Bukefalos 28 år!

Snuttifiera

Maira

Trådstartare
Är det ett gångbart, vedertaget uttryck?

Hörde en politiker använda sig av det i en radiointervju idag.
 
Sv: Snuttifiera

För mig som jobbar som kommunal administratör så är snuttifiera ett vedertaget uttryck. Det gör att man aldrig blir klar med nåt...

/Lizzie
 
Sv: Snuttifiera

Är det ett gångbart, vedertaget uttryck?
Det skulle jag nog säga att det är, första gången jag hörde det användas måste vara >15 år sedan. Allmän betydelse ungefär att "göra snuttar av saker", alltså överdrivet förkortande/sammanfattande/kondenserande.
 
Sv: Snuttifiera

Jag hade ingen aning om att det var ett riktigt ord.:o Jag har hort uttrycket, men i sammanhang sa jag trodde att det betydde att gora nagot till, typ, "snuttefilt" ... att man "forgullar" nagot. Dar ser man hur fel det kan bli.
 
Sv: Snuttifiera

Jag har också alltid trott att det handlat om att göra något till gullegull med små rosa fluffiga moln :o Tur att jag aldrig använder mig av ordet så jag inte behövt visa min okunskap :D
 
Sv: Snuttifiera

Jag har också alltid trott att det handlat om att göra något till gullegull med små rosa fluffiga moln :o Tur att jag aldrig använder mig av ordet så jag inte behövt visa min okunskap :D

Jag har också trott att det har den betydelsen. Jag har dessutom använt ordet i den bemärkelsen någon gång :o
 
Sv: Snuttifiera

Då har ni lärt er nåt nytt gott folk. :D

Jag har tänkt det som att snutta upp i bitar, typ. Men tycker att det är ett ganska töntigt uttryck.
 
Sv: Snuttifiera

*kl*

Även jag har använt ordet i betydelsen förgulliga. Jag vet t.ex. att jag sa till en klasskompis att i Österrike snuttifierar man namn genom att sätta bokstaven i bakom namnet, och allmänt i tyskan får ord slutledet -chen när de ska beteckna en mindre variant av ursprungsbetydelsen.