Bukefalos 28 år!

Snuttifiera

Maira

Trådstartare
Är det ett gångbart, vedertaget uttryck?

Hörde en politiker använda sig av det i en radiointervju idag.
 
Sv: Snuttifiera

För mig som jobbar som kommunal administratör så är snuttifiera ett vedertaget uttryck. Det gör att man aldrig blir klar med nåt...

/Lizzie
 
Sv: Snuttifiera

Är det ett gångbart, vedertaget uttryck?
Det skulle jag nog säga att det är, första gången jag hörde det användas måste vara >15 år sedan. Allmän betydelse ungefär att "göra snuttar av saker", alltså överdrivet förkortande/sammanfattande/kondenserande.
 
Sv: Snuttifiera

Jag hade ingen aning om att det var ett riktigt ord.:o Jag har hort uttrycket, men i sammanhang sa jag trodde att det betydde att gora nagot till, typ, "snuttefilt" ... att man "forgullar" nagot. Dar ser man hur fel det kan bli.
 
Sv: Snuttifiera

Jag har också alltid trott att det handlat om att göra något till gullegull med små rosa fluffiga moln :o Tur att jag aldrig använder mig av ordet så jag inte behövt visa min okunskap :D
 
Sv: Snuttifiera

Jag har också alltid trott att det handlat om att göra något till gullegull med små rosa fluffiga moln :o Tur att jag aldrig använder mig av ordet så jag inte behövt visa min okunskap :D

Jag har också trott att det har den betydelsen. Jag har dessutom använt ordet i den bemärkelsen någon gång :o
 
Sv: Snuttifiera

Då har ni lärt er nåt nytt gott folk. :D

Jag har tänkt det som att snutta upp i bitar, typ. Men tycker att det är ett ganska töntigt uttryck.
 
Sv: Snuttifiera

*kl*

Även jag har använt ordet i betydelsen förgulliga. Jag vet t.ex. att jag sa till en klasskompis att i Österrike snuttifierar man namn genom att sätta bokstaven i bakom namnet, och allmänt i tyskan får ord slutledet -chen när de ska beteckna en mindre variant av ursprungsbetydelsen.

Snuttifiering i betydelsen "dela upp i snuttar" har jag dock aldrig hört! Så jag var såklart tvungen att söka i Språkbanken, fick 20 träffar på "snuttifiera" och folk använder ordet i båda betydelserna. Dock var den betydelsen som jag inte var bekant med den vanligaste. :p Antar att jag lärt mig något nytt i dag också! :D

(Och förresten, vi som tycker att ordet passar bra för att beskriva gullifiering kan ju bara sätta igång och använda det på det sättet och se till att det sprids - brukarna har ju makten över språket.)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag hörde nyligen om en person som använde Vanish som tvättmedel och blev lite förvånad. Jag förställer mig att det inte gör renare...
Svar
15
· Visningar
1 557
Senast: tanten
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 010
Senast: iNHALE
·
Tjatter Vad har du gjort för naturen/miljön idag? Själv låter jag löven ligga kvar i trädgården som skydd för insekter och smådjur plus att det...
Svar
4
· Visningar
335
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Jag köpte mig en väckarklocka idag och när jag öppnade facket för batteriet så står det att det ska vara ett batteri med beteckningen...
Svar
2
· Visningar
333
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp