Bukefalos 28 år!

Re: \"Snodd\"?

Tanken med snodden var att inverka flexibelt och fjädrande på hästen och "tvinga" till arbete utan att ryttaren ska behöva hålla reda på hjälptyglar utan rida som vanligt.

Man sätter ofta snoddarna på (stressade/spända) stjärnkikare med sänkta ryggar.
Jag ser detta oftast på ridskolehästar och även om snoddarna är kassa som hjälpmedel i syfte att få hästarna i form så fyller de ändå en positiv funktion.

Dessa hästar är ofta svårridna och gör att många ridskoleryttare själva stressar upp sig och fumlar med tyglar och hjälper.
Gummisnodden har en tendens att få hästarna mer kontrollerade och lugnare och då blir ryttarna lugnare och det går hyfsat att rida hästen även om huvudproblematiken kvarstår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett nytt samarbete är inlett med syfte att stärka fälttävlan. Det handlar bland annat om att lyfta de aktiviteter som finns för...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 760
Senast: Shixle
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 236
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp