Bukefalos 28 år!

Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Ha ha det var inte ngn kritik jag hängde bara på dig i resonemanget ;)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Haha! Ja, vi är på samma våglängd här. :D

Jag har också lite svårt för att man antar att människor är dumma och inte vet sitt eget bästa bara för att man har olika värderingar här i livet (vissa vill vara skuldfria, andra ser inte det som viktigt). Jag tycker att en del inlägg i tråden generellt gett uttryck för den inställningen.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Nja, hitills har inget land kraschat av konsumtionslån. Det var bostadsbubblan i USA som knäckte dem, vi löper samma risk här.

Allt handlar om till vilken ränta du lånar och till vilken du sparar.
Dessto mer du lånar, dessto mer kan du tjäna.
Så det är inte så enkelt som du vill göra gällande.

Och så länge folk kan betala av sina lån finns inte problemet.
Min poäng var att USA kraschade av att människor utan kapital lånat pengar på ett sätt de trodde de skulle ha råd med, men inte hade råd med. Jag menar att det funnits en finansiell trend i att låna pengar till fattiga/överkonsumerande som inte fattar själva vad de skriver på. Den trenden har ju avtagit, men den har lämnat ringar på vattnet.

I europeiska länder där skulderna varit ungefär lika höga som i Sverige så har staterna efter 2008 tagit över lånen i många fall. I Sverige har vi "gömt" belåningen i hushållen istället, men vi är fortfarande ett land med oerhört hög belåning (även om det är något man pratar väldigt lite om på nyheterna). Lite deflation på det och vips, en massa människor kommer plötsligt inte vara så rika som de trodde.

Det är inte så att jag ser ner på folk, men ekonomi ÄR kompicerat. Jag har hållt på rätt mycket med finans, har pluggat nationalekonomi osv, och om JAG knappt fattar vad som pågår ibland så är det väl lite väl mkt begärt att nån som knappt läst gymnasiematte ska sitta och göra konjunkturkalkyler. :crazy: Det är därför jag tycker folk bör vara försiktiga istället.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Har en bekant som har hus, stall, 10 hästar (varav två är i 100.000kr klassen/st!!) ny dyr bil, importerat stort släp osv. Det går inte en gång som vi träffas som h*n inte låter mig veta att dessa grejer är dyra, och skryter med sina hästar osv. Nåja, visst, jag kan känna, någon gång, lite avundsjuka, men samtidigt tänker jag: "japp, du har allt detta nytt, dyrt och fint, och inget är betalt! Inget ägs av dig. Jag har inget av detta, inget nytt, inget dyrt, inget fint på det viset, men jag äger allt jag har" ;)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Pja...det går att låna och det går att spara. Oavsett hur man gör är det ju ok så länge man har en bra kalkyl och håller budget. Det angår ju ingen hur ett köp har finansierats, i min värld...

Håller med till fullo! Man kanske är jätteskötsam med att betala sina lån men kass på att spara t ex. Finns folk som inte vill ha lån och finns de som lånar och betalar för sig. Det ena utesluter inte det andra.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag vet ett par ryttare i 20-25 års åldern som åker runt i hästlastbilar för runt 500 000 kronor och när jag av ren nyfikenhit gick in på tävlinsgdatabasen och kollade vad de tävlade i så var det 90-1,10 m hoppningar och de kom inte direkt 1:a i någon av klasserna. Jag undrar då, varför denna SUPERSATSNING med lastbilar och hästar för flera hundra tusen? Yes, jag vet att deras hästar är svindyra och har kapaciteten som krävs.. men när ryttaren på ryggen ej kan leverera mer än att komma på plats 49 av 60 tävlande.. då undrar jag varför man satsar så stenhårt?

Tilläggas kan att jag inte är avundsjuk. Har aldrig haft något direkt intresse för att tävla men är däremot nyfiken på varför dessa ryttare i lättare klasser glider runt på superhästar och åker som elitryttare i stora hästbussar?

I och med att det inte är några större pengar i ridsport även om man skulle vinna oftare(i de klasserna du pratar om) så förstår jag inte varför det skulle vara mer befogat att köpa hästlastbil för en halv mille om man placerade sig bättre på tävlingarna? Har man råd så har man råd. Och då kan man köpa det man vill ha.

Och varför borde mindre duktiga ryttare inte köpa dyra hästar? Återigen, har man råd så har man råd och kan göra hur man vill. Det är väl bara bra om man har råd att köpa sig en häst med kapacitet över sin egen, då kan man lära sig något av den och begränsas inte av sin hästs kapacitet iallafall.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Håller med. Så bara för att jag inte tävlar så måste jag ha en sleten syntet sadel, träns från Börjes osv? Lastbil, dyr sadel mm är ju bortkastat på en amatör som jag?
Fattar nada ärligt talat...
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Ja, visst kan man undra hur folk har råd. Men ser man krasst på det så finns det en hel del människor som tjänar bra med pengar. Hur många mellanchefer har vi inte i Sverige som ligger på en sisådär 50000 i månaden? Hur många har inte gått med enorma summor plus på en husförsäljning på ett hus de kanske köpte på 80-90-talet för 100-200 000 och sålde i slutet av 00-talet för mångmiljonbelopp?
Själva har vi styckat av och sålt tomter från vår lantbruksfastighet och för det kunde vi bygga helt nytt och ganska lyxigt stall och ridhus. Vi tillhör skaran åttiotalister som tyvärr fått låna för mångmiljonbelopp för att kunna köpa någonstans att bo. Vi är inte ensamma om det...då kanske det kan kännas surt när de som inte har några bolån alls pga att de föddes under ett annat årtionde har råd med både det ena och det andra.

Men ändock så är sätten att få in pengar många för att unna sig lyx och flärd i vardagen. Dock är det kanske inte jättemånga flärdiga hästmänniskor som t.ex. åker på Thailandsresor osv. De flesta tror jag är bra på att hushålla med sina pengar. Tycker man det är värt att ha dyra hästar, bilar etc. så lägger man sina pengar på det och inte oxfilé varje fredag eller resor till när och fjärran i tid och otid.

Det viktigaste är nog att vara nöjd med det man har och inte se på vad andra har. Jag tror man mår bäst av det, sedan finns det ju en hel religion som heter Faceb**k där allt går ut på att visa upp allt man har för att göra andra gröna av avund. Vad man tjänar på det, mer än att riskera inbrott när man lämnar huset, har jag inte riktigt begripit.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Man behöver inte göra konjukturkalkyler, det räcker med att inse att räntan historiskt sett ofta varit uppe mot 10%. Klarar man inte det kanske man inte ska låna fullt så mycket.

Dock är den höga belåningsgraden (som nämns OFTA i tidningar och nyheter) beroende av bostäder, inte av billån.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Håller inte med om FB, jag är glad att folk visar mig sandstränder istället för gyttjepölar.

Men i övrigt håller jag med dig. De flesta av mina vänner har köpt och sålt sin första lägenhet med minst en miljon i vinst. Då kan man unna sig ett släp...
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

KL

Jag missunnar inte folk fina grejer och hästar. Jag lever själv ett, i eget tycke, väldigt priviligierat liv med fint hus, två bra bilar, en trevlig häst, stall med fullservice etc. Men vi har betalat för allt utom huset med pengar som vi hade sparat ihop. Det är svårt för mig att förstå att man lånar pengar till sånt som inte är nödvändigt när man vet att man i slutänden kommer att ha betalat bra mycket mer för saken än den var värd när räntorna tas med i beräkningen. Köper man en svindyr hästbuss på kredit kan det sluta med att man har slängt 100´kr i sjön när man säljer den några år senare. Jag fattar det inte.

Måste man köpa en viss grej vid en viss tidpunkt, t.ex. en bil, kan det naturligtvis vara motiverat med ett konsumptionslån.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Du har även förlorat ränta på pengarna du använde för att betala kontant.
Allt handlar om vilket ränteläge det är på saker och ting.

Om du kan få dina pengar att jobba bättre än vad du betalar i ränta har du tjänat pengar.

Det är inte så enkelt att lån =dåligt, kontant = bra.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Du har även förlorat ränta på pengarna du använde för att betala kontant.
Allt handlar om vilket ränteläge det är på saker och ting.

Om du kan få dina pengar att jobba bättre än vad du betalar i ränta har du tjänat pengar.

Det är inte så enkelt att lån =dåligt, kontant = bra.

Man kan naturligtvis måla upp olika scenarion då man hade kunnat tjäna pengar på det sparade kapitalet. Jag hade t.ex. kunnat vara en skicklig aktiehandlare. Men det är jag inte och det är inte heller majoriteten av svenska folket. Och det är också en riskfylld aktivitet som precis lika gärna kan sluta illa. Om vi bortser ifrån alternativet att jag hade spekulerat med pengarna, så hade jag satt dem på ett vanligt räntebärande konto. Att detta skulle ge så hög ränta att det hade kommit i närheten av den räntekostnad det handlar om för konsumtionslån från typ GE Moneybank och liknande är helt orealistiskt.

För de allra flesta människor, som inte är finansgenier, vågar jag påstå att det när det gäller konsumtion är just så enkelt som du säger att det inte är. Att köpa en bra bostad för lånade pengar kan många gånger vara en god affär, förutsatt att man inte belånar sig för högt. Men det måste vara mycket sällan som det i realiteten är en god affär, ur ett plus och minusperspektiv, att låna pengar för att köpa dyr hästutrustning, transporter, fina bilar etc.

Jag ser en del av detta som ett symtom på en trend i samhället där alla ska ha allting, och det med detsamma, oavsett om de har råd eller inte. Vet många som skaffar sig stora stall, fina hästar etc och sedan inte kan betala sina räkningar.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

fast man kan ju tydligen måla upp precis vilka scenarion man vill enligt denna tråd, utan att man ens har en susning om hur personernas ekonomi faktiskt ser ut och hur de lånat/inte lånat, eller vad de tjänar/inte tjänar osv osv.

Jag känner inte igen mig ett dugg ang. att känna massor med folk med dyra hästar och släp och bilar som inte kan betala sina räkningar. Däremot känner jag en hel del folk med just dyra hästar, släp och bilar, som för den skull inte lever lyxliv på andra sätt uitan helt enkelt verkar ha prioriterat var de lägger sina pengar. De prioriterar sina räkningar dessutom i allra högsta grad .

Jag förstår inte hur folk orkar lägga så mycket tid på att spekulera över/såga andras ekonomiska val eller ickeval i hästkretsar.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Som sagt, jag känner till flera personer håller sig med fina tävlingshästar fastän man inte kan betala sina räkningar.

Jag ägnar inte någon större energi åt att bekymra mig över andras ekonomi och det tror jag inte att någon annan i tråden gör heller, men när frågan kommer upp i ett diskussionsforum så kan man ju reflektera. Och jag reflekterar över det därför att jag, som sagt, sätter saken i ett större sammanhang, där SMS-lån, Lyxfällan, Arga snickaren m.m. är olika tecken på samma symtom som jag ser det. Jag upplever att många i dag känner en press, eller har förväntningar på, att kunna leva ett visst sorts liv fastän de egentligen inte har råd. De tar ekonomiska risker som de inte borde göra - för sin egen skull. De köper hus som de inte har råd att renovera, eftersom de tror att de måste leva på ett visst sätt.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Om jag äger ett hus som har ökat i värde under året med 500 000.
om jag belånar det med 350 000 för att köpa en häst.
är det en dålig affär?

långt ifrån de flesta tar ett 13% lån hos GE, tjänar man bra och har en bra kontakt på banken får man ett bra lån även för konsumtionssaker.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Hur länge lyckas de då öht behålla sina fina hästar om de inte kan betala räkningar ? Det borde självsanera sig i slutänden .

Jag tycker väldigt många verkar lägga högst påtaglig energi på att spekulera/ha synpunkter på andras ekonomi , utan att ha insikt i densamma öht som sagt .
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Men om man inte kan betala sina räkningar så kan man varken tävla eller behålla hästen, det håller liksom inte i längden...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 484
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 679
Senast: Wysiwyg
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 937
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 326
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp