Bukefalos 28 år!

Sökning framåt neråt - ur helhetsperspektiv

R

Rikkan

Har ni tänkt på hur och vad ni gör när vi ber hästen om att söka framåt neråt -för att finna lösgjordhet och avslappning?

På en skala mellan 1-10 hur fungerar lösgjordheten och sökningen hos er och er häst?

Hur bör man gå tillväga för att kommunikationen ska fungera bättre?

(Jag tror mig ha upptäckt att det finns många varianter på framåt/ neråt sökningar, men långt ifrån lika många som verkligen är hälsosamma och främjande för utveckligen.
Jag ska själv svara på detta enligt mina ringa (?!) erfarenhet lite senare)
:smirk:
 
Jo vissa dagar när mitt sto inte alls tycker att vi ska jobba så ser kanske framåt-nedåt ungefär likadant ut, men om man tittar noga och då självklart känner för den som arbetar henne så känner/ser man att hon inte är avslappnad utan gör bara det som förväntas av henne. Jag måste oftast få henne avspänd i nacken innan en hel ärligt framåt-nedåt kommer.

Sen ser det ju olika ut för alla hästar, vilket inte gör saken lättare. :crazy:
Jag tycker nog främst att man inte kan se (om man inte har ett jäkla öga) om hästen gör en ärligt framåt-nedåt sökning utan att nan själv måste få känna på just den hästen innan man kan lära sig att se det.

Tja på en skala på min häst. De dagar allt är som det ska, vilekt turligt nog är oftast, så ligger det nog mellan 7 och kanske 10. Dock oftast kanske på en åtta.

De dagar de inte alls vill sig skulle jag nog vilja säga: 3-4. :crazy:
 
Skala på min häst (om 0 är sämst) så får man väl lova att säga 1 :eek: Skämt å sido, det är det största problemet helt enkelt. Men förra träningen fick vi till några riktigt bra bitar :love: Där hon faktiskt fick en helt annan överlinje än ridigare. Hon har svårt får att söka sig farmåt nedåt och änn svårare för att jobba korrekt där. Kan ofta sänka huvudet utan att det gör ngt nytta sas.. Men det kommer nog någonstans hoppas jag!
 
Tänk bara på att hon inte ska jobba i sökningen framåt-nedåt...hm lite fel formulerat. Du ska inte arbeta henne där utan det är till för att visa att nu är jag helt avslappnad och jag stretchar musklerna m.m.

Dock kan man jobba dem i en låg form, men den brukar inte vara lika låg som söknigen framåt-nedåt.
 
Var kanske lite otydlig, vilket inte är helt ovanligt... :crazy:

I fall själva sökningen är 1 och lösgjordheten är 10 så är allt fram till 10 endast sökning (mot lösgöring), eller finns det begreppen "lösgöring med bara pyttelite spänning" och "nästan lösgjord"?

Vad är det i första hand vi bör påverka för att uppnå en förbättring?

Hästen eller våra egna signaler?
Eller förmågan att tolka, känna hästens signaler, så att vi på så sätt kan förändra oss själva och korrigera hästen?

men om man tittar noga och då självklart känner för den som arbetar henne så känner/ser man att hon inte är avslappnad utan gör bara det som förväntas av henne. Jag måste oftast få henne avspänd i nacken innan en hel ärligt framåt-nedåt kommer.
Och hur bär du dig åt för att få henne ärligt avspänd ? :confused:
 
Vad har du för planer för att få henne dit, till lösgjordheten?
(Låter som jag menar Paradiset... :D)

Vad är det du kommer att fokusera på?
Var ligger det största arbetet, hos dig eller hos hästen?
 
Så 5 skulle vara det optimala? Jämn fördelning mellan sökning pch böjning? Eller fattar jag inte? :angel:

Med henne kan man få leta ett tag. Oftast så kan det hjälp att först peta henne på rumpan och baa be henne (utan krav på form) att gå framåt med vinklat bäcken för att sedan be om böjning stilla stående och efter det be henne att börja röra sig.

Sen så kommer det säker att vara så att om ett halvår så kommer jag tycka att hon inte var till 100% lösgjord/avslappnad då, men man får ju gå på det som är nu. Jag skulle tippa att hon är till 98% när allt är som bäst. Hon ahr en del tjafs med musklerna i vänster sida av nacken, som inte riktigt vill samarbeta.
 
Finns avslappning när hästen söker sig mot avslappning?

Ifall hästen är avslappnad i sökningen så har man väl nått ett bra mål eftersom varje millimeter i sökningen neråt är avslappning, men ifall hästen endast är avslappnad när den "funnit" lösgjordheten så kan väl inte en betygsskala existera på grund av att det är spänning helt fram till avslappning?
 
"Har ni tänkt på hur och vad ni gör när vi ber hästen om att söka framåt neråt -för att finna lösgjordhet och avslappning?"

- Det är en hel del faktorer som spelar in. Jag kan stimulera hästen till sökning genom att ta i tygeln. Jag kan uppmuntra den med min sits. Jag kan uppmuntra till sökning genom att välja ett tempo som får hästen att använda magmusklerna. Jag kan uppmuntra till sökning genom att driva bakbenen. Jag kan skapa förutsättningar (ffa balans) för sökning genom att rakrikta.

"På en skala mellan 1-10 hur fungerar lösgjordheten och sökningen hos er och er häst?"

- Det är nästan omöjligt att sätta upp någon linjeär skala. Hur värderar man t ex en häst som är eftergiven i nacken men inte söker, i förhållande till en som inte är eftergiven, men söker? Hur som helst - för att få en "femma"=godkänt tycker jag att man ska ha en häst som både söker och är eftergiven i nacken, länger ut bakre delen av sin hals och går med nosen som främsta punkt. Sen kanske det är förmågan att bibehålla detta i situationer av högre och högre svårighetsgrad som skulle höja "betyget". Kan den behålla sin långa hals och mjuka underlinje även i levaden så kan den väl få en tia?

"Hur bör man gå tillväga för att kommunikationen ska fungera bättre?"

- Tänka på att FRAMÅT är viktigare än neråt i framåt/neråt. Och att det är NOSEN som ska framåt, inte bara pannan. Tänka på att halsen och huvudet väger väldigt mycket - hästen måste bli satt i en balanserad grundposition för att klara att söka framåt- neråt fullt ut. Tänka på att denna balanserade grundposition i synnerhet innefattar ryttaren. Tänka på att hästen inte vill viska till händer som skriker.
 
Alltså hos min häst så måste jag hitta avslappning innan jag kan be henne om en ärlig framåt-nedåt.

Man ser också att hon kortar överlinjen när hon inte är helt avslappnad.
 
:bow:

Tack.

Vem kommer vidare ifall grunden "sökningnen" inte fungerar?

Hur kan ryttaren med sin egen vikt hjälpa eller stjälpa balansen vid sökningen?
 
På A svarar vi "vet inte".

På B svarar vi... en häst som är för sned får problem med balansen. Vi kan göra den snedare eller rakare med vår egen vikt. Vi kan förlägga vikten framåt eller bakåt. Vi kan sitts tungt eller lätt i sadeln. Det finns massor av aspekter.
 
Inte läst allt, eller ja, inte förstått allt ni skrev men iaf..

Men sökning framåt-nedåt menar jag att hon själv ska välja att gå i en lång och låg form och bjuda framåt-nedåt och även arbeta korrekt i den långa-låga formen. Inte bara sänka huvudet och "lulla på". får fundera på resten ;) Återkommer
 
Vad har du för planer för att få henne dit, till lösgjordheten?
(Låter som jag menar Paradiset... )

Till lösgjordheen? Ojoj, det är änna mkt :D först och främst måste jag sitta rakt över henne och känna när hon går rakt, detta övar vi genom barbackaridning. Och i detta vill jag kunna böja och rida på tre spår och KÄNNA när hon går som hon ska, nu känner jag bara det som att hon går fel hela hela tiden. Blir aldrig nöjd. Med rätt menas då med en riktigt böjning och bogarna på plats. Sedan vill jag genom att rida massor i skritten med lätta hjälper kunna "flytta omkring" och rida henne helt rakt. När detta funkar så bjuder hon också framåt nedåt.

Vad är det du kommer att fokusera på?

Är väl typ som frågan innan.

Var ligger det största arbetet, hos dig eller hos hästen?

För hästen är det ju aldrig några problem om ryttaren gör rätt så det viktigaste är ju min ridningo ch hur den påverkar henne. Men delvis även arbete för hennes del då hon bara kan det jag kan (dvs alla fel är mina fel :devil: ). Men dessutom så måste hon bli mkt starkare och hänga ihop mera i kroppen, få en bättre överlinje och en bättre takt o balans (kommer ju genom rätt ridnnig från min sida).
 
Appropå sökning framåt neråt och mental kommunikation så gjorde jag ett kul experiment härom dagen.

Jag brukar arbeta två av hästarna från marken och den tredje har bara sporadiskt tränats i detta. Han brukar stå och se på dom andra ibland. Jag tog in den "otränade" på ridbanan och mitt fokus var "sök fram och ner".
Trots att detta är en travare som tränas för travet, dock i en balanserad och varierad träningsform, så sänkte han halsen, huvudet ner, och sträckte fram nosen.
Enkelt och elegant.
Jag kunde inte hålla mig för skratt. En härlig upplevelse. :D
 
Mhm.. HUR gorde du då? Det är mera intressant ;)

Ang att de bara ska söka sig framåt-nedåt och inte arbeta är, då vet jag inte riktigt var min häst står. Hon sträcker ofta sig framåt-nedåt men detta följs nästan alltid av att hno sätter upp huvudet och spänner sig igen såå.. I henne fall är det väl själva arbetet i en lång-låg frm som är problemet? Dock så söker hon ju inte sig alltid framåt-nedåt i den långa låga formen, det är det vi jobbar med..
 
Jag brukar fakstikt börja med att försäkram mig om att jag är positiv och klar i min tanke, före jag hämtar hästen.

Ledde hästen i vanligt tränsbett och huvudlag, tyglarna över halsen. Gick in på ridbanan och fokuserade min tanke på sök fram/ ner och så slappnar jag av i lite kroppen, så gjorde hästen det jag ville.
Gick ett par steg. Lirkade med tygeln för att få kommunikation med bettet, huvudet åker "upp", släpper efter för att få ner huvudet.
Detta testade jag 4 gånger för att vara säker på att han sökte när jag ville och behöll sökningen i rörelsen framåt så att det inte bara var en slump.


Men detta gör jag enbart med en häst som jag vet klarar att utföra detta, som är intresserad av att arbeta och förstå mig. En häst som jag gjort ledövningar med, kännt efter och även konstaterat att den är fri från låsningar eller tandproblem.
:smirk:
 
Du, -om någon, vet väl hur många mil jag "promenerat" med hästarna för att få dom riktigt följsamma, lyhörda och glada... ;)
 
Ett lite kul sätt att träna sökning med lös häst eller häst på lina är att själv luta sig framåt och släppa ner armar, axlar och huvud när man går, så att man själv släpper loss hela sin överlinje. Speciellt häster som är heta men intelligenta och uppmärksamma brukar börja spegla den kroppshållningen ganska snabbt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 196
Senast: Eina
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 159
Senast: anyberg
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 282
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp