Sned häst (vet ej om det är rätt forum)

E

emelit

Min häst är som de flesta andra hästar sned. Starkare i ena sidan.
Jag är lite dålig på att avgöra vart felet sitter och tänkte att ni kunde hjälpa mig lite.
Jag ska ta ut en equiterapeut snart, men tänkte höra lite här först, mest för skojs skull..

-Har lättare för höger galopp
-Slår över i övergången mellan trav och galopp när man galopperat i hö galopp
-Hänger sig gärna i högertygeln
-Känns som man blir överskjuten på vänstersidan hela tiden
-Känns som sadeln sitter snett, som om den glidit åt vänster
-Litet skav på höger sida när slutet av bossan ligger, han får alltid lite skav där på vårkanten, men i år är det värre på högersidan
-Står gärna med rumpan åt höger i stallgången

Vart är han svag, vad gör man åt det, finns det risk för att bäckenet är snett? Han har nämligen gått omkull några gånger i hagen när han busat, inget allvarligt, men ändå.
Kan det vara så att jag själv är sned och bidrar till snedheten?
 
Sv: Sned häst (vet ej om det är rätt forum)

Jag har erfarenhet av detta "symptom" på min förra häst och är dessutom utbildad massör, så jag ska försöka svara så gott jag kan... :)

De alternativ som jag ser det är att :
1) Hästen är halt (inflammation) och försöker undkomma smärta genom att bara använda det friska benet
2) Hästen har bara blivit riden så att det gynnat dess starka sida och understimulerat den svaga sidan (felaktig muskelsättning)
3) Hästen har en fysisk begränsning tex snedhet i bäckenet/kotor, skador i skelett/muskler (ev. smärta)

Att hästen i ditt fall står med rumpan åt höger i gången skulle jag gissa beror på att den antingen är sned i bäckenet/länd/ryggkotor eller att den har ont i höger bakben och försöker därmed avlasta det och belasta vänster bak i stället (vänster bak kommer ju då under hästen och bär större tyngd).
Detsamma gäller galoppen. Om den har ont i höger bak så fattar den gärna höger galopp eftersom höger galopp startar och hålls i gång med vänster bakben (mest kraftansträning för vänster bak i höger galopp och vise versa)
Det här behöver inte betyda att hästens starka bakben är det vänstra utan bara att den tvingas använda det för att avlasta höger.

Jag skulle gissa att din hästs starka sida är höger och att den fått ont i höger bak på grund av "överanvändning" därför att den tillåtits använda sin starka sida för mycket/länge. Det förklarar varför du och sadeln skjuts över på vänster sida (höger sida är mer utvecklad och därför ngt högre). Har hästen manen på vänster sida?

Att hästen hänger i högertygeln beror i så fall också på att den är stark i höger sida och det visar att den har ett starkt höger bakben och att den "går in i tygeln" med höger sida.

Jag skulle hältutreda hästen först och främst. Givetvis kan det även finnas en förskjutning i bäckenregionen, men jag skulle gissa att det är ett resultat att en ensidig utveckling av hästens starka sida, vilket har lett till smärta/överbelastning. Vad detta i sin tur beror på kan jag bara spekulera i. Det kan bero på din egen snedhet/sits, sadeln, exteriör, skador, tänder mm mm...

Allt detta är bara mina åsikter utifrån de erfarenheter jag har (omfattande) :) jag menar inte att ställa diagnos! Jag tycker som sagt du ska be att få göra en ordentlig hältutredning! Lycka till! Kram :)
 
Sv: Sned häst (vet ej om det är rätt forum)

Tack för ditt svar! Jag skrev tyvärr fel i orginalinlägget :(
Rätt ska vara
Han har lättare för vänster galopp
 
Sv: Sned häst (vet ej om det är rätt forum)

Hejsan!! Det där känner jag mig igen min häst är nu sned i höger, vill inte jobba i höger mest i vänster och lättare fatta galopp i vänster,
vill gärna byta galopp från höger till vä. Då blir det kors galopp..

Han började få dessa problem i november första gången,men blev bättre när Kirokpaktoren varit ute & fixat, men nu kommit tillbaka och nu såg man han är sned i höger igen SÅ vi har bokat Veterinären till måndag. Lär se vad hon kommer säga.

Hur gick det för din häst? Blev han bra igen eller??

Tack för svar.. mvh/ Mumin som har 10 åring halvblod.. ..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
617
Senast: Lilla_momma
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 826
Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 429
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp