du behöver inte mer än att titta här på avel för att se att stona sällan följer bruksanvisningen.
Men att stona känner av både att fölet rör sig och får sammandragningar som känns, det gör de. Sedan hur mycket ett sto reagera är individuellet. Samma med juver och mjölk. I "bruksanvisningen" så ska ju mjölken vara tjock och klippig (råmjölken) innan fölning. Men det finns ston som får den långt innan fölningen, så pass att man kan behöva ge fölet extra råmjölk eller plasma. Men det finns också ston som inte får råmjölken förrän fölet är fött.
 
Sv: Snart är det dags

Jo jag antar det. Just nu är hon lung och ser att må bra ut det var bara i går som hon var orolig så jag antar att hon hade en sammandragning.
 
Sv: Snart är det dags

mitt sto slänger nu med´svansen och tittar sig mot magen. vandrar runt lite i hagen men blir sen stilla stående och så har hon gjort hela eftermiddagen. hon har nästan inget juver men när jag kollade mjölken såg den nästan grå grumlig ut? när hon lyffter svansen är hon insjunken därbak händer det idag tror ni? mjölken är fortfarande vattnig
 
Sv: Snart är det dags

Jo jag antar det. Just nu är hon lung och ser att må bra ut det var bara i går som hon var orolig så jag antar att hon hade en sammandragning.
Kan också vara så att fölet lade sig i läge, vilket brukar ske ca 10 - 14 dagar innan det är dags. Det stämmer ju bra med att hon är uträknad till den 20:e.
Men håll koll på henne förstföderskor kan vara luriga.
 
Sv: Snart är det dags

mitt sto slänger nu med´svansen och tittar sig mot magen. vandrar runt lite i hagen men blir sen stilla stående och så har hon gjort hela eftermiddagen. hon har nästan inget juver men när jag kollade mjölken såg den nästan grå grumlig ut? när hon lyffter svansen är hon insjunken därbak händer det idag tror ni? mjölken är fortfarande vattnig
Samma här jättesvårt att säga så här. Men mitt råd är att du håller koll på henne från och med nu.
Ofta är det här irriterade sättet inte ett tecken på fölning utan det brukar istället vara dags när stoet lugnar ner sig.

Ett tecken som de "gamle" brukade ha var att natten innan fölningen så låg inte stoet ner. Verkar stämma ganska bra även om det inte är hundra procentigt. Men för att veta om hon ligger eller ej så måste man ju fölvaka.
 
Sv: Snart är det dags

Änsså länge är hon lung och stillsam men ska snart fölvaka nui till helgen. Vi har ett fika rum i stalletsom ligger mycket nära stoets box så det är bra. . Det finns en sova som man kan lika på.
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
36 648
Senast: Asko
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
777
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 647
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp