Söker en familjemedlem

Sofie.S

Trådstartare
Här kommer ännu en tråd om att hitta rätt ras!

Till nästa sommar ska jag och sambo köpa hund och planerar nu att börja besöka lite kennlar. Men jag velar mellan olika raser och vill höra lite olika erfarenheter.

Vi har köpt hus på landet med stor trädgård, kommer ha lite får på gården och ev höns. Vi söker nu en mellanstor eller stor hund som ska kunna följa med på ridturer, ridhuset, springturer, promenader, följa med till barnfamiljer, släkt, vänner och bekanta. Skulle kunna tänka mig att testa på spårning och agility men är inte så intresserad av lydnad direkt, vardagslydnad är roligt men inget tävlande eller något seriöst.
Krav på hunden:
Ej lätt till skall
Ej vallning men gärna lite vakt, dock ej på ett aggressivt sätt.
Ska kunna vara själv hemma några timmar.
Gärna en frisk ras
Pälsvård är inga problem

Vi söker en familjemedlem som hänger med på det mesta, som funkar med barn, katter, hästar och andra djur. Vill absolut inte ha en skygg eller rädd hund! Vill inte heller ha någon hund som klättrar på väggarna om man själv blir sjuk eller så.

De raserna som jag har funderat på är:
Schäfer
Hovawart - favoriten just nu.
Eurasier - ingen vakt?
Golden Retriver - ingen vakt?

Med vakt menar jag att jag vill att hunden markerar med skall om någon okänd kommer. Det vill säga att hunden inte älskar allt och alla och välkomnar okända med viftande svans.

Har ni några förslag, erfarenheter eller åsikter så skriv dem gärna!
 
Sv: Söker en familjemedlem

Jag skulle vilja slå ett slag för boxern :love:

Har haft två inom familjen än så länge. Ingen av dessa har varit skälliga av sig ALLS. Ett allmänt uffande och gruffande när någon plingar på, självklart, men inte ett konstant skällande för minsta lilla.
Visar tydligt att det inte är okej för främlingen att kliva på förrän vi öppnar dörren och släpper in. Då är allt lugnt!

Perfekt familjehund, supersnäll med barn, lätt att få igång för lek men också lätt att lugna ner. Vår första hund lät mig linda in hennes huvud och båda framtassarna i bandage. Med en djup suck lade hon sig till rätta och lät mig hållas :crazy:

Vallar inte, kan ligga och slappa en hel dag i sängen om dom vill och anpassar sig lätt efter vad man själv känner för att göra.
Självklart har en boxer mycket energi, det är ju en boxer :p, men det krävs nog en rätt lång vila utan aktivering för att dom ska flippa och börja klättra på väggarna.

Vi tränade lite agility för skojs skull med vår nuvarande hund när hon var yngre. Hon tyckte det var hur kul som helst! Att spåra är också populärt. Men, som med allt annat, är ju detta väldigt individuellt.

Men så är ju jag en boxermänniska som alltid kommer att tycka att boxrar är de mesta fantastiska vovarna som finns :D
 
Sv: Söker en familjemedlem

En schäfer är en brukshund och de måste få jobba med både kropp och knopp för att må bra. Så den kan ni stryka direkt. Även hoffen är en bruksras, något lugnare än schäfern men även dessa behöver få en meningsfull sysselsättning. Eurasier kan jag för lite om för att kunna uttala mig. När ni säger Golden så antar jag utställningsgolden? Jaktvarianterna är duracellkaniner :). Goldens har typ noll vakt dock, oavsett variant.

Jag föreslår istället schnauzer, mellanstorleken. Trimras men det går ju att lämna in hunden och få den trimmad. Annars kanske en cane corso vara en idé? De är dock ganska stora och bör som alla stora hundraser vara friröntgade runt om en bit bak i släktträdet. Jag har träffat en blandras med cane corso som var lite harig av sig men de flesta verkar ganska stabila.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Millifjoris, Tycker att det är en vacker ras men när jag läser om den så står det att den både kan bli aggressiv mot andra hundar och kan vara svår att lämna ensam hemma.

Cillamuffins, vad anser du som en meningsfull uppgift? :) Hovawart är som sagt en riktig favorit just nu. Schnauzer tilltalar inte mig alls utseendemässigt och har träffat alldeles för många olydiga och skäliga sådana ;) Den andra hundrasen ska jag kolla upp!
 
Sv: Söker en familjemedlem

malmedveten traning, utmaningar, fa tanka och utvecklas, stimuleras.

En schafer som inte stimuleras tillrackligt, och/eller styrs upp tillrackligt mar inte bra.

Har du engagemanget att trana, lagga spar, traska i skog och mark, lata hunden tanka varje dag, i ur och skur?
Upplever hovvarna som kanske lite mer sansade men kravande anda.

Larmskall kan man lara en hund. Det ar inte sa svart. Om man nu vill ha en hund som skaller nar folk kommer menar jag, det behover man ingen skarp/vaktande hund for. :)

(forlat om jag later lite kort!)
 
Sv: Söker en familjemedlem

Amerikansk Akita?
Som vuxen låter den inte alls.
Rätt mycket vakt
Reserverad mot främlingar och säger till när någon kommer
Tydlig av och påknapp. Våran är bara valp men när han är ute är de full rulle, inne sysslar han antingen själv eller sover.
Kräver dock övertalning för träning, det är ingen man bara ber och ber och ber.

Dock är dom ju stora och mycket jakt.
Kräver ganska mycket social träning också då dom annars är könsaggressiva
 
Sv: Söker en familjemedlem

Vi har en eurasier. De är s.k. varnare, vår skäller ytterst sällan men han talar om när det kommer någon. om vi inte ser när han reser sig och tittar utåt, så kommer han och ¨knorrar¨.
Agility vete väl sjutton. Knappast med en sådan individ som vi har i alla fall. :D
Men allt annat du listat tycker jag stämmer till punkt och pricka.
Viltspår vet jag ganska många eurasier som är duktiga på, det är ingen nackdel att de ger sjutton i själva jakten.
Vår är nog socialare än många, kanske eftersom han är en ¨affärshund¨, men de har generellt väldigt hög retningströskel.
De älskar inte allt och alla men de hänger gärna med husse och matte på allt.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Inte hovawart i alla fall. En brukshund som behöver regelbunden träning för att må bra. Kan vara vaktig då det är en gårdshund som ursprung.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Millifjoris, Tycker att det är en vacker ras men när jag läser om den så står det att den både kan bli aggressiv mot andra hundar och kan vara svår att lämna ensam hemma.

Cillamuffins, vad anser du som en meningsfull uppgift? :) Hovawart är som sagt en riktig favorit just nu. Schnauzer tilltalar inte mig alls utseendemässigt och har träffat alldeles för många olydiga och skäliga sådana ;) Den andra hundrasen ska jag kolla upp!

Jag hade tänkt förelså schanuzer och inte just för jag har den rasen. Utan för jag tycker den passar på din beskrivning.
Däremot fattar jag inte vart folk träffar dessa skälliga schnauzers, tycke inte alls de har det i sig. Och är den olydig, ja det har ju inte med rasen att göra :angel:
Men gillar du den inte utseendemässigt, ska du så klart avstå.
Men kom hit till oss och träffa schnauzer, jag lovar du blir omvänd :love:
 
Sv: Söker en familjemedlem

Poisonous, ska kolla lite på den rasen!

Bitta, tanken är att vi ska besöka någon kennel och kolla på rasen! Tycker att rasen verkar stämma bra överens med min beskrivning. Finns det några nackdelar med rasen? Upplever du att dem har lätt till skall?

Grana, kanske har jag bara träffat skräck exempel ;)
 
Sv: Söker en familjemedlem

Nu har jag ju utställningsvarianten av Golden och han skulle säkert trivas ypperligt med det livet ni erbjuder MEN han har hemsk mycket problem, både mentalt och fysiskt och även om han är ett måndagsexemplar så upplever jag att Golden inte är en ras som blir direkt friskare. En del av problemen är dessutom sådana som man inte pratar om och det blir lite svårare att leta reda på de bra kennlarna.

Dessutom så faller han (och de flesta andra Golden jag vet) verkligen inte in under kriteriet att det ska finnas lite vakt i rasen. Min är en riktig människoälskare och hälsar glatt på allt och alla i tid och otid. Får vi besök är han först vid dörren för att hälsa och blir det det minsta obehagligt i någon situation så går han och gömmer sig bakom mig.

Så med det sagt tror jag inte att Golden dom ras är riktigt vad ni letar efter, även om det säkert finns individer som lever upp till era önskemål. Är ni inte helt fokuserade på valp så finns ju chansen att man hittar rätt individ, men jag tror att det finns betydligt bättre raser där ni har större chans att få det ni vill ha :)

Nu är jag absolut inte någon expert på rasen, men har ni kollat något på Polski Owczarek Nizinny? De få jag har träffat av rasen och efter vad jag vet om den känns det som att det kanske skulle kunna vara värda att kolla upp iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Söker en familjemedlem

kl

Även Boxer är en bruksras o en välavlad boxer är en brukshund, det finns bra boxrar att få tag på, tyvärr ligger vetförsäkring mycket högt beroende på utbredda hälsoproblem, njurar o allergier främst.

Poisonous hur funkar Akitor med tamdjur på gården o lösa under ridning?
 
Sv: Söker en familjemedlem

Alltså, jag måste erkänna att jag personligen aldrig skulle kunna tänka mig att skaffa en och att jag har en del fördomar om rasen som gårdshund... men min första tanke när jag läste beskrivningen var faktiskt dalmatiner. ^^

Ta med en eurasier eller en akita på ridturer vette sjutton om man kan räkna med.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Lösa under ridning vettefasen för det är ju som sagt mycket jakt men det går absolut att träna. Men då måste man veta vad man vill och verkligen vara målmedveten.
Min är ju uppvuxen på gård och det har inte varit några problem.
Hästarna är han rädd för :D
 
Sv: Söker en familjemedlem

Jo, dom kan vara lite småknepiga att träna hundmöten med. Det är sant.
Dock har, iaf vår familj eller någon annan vi känner som har boxer, upplevt att det är svårt att lämna dom ensamma hemma. Men vi kanske har haft tur! :D
 
Sv: Söker en familjemedlem

KL

Jag säger som många andra sagt innan; köp INTE en bruksras/arbetande ras om den bara ska användas till familjehund/gårdshund/promenad - och ridsällskap. De hundarna SKA kräva mycket mer arbete och aktivering än vad som beskrivs kommer ges, och det bäddar bara för tråkigheter att köpa sig en hund med större krav på tillvaron än vad man själv är villig att ge. Visst finns det - tyvärr - uppfödare som avlar på avarter för att få fram en "sällskapsvariant" av olika bruksraser, men det skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa eftersom man då bidrar till att stödja en icke-rastypisk avel...

TS: av de raser du räknat upp så skulle jag inte rekommendera dig att titta på någon förutom Eurasiern. Fast den skulle jag rekommendera rätt bra, för jag har personligen väldigt bra erfarenhet av de exemplar jag träffat :).

Och så för att spåna lite mer raser... Cane corso har ju nämnt, kanske en Douge de Bordeaux? Eller någon ras som förr avlades på vall men nu knappt inte gör det längre, typ Finsk Lapphund (SÅ fina :love:. Och de exemplar jag träffat har varit riktigt trevliga familjehundar :bow:). Berner Sennen kanske (tyvärr väldigt sjuk ras, men man kan säkert hitta friskare exemplar) eller någon annan av Sennen-typerna?

Givetvis måste man ju leta efter friska och sunda linjer på ALLA rasförslag (vilket kan vara mer eller mindre enkelt).

Lycka till!
 
Sv: Söker en familjemedlem

Vår skäller ytterst sällan. Det händer att han skäller till när han busar som mest med hundkompisar. När han vill tala om att det är någon på gång, då knorrar han.
Där vi köpte honom skällde hundarna på oss när vi kom men sedan var de tysta.

Man ska nog inte ta en eurasier i första hand om man är noga med att hunden ska lyda på tiondelen av en sekund. Visst lyder han, men tänker som gärna efter lite först.
Blev lite nyfiken på den som skrev att det inte skulle funka med ridturer. Vi fick jobba lite med respekt för hovar, men nu börjar det funka.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Sel, varför skulle du inte ta med en eurasier på ridturer? :)

Jag är själv uppväxt med Leonberger och tycker att det är en trevlig ras! Skulle vilja träffa lite fler hundar av den "typen" men sambon ser bara den enorma hunden komma in och skita ner hela huset en regnig dag ;)
Ska ta en titt på de andra raserna som du nämde.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Ja jag blev lite nyfiken på varför det inte skulle funka. Ska ta kontakt med en kennel här i närheten för ett besök! Verkar vara en trevlig ras :)
 
Sv: Söker en familjemedlem

Går det ens att få tag på en DdB med bra höfter?
Läste # 0 igen o kom att tänka på Tibetansk Mastiff, kanske lite för sävlig?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
20
· Visningar
637
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 349
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 087
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 344
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp