Söker en familjemedlem

Sv: Söker en familjemedlem

Jag tror tyvärr att det kan vara (väldigt) svårt, men jag tror att det går! Men givetvis finns det säkrare rasval när det gäller hälsan...
 
Sv: Söker en familjemedlem

Jag har en hovawart och tycker det är en fantastisk ras. Det finns dom hoffarna som nöjer sig med det du beskriver men du ska inte räkna med det när du köper valp. Min hoffe hänger med på det mesta jag gör och även på ridturerna när jag hade häst men jag tränar med honom ungefär 5 dagar i veckan förutom att han hänger med. Spår, uppletande och lydnad är det vi sysslar med. Får han inte jobba med hjärnan märker man det på att han vaktar mycket och det mesta annars reagerar han bara när något avviker från det normala och när någon kommer.

En hoffe måste inte träna lydnad för att må bra men de behöver jobba med hjärnan. Kanske inte fullt så mycket som en del hävdar men ett spår nån gång ibland och agility en gång i veckan räcker inte.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Sel, varför skulle du inte ta med en eurasier på ridturer? :)
.

Förlåt att det dröjde lite, jag svarar både dig och 'bitta'. ^^

De flesta eurasier jag mött har varit väldigt mycket 'chow' både till utseende och temperament. Jag kan tänka mig att om man velat ta med dem på en hyfsat rask ridtur skulle de endera lomma på egna äventyr eller helst lägga sig ned och vänta tills man ridit färdigt och kom tillbaka.
Sedan kan jag inte låta bli att tänka på överhettning en sommardag - men å andra sidan är jag långt ifrån en expert och har kanske helt enkelt träffat fel sorts eurasier, det är nog bra mycket mer liv i en del än de gårdshundar jag stött på.
En ljuvlig och vacker ras utan tvekan, men när jag tänker på dagliga ridturer ser jag helt inte en eurasier framför mig.

Uppenbarligen blir jag snart motbevisad av bitta om det fortsätter gå bra för dem. ; )
 
Sv: Söker en familjemedlem

Ah, jag ser din punkt. :D
Tänkte, sedan jag skrivit, att det kanske var tempot på ridningen som du menade.
De ridturer jag menar är skogslufsar-turer, där det är en hel del skugga och inte går i högsta hastighet. Jag får väl se hur det går till sommaren. Han är ju ung och nu när han har varit med, har det ju varit höst och vinter.

Men jag tror nog de flesta eurasier gör sig en hel del besvär för att hänga med matte. :p:love:
 
Sv: Söker en familjemedlem

Vi har köpt hus på landet med stor trädgård, kommer ha lite får på gården och ev höns. Vi söker nu en mellanstor eller stor hund som ska kunna följa med på ridturer, ridhuset, springturer, promenader, följa med till barnfamiljer, släkt, vänner och bekanta. Skulle kunna tänka mig att testa på spårning och agility men är inte så intresserad av lydnad direkt, vardagslydnad är roligt men inget tävlande eller något seriöst.
Krav på hunden:
Ej lätt till skall
Ej vallning men gärna lite vakt, dock ej på ett aggressivt sätt.
Ska kunna vara själv hemma några timmar.
Gärna en frisk ras
Pälsvård är inga problem

Vi söker en familjemedlem som hänger med på det mesta, som funkar med barn, katter, hästar och andra djur. Vill absolut inte ha en skygg eller rädd hund! Vill inte heller ha någon hund som klättrar på väggarna om man själv blir sjuk eller så.

De raserna som jag har funderat på är:
Schäfer
Hovawart - favoriten just nu.
Eurasier - ingen vakt?
Golden Retriver - ingen vakt?

Med vakt menar jag att jag vill att hunden markerar med skall om någon okänd kommer. Det vill säga att hunden inte älskar allt och alla och välkomnar okända med viftande svans.

Har ni några förslag, erfarenheter eller åsikter så skriv dem gärna!

Schäfer - Absolut inte! Schäfer är en väldigt krävande brukshund.
Hovawart: Likadant där, en brukshund även om de verkar något lugnare än schäfern.
Eurasier: Skulle säkert kunna passa, om den inte tom är för bekväm?
Golden retriever: jakt/dp-varianten är som en brukshund, dvs kräver en hel del.

Väldigt olika hundar du fastnat för. Jag skulle nog rekommendera molosser/sennen-typen eller kanske lapphund? Även Schnauzer verkar passande :)

Lycka till!
 
Sv: Söker en familjemedlem

Tycker def. att du kan fortsätta ha Hoffen som alternativ. Att de ingår i brukshundfamiljen innebär inte att de behöver aktiveras med just de momenten. De älskar att vara med sin familj och "göra saker". Att promenera, leka, leta saker och få vara med älskar de. Du söker hund till sommaren 2014 vad jag förstår. Det finns kennlar som riktar in sig på tävlingsförare och andra som i första hand avlar att de ska fungera i en familj med barn som tar med sig kompisar och hunden ska acceptera det. För i grunden är hoffen en väktare. Vill du ha tips på kennlar i ditt område och/eller som riktar in sig mer på familjehundar kan du skicka ett pm.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Svarar till flera.

Bitta, i vilket tempo följer din hund med i? Trav och några korta galopper?

Berin, hur mycket aktiverar du din hoffe? Tycker att det är en väldigt vacker ras! Vill ju ändå ha en ganska "vaken" hund som gärna följer med överallt.

Har kollat lite på schnauzer ändå, tycker att dom ser lite tuffa ut ändå ;) Kan man lära sig att trimma dem själva eller är det bekvämast att lämna iväg på trimning? :)
 
Sv: Söker en familjemedlem

Man kan absolut läraktig att trimma själv! Vad man föredrar är ju helt klart en smaksak.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Det är omväxlande skritt, trav och som du skriver korta galopper.
Vi rider omväxlande i ren skog och på skogsvägar. Det går ju riktigt sakta
bitvis där det inte ens finns en stig men då är det ju tuffare terräng för hunden också.
När vi skrittar springer han omkring och kollar läget och när vi travar/galopperar springer han med oss.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Javisst! ;) vad gör du med din hund/ar? Aktivering? Några för- och nackdelar med rasen? :)
 
Sv: Söker en familjemedlem

Tänkte tipsa om att titta lite närmare på Kromfohrländern.
Stämmer rätt väl in på många av dina önskemål, kan dock vara
aningen reserverad/ointresserad av främlingar utan att den för den skull skall vara skygg eller aggressiv.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Kanske en Rhodesian Ridgeback?

Från deras rassida:
TEMPERAMENT
Sitt rykte till trots så är Rhodesian ridgeback en mild hund med vänligt sinnelag. Den söker mänskligt sällskap och mänsklig uppmärksamhet och är ofta förtjusta i barn, som den har stort tålamod med. En ridgeback med bra temperament är lugn och värdig, har självtillit och blir inte upprörd över bagateller.

Ett mycket utmärkande drag, som sammanhänger med ridgebackens vaktinstinkter är att den för det mesta håller sig i närheten av sin ägare. Den ger sig av och undersöker närområdet, men återvänder ganska snart.

Ridgebacken är i allmänhet reserverad mot okända, ja till och med helt ointresserad. Tvinga dig därför aldrig på den, varken på valp eller vuxen hund.
 
Sv: Söker en familjemedlem

Om det är viktigt att kunna ha hunden lös på ridturer hade jag inte rekommenderat RR. Det KAN gå, men det är också stor risk för att man kommer få svårt att ha lydnad på hunden från hästryggen. De är ju inte direkt föriga och fattar snabbt att matte inte har samma kontroll när hon sitter till häst som annars..

Men om man är beredd att jobba på lydnadsdelen och att det skulle vara ok om det visar sig att man inte kan rida med hunden så visst.
Det är en väldigt trevlig familjehund som funkar jättebra om den får hänga med på det mesta som händer :)
Och om man kan stå ut med deras minst sagt starka personlighet :P
 
Sv: Söker en familjemedlem

Lite mindre hundar som det är mycket go i är ju annars DSG eller jaktcocker. Båda ska man se till mentaliteten dock och speciellt tikarna kan vara lite försiktiga.

Cockern skulle jag lätt kunna ha med mig när ja rider, visst den ska jaga men är så himla förig att den gör inget om du inte säger att den får. Ingen vakt i dock och gillar alla ;)

DSG kan va svår o lära att ha lös från hästryggen men min har jag lös med mig. Hon kan inte stå emot ormar tyvärr och har gått på vildsvin men kommer på inkallning. MYCKET hund i liten kropp och håller jämna steg med vår jaktsetter. Frisk, och inte alls svår att få ren ;)
Skällig hör väl till individ och om den är understimulerad men min skäller inte mer än varning om nån kommer nära "gården" sen är den inte alls skräckinjagande dock..

Amstaff?
 
Sv: Söker en familjemedlem

Jag hade satsat på en springer spaniel eller liknande. Mellanstor hund som tycker att det mesta är kul, hänger med på mycket, men som ändå kan ta det lugnt. Det är ju egentligen en fågelhund, men det är få som är aktiva inom det idag. De blir ju mer och mer sällskapshundar.

Om ni inte har någonting emot pälsvården så är ju collie en riktigt trevlig hund som passar in på allt det där ni har planer för.

Men jag skulle också titta på lakelandterrier och och airedaleterrier. Det finns ju många lite större terriers som numer inte alls har så mycket jakt i sig, men ändå har lite skärpa i sig, vilket i alla fall jag vill ha när man bor på landet. Jag vill att hunden markerar att det kommer någon. Fast den som markerar bäst av alla hundar jag har haft är min chihuahua. ;) Fast hon hänger ju inte med på några ridturer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 923
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 012
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp